Marină

La bordul lui USS Donald Cook (DDG 75)

USS Donald Cook

USS Donald Cook

Între 7 și 11 februarie 2014 am fost oaspetele US Navy la bordul navei USS
Donald Cook, un distrugător purtător de rachete din clasa Arleigh Burke
(Flight II). 

Această oportunitate rară a fost prilejuită de desfășurarea la
baza de la Rota, Spania a unei escadre de distrugătoare americane în cadrul
etapei I a strategiei americane de apărare antirachetă a Europei. 

USS Donald Cook este prima navă din această escadră, ea fiind urmată de alte 3
distrugătoare  până în 2015. În mod normal ar fi trebuit să petrec 2 zile
la bordul navei, împreună cu alți 14 jurnaliști europeni, dar vremea
nefavorabilă din Atlantic și Marea Nordului a însemnat prelungirea
sejurului, spre bucuria mea de marinar de apă dulce.
5 inch Mk. 45

5 inch Mk. 45

Pentru resboinici am alcătuit un album cu arsenalul aflat la bordul lui 
USS Donald Cook împreună cu o serie de impresii de la fața locului.

·        USS Donald Cook este o navă elegantă și frumoasă, care ține foarte
bine mare. Cei 100000 CP furnizați de 4 turbine GE LM2500 o fac extrem de
rapidă și manevrabilă. Este un adevărat ogar al mării. La 28 de noduri are
un siaj impresionant.
Canistre Harpoon in doua variante

Canistre Harpoon in doua variante

·        Oamenii de la bordul navei sunt profesioniști care își iubesc
meseria și își servesc patria. Pe parcursul șederii mele la bord am
încercat să-i încurc cât mai puțin. Echipajul lui Donald Cook m-a tratat cu
politețe și ospitalitate. Am descoperit un echipaj doritor să
interacționeze cu străinii aflați la bord și foarte interesați de România.
Mk. 41 VLS pupa

Mk. 41 VLS pupa

·        Pe parcursul șederii la bordul lui USS Donald Cook am fost tot
timpul escortat de un ofițer sau maistru militar al US Navy, din rațiuni de
securitate și siguranță. Doi ofițeri și doi maiștri militari din partea
serviciului de afaceri publice al US Navy au fost alocați grupului de 15
jurnaliști europeni care au fost îmbarcați la Funchal.
TLT cu husa de protectie

TLT cu husa de protectie

·        La bordul navei am trăit că orice marinar al US Navy. Am primit o
cușetă într-una din cazărmi și am mâncat mâncare servită de popota navei.
Mk. 38 Mod.2 fara prelata

Mk. 38 Mod.2 fara prelata

·        Nava este un univers de oțel și alamă. Cum ajungi în interiorul
navei te izbește un miros puternic de ulei și zumzetul mașinilor. Peste tot
sunt depozitate echipamente de combatere a incendiilor sau pentru limitarea
inundațiilor. Conductele cu apă și combustibil sunt la vedere. Toate
echipamentele au plăcuțe cu seturi de instrucțiuni pe care oricine le poate
înțelege.
Mk. 38 Mod. 2 cu prelata

Mk. 38 Mod. 2 cu prelata

·        Accesul de pe punte în interiorul navei se face prin intermediul
unui sas, nava fiind presurizată pentru a face față atacurilor NBC. Între
compartimentele etanșe ale  navei există de asemenea sasuri pentru a
proteja mai bine distrugătorul de incendii și inundații. Am învățat destul
de repede cum se securizează un sas.
Phalanx, pupa.

Phalanx, pupa.

·        Acțiunea apei de mare asupra navei, în special asupra
suprastructurii este corozivă. Așa că nava era spălată și vopsită aproape
zilnic. Întotdeauna erau 2-3 marinari pe punte cu bidineaua în mână care
încercau să acopere cât mai bine echipamentele și fitingurile cu vopsea.
Puntea navei are o textură specială pentru împiedica depunerea sării de
mare și a asigura o aderență cât mai mare pentru încălțămintea
marinarilor.  Dacă aveți ocazia să vizitați o nava militară sau mergeți cu
una recomand să purtați o pereche de bocanci.
Phalanx prova fara teava

Phalanx prova fara teava

·        O navă de luptă nu este o navă de croazieră. Cazărmile sunt destul
de înghesuite, cușetele la fel – nu le recomand celor care sufere de
claustrofobie.  Marinarii dorm în cușete cu câte trei paturi suprapuse, în
care este extrem de greu să urci sau să te dai jos, cel puțin pentru un
civil. Patul de jos sau patul cel mai de sus sunt cele mai proaste poziții.
Cușetele au spații de depozitare, pentru a le accesa fiind nevoie să ridici
patul. Fiecare marinar are în plus un dulăpior pentru depozitarea efectelor
personale care trebuie musai asigurat cu un lacăt. Astfel se evită
suspiciunile de furt.
Twin .50

Twin .50

·        Noaptea cazărmile și coridoarele de acces spre puntea principală
sunt iluminate cu lumină roșie pentru a nu afecta acuitatea vizuală pe timp
de noapte.
M-240B jumelate

M-240B jumelate

·        Dacă nu ești obișnuit cu mișcarea navei, somnul este dificil, mai
ales la viteze mari (28 de noduri) și pe mare agitată. Timp de 3 zile am
avut parte de hulă, iar comandantul naviga noaptea cu 28 de noduri pentru a
„fugi” de furtuni. Dormitul a fost dificil și din cauza zgomotului continuu
cauzat de diferite agregate, de motoarele navei și de megafonul care era
utilizat pentru anunțare carturilor sau diferitelor manevre. „Stingerea” se
dă la 22:00, „trezirea” la 06:00.
Phalanx

Phalanx

·        Pe timpul nopții cazărmile sunt ventilate cu aer rece pentru a
împiedica apariția bacteriilor și a elimina mirosurile neplăcute.
Browning HB .50

Browning HB .50

·        Pe navele americane sursele de curent, cu excepția celor care
alimentează anumite agregate, funcționează la 110V. De aceea e musai sa ai
un adaptor dacă ești european și ești obișnuit cu surse de curent de 220V.
Toate adaptoarele trebuie inspectate și aprobate de electricianul navei.
Tragere

Tragere

·        Scările de pe navă sunt abrupte și trebui să fii atent când cobori
sau urci.
Chaff Mk 36 SRBOC

Chaff Mk 36 SRBOC

·        Internetul pentru uz cotidian este extrem de prost. Toată lărgimea
de bandă disponibilă este folosită pentru traficul militar. (Intuind acest
lucru nu m-am mai obosit să cer o conexiune la unul din computerele US
Navy). La bordul navei, în larg, telefoanele mobile sunt inutile și până și
cele cu conexiune directă la satelit pot funcționa prost.
SLQ-32 ECM Suite

SLQ-32 ECM Suite

·        Mâncarea pe navă este foarte bună, fiind gătită la cazan sau deep
fried în băi cu ulei de palmier. Între mese bucătăria e închisă, dar popota
rămâne deschisă. Este de evitat între mese să treci pe lângă bucătărie din
cauza mirosului greu de ulei de palmier.
SLQ-32

SLQ-32

·        Fumatul în interiorul navei este interzis, se poate fuma doar pe
punte, cu excepția cazurilor în care nava este alimentată.
Evacuare cartuse 25 mm

Evacuare cartuse 25 mm

 

– George Visan –

31 Comments

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: