Iveco LMV M65 Lynx

Iveco LMV M65 Lynx

Controversatul contract pentru livrarea de vehicule uşoare multirol italiene (LMV – Light Multirole Vehicles) către Rusia a supravieţuit schimbărilor la nivel înalt din cadrul ministerului rus al Apărării, schimbări care l-au inclus şi pe Anatoly Serdyukov precum şi pe şeful achiziţiilor de armamente, Alexander Sukhorukov.

Acum însă, livrările de blindate Lynx depind de noile proble care vor fi analizate de către noul ministrul al Apărării, Sergei Shoigu şi de echipa acestuia, cu scopul de a elimina controversele legate de contract.

Serdyukov şi Sukhorukov au făcut în mod activ lobby pentru Iveco LMV M65 Lynx, care a fost ales în detrimentul vehicului GAZ-2330 Tigr dezvoltat local.

Tigr este un vehicul militar multirol foarte mobil, fabricat de către Military-Industrial Corporation (MIC) – membră a GAZ Group, mai exact la fabrica Arzamas.

Decizia de a cumpăra Lynx a fost foarte promovată în Rusia, după ce vehiculul italian a demonstrat calităţi deoesebite în ceea ce priveşte protecţia prin blindaj în cadrul operaţiilor NATO din Irak şi Afganistan, dar Tigr, care este mai ieftin cu cel puşin şaptezeci de procente, a demonstrat calităţi off-road superioare în cadrul testelor comparative din Rusia, desfăşurate în anul 2010 şi este considerat de către experţii ruşi ca fiind vehiculul potrivit pentru nevoile armatei Rusiei.

Criticii din Rusia au vociferat asupra contractului iniţial, pentru cumpărarea a 60 de vehicule, semnat în 2011, pentru că în acesta nu erau stipulate servisarea post-asamblare, furnizarea de piese de schimb şi pregătirea personalului rus de către experţi italieni.

Rusia doreşte să rezolve aceste aspecte prin negocieri suplimentare în viitorul apropiat, a anunţat Yury Borisov, adjunctul Apărării, care l-a înlocuit pe Sukorukov în Noiembrie 2012.

În prezent există un contrat pentru livrarea a 358 Iveco LMV, numite Rys în ruseşte, iar ministrul nu intenţionează să renunţe la înţelegere, a declarat în Decembrie anul trecut Borisov.

Primele 57 vehicule au fost asamblate anul trecut şi au inclus 10 procente componente locale, la fabrica din Voronezh. Vehiculele rămase vor fi asamblate anul acesta la noua fabrică a KAMAZ din Tatarstan, care are capacitatea de a asambla până la 500 de vehicule Iveco LMV pe an, cu un procentaj de  50 – 80 procente componente fabricate local.

Între timp, soarta posibilului contract uriaş pentru LMV în Rusia nu a fost încă pecetluită.

Ca şi parte a programului de dotare cu armament 2011 – 2020, Ministerul Apărării are în plan cumpărarea a 1775 LMV până în 2015 contra sumei de un miliard de dolari şi s-ar putea ca nu toate să fie modele de la Iveco.

În luna Decembrie a anului trecut, Shoigu a ordonat noi teste comparative între Rys şi îmbunătăţitul Tigr-M, care acum dispune de un nou motor fabricat în Rusia, diesel, YaMZ-534, blindaj îmbunătăţit şi protecţie NBC.

Testele vor avea loc în primul trimestru al anului 2013 şi se vor concentra asupra blindajului vehiculelor, a anunţat purtătorul de cuvânt al MIC, Sergei Suvorov, care a declarat Luni pentru RIA Novosti:

“Despite the claims of superb protection [by NATO standards], the Iveco vehicle’s armor has never been tested in Russia,”

Tot Suvorov a mai adăugat că Tigr-M posedă un blindaj adecvat care acoperă o zonă mai mare a interiorului vehicului, comparativ cu cel italian.

Iveco şi Tigr au fost concepute cu filozofii diferite în ceea ce priveşte modul de protejare a echipajelor. Astfel, vehicului ruşilor este echipat cu un blindaj solid, ca o carapace, în timp ce blindatul italian foloseşte plăci ataşate de structura vehiculului.

Şi interiorul vehiculelor diferă semnificativ. Iveco este compartimentat, cu şoferul şi comandantul separaţi de pasageri, în timp ce la Tigr nu există separare şi orice pasager poate prelua volanul fără să fie necesară părăsirea vehicului – un aspect foarte important în luptă.

Vehiculul italian este mai mic şi poate transporta cinci persoane pe scaune, inclusiv şoferul, în timp ce Tigr are locuri pentru nouă.

Italia, ţară membră a NATO, a produs Lynx LMV pentru ţări din Europa, cum ar fi Austria, Belgia, Anglia, Norvegia şi Spania, la un preţ de circa 300 000 dolari.

Italy, a NATO member, has produced Lynx LMVs for a number of European countries, including Austria, Belgium, Britain, Norway and Spain, at a unit cost of about $300,000.

Sursa: RIA Novosti

 

– Iulian Iamandi –