Aviaţie

Japonia retrage din serviciu avioanele RF-4E Phantom II

Escadrila 501 Recunoaștere Tactică, singura escadrilă japoneză de recunoaștere, va renunța la avioanele RF-4E Phantom II până la finalul anului fiscal 2019.

RF-4E Phantom JASDF

RF-4E Phantom II JASDF

Japonia a selectat Phantom II pentru dotarea cu un nou avion de vânătoare la finalul anilor 1960. Decizia a fost anunțată public pe 1 Noiembrie 1968, Japonia devenind una dintre puținele țări care au produs sub licență acest tip de avion.

Forțele Aeriene Japoneze de Auto-Apărare au primit în total 154 F-4EJ și RF-4E. În timp ce avioanele F-4EJ au fost aproape în întregime construite de către Mitsubishi Heavy Industries, versiunea RF-4E a fost cumpărată de la McDonnell-Douglas.

Datorită limitărilor militare ale Japoniei, avioanele F-4EJ au fost livrate fără calculatorul sistemului de bombardament AN/AJB-7 și fără mijloacele de realimentare în timpul zborului. Avioanele tip F-4EJ au înlocuit flota de Lockheed F-104J Starfighter.

McDonell Douglas a construit două prototipuri F-4EJ, primul zbor al acestei versiuni executându-se pe 14 Ianuarie 1971. Următoarele 11 avioane au fost asamblate în Japonia, iar primul exemplar construit integral în Japonia a zburat pe 12 Mai 1972.

Mitsubishi a construit restul de avioane EJ în următorii nouă ani, producția finalizându-se pe 20 Mai 1981 cu ultimul avion F-4 construit în lume.

14 avioane RF-4E au fost livrate în perioada Noiembrie 1974 – Iunie 1975. Acestea erau similare cu RF-4C, însă ca și în cazul avioanelor F-4EJ, nu dispuneau de avertizoare radar și alte echipamente care nu fuseseră aprobate pentru export către Japonia.

RF-4EJ

RF-4E

Avioanele RF-4EJ au echipat Escadrila 501, înlocuind un model mai puțin știut de Sabre, RF-86F.

În anul 2007 Japonia mai opera 90 avioane F-4. În vara anului 2007 Lockheed Martin anunța că primise un contract de echipare a câtorva avioane F-15 cu containere cu radare SAR (Synthetic Aperture Radar).

Respectivele avioane F-15 urmau să poată îndeplini misiuni de reunoaștere, fapt care avea să permită înlocuirea bătrânelor RF-4EJ.

Iulian Iamandi

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: