Aviaţie

JL-15: China made in Ucraina!

JL-15

JL-15

Avionul chinezesc JL-15 destinat zborurilor de antrenament/atac uşor este subiectul negocierilor pentru fabricarea în Ucraina.

Ucraina deţine facilităţi neexploatate de construcţie a avioanelor, rămase încă din vremea Războiului Rece. Şi tot Ucraina este furnizorul motoarelor pentru JL-15.

Bilocul JL-15 este un bimotor cu o greutate de 9.5 tone care poate atinge viteze supersonice.

JL-15 a fost proiectat pentru a fi produs în câteva variante, toate biloc. Diferenţele ţin de echiparea pentru diferite niveluri de pregătire a piloţilor (antrenament avansat sau antrenament de bază), precum şi pentru misiuni de luptă.

Principala utilizare a lui JL-15 este pregătirea piloţilor pentru zborul pe avioane performante cum ar fi MiG-29, F-16 sau Su-30.

Cele mai multe JL-15 sunt echipate cu motoare AI-222 fabcricate de ucrainienii de la Motor Sich, companie care furnizează şi motoarele AI-25 pentru mai vechiul avion chinezesc de antrenament JL-8 de numai 4.3 tone.

China nu a cumpărat multe JL-15 pentru dotarea proprie, decizând să rămână cu mai ieftinul JL-9 – un avion puţin costisitor şi datorită faptului că a avut la bază interceptorul MiG-21… mai exact clona J-7.

După încheierea Războiului Rece, China a devenit un client constant al exporturilor militare ucrainiene. Mai mult, cel mai probabil Rusia nu va face presiuni asupra Chinei pentru a se depărta de contractele cu Ucraina şi… în cazul unei invazii ruseşti, ruşii vor evita să se atingă de proprietăţile chineze din Ucraina.

Sursa: Strategypage

Ucraina, Ucraina Ucraina…

Vecinul nostru drag şi mai ales prieten, creşte văzând cu ochii.

Fabricarea în serie a lui JL-15 în Ucraina va duce, dincolo de avantajele financiare, la revenirea unui segment din industria aerospaţială ucraineană, la dobândirea de experienţă pe cheltuiala chinezilor, dar şi la o foarte probabilă dotare a Forţelor Aeriene Ucrainiene cu acest tip de avion. Deh, JL-15 este superior lui L-39.

Poate, la un moment dat, pusă pe picioare de finanţările externe, Ucraina va dezvolta un avion de antrenament avansat/atac uşor, supersonic, în urma experienţei acumulate din colaborarea cu China.

Şi atunci, noi ce vom face?

 

Iulian Iamandi

14 Comments

  • Ce facem ?
    Luam F-16 MLU 5.2 tape si apoi F-35 A
    Asta facem, sau asta vrea sa faca MAPN.
    Aveti alte informatii, ca eu nu am.

    • F 35 A cu bani de la Licurici? Ca noi nu prea avem…si apoi este mai periculoasa disolutia statala decat Ukraina, am vazut-o doar la treaba si am vazut si cat de prost s-a coordonat armata ukraineana, mult mai rau ca si trupele de voluntari asta cel putin la inceputul conflictului.

  • Domne PIB-ul Ucrainei a fost in 2015 de 90 mld $, fix jumatate din PIB-ul Romaniei, , iar ei sunt o tara cu o populatie de 2 ori mai mare, asta inseamna ca sunt de 4 ori mai saraci decat noi.

    In 2020 spera sa ajunga la un PIB de 140 mld $, adica tot al naibii de putin.

    Deci este extrem de putin probabil sa aiba ei bani de construit arme sofisticate cum sunt avioane supersonice(asta daca vor sa le faca bune de ceva, daca vor sa le faca doar asa sa dea bine in poze, merge oricum).

    De facut nu prea avem ce sa facem, Ucraina nu va fi un pericol direct pt Romania(in sensul in care ne-ar ameninta cu o potentiala invazie sau alte nefacute), ci ca fi un competitor pt investitiile straine, or sa fie mult mai saraci decat si noi si prin urmare mult mai ieftini.

    In legatura cu armata nu ne ramane decat sa ne adaptam armata bugetului de 1% din PIB pe care o sa il putem oferi

  • Eu cred ca nu s-a inteles prea bine intrebarea lui Iulian.Care ar fi simetricul lui JL-15 ,avion de atac usor, in varianta romaneasca?

      • Pai noul IAR daca va vedea lumina zilei, ar fi inferior lui JL-15. IAR-ul nostru nu va fi supersonic si nici bimotor. Practic va fi acelasi IAR-99 cu un motor ceva mai performant si niste sisteme mai noi.
        Apropo de IAR NG, banuiesc ca nu vor fi fabricate celule noi nu? Cel mai probabil vor fi modificate Soimurile actuale. Asa banuiesc.

        • depinde ce ar vrea cei de la mapn ..daca vor ceva
          parca erau mai multe variante
          bimotor in nici un caz …la fel supersonic
          daca maresc sarcina utila si raza si putin manevrabilitatea e ceva..si chiar daca e inferior e simetricul in roaf
          nu cred eu sa fie vreun m 346

  • Ukraina e terminata atat economic, social….
    Se afla in plin proces de dezintegrare.
    Inginerii constructii, proectantii de l-a birourile de proectare Antonov Kiev, Motor Sich, Iujmas Dnepopetrovsk, Turboatom si uzina Malisev Harikov, Motoare nava si santier nave Nikolaev pleaca masiv in Rusia.
    In Europa productia lor nu are cautare.
    In plus Rusia a introdus ca masuri interzicerea de livrare a pieselor si echipamentelor militare cum au facut ukrainenii de un an.
    Alta noutate este odata cu intrarea de l-a 1 ianuarie 2016 a zonei de liber
    schimb a Ukraine cu UE! Rusia a stopat comertul total cu Ukraina, apoi a interzis tranzitarea marfurilor Ukrainer spre Kazahtan, Turkmenistan, China…cu astea ukrainenii aveau Export de 17 miliarde Dolari, apoi – piata Rusiei!
    Le ramane doar piata UE in care anul trecut exportul Ukrainean a scazut cu 30%!
    Am avut ocazia sa vb cu ukraineni despre starea actuala de l-a ei. E teroare, oamenii au frica sa vb la Telefon, chear sa posteze o parere pe un subiect ce tine de starea lucrurilor din tara.(pot fi acuzati ca sunt teroristii) SBU le face o vizita le arunca 2 grenade si niste cartuse, oamenii sunt arestati si fac Puscaria.!
    Nimeni nu vorbeste in public, dispar foarte multi oamenii nu ajung nici acasa nici l-a politie sau Puscaria!
    Ceusescu cu securitatea era mic copil pe langa democratii actuali de la Kiev.

      • La spital 9 gaseti raspuns. Ia si o camasa de forta.
        Alo suntem in 2016 muta ceasul, KGB tau a decedat in 1991.
        Sau poate te referitor l-a cel din Belarus?
        FA o vizita la Minsk si intreaba!

  • Daca Yak 130 este fratele lui M 346 avionul chinezesc este varul primar al lui…. 🙂 deci solutia este relativ simpla si implica in primul rand vointa politica ca bani s-ar gasi – producerea locala a 16-24 – M 346 din kit-uri de la Alenia Aermacchisi apoi asimilarea locala a reparatiilor si intretinerii.
    Argumente sunt mai multe in favoarea lui M 346 – chiar si faptul ca a fost selectat de Israel si Polonia spune multe despre potentialul sau de crestere.
    S-ar putea integra direct radarul de pe MIG 21 LanceR C care urmeaza sa se pensioneze, acestea avand resursa de inca 15 ani….
    Intrebarea este vrem?!

    • Producerea locala a unui numar mic de avioane din kit-uri cred ca e o solutie ineficienta.
      – Sigur, hala de “final assembly” cu avioanele insirate da foarte bine in poze si la taieri de panglici. Vede boboru’ ca facem avioane. Problema e ca asamblarea avioanelor iti cere o SDV-istica foarte vasta si customizata, nenumarate gabarite de montaj, proceduri de aliniere specifice cu sculele aferente, in general chestii care se aplica la un singur tip de avion, costa o gramada de bani, le platesti si dupa ce ai facut 20-30 de avioane ramai cu ele in bratze. Ca know-how nu-ti aduce mult avantaj, scolarizezi oameni sa monteze M-346 dupa care vei avea oameni care stiu sa monteze M-346 si cam atat. Lipsa de flexibilitate.
      – Mult mai eficient e sa te specializezi pe familii de componente dupa aceeasi tehnologie: frezare mecanica multiax pt repere complexe din dural de exp, sau prelucrare prin electroeroziune, sau prelucrari pt instalatii de bord (roti dintate, hidraulice, samd) sau lucrul cu compozite. Sigur, nush daca da bine la PR, ca in loc de avioane ies pe poarta doar “niste piese”. Pe care apoi le schimbi pe avioane in cadrul contractului de offset. Eu unul as fi fericit ca in loc sa se monteze in Ro 20 de M-346 sa se faca in Ro de exemplu sectiunea de fuselaj posterior pt. TOATE M-346. Sau toate nervurile pt aripi. In felul asta ai flexibilitate, cand se termina contractul cu M-346 ramai cu utilaje si oameni care stiu de exp sa faca cadre frezate foarte bine. Si vor produce cadre frezate pt. avioanele M346 ale altor clienti. Si chiar daca iese din fabricatie M-346 no problemo, uzina va produce cadre frezate pt. Boeing sau pt. chinezi sau pt Israel sau mai stiu pt. cine. Pt. ca fiind specializata pe anumite operatii o va face ieftin si bine.
      Treaba cu montajul final din kituri e cam de fancy…cel putin asta e parerea mea. In rest cred ca M-346 e intr-adevar de perspectiva. Interesant de vazut ce vor alege americanii.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: