Marină

Kalina poate insemna sfarsitul clasei Lada

Kalina este numele ales de ruşi pentru clasa de submarine diesel-electrice de generaţia a cincea. Kalina poate reduce numărul de submarine al clasei Lada la doar trei.

În ceea ce priveşte dezvoltarea submarinelor clasice, adică cele cu propulsie diesel la supafaţă şi electrică în imersiune, Rusia ca moştenitoare a Uniunii Sovietice are generaţiile tehnice de după al doilea război mondial împărţite aşa:

Generaţia 1, cu submarine influenţate puternic de cele mai avansate submarine germane din timpul războiului, cuprinde clasele: Whiskey (Proiect 613), Zulu (Proiect 611), Foxtrot (Proiect 641).

Generaţia 2 este reprezentată de clasa de submarine oceanice Tango (Proiect 641B).

Generaţia 3 înseamnă submarinele clasei Kilo. Primul Kilo, Proiect 877, a intrat în serviciul URSS în anul 1980. Producţia submarinelor Kilo/Proiect 877 a continuat până în anul 1999, însă modernizarea acestora continuă (de exemplu, includerea în arsenalul acestora a rachetelor Klub).

Submarinul Delfinul, clasa Kilo

Submarinul Delfinul, clasa Kilo

În 1997 a fost gata primul Kilo Îmbunătăţit (Improved Kilo)/Proiect 636, navă vândută Chinei. Pentru submarinele Kilo/Proiect 636 există comenzi până în 2016 – cea mai recentă comandă fiind făcută zilele acestea, pentru 6 Kilo/Proiect 636 destinate Flotei Pacificului.

Generaţia 4 ne aduce la subiectul prezentului articol, cu clasa Lada. Clasa Lada este promovată la export cu două nume: Amur 1650 şi mai micul Amur 950.

O lungă perioadă de timp s-a spus că Lada/Amur va dispune de propulsie independentă de aer (AIP), dar până acum acest promis avantaj nu s-a concretizat.

Primul submarin al clasei Lada, St. Petersburg, a început probele în anul 2004. S-a dovedit a fi o navă cu multe probleme, inclusiv la sistemele de propulsie.  Alte două submarine Lada sunt în faza de construcţie, însă nici acestea nu dispun de AIP.

Generaţia 5 este fix clasa cu care am început: Kalina.  Prima navă a clasei va dispune sau nu de AIP, în funcţie de rezultatele dezvoltării sistemului rusesc. Însă, dacă nu va dispune din start… AIP-ul va fi adăugat ulterior.

Sistemul AIP rusesc este considerat cu mult în urma celor dezvoltate de către concurenţa reprezentată de constructori de submarine din Suedia, Germania, Italia, Franţa, Japonia, Coreea de Sud. Ăsta n-ar fi un enorm dezavantaj pentru ruşi… poate doar la export, unde clienţii comandă mai puţin riscantele tehnologic submarine Kilo care şi-au dovedit deja fiabilitatea şi alte calităţi, totodată fiind şi mai ieftine.

Rusia nici n-a tras tare în direcţia AIP, preferând să investească în… AIP-ul suprem: propulsia nucleară.

Project 677 Lada

Project 677 Lada

O veste proaspătă din partea Marinei Rusiei ne înştiinţează că cele două submarine din clasa Lada aflate în construcţie, Kronstadt şi Velikiye Luki vor întârzia să apară în mare. Întârzierea se întinde până prin 2019.

Adjunctul şefului Marinei Rusiei, vice amiralul Alexander Fedotenkov, a declarat pentru jurnalişti că nu există în plan oprirea clasei Lada.

“The Navy will decide on how many Project 677 Lada submarines it needs based on the outcome of the operational evaluation of the Kronstadt and Velikiye Luki submarines. The termination of the family’s construction is not on the agenda now.”

Fedotenkov a adăugat că noua clasă, Kalina, va beneficia de cele mai bune avantaje ale claselor Proiect 636 si 677:

Preparations for the designing of the radically advanced Kalina diesel-electric submarine are under way. The Kalina will embody the best characteristics of Projects 636 and 677.”

Însă prin presa rusă s-a scris că fondurile destinate continuării clasei Lada vor fi utilizate în programul Kalina şi că după terminarea submarinelor Kronstadt şi Velikiye Luki, Lada va fi oprită.

Am mai văzut o oprire pe undeva… clasa Sea Wolf, SUA.

Legat de clasa Lada, şeful Departamentului Construcţii Nave din cadrul Marinei Rusiei, căpitanul de rangul I Vladimir Tryapichnikov a declarat pentru un post de radio rusesc:

“There is the well-designed Project 677 Lada-class submarine. It is in the operational evaluation with the Northern Fleet. There are some issues with it, but once they have been ironed out, the opeval completed and the design documentation and operating manuals amended, it will be a formidable submarine with an acoustic signature lower by an order of magnitude than that of the current Project 636 submarines.”

O sursă a agenţiei de presă TASS a declarat că al doilea şi al treilea submarin aparţinând clasei Lada sunt construite după experienţa probelor primului submarin din clasă, St. Petersburg. Aceeaşi sursă a precizat că nu va fi vorba de instalarea instalaţiilor tip AIP în cele două submarine Lada aflate în construcţie şi că se va aştepta ca acest sistem să treacă de probele în mare.

AIP-ul rusesc ar putea fi gata prin 2020, în cel mai fericit caz. Biroul de Proiectare Rubin şi Centrul de Stat pentru Cercetare Krylov are în plan lansarea dezvoltării unui prototip AIP şi a unui banc de teste plutitor. Iar dacă fondurile sunt alocate începând cu anul acesta, testele pe bancul plutitor nu vor începe înainte de 2018.

Kalina ar putea fi prima clasă cu AIP

Proiectul AIP-ului rusesc este unic, deoarece hidrogenul necesar va fi obţinut din combustibilul motoarelor diesel. Astfel, hidrogenul nu este stocat la bord şi este produs numai atât cât este necesar, aspect care măreşte siguranţa la bord.

Apărând în lume şi mai ales în piaţă după 2020, noua clasă de submarine ar putea fi prima a ruşilor cu AIP… nativ.

De ce spun piaţă aşa de repede? Pentru că deja China şi-a exprimat interesul faţă de clasa Kalina, iar cumpărararea unui număr de submarine ale viitoarei clase ar aduce bani pentru  comenzile ruseşti.

 

Iulian Iamandi

Add Comment

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: