Fortele Aeriene

LM: Romania mai poate cumpara 1-2 escadrile de F-16

F-16 portugheze si MiG-21 Lancer

F-16 portugheze si MiG-21 Lancer

Randall Howard, directorul responsabil de programul avionului de vânătoare F-16 din cadrul companiei de aeronautică Lockheed Martin. spune că România are potenţial pentru a cumpăra un total de 24 sau 36 de avioane de vânătoare multirol.

Nu doar cele 12 care vor fi livrate anul acesta şi în primăvara anului următor. În cadrul unui interviu acordat ZF, directorul companiei americane a specificat faptul că România prin această achiziţie poate urca treptat spre cea mai nouă versiune a F16 – F16V, care include echipamente prezente pe F35, cel mai costisitor program de înarmare de până acum şi avionul care în următorii 20 de ani va înlocui actualele F16, dar şi spre F35, avion pe care România l-ar putea cumpăra, dar cel mai probabil o va face peste 20 de ani. Spre deosebire de F16, noul F35 beneficiază de tehnologiile stealth şi este invizibil pe radar. 

În programul F16 România a investit acum aproape 700 mil. euro, sumă din care avioanele reprezintă circa 120 mil. euro iar restul constă în suport logistic. 

„12 avioane înseamnă primul lot din mai multe avioane care vor fi cumpărate de România. dar aici depinde totul de Guvernul României. Însă cu cât este mai capabil avionul cu atât este nevoie de mai puţine unităţi pentru a menţine acelaşi nivel de siguranţă. În plus, acestea vor putea fi upgradate în viitor pentru a fi şi mai performante cum este F16V”, a spus Randall Howard.

Avioanele achiziţionate de la Forţele Aeriene Portugheze au circa 4.000 de ore de zbor dintr-o durată de viaţă totală de 8.000. În medie, un astfel de avion zboară anual 3-4 sute de ore iar în condiţiile în care Statele Unite lucrează deja la extinderea duratei de viaţă la 12.000 de ore a avionului, avioanele F16 achiziţionate ar mai avea 20 de ani de viaţă înainte de a fi casate. Pe de altă parte, statul român a achiziţionat în perioada 1989 – 1994 un total de 21 de avioane MiG 29 tot generaţia a patra, cum sunt şi cele F16 din Rusia, însă avioanele au fost abandonate în 2004 după ce şi-au epuizat resursa de zbor, iar statul a decis la acea vreme să vândă piese din acestea, o parte fiind cumpărate inclusiv de Polonia, care alături de Bulgaria şi Ungaria şi-au menţinut operaţionale avioanele MiG 29, România fiind singura care a decis să le abandoneze, în condiţiile în care avioanele F16 cumpărate acum sunt mai vechi, dar upgradate.

Prima parte din cele 12 avioane F-16 Block urmează să sosească în ţară în toamna anului 2016, respectiv începutul primăverii anului 2017. Dintre acestea, 9 aparate de zbor F-16A cu un singur loc şi 3 aparate de zbor F-16B cu două locuri.

Avioanele F-16 care vor intra în dotarea României sunt pregătite să interacţioneze cu aceleaşi avioanele de luptă multi-funcţionale testate în aceleaşi condiţii, pe care multe state membre NATO le folosesc pentru apărarea propriei suveranităţi. Acestea sunt actualizate Mid-Life şi integrate cu Sniper Advanced Targeting Pod. Actualizările Mid-Life includ upgrade-uri de navigare, de comunicare şi de precizie în urmărirea ţintei.

Portugalia se ocupă de lucrările necesare pentru a aduce avioanele F-16 la configuraţia dorită şi autorizată de România iar rolul Lockheed Martin în calitate de Producător de Echipament Original (Original Equipment Manufacturer – OEM) este de a oferi sprijin programatic.

„Compania Lockheed Martin este şi este pregătită să sprijine evoluţia armatei române, inclusiv posibila achiziţie de aparate de zbor F-16suplimentare şi upgrade-ul la cea mai recentă variantă numită F-16V”, a spus Randall Howard. 

sursa: Ziarul Financiar

13 Comments

  • Pai ar fi frumos sa cumpere inca 2 escadrile, si preferabil avioane noi, mai ales ca acum costurile probabil ar fi mai mici din cauza ca infrastructura necesara operarii lor e deja construita. Probabil am putea acum sa luam inca 2 escadrile la pretul pe care l-am platit pentru prima.

  • Mai degraba mai cumpara o escadrila de SH-uri, tot A si B, iar apoi am mai vedea ce cele noi. Parerea mea! 🙂

  • Nu cred ca trebuie acum luata o decizie pt alte F-16.

    La momentul actual prioritara trebuie sa fie apararea aa.

    Mai mergem pana spre 2025 cu MiG-21/F-16, iar atunci sa se ia o decizie.

    Fie pt 24-32-48 F-35, sau pt un mix, F-16V(noi, sau Block 40-50 cu 5.000-6.000 ore zburate, „V”-izate, si resursa prelungita pana la 10.800-12.000 ore), si F35.

    Bani in avioane trebuie bagati dupa ce ai o aparare aa, cat de cat zdravana.

    • @ Victor – pana una alta cea ami buna apararea antiaeriana disponibila pentru Romania sunt chiar avioanele de vanatoare. Sistemul acesta al aviatiei de lupta functioneaza de bine de rau mai bine decat partea de rachete antiaeriene.

    • total de acord cu tine ca apararea antiaeriana e importanta
      dar nu in sensul ca cea de la sol e mai importanta sau invers
      ea functioneaza ca un intreg
      si ca sa ajungem la un optim ar trebui sa mergem simultan
      e clar ca in momenul de fata aa la sol e deficitara ..dar totusi daca aa care intra in subordinea roaf au ca obiectiv apararea obiectivelor strategice …avioanele sunt mai flexibile “lucrand” impreuna cu celelalte categorii de forte
      celelalte categorii de forte daca se modernizeaza pe partea de aa asigura per total o crestere a capacitatii
      odata cu intrarea in functiune a scutului avem acoperire pe o componenta pe care nu puteam noi sa visam niciodata sa o avem cum e
      ea va fi “acoperita” de americani ..noua ne ramane in sarcina achizitia de sisteme cu raza lunga
      dar as spune ca s-ar impune o reorganizare din temelii aici ptr ca sistemele volhov sunt in numar si moodalitati de operare/folosire total diferite de orice sistem aa actual cu raza lunga
      nu cred ca trebuie amestecata toata antiaeriana in general cu avioanele ci doar ce intra in subordinea roaf
      si daca ar fi bani ar fi interesanta optiunea ptr inca o escadrila noua poate f16 v ..urmata de f 35 mai pe termen mediu
      oricum importanta e si “echiparea” avioanelor ..si se pare ca se fac pasi

    • Momentu ne’momentu’ cu 12 aparate n’are cum sa faca fața cu puliția aerialistica, LanceRele alea zombificate or sa crape la un moment dat cu toate infuziile de sange proaspat de fecioara de Bacau plecata la prestat servicii prin Italia

      Asa ca minim hanca o espadrila vrea nu vrea trebe sa mai cumpere…nu prea are de ales…

      F-35, un vis prea indepartat, poate cand s’or ieftini la mana a treia dupa ce le fac si MLU

      F16 Block 40-50, F-16V sunt alte avioane dpdv al mentenanței, probabil or sa ocheasca hanca o espadrila de MLU ca sa fie mentenanța cat decat omogena

      Restul, haparare hanti-haerieana cu aruncare lunga, Patriohoațele alea ie scumpe daca te apuci sa cumperi si sa operaționalizezi sistemul pt prima oara asa ca le mai scrie UTI ieftin niste interfețe mai jjjmechere, sa conectam Volkhovurile la SPY’ul ala de la olteni, ala ar fi targetul pt 2030

  • o combinatie misto si pe bani putini ar fi sa avem un total de 30 F16 mlu, alte 6 pt. piese cerute gratis de la amerloci din desertul lor si sa luam 8 aparate de generatia 5. alcatuim o mini escadrila de suprematie aeriana.impartim 15 cu 15 pe Borcea si C.T. si cele 8 ar trebui undeva mai in centrul tarii, poate la Sibiu.

  • Nea asta “spune că România are potenţial pentru a cumpăra un total de 24 sau 36 de avioane de vânătoare multirol”.
    Adica buey da-ti bani la armata sa mai cumpere…
    Vedeti voi dupa aia cati bani aveti de zburat….

  • O corectie la articol …. Mig 29 mai avea resursa berechet. Erau practic noi cu cateva sute de ore zburate.

  • mai nou putem cumpara ce ne lasa americanii sa cumparam …atata timp cat avem si banii pentru aeronave si infrastructura aferenta.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: