IAI Lavi-B2

IAI Lavi-B2

Israelienii isi vor denumi avionul (italian) de antrenament avansat cu numele de Lavi, in onoarea fostului avion de lupta. Sau… ne-fostului, ca nu a apucat sa fie de-adevaratelea.

Interesanta alegere. Oare cum or sa se numeasca avioanele F-16 pe la noi prin batatura? IAR-95? Ar fi culmea…

Bun. Asta-i stirea. Sa tragem acum doua recapitulari:

Una – Israelul a pus degetul pe un contract cu italienii, in urma carui gest se vor alege cu 30 de avioane de antrenament si ceva lupta, de tipul M-346 Master.

Impactul va fi important, avand in vedere ca israelienii au mai testat ceva paseri (inclusiv una romaneasca) si au tot amanat alegerea. In acest moment, pilotii israelieni se pregatesc pe A-4 Skyhawk si F-16A/B.

Cheltuiala va fi de vreo 600 de milioane de dolari.

A doua: Israelul a inceput dezvoltarea avionului de lupta Lavi in luna Februarie a anului 1980 si a tras cortina peste program in Decembrie 1987. In August ’87 guvernul a decis suspendarea programului Lavi si a decis achizitia la scara mare a avioanelor americane F-16.

In total au fost construite cinci fuselaje de Lavi si doua prototipuri.

Programul Lavi a decedat de-a binelea abia in 1990.

Dar, oare cum ar fi fost? Lavi s-ar fi batut cu Gripen la categoria multirolurilor monomotor relativ ieftine?

Ar fi putut Romania sa opteze pentru Lavi in cadrul unui program de achizitie pentur avioane multirol? Probabil ca nu, ori… poate ca am fi fost cel putin ofertati cu Lavi aflate in uz.

Ce insemna in prima faza acest Lavi? Pai, tehnic vorbind… aproape 20 de tone, capabil de unu si noua M si o distanta de zbor de trei mii sapte sute de kilometri. La capitolul armament se pornea de la un tun de 30 de mm si capacitatea de a acrosa bombe si rachete in limita a 7.3 tone.

Lavi second-hand…

Sursa: Lenta

 

– Iulian Iamandi –