Aviaţie

Jurnalistilor elvetieni li se va da peste deshte, cu Gripenul!

Gripen

Suedezii s-au supărat şi s-au apucat de scormonit după violatori… pardon, zice ceva cu violation of official secrecy… după scrugerile de informaţii către presă, referitoare la achiziţia de paseri noi.

Aşa că, fiţi pe fază! Urmează să vedem prin Elveţia, jurnalişti legaţi de Gripen-e şi târâţi pe şosea… 😀

34 Comments

  • Pai da, ca analizele elvetienilor aratau ca avionul suedez era ultimul in clasament. Gripen nu a fost achizitionat pentru ca e mai bun decat Eurofighter sau Rafale – ci pentru ca era mai ieftin.

      • Elvetienii puteau alege si An-2. Neimpresionanta competitia, atata timp cat nu s-a luat o decizie in care sa castige unul dintre cei mai buni competitori. Ma simt de parca elvetienii au trisat la joc.

        Oricum, mai vedem ce se intampla la anul. Sunt sanse sa nu cumpere nimic.

      • @Victor
        22 de F-16 E/F ar fi fost chiar un chilipir ptr. elvetieni. De asemenea putea sa se orienteze spre F-18 E/F. Ambele nu zboara pe hartie, ca Gripen NG. Partea buna e ca socialistii elvetieni vor convoca un referendum pentru aprobarea tranzactiei. Si s-ar putea sa pice achizitia… :)))
        Gripen – nicio achizitie fara scandal!

    • Pai dap au ajuns la concluzia ca desi Rafale si Typhoon sunt mai bune pot sa isi faca treaba si cu Gripen fiindca este cel mai economic.
      F 16 nici nu a intrat in carti fiindca USA are portofoliu prost spre foarte prost la offset si transfer de tehnologie asa ca le-au dat flit.
      Dupa F/A 18 C/D era firesc ca su cumpere ceva american daca ar fi fost multumiti de ele la maxim. Personal ma gandesc si la comonalitatea motoarelor de Gripen si F 18 ceea ce ar simplifica oarecum logistica. Dupa mine cred ca in un interval de 10 ani tot ar fi fost mai avantajati daca ar fi operat o flota mai mare de F 18 decxat asa cu 2 tipuri diferite de avioane de lupta.

      • Nu stiu de unde ai scos-o pe asta cu americanii fac offset dezastros… E data din par. Uita-te la cate linii de asamblare exista pentru F-16 si cati furnizori straini are numai LM.

        Elvetienii sunt foarte multumiti de F-18 C/D lor. Le-au si upgradat. Elvetienii vroiau un avion usor care sa inlocuiasca F-5. Se pare ca au optat pentru ceva mai mult

        Intre motoarele de pe F-18 si Gripen E/F nu exista comonolitate – GE-F-404 si GE-F-414 nu sunt intersanjabil. Reduc poate costurile de operare ca sunt furnizate de acelasi producator GE. Atata tot.

        • “Reduc poate costurile de operare ca sunt furnizate de acelasi producator GE. Atata tot”.
          Pai foarte bine pt. helvetici.

          E chiar mai mult, in fond GE-F-414 de pe F-18 EFG SuperHornet si Gripen NG sunt acelasi motor, exista doar mici diferente, in special la sistemul de acrosare si software…asa ca e posibil ca in viitor Elvetia sa treaca pe SuperBug-urile Boeing-ului decat sa se incurce cu F-35 de la LM.

          Un lucru interesant, pilotii de pe F-5 ai Aviatiei elvetiene sunt…rezervisti, in general civili, piloti de linii aeriene…

          • Da. Dar eu vorbeam de “ciudatenia” ca n-a intrat SuperBug in “competitie” (sau ce naiba a fost asta). Cum ai zis tu, Gripen e doar un “trainer++” pt. elvetieni, deci Superbug poate fi inlocuitorul lui Hornet, pt. ca deja ar exista experienta de mentenanta a celor de pe Gripen NG…

              • Pai asa zic si eu, dar cred ca vor lua si Superbug-urile mai tarziu, in viitorul…cincinal, pt. a inlocui pe cele vechi. La ei e si problema cu “deplasarile”, pt. ca aviatia are restrictii serioase in spatiul aerian elvetian, datorita suprafetei mici…asa ca ii vedem prezenti in tot felul de misiuni peste hotare…

                Zambind un pic, cred ca au luat Gripen-ul pt. ca nu prea face…zgomot. 😀

                  • Sau putem s-o cotim spre “metoda prin absurd”, ca la mate’. Ce s-ar fi intamplat daca Elvetia ar fi luat Rafale/Eurofighter sau…Superbug? Au deja twinengine Hornet-uri. Cum ar fi facut trecerea? Hai ca profesionistii de pe Hornet-uri s-ar fi descurcat, dar ai tineri? F-5 si-a trait traiul, si-a mancat malaiul, ar fi ramas fara trainer foarte rapid. Puteau sa ia, de exemplu…M-346 Master-ul de la Alenia, de ce nu? Dar au luat in schimb o decizie foarte buna. Gripen NG, pt. ca are in foarte mult in comun o evolutie cu F-18, e un fel de continuitate clara.

                    N-au de ce sa se supere fanii Gripen pe mine, eu ii laud pe elvetieni pt. decizie.

                    PS-imi place cum ai ales nuantele de negru-gri-uri-alb pt. site, sunt linistitoare, mai ales seara…

                    • Nu as baga M-345 in aceeasi categorie cu F-5.

                      F-5 a fost un avion creat special de SUA ptr. aliatii foarte saraci care nu isi permiteau un avion de lupta ca F-100 Super Saber, F104 sau F4 Phantom. Gripen C/D e singurul avion care se apropie ca idee de F-5, ducand ideea un pic mai departe spre F-16 si F-18.

                    • Asta-i frumusetea “reducerii la absurd”. 😀 Ce spui tu confirma ce zic eu despre alegerea Gripen-ului.

                      Chiar as vrea sa vad un Master versus un F-5 Tiger II! Sau si mai bine, Gripen versus F-5, asta ultima varianta chiar s-ar putea sa existe, Crouching Tiger, Hidden Gripen, danke shoshon fur die opportunity, SwissMiss! 🙂

                    • Pentru cei care ar putea fi dispusi sa creada ca Gripen E/F ar putea fi luat de Romania e bine sa fac o precizare:
                      Contractul elvetian spune ca prima aeronava urmeaza sa vie predata in 2015, urmand ca restul sa fie predat daca nu ma insel pana in 2017.
                      In cazul Romaniei, daca 2012 e anul decisiv si pica afacerea F-16, optiunea va fi pentru varianta C/D nu e E/F. Explicatia e simpla in 2014-2015 va fi stop joc ptr. Mig 21, iar suedezii ar trebui sa imprumute multe Gripenuri Romaniei pana cand ar fi livrate destule E/F ca sa umple golul operational. Romania nu este Croatia sa-i dai 4-6 Gripen A/B sa-si faca treaba.
                      Varianta C/D e in ciclu de productie deci e mult mai usor de livrat.

                    • cum poti sa compari un avion de antrenament avansat cu unul de lupta uita-te numai la valorile din “catalog” un avion capabil de un spike la 1.2 Mach nu poti sa il compari cu un altul capabil de 1.8 Mach constant si un spike da 2 Mach!
                      Sa nu mai vorbim de radar, sisteme de armament, intagrarea cu data link etc.

                    • 🙂
                      Dar de cele doua Mirage III (>2 Mach) caftite de Sea Harriers (<1 Mach) in Razboiul din Falkland/Malvine, iti amintesti?

                    • Romaia Inedit imi amintesc de cele doua mirage dar la piloti echvalenti si aceleasi tipuri de inarmare nu cred ca incape in discutie cine are posibilitatea cea mai mare de a castiga o lupta aeriana.

                    • Nu te supara frate, dar maestrul Smurf Fu spune sa nu ataci la enervare…”cum poti sa compari un avion de antrenament avansat cu unul de lupta…”, s-ar putea sa confunzi inamicu’. 😀

        • uita-te cat la suta din componentele de la GE 404 sunt comune sau upgradare a acestor componente pentru GE 414, uita-te la faptul ca echipele de tehnicieni cunos deja GE 404 si mai uita-te si la faptul ca noul Gripe NG foloseste exact motorul GE 414 fara reproiectare ca si in cazul lui Gripen C/D. Pe N-TV vorbeau totusi de Gripen NG cu motoarele RM 12 ceea ce ma duce cu gandul la un fel de Gripen C/D cu avionica de NG – daca au ales asa este sigur varianta cea mai ieftina si fara riscuri. Elvetienii se dovedesc oricum foarte zgarciti am avea ce invata de la ei!

          • Nu exista Gripen NG cu motoare RM-12. Vine numai in varianta GE-F-414.
            Elvetienii nu sunt nici membri UE si nici NATO. Ei stau in gaoacea lor. Noi avem nevoie de ceva interoperabil cu NATO.

            • Pai nu cred ca eu am spus cuiva ca exista Gripen NG cu motoare de Gripen C/D dar un Gripen C/D cu avionica si radar AESA de la Gripen NG poate exista foarte simplu.
              In plus nu este o mare problema cele 2 motoare au punctele de prindere cu fuselajul avionului in aceleasi locuri si diferentele de gabarit sunt minime.

              • Pai nu prea poate sa existe asa ceva. Radarul Raven e greu si mananca curent electric la greu fata de varianta normala. Instalarea IRST afecteaza aerodinamica si creste greutate. Motorul RM12 nu mai asigura destula putere.

                Elvetia nu a cumparat un C/D cu electronica de E/F ci a cumparat varianta E/F asa cum este ea este prezentata de Saab. Siteul Saab confirma chestia asta.

                • Deja sunt discuti ca si Gripen NG este prea scump pentru Elvetia astia sunt zgarciti rau de tot si o sa scoata sangele din boasele lui SAAB 🙂

                • George Visan De unde ai scos-o chestia cu radarul Raven si masa mai mare decat la varianta P05-A Ericsson, ma tot chinui sa dau de ea de atunci pe net si nu reusesc, sunt convins ca ai ceva data un link pls?
                  IRST-ul nu cantareste prea mult, si nu cred ca adauga 20 de kg la masa toatala a aparatului deci daca clientul cere o sa avem o varianta de Gripen C/D cu “gene” de Gripen NG.
                  de altfel bancul de probe a fost un JA 37 Vigen.
                  Cat priveste Romania cred ca 12 Gripen A/B sau C/D in prima vaza ca solutie de stop gap pana vin comenzile de Gripen NG este suficient. MIG 21 LanceR o sa iasa treptat ultimele fiind oprite de la zbor in 2014 – sau cam asa e planul acum.

                  • ES-05 Raven va cantari mai mult decat PS-05 din cauza ca e pus pe o turnanta (swath-table). Radarele AESA mananca mult curent (sunt o suma de radare, nu unul singur) si au nevoie de racire. Mai mult gasesti pe Gripen News Thread. Dar trebuie sa sapi.

                    Sunt vreo 30 de Miguri si cam 50 de piloti banuiesc. Pur si simplu nu ai cum sa ai aranjament imprumut pe termen scurt pana cand vin aparatele noi. In plus A/B nu sunt interoperabile cu NATO, doar C/Durile sunt.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: