Analiza

Japonia – o putere militara, iarasi – partea a III-a

Partea a III-a – Structura actuală și echipament: Forțele aeriene japoneze

Am revenit dragi cititiori, cu penultimul episod din „saga” japoneză. Am considerat util ca fiecare categorie de forțe să aibă propriul său articol deoarece am constatat că există niște particularități care ar trebui discutate ceva mai pe larg.

Dacă la forțele terestre ne-am oprit asupra unei brigăzi de infanterie marină care a încheiat era cenceptului strict de autoapărare, la aviație ne vom opri asupra capacităților de producție locale dar vom trece întâi prin imaginea de ansamblu.

Drapelul Japoniei

Drapelul Japoniei

Forțele aeriene japoneze au apărut direct ca structură distinctă în cadrul forțelor de autoapărare japoneze.

Am făcut această mențiune deoarece la vremea respectivă încă mai discutam de crearea forțelor aerine ca structură de sine stătătoare prin separarea lor de forțe terestre. Exemplul Forțelor Aeriene Americane (US Airforce) este poate cel mai cunoscut, 1947 fiind anul în care Corpul Aerian al Armatei Americane (US Army Air Corps) devine o forță aeriană distinctă în cadrul unui stat major propriu.

Astfel, în prezent forțele aeriene sunt comandate de un general de aviație (NATO OF9) și au în subordine aproximativ 50000 de oameni.

În acest context structural avem 5 comandamente, unul la eșalon de corp de armata aeriană comandat de un general-locotenent (NATO OF8) și restul  având varii dimensiuni în funcție de nevoia operațională. Structurile sunt după cum urmează: comandamentul pentru apărarea spațiului aerian, comandamentul de suport aerian, comandamentul pentru instrucție și pregătire, comandamentul pentru dezvoltare și testare, comandamentul logistic aerian.

Din rațiuni organizatorice chiar dacă un comandament este mai mare numeric, ele se găsesc pe acceași linie orizontală în schema structurală.

Dacă ne referim la dotare, în prezent forțele aeriene operează 777 de avioane. Dotarea include avioane multirol Mitsubishi F2, Mitsubishi F15, de transport Kawasaki C1, C2, respectiv C-130H. De notat că în această structură începând cu anul 2011 și-au făcut apariția și două avioane F35-A. La finalizarea testelor în anul 2016 Japonia a dat o comandă fermă de 42 de aparate companiei americane Lockheed Martin.

De asemenea, în materie de elicoptere aviația japoneză se bazează pe Sikorsky UH-60 și CH-47 Chinook.

Aici discuția devine cu adevărat interesantă. Eu personal am ca turnesol în materie de capacitatea tehnologică a unui popor dacă are integrat în econonomia națională abilitatea tehnică de a produce avioane multirol.

Nu sunt multe țări care pot face asta în mod cert. Majoritatea țărilor la fel ca și România achiziționează această tehnică numită des tehnică de top, pe bună dreptate aș spune, de la așa numitele țări puternic tehnologizate.

Japonia este una din țările care are această capacitate de a produce avionică de înaltă performanță. Avioanele Mitsubishi F2-ul și Mistubishi F15 sunt în fapt avioanele multirol americane F-16 și F-15, modificate, produse local sub licență. Mitsubishi pe site-ul lor numesc aceste avioane „derivate” ale modelelor similare din SUA.

În acest context comanda avioanelor F-35-A nu înseamnă o schimbare de optică pentu Japonia, ci doar o soluție temporară. Orizonul 2020 (douăzeci-douăzeci, scuzați-mă va rog, nu am putut să mă abțin), aduce un nou avion multirol din partea celor de la Mitsubishi, respectiv modelul F3.

F3-ul întâmplător sau nu, arată similar cu F-35-ul. Detalii mai multe din păcate cei de la Mitsubishi nu oferă doar promisiunea că după acest orizont aviația japoneză va avea la dispoziție un avion multirol produs local similar F35-ului.

Pe parte de elicoptere aș dori să menționez faptul că Chinook-ul este produs local de Kawasaki Heavy Industries sub licență. Sikorsky UH-60 este produs tot sub licență de Mitsubishi.

După părerea mea și la acest capitol Japonia demonstrează o extraordinară capacitate tehnologică și economică complementată de o putere militară aferentă.

S.M.Schiller

http://www.mod.go.jp/e/about/

https://www.mhi.com/products/defense/f_2_close_support_fighter.html

http://www.mod.go.jp/asdf/English_page/

https://www.airforce-technology.com/projects/kawasaki-xc-2-military-transport-aircraft/

http://www.military-today.com/aircraft/mitsubishi_f3.htm

http://global.kawasaki.com/en/mobility/air/helicopters/ch_47j.html

http://global.kawasaki.com/en/mobility/air/helicopters/index.html

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: