Avion de patrulare maritima P-8 Poseidon

Japonia a demarat discutii cu Franta si Germania intentionand sa ofere tehnologii ce pot fi utilizate la noua generatie de avioane de patrulare maritima pe care europenii o dezvolta in comun.

Atat Germania cat si Franta folosesc pentru monitorizarea sumbarinelor rusesti avioane de patrulare de generatie veche, P-3C Orion respectiv Breguet Atlantique (modernizat la standardul  ATL.2 sau Atlantic Nouvelle Generation). Germania a operat pana in 2005 avioane de patrulare maritima Atlantique, acestea fiind inlocuite cu avioane P-3C Orion achizitionate din Olanda. In Aprilie anul acesta Berlinul si Parisul au semnat un memorandum pentru dezvoltarea in comun a unei noi generatii de avion cu capabilitati antisubmarin.

Potrivit unor surse din guvernul Japoniei, europenii ar fi interesati de tehnologiile folosite la avionul de patrulare P-1 produs de Kawasaki Heavy Industries. In momentul de fata se incearca stabilirea atributiilor, urmarindu-se cooperarea tripartita pe tot parrcursul procesului de dezvoltare.

P-1, utilizat de Fortele Maritime de Autoaparare, este in momentul de fata, singurul avion de patrulare maritima gandit de la zero pentru acest scop. Japonezii au modificat legislatia incepand cu 2014 astfel incat sa permita exportul de echipamente cu destinatii militare. pana in momentul de fata, companiile japoneze nu au reusit sa-si asigure contracte de export, unul dintre motivele principale fiind costul ridicat al echipamentelor. Spre exemplu pretul unui avion de patrulare Kawasaki P-1 ajunge la 145 milioane de dolari.
Avand in vedere ca avionul de patrulare al Aeronavalei franceze, ATL.2 incorporeaza deja cele mai avansate tehnologii antisubmarine dezvoltate de europeni, ramane de vazut care dintre tehnologiile japonezilor ar putea prezenta interes pentru Franta si Germania.
Cea mai accesibila solutie pentru europeni ar putea fi una similara cu cea adoptata de americani: modificarea unui avion de pasageri si echiparea lui cu echipamnete de patrulare maritima si lupta antisubmarin. Astfel, similar Boeing P-8 Poseidon, o dezvoltare a B-373, europenii ar putea porni de la Airbus A320neo pe care sa instaleze echipamente specifice de misiune.
Via:
Marius Constantin