Aviaţie

LMt dezvaluie: sixth gen. fighter

LMt prezanta... generatia a sasea

Iat-o pe “Miss Februarie” din calendarul Lockheed Martin. 🙂

So, noutatea este că şi aaamericanii de la LMt s-au apucat de studiat la nivel de concept, păsărete pentru generaţia a şasea, care vor înlocui avioanele F-22 după anul 2030.

Aţi auzit desigur de F-22. E cel mai costisitor booleu, ăla de pică singur şi-i foarte scump. Şi-i atât de bun, încât nu e folosit în misiuni de război…

Iaca, în original, ce zice Lockheed Martin despre:

This concept originates from our Advanced Development Programs group called the Skunk Works®. The Skunk Works primary objective is to aggressively pursue next generation technology programs and conduct research and development that will allow it to rapidly respond to customer needs. U.S. 5th generation fighters are now operational with the F-22 in the USAF and F-35 soon to be operational for USAF, USN, USMC and our international partners. As with the 4th generation fighters (F-15, F-16, F-18), 5th Gen is poised for growth, and will go through a process of capability upgrades over their service lives. As such, they will be operationally relevant for decades to come. Even with that, it is time to start looking at the technologies that will provide the next quantum leap in capabilities for the next generation of fighters (IOC ~ 2030+). Simply removing the pilot from an aircraft or introducing incremental improvements in signature and range does not constitute a generational leap in capability. These improvements are already being looked at for our 5th generation fighters.

 

Future fighter requirements are not set and will depend on assessments of future threats that may emerge in the 2030 time frame. Greatly increased speed, longer range, extended loiter times, multi-spectral stealth, ubiquitous situation awareness, and self-healing structures and systems are some of the possible technologies we envision for the next generation of fighter aircraft. Next generation fighter capabilities will be driven by game changing technological breakthroughs in the areas of propulsion, materials, power generation, sensors, and weapons that are yet to be fully imagined. This will require another significant investment in research and development from a standpoint of both time and money. We will continue to investigate technologies that demonstrate great promise, and work closely with our customers to define the future operational concepts and requirements that the next generation of fighter aircraft must fulfill.

Sursa: The DEW Line

22 Comments

    • Marketing-ul asta este mult prea desantat, nu au avion de generatia a 5-a decat F 22 iar F 35 nu are toate elementele de generatia a 5-a asa ca sa nu mai vorbim de a 6-a inca multa vrema de acum incolo aste este la fel cum a spus si Alex doar o masura de a scoate bani de la un buget din ce in ce mai impovarat al USA…pacat numai asa China si Rusia pot sa ii ajunga din urma, americanii pierzandu-se in amannte si neglijand numarul de aparate de care au nevoie pentru a fi siguri de o supermatie aeriana limitata in zona de lupta.

  • multi-spectral stealth
    F22 nu era deja multi-spectral stealth? au mai descoperit ca le-a scapat ceva pe undeva

    Oricum – flota de f22 e doar asa cum era probabil bomba atomica in 1950, doar de intimidare, nu prea au la ce sa o foloseasca

    • O fi F-22 bomba atomică da tot a încasat-o de la Rafale,vinovate de izbânda asta par să fie limitele structurale ale Raptorului,care ar ține până pe la 9G în timp ce Rafale se dă de-a berbeleaca fără prea multă bătaie de cap pe la 10-11G.

      • Intr-un interviu luat la predarea stafetei catre noul pilot de prezentare, cei doi piloti spuneau ca in cadrul show-urilor ajung pana la 10g cu Rafale.

        • Si MIG 35 este capabil de 10 G si cred ca si varul lui Rafale Typhoon e capabil de 10 G Oricum dupa ce ii vor pune si lui Rafale motoare noi cred ca o sa vedem evolutia acestuia inamat mixt asa ca Typhoon-ul

    • Multispectral poate să fie considerat și F-22-ul atâta vreme cât nu definești ce înseamnă multispectral. Oricum F-22-ul nu este optimizat pentru toate frecvențele radar, din motive date de dimensiunile sale. În lipsa unor descoperiri majore în domeniu, e aproape imposibil să optimizezi un avion de relativ mici dimensiuni împotriva unor radare VHF sau UHF care lucrează pe lungimi mari de undă. Singurul avion de care știu că e capabil și de așa ceva, tocmai pentru că e mult mai mare, e B-2-ul.

      • Pai de aia ma minunam si eu – cu radarele alea antice cu antene yagi in banda metrica trebuie sa le vezi
        b2 nu e doar din cauza dimensiunilor – e si din materiale si vopsele si in mod cert cred eu ca mai au ei ceva “secret” la bord
        de materiale – sunt alte solicitari la un avion de vanatoare
        de vopsea – nu poti cere sa ai hangare climatizate ca pentru b2
        si de “ceva secret” gen plasmele cu care aberau rusii acu ceva vreme – trebuie si spatiu si curent mult sa le ai la bord, mai usor la b2 si cam greu la un avion de vanatoare

        oricum – parerea mea e ca dau la oha anuntul asta
        americanii trebuie zilele astea sa ridice iarasi pragul de indatorare, au mai facut-o in toamna si nu a fost de ajuns ca sunt iarasi nevoiti sa il mai ridice
        si asa preventiv sa stie domnii congresmeni ca mai exista skunk works, si lm are nevoie de bani

        numai sa fim sanatosi, si o sa vedem mai incolo ce si cum

        • Păi până la urmă e vorba de dimensiuni 😛 că-i suficient de mare să facă față radarelor ce lucrează în bandă metrică, e suficient de mare încât să care cantități mult mai mari de materiale absorbante fără să-i pese de viteză sau manevrabilitate. Și e suficient de mare să ascundă cine știe ce minunății electronice prin el (contramăsuri electronice, bruiaj pasiv, activ sau alte sf-uri mai mult sau mai puțin plauzibile).

          Nu cred că în următorii 20 de ani se pot produce schimbări atât de mari în ceea ce privește tehnologia materialelor și nici nu cred că or să rescrie manualul de fizică electromagnetică în acest interval. 😀

  • Self-healing vrea sa aiba? Adica un fel de vorlon bio-armor, un fel de blindaj organic……N-o fi cam prea avansat coceptul chiar si pentru americani?

    • E marketing, cuvinte frumoase, dar definite vag, pentru a lua ochii și mai ales mintea pub licului. Self-healing poate să se refere strict la partea software (adaptare și reconfigurare în condițiile unor parametri noi de zbor – la modul își pierde avionul un element aerodinamic, dar rămâne în zbor pentru că se adaptează sistemul fly-by-wire, spre exemplu) și asta e ceva ce există deja; poate să fie vorba de self-healing pe partea de hardware a computerelor de bord (cipuri care se repară singure în caz de crapare sau supraîncălzire), asta fiind o tehnologie care există deja în fază incipientă; sau poate să fie vorba de SF-uri irealizabile într-un timp predictibil.

      Eviden că americanii ar vrea să credem că Vorlonii sunt mici copii pe lângă ce ne pregătesc ei în următoarele decenii 😛

      • ca tot veni vb despre vorloni, revad acum a einspea mia ora seria babylon 5, si am o mare amaraciune ca nu prea se mai fac astfel de seriale (genul SF parca este pe zi c etrece mai sarac). poate cei de la LM au celasi sentiment ca si mine, si sau gandit ei sa faca ceva in privinta asta 🙂

  • da am o intrebare…cu ce se vor diferentia 6th gen de 5th gen..inafara de cateva updaturi la radar..etc…adik nu prea se poate vb in prezent de un 6th gen pentru ca nu exista tech suficienta pentru a face pasul urmator….

    • Nu cu mare lucru
      americanii reduc 50000 de oameni, cu armamentul aferent

      si trebuie lumea sa stie ca daca vor ca statele sa fie cu o generatie de avioane in fata celorlalti, treaba aia costa (foarte multi) bani

      Nu poate fi “update”, trebuie sa fie un salt tehnologic mare de tot ca sa zici ca e o generatie noua
      ceva ce generatia 5 cu toate updateurile nu o sa poata sa faca
      eu sincer n-am idee ce ar putea fi – deja e topic de SF aici

      fly by optics (nu by wire) deja e
      self healing – in sensul ca ai redundanta la toate sistemele critice, si ce nu e redundant inveti fly by wire sau optics sa compenseze cu altceva – deja este (inca pe astea generatie 4 jumate)

      trebe sa inventeze ceva nou
      propulsie cu ram jet si ceva superviteza ? 🙂 n-am idee
      e topic de SF deja

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: