Diverse Uncategorized

Livrarile de AMRAAM catre Finlanda, amanate

F-18C Hornet finlandez (foto: David Smith)

Raytheon nu a livrat pana acum nici o racheta AMRAAM catre Finlanda, din cauza functionarii defectuoase a acestora pe vreme rece. Mai exact, AMRAAM-urile, model C7 au refuzat sa plece de pe lansatoare in timpul testelor pe frig. AMRAAM sunt principalele arme de aparare aeriana din arsenalul finlandez iar producatorul, Raytheon nu reuseste sa identifice cauza functionarii lor defectuoase.

Colonelul Kari Renko, inginer in Fortele Aeriene Finlandeze, declara ca: “The problem involves the rocket engines which have been in use for decades”, mentionand totusi ca problema le-a fost adusa la cunostinta de catre producatori inca de acum doi ani.

In 2008, Congresul American a autorizat vanzarea a 300 de rachete AMRAAM, versiunea C7, catre Finlanda, contract cu valoare de aproximativ 435 milioane de dolari. Livrarile ar fi trebuit demarate anul acesta, rachetele urmand a fi folosite pentru avioanele F-18 Horet, respectiv pentru un sistem de aprare aeriana cu baza la sol (GBADS).

GBADS-ul este fix NASAMS (Norwegian Advanced Surface to Air Missile System) si ar urma sa foloseasca, la randu-i, prea-minunatele AIM-120C7 care refuza sa porneasca la rece, chiar daca li se trage soclul si li se pune festila.

Contractat in 2009, contra sumei simbolice, de 346 milioane de euro, NASAMS a provocat scandal si controverse pentru ca nu are anumite capabilitati ale sistemului pe care trebuie sa-l inlocuiasca, SA-17 Buk. Totusi Rauno Lankila, inspector responsabil cu Apararea Antiaeriana sustine ca Buk-ul ar fi necesitat modernizare extensiva si inlocuirea rachetelor si ca sistemul de comunicatie al acestuia ar fi interferat cu frecventele retelelor civile de telefonie mobila.

Aproximativ jumatate din sistemele NASAMS au fost livrate finlandezilor iar tragerile de exercitiu ar trebui sa inceapa in 2014, situatie in care vor fi lansate rachete AMRAAM din loturile initiale, primite in pachetul de armament al avioanelor Hornet.

Sursa:

HELSINGIN SANOMAT

– Griffon236 –

———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.

6 Comments

  • Nasoala problema asta cu AIM 120 AMRAAM C7 va dati seama in caz de lupta aeriana adevarata ce se poate intampla? Il incadrezi, tragi si mai apesi odata si nimic, dupa care te incadreaza inamicul si lui ii merge bine racheta si jmaf! Esti numai tandari….
    Nu sunt prosti suedezii ca mentin pe stocurile lor si Skyflash-ul.
    Oricum s-a intamplat si la rusi cu R 27 R livrate ethiopiei si Eritreei…..au plecat de pe lansator dar nu au facut decat un kill.

  • Asta cu Bukul superior AMRAAMului mi-e greu sa cred. AMRAAM e ghidatata activ si are un datalink sofisticat, basca NASAAMSul e integrat pe Link 16, deci il lasa pe rusnac cu ochii in soare. Finlandezii au avut ghinion cu lotul lor de AMRAAM, cel mai probabil o eroare pe linia de productie. Americanii zboara C-7 in Alaska, unde e la fel de frig ca in Finlanda si nu au nici pe naiba…

    • Nici mie nu imi vine sa cred ca Buk-ul e asa de bun. Totusi sunt multe voci care sustineau modernizarea sistemului deoarece puteau sa il tina complementar.
      Oricum NASAAMS-ul este mult superior la multe caracteristici tactice.

    • Greselile pe linia de productie sunt destul de greu de facut atata timp cat ai o buna trasabilitate a produsului. Tine cont ca o racheta este un produs de serie scurta si fiecare componenta este testata riguros, montajul se verifica cu camere video CCD si cu aliniamente laser. Precis a aparut ceva care nu s-a luat in calcul la faza de developement.

      • Chiar si asa apar erori in diferite loturi. Marina malaeziana a avut probleme cu comanda sa de rachete Sea Skua acu cativa ani. Totul s-a rezolvat relativ rapid, si la mijloc era un defect de fabricatie…

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: