Armata Romana Fortele Aeriene Fortele Terestre

MApN achizitioneaza camioane Roman si motoare pentru avioanele IAK-52

camion roman

Camion Roman

Ministerul Apararii va achizitiona un numar de 23 de camioane Roman si un numar de motoare M-14P destinate avioanelor IAK-52.

Primul contract este in valoare de 2,4 milioane euro fara TVA si a fost incredintat in luna august companiei Roman Brasov, in urma castigarii de catre aceasta a licitatiei de livrare a 23 de camioane militare, ce a fost publicata in luna mai 2016 si prevede livrarea a 11 camioane in configuratie de transport container specializat ATCS si a inca 12 autocamioane in configuratie autocamion de transport capacitate medie ACMD.

Toate camioanele vor avea tractiune 6×6 si vor fi echipate cu motoare MAN, termenul de livrare este de 14 luni de la momentul semnarii contractului.

Yak-52 Nr 18 SAFA Boboc

Yak-52 Nr 18 SAFA Boboc

A doua achizitie este reprezentata de achizitionarea unui numar neprecizat de motoare M-14P pentru avioanele de antrenament IAK-52, anuntul a fost publicat pe portalul de licitatii publice, e-licitatie.ro (anunt de atribuire numarul 171942/31.08.2016), valoarea achizitiei este de 4,85 milioane RON si compania careia i sa atribuit contractul este Aerostar Bacau.

– David Victor –

 

37 Comments

    • daca le dai o comanda de 2000 de camioane,ii scoti din faliment (vreo 210 milioane euro,raportat la achizitia de acum, grosso modo) dar…..tot ce-i romanesc tre’ sa moara.

      • Jesus fucking christ, nu este cat se poate de clar ca ambele contracte au fost atribuite unor firme din Romania, cu capital romanesc pentru produse romanesti fabricate in tara?

        In situatia data, cum…„tot ce-i romanesc tre’ sa moara”?

        Au anuntat astia din armata ca vor sa bombardeze fabrica Roman?

        • Ideea e ca statul roman a vandut Roman Brasov, singurul producator de camioane din Romania, unui om care nu are nicio legatura cu industria auto in loc sa o vand cuiva care are (Iveco, Tatra etc). Acum 2 ani era falimentara si nu avea cum sa ofere ceva MApN. NB Ioan Niculae si-a falimentat intentionat o parte din companii dupa ce a fost condamnat definitiv, ca sa i se dea drumul mai repede…

  • Poate la anu’ comanda va fi mai substantiala numeric,la camioane tactice trebuie cabine blindate.Comanda prezenta tine de logistica.

    • In primul rand sunt ieftine:

      „Prin urmare, Roman Braşov a câştigat licitaţia cu un preţ aproape la jumătate, concurând cu firme internaţionale precum Iveco, Tatra sau MAN. “Am venit cu un preţ imbatabil şi am câştigat. Acest contract reprezintă o gură de oxigen pentru fabrica noastră, care, altfel, mai efectuează doar reparaţii” a spus, pentru Capital.ro, Carol Rugacs.”

      Mai ieftine decat ce au oferit MAN, Iveco, Tatra.

      Cu siguranta nu la fel de bune, dar mai bune decat ce avem acum.

      • Cand criteriul de atribuire a licitatiei e pretul cel mai mic nu ai cum sa spui neaparat ca sunt mai bune decat ce avem acum… Ideal la licitatii criteriul de selectie trebuie sa fie raportul calitate-pret. Atunci se pot compara corect ofertele. Daca nu, licitatia ar fi putut fi castigata de Wanshan Special Vehicle din China…

        • cum poti “cuantifica” calitatea???
          adica criteriu fix???
          calitatea asta de multe ori nu face raport la criterii fixe ..deci te duce in terenul arbitrariului .. a interpretarii criteriiilor…in final al coruptiei
          e mai bun crteriul actual

            • in cazul dat nu
              vorbim de camioane militare care oricum trebuie sa respecte un anumit standard
              existenta altor parametri ceruti in cadrul licitatiilor …cu, spui tu de calitate …ar duce astea in terenul arbitrar foarte usor si a “licitatiilor cu dedicatie”
              nu vorbim de un anumit tip de racheta sau elicoptere ..ci camioane militare
              si mi se pare cel mai corect criteriul pretului

              • @niko “vorbim de camioane militare care oricum trebuie sa respecte un anumit standard” – aia e cuantificarea calitatii. Daca nu stii, nu vorbi. Nu e niciun criteriu arbitrar aici. Standardele sunt impuse de client – de la tipul motor si durata sa de viata, pana la rezistenta sasiului la coroziune.

                • nu faci decat sa-mi dai dreptate
                  nu se vor prezenta in baza pretului cel mai mic orice “fabricanti” de oriunde cuu orice solutii tehnice doar ptr ca asa e scris in “titlul licitatiei”
                  exista cerinte de baza de la tipul instalatiei electrice la altele ptr ca vorbim de camioane militare
                  standardele enuntate de tine in final exista de n,spe ani …si la producatorii “civili” ca si standarde minime autoimpuse
                  …nu vreau sa ne luminezi daar garantia anticoroziune …sau intervalele de revizii …la motare ,transmisie primara si secundara etc
                  fiabilitatea e in general un criteriu arbitrar ptr ca depinde mult de utilizator
                  asa ca daca vrei …spune ce standarde de calitate…in plus poate cere statul roman???
                  o echipare superioara???
                  se impune
                  la un vehicul tip tbt poti cere existenta anumitor echipamente ..etc?

                  • Camioane cu specificatii ‘army’ fac multi. Dintre care unii sunt cap si umeri peste Roman SA ca tehnologie. Ideea e ca “renumeratia” e dupa buget, mica. Si atunci MAPN ar fi dispus sa accepte scule mai simple si mai putin eficiente in exploatare cu conditia ca 1. sculele sa respecte un minim al calitatii si fiabilitatii si 2. clientul (MAPN) sa se poata baza in siguranta pe servicii post vanzare de calitate pe termen luuung. Ori la punctul doi am dubii in privinta Roman SA.

        • Se cere pretul cel mai mic pentru un produs care sa respecte anumiti parametri , daca aia din China puteau sa iti furnizeze un camion care sa aiba cutare capacitate de incarcare, cutare putere, cutare nustiu ce, ar fi putut sa castige.

        • In situatia data, cu siguranta sunt mai bune decat ce avem acum.

          Avand in vedere ca cel mai probabil camioanele achizitionate sunt Roman 26.410 DFA, este mai bun decat DAC 665 care exista acum in dotare.

          Sunt vehicule noi, nu camioane vechi de 30 de ani, au motoare MAN de peste 400 CP concepute dupa 2000, si nu motoare care respecta tehnologia anilor ’60, cutii de viteze mult mai recente, punti samd.

          • Cred ca e lucru evident – orice produs nou menit sa nlocuiasca pe unul vechi din dotare e un lucru bun, mai ales in cazul de fata ca vb de camioane.
            In schimb vad ca nimeni nu comenteaza despre a doua parte – comanda de motoare de IAK52. Ceea ce strict vorbind e o veste una, dar per ansamblu nu prea buna – deoarece nu se prevede inlocuirea IAK52 cu un alt avion scoala , care sa nu necesita atatea mentenanta, sa fie mai ieftin de zburat si prin urmare pilotii sa se pregateasca mai multe ore in zbor…

          • Numai exploatarea acestor vehicule va determina cat de eficiente si performante sunt. Cum am spus pretul cel mai mic nu inseamna neaparat si cea mai buna oferta. Da, sunt noi si ieftine, dar astea sunt singurele aspecte pozitive pana acum.

      • folosesc aceeasi “componentistica” pe partea de franare ,transmisie etc …ca si cei mari
        diferentele sunt ..pe partea civila fata de cei mari la servicii vanzare-revanzare,marketing si la detalii ce nu au legatura cu partea militara
        e bun ca se prezinta la licitatii cu oferte bune ..nu e garantie ca daca esti “local” , poti si scoate oferta mai buna
        ma bucur ptr ei ..sper sa-l duca la capat bine si la mai mare

        • Io sunt foarte curios sa aflu cum sta Roman SA pe partea de servicii post vanzare. Ca aici se impiedica multi (inclusiv din aia cu firma mare si sclipicioasa).

          • de acord cu tine
            serviciile sunt foarte importante
            referitor la ce spuneai mai sus da…sunt constructori si camioane …la “ani lumina” , dar pe chestii nu prea importante ptr ceea ce se doreste de la un camion cu specificatii “military”
            adica au transmisii ultrasofisticate …e domeniul ce a progresat cel mai mult(la vehiculele comerciale de tipul asta …tractoare etc)..imbunatatesc eficienta ,care repercuteaza in operarea flotelor etc
            ma luam de termenul calitate …ptr ca inglobeaza un spectru foarte larg…de multe ori nu foarte specific …ce poate duce la tot felul de interpretari..si in final a “contractelor cu dedicatie”
            caliatatea se poate referi … de la un motor cu putere litrica specifica mai mare pana la o transmisie pilotata sa-i spunem sofisticata
            nu se refera doar la fiabilitatea generala …ca am tratat termic sasiul si i-am dat cele trei straturi de vopsea
            sau la faptul ca am intervale de revizii la 40-50000 de km in exploatare …si la modul real sa le fac la 30000
            motoarele man folosite de roman brasov si transmisiile sunt in general ..modele contrastate ,verificate si ptr ca sunt in general mai vechi cu o generatie doua
            chestie ce teoretic ..s-ar traduce in fiabilitate in exploatare superioara
            dupa , camioanele militare cumparate de armata ar fi mai bine sa nu fie echipate cu ultimele tipuri de transmisii(ultraeficiente de altfel) …ptr ca odata iesite din garantie(nu stiu ce servicii postvanzare pot avea)..ar reprezenta o bataie de cap ptr “mecanicii” si “atelierele” armatei ..echipate la nivel de ani 70
            ptr astea ai nevoie de aparate diagnoza ..scule moderne etc
            camioanele ptr armata vin oricum mai bine “facute” calitativ …referitor la ce se refera @g visan …din prisma ca trebuie sa respecte anumite cerinte military..cum spui tu , intre ele intrand protectie anticoroziva speciala ,instalatie electrica speciala ..printre altele( a se vedea masinile scoase din uz din armata …si starea lor comparativ cu contemporanii lor civili….si eu am avut intentia de a cumpara ceva gen ims tocmai ptr asta
            deci la asta ma refeream
            si eu as vrea sa vad cum ar scoate lotul asta …si cum sunt in exploatare

  • Pai era unul pe aici de canta de zor prohodul Roman Brasov. Eu nu zic ca e prea vioaie fabrica, insa pare ca a iesit din coma. Sa speram sa nu e doar o gura de oxigen pana sa sara mortul singur in groapa. Mai e posibil ca licitatiile astea mici sa aiba ca scop testarea in prealabil a principalilor competitori, pentru a nu lua o mare teapa la licitatia aia de 2000+ de camioane.

    E o varianta si asta, insa cu siguarnta daca va castiga marele bilet, Roman scapa de ghilotina! 🙂

    • Roman nu scapa de ghilotina (afaceri imobiliare) decat daca vor incepe sa produca competitiv pe comercial. Altfel e frectie la picior de lemn. La ce bun o firma privata care asteapta comenzidela stat?

  • O veste foarte buna pentru Roman, care trage sa supravietuiasca, dar si pentru Armata. Roman face niste camioane militare excelente (mai ales cand e vorba de umblat in teren mai accidentat, cum e cazul de multe ori la camioanele militare)
    La un pret la jumate fata de concurenta (si pe aproape ca si calitate, plus avantajul productiei locale si a mentenantei etc, motorizarea e de la MAN oricum din cate inteleg) s-ar putea lua un nr dublu de camioane la aceiasi bani.
    Nu-nteleg insa ce e in capu alora de la Achizitii (sau in general, celor din Armata) de fac astfel de achizitii, anu trecut 12 de la Iveco, anu asta 29 de la Roman, probabil la anu vreo 24 de la Renault sau MAN, sa fie parcu auto cat mai complet (ca si modele diferite, ca logistica nu e asa importanta se pare, nici cheltuirea cu cap a banului).

    Aici e ce ofereau la inceputul anilor 2000

  • Ca tot veni vorba de camioane …
    Ultima achizitie a armatei un Grove GMK 3055.
    Este deja in dotarea unei unitati din cadrul CLI.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: