Aviaţie

J-31 a facut primul zbor

J-31 la primul zbor…

Chinezul cu ochi oblici caracteristici de observabilitate redusa, mandru reprezentant al generatiei a cincea de avioane de lupta s-a ridicat ieri, pentru zborul inaugural, de pe pista Shenyang Aircraft Corporation.

J-21/J-31/F60/Blackie (probabil ca avionul a avut mai multi nasi care l-au botezat fiecare dupa cum l-a taiat capul) s-a desprins de sol la ora locala 10:32:35 ieri, 31 octombrie. A aterizat la ora (la fel de locala) 10:43.

Conform RIA zborul reprezinta un moment de importanta cruciala pentru China, aceasta devenind a treia Putere Mondiala care a facut si a dres…bla…bla…bla…

Hai ca va las sa va delectati cu un filmulete:

– Griffon236 –

Navighează în portal:

Resboiu Master; Armata Română;Forţe Speciale; Space; Revista Resboiu; Forumul Resboiu;

41 Comments

  • Deci, asta este omologul chinez al lui F-35, din cate vad pare a fi un avion cu o lungime de aprox 15 m, si ar fi propulsat de 2 motoare fie WS-13(tractiune 80-100 Kn), fie RD-93(tractiune 80-90 Kn), era deja foarte complicat pentru ei sa scoata un omolog al lui F135 care ar avea o tractiune de 200 Kn, probabil cu WS-15 au probleme mai dureaza.

    Noi aici de tot certam si spunem ca F-35 nu este avion de generatia a 5 a pt ca nu are supercroaziera si tractiune vectorizata, J-31 nustiu daca poate sa zboare in supercroaziera(peste 1,4 Mach), dar supermanevrier in mod sigur nu o sa fie.

    Pana la urma este corect sa il consideram pe J-31 avion de generatia a 5 a?In conditiile in care pe F-35 il consideram a fi un avion de generatia 4,75, iar J-31 mai mult ca sigur va fi dpdv tehnologic in urma lui F-35, poate ca va fi un avion de generatia 4,5.

    • Victor de ce supercroaziera inseamna >1.4 Mach si 1.2 Mach nu este, dupa care criterii?
      Nu inteleg de ce toata lumea spune ca nu va fi supermanerier F 35 si J31 la fel ca nu va rupe gura targului la manevrabilitate?

      • Pai…intre 0.95 si 1.1-1.2 e transsonic. Despre supermanevrabilitate…configuratia aerodinamica iti permite multe, pana la un anumit punct…dupa care tre’ sa ai tractiune vectorizata. 🙂

      • Supercroaziera este definità prin posibilitatea de a zbura cu viteze supersonice (deci “numai” >Mach 1) fàrà utilizarea postcombustiei.

  • Da,multora nu le vine sa creada in avantul chinezesc,iar altora nu le convine ca nu mai sunt ei cei mai tari din parcare.Dar se vor obisnui,sunt convins.Daca chinezii vor rezolva inca problema motoarelor,o problema de metalurgie,atunci sa vezi,vor fi de neoprit.

    • Or sa aiba enorm de munca cu ele, in urmatorii 20-30 de ani nu au nici o sansa sa ajunga la paritate cu americanii militar vorbind, pe rusi deja ii intrec dar la americani va vi situatia mai complicata, fara sa punem la socoteala reteaua de aliati pro-SUA din zona,Japonia, Coreea de Sud, Taiwan mai noi Filipine sau chiar Australia.

      • Pe ce te bazezi cand spui ca pe rusi i-au intrecut? La ce la intrecerile socialiste de imagine?
        Sincer mie imi par rusii cu un pas in fata ca tehnologie militara, uita-te putin la ultimele realizari in domeniul submarinelor, avioanelor de lupta si nu in ultimul rand la navele de suprafata.

        • Pe capacitatea organica a Rusiei de a mai sustine o armata comparabila cel putin ca dimensiuni cu cea americana sau chineza.

          Cate avioane or sa mai poate detine rusii peste 10-15 ani, 500-600?Chinezii probabil de la 2.000 in sus, daca nu chiar 3.000.

          Cate elicoptere de atac?Rusii isi propun sa aiba pe undeva pe la 300-350 Mi-24/28 si Ka-50-52, Chinezii 600 numai Z-10, plus ce ar mai putea scoate.

          Rusii vor avea 50 de Brigazi, 1 Divize si 22 Regimente.

          Chinezii 18 Corpuri de Armata – 130 Divizii.

          Rusii probabil vor avea cam 1.000 de tancuri si inca cateva mii de blindate, chinezii au cam 7.000 tancuri si inca 12.000 blindate, numar ce se va mentine constant.

          Rusii vor avea cam 120-130 nave de lupta, chinezii mai bine de 200 si tind catre 300, poate chiar mai bine, trebuie sa le poata tina piept americanilor si aliatilor lor.

          Rusii au un buget militar de 30-40 miliarde dolari pe an, chinezii 150 si se duc catre 200 miliarde dolari.

          Rusii au momentan un avans tehnologic dar numeric nu le vor putea tine piept chinezilor, nu au cum efectiv.

          Iar decalajele tehnologice intre China si Rusia se reduc constant si se vor reduce in continuare.

          • Ai dreptate Victor. Amenintarile reale la adresa securitatii Federatiei Ruse nu vin dinspre vest ci dinspre est. La fel cum Rusia are o politica traditional expansionista in special spre vest, asa si China are una, insa inspre Rusia.

          • Bugetul militar al Rusiei este de 60 de miliarde de dolari, asta pe langa banii pentru inzestrare si retohnologizare a fabricilor. Se vorbeste de 2000 de tancuri Armata, pe langa cele 460 t-90-uri. Pe langa asta inzestrarea curenta inca poate duce un razboi pe uscat. Chinezii ii vor depasii, dar nu in halul ala. Diferenta o face pozitia armatelor. Rusii nu au foarte multe trupe la granita cu China, in schimb peste gard stau peste 10 leoparzi. Rusii au experienta mai mare, insa problema va fi spatiul deschis pe care nu pot sa il acopere si de care chinezii pot profita. Logistica momentan in ceea ce priveste podurile aeriene sta de partea Rusiei, dar China vine tare din urma. Distanta mai mica fata de linie de aprovizionare este un avantaj pentru chinezi. Pe termen lung insa rezervele de combustibil ale rusilor ar trebuii sa fie luate in calcul. Nu cred ca un razboi de lunga durata va fi in avantajul Chinei. Va fi ceva de genul: pui mana pe cat poti si te opresti.

        • marius
          hai sa fim seriosi
          rusii i fata
          macar sa fie la par
          cate submarine fara dublu fund macar au rusii?
          cate rachete hit to kill(care e o tehnologie foarte dificil de obtinut)
          cate avioane de gen 5 ,omolog f 22 au operative?
          eu stiu la ce sunt ei campioni
          la dezinformare
          la fel se credea si pe vremea razboiului rece ca ar face si ar drege si armamentul produs de ei era mult sub ..sa-i spunem standarde
          de la t 55 incoace nu au fost in stare sa faca un tanc fiabil
          un t 90 sau armata nu ajunge sa fie echivalentul unui leo 2a6 sub nici o forma ,poate in iluziile comandantilor rusi
          cat despre avioanele de lupta ,daca nu ar fi avut acces la avionica moderna occidentala nu stiu ce ar fi facut
          multi fac comparatii,eu as pune una
          in georgia au actionat doar forte rusesti in operartiuni conjugate si doar cu unele erori ale georgienilor au fost capabili sa faca ce-au facut
          diferenta ,in libia unde opereaza o multime de forte unele cu rafale,altele cu grifoni si taifuni cu forte speciale la sol
          rusii de-abia incep sa schimbe structurile de forta anchilozate ,sa puna temelia unei noi constructii …americanii acum doar repara acoperisul si ferestrele,..deja au mii de abramsuri si f 15 operationale ,..au o forta moderna cu adevarat care foloseste convertoplane ptr spc ops si in curand avioane stealth ptr suport

            • nu intelesesem eu bine
              chiar daca china a progresat mult si eu cred ca mai au mult de parcurs
              ei ca productie stau destul de bine si pot produce aproape orice,dar sa-i vedem la cercetare,proiecte proprii
              rusii au o traiectorie si experienta destul de larga
              dar daca economia chinei va continua la fel de bine,vom avea multe surprize din partea lor

              • De aia am spus intrecere socialista, fiindca in acest moment puterea militara a USA este de necontestat.
                A doua putere este din punctul meu de vedere Rusia cu mentiunea ca UE atunci cand va fi sprijinita de armata europeana va fi o putere militara cu mai multe gheare si forta decat Rusia si care ar putea sa devina numarul 1.
                China poate produce orice in domeniul civil cu exceptia unor prelucrari mai complicate care necesita precizie extrema – ori aici intra exact produsele din industria militara.
                Pana una alta nu au fost in stare sa proiecteze masini care sa ia 5 stele la crush-test EuroNCAP ceea ce spune multe despre softurile de simulare utilizate in Europa si USA.
                Sa faci un avion stealth din punct de vedere radar este una sa ii ecranezi si criptezi emisiile este cu totul alt ceva.
                Daca trendul economic continua astfel urmatoarea “China” va fi Rusia si Brazilia asa ca si peste 20 de ani paritatea va fi aceeasi, nemtii ajuta Rusia ca sa se mentina acolo, si o spun in cunostinta de cauza.

  • Aici este o competitie pe plan tehnic,nu razboaie cu aliati gen Filipine ,Taiwan sau altii asemenea.Eu nu cred in genul de dogme ca numai unii sunt super-destepti,viata evolueaza.Si nemtii erau o mare forta stiintifica pana in ’45.

    • nemtii sunt si acum o mare forta stiintifica si tehnica. Mare lucru nu s-a schimbat. Daca e sa o luam strict pe domeniul militar: tancuri – Leo 2 printre cele mai bine cotate, submarine – Type 212/214 – printre cele mai bine cotate non-nucleare, aviatie – Eurofighter, samd. In ce-i priveste pe chinezi ei au o mare ambitie si profita la maximum de faptul ca in lumea noastra globalizata a devenit foarte usor sa obtii tehnologie de-acum 10-15 ani: compozite, utilaje CNC, proiectare asistata de calculator, etc. Ramane de vazut daca pot ajunge in top cu tehnologie de acum 10-15 ani.

    • rusii zic ca J20 (ala de a zburat in 2011) seamana leit cu migul lor 1.44

      http://defensetech.org/2011/08/19/did-the-j-20-come-from-this-mig/

      asta cu f35 nu prea are cum sa semene – e bimotor, din start e alt design

      cum zicea cineva mai sus, e foarte usor azi daca ai bani sa cumperi tehnologii “civile” – materiale compozite, software sau servicii de proiectare asistata, orice masina unealta etc
      da chestiile “sensibile” care fac diferenta – alea trebuie sa le descoperi singur, sau sa le furi de undeva – sa vedem acuma ce o sa aiba chinezul la motoare si electrocasnicele de bord

      • Pacat ca nu pot da link ca sa vezi ce bord SF are.Si asta cu copiatu’,si cu globalizarea luati-o mai usor:ma rog de ce japonezii si sud-coreenii care au programe asemanatoare sunt numai la stadiul de macheta ,iar avioanele respective vor aparea undeva prin 2020+?

        • albert a fost un articol recent despre china care tocmai ce a incheiat productia unui avion de atac la sol derivat din mig19
          In afara de china si romania socialista cred ca nici un stat nu isi permite sa risipeasca resurse pe fabricatia unei chestii depasite din start, sau sa bata toba ca are super-avionul gata dar deocamdata zboara mai prost ca are doar motoare clona de la ceva proiecte rusesti mai vechi

          si cu avioanele astea noi de generatia a V-a – cred ca isi dau seama si japonezii si coreenii ca deocamdata nu prea au cu ce rupe gura targului

          si nu sunt in postura chinei care le anunta pe toate pe banda rulanta si bifeaza ca a scos doua aparate “stealth” si apoi trebuie sa faca rost de motoare de la rusi de ceva senzori de la francezi radare de unde s-o nimeri

          au totusi al doilea buget militar din lume, armata aia numeroasa tot orez mananca si nu-s cine stie ce platiti, clar are china un buget enorm de R&D militar, si trebuie sa inventeze ceva de el ca nu mai merge hai sa cumparam doua avioane si 100 de sublere de la rusi

          • Nu compara Romania Socialista cu China:diferenta este ca chinezii au copiat modele sovietice care chiar au zburat,pe cand noi din multe proiecte si multi bani vanturati aiurea ne-am ales cu avionasul IAR-99.Bugetele militare nu se pot compara deloc inte SUA,Rusia si China:costurile de productie si cheltuielile cu salarii si altele sunt total diferite.De exemplu:cost de dezvoltare F-22-65 mld. $,PAK-FA-cost program 8-10 mld $.
            Motoare:chinezii nu ca nu stiu sa le faca,ce nu le iese inca bine este aliajul palelor turbinei care sa reziste la temperaturile din reactor.Si ptr. cei care se tem ptr. electronica chinezilor aici:http://www.defence.pk/forums/chinese-defence/207796-shenyang-j-31-news-discussions-52.html

            • albert cred ca dincolo am postat un articol cu motorul de mig29, care a sarit de la 300 de ore la 1600 doar cu un arbore de titan si palele dintr-un singur “cristal”
              si am pus articolul cu P&W care avea asa ceva din 1969
              ceva ce dupa 43 de ani inca se pare ca nu stiu chinezii sa faca, nu se poate copia la “subler” 🙂

              de asta zic – sa vedem ce le iese pana la urma
              acuma au un prototip cu cateva piese esentiale imprumutate de la rusi (nici vorba ca si pak-fa rusesc a zburat prima data cu motoare de imprumut, a fost o solutzie stop-gap foarte corecta, da motoarele alea de imprumut si le fabricau)

              chestiile astea “esentziale” care fac diferentza – se pare ca nu le vinde nimeni si nu le transfera asa de usor

              • Motoarele chinezesti WS-13 si WS-15 ptr. J-20 sunt in curs de finalizare.Nu stiu ce tot o dam dupa cires:este clar ca multora nu le vine sa creada,dar acesta-i adevarul,China tinde la ierarhia mondiala si in constructiile aeronautice:nu mai comparati tenisii chinezesti cu inalta tehnologie.
                http://china-defense.blogspot.ro/

                • albert, “in curs de finalizare” poate sa insemne si peste 20 de ani in domeniul aerospatial.
                  2. ai spus ca J20/J31 au bord SF. Ce inseamna asta? Un display LED sau LCD poate sa puna oricine si pe ala se afiseaza o interfata grafica. Important e ce e in spatele ei. Chinezii au o capacitate de a produce rapid si in masa lucruri ce tin de tehnologia disponibila pe plan mondial. Daca pot mai mult de atat, daca pot sa activeze in domeniile cu adevarat de inalta performanta – asta nu stie nimeni. Orice entitate care are 50-100 milioane de $ si tehnologie disponibila la liber pe plan mondial poate fabrica ceva ce seamana cu un avion cu reactie. Intrebarea e daca acel lucru chiar e un avion performant sau doar un “movie prop” ceva mai scump. Se vorbeste ca chinezii au copiat deshignul, samd…bullshit…sunt elemente de design cunoscute: muchii paralele, forma compusa din intersectarea catorva suprafete mari, acoperirea proeminentelor ascutite, S-duct pentru prizele de aer, tratamentul suprafetei cu vopsea neagra bazata probabil pe particule de ferita, samd. Totul se gaseste pe net, la stadiul asta al informatiilor (publice) orice designer sau chibit de avioane cam asa ar desena el un avion pe care l-ar face. Problema e daca ei chiar reusesc sa puna cap la cap elementele astea, sa le calculeze, samd ca sa faca ceva competitiv. Japonezii inca nu au scos ceva pentru ca ei nu se multumesc sa mimeze un avion performant ci probabil chiar au ambitia sa faca ceva performant. Sa-ti povestesc o patanie proprie: impreuna cu un amic am facut niste scule (strung/freza) CNC. Din scule disponibile pe piata, kituri cumparate de pe net, samd. Ne-a costat cam 8000 si ceva de eur toata distractia. Au precizie buna daca vrei sa faci etichete gravate, shielduri pt. incuietori, piese de sah, samd. Dand noi “sfoara in tara” printre amici ce masini destepte am bricolat, am fost contactati de niste tipi care aveau nevoie de piese pt niste pompe. Brusc treaba a devenit nasoala, masinile noastre nu se descurcau ca nivel de precizie (toleranta), trebuia un strung adevarat industrial greu de vreo 2 tone si care costa peste suta de mii de eur. In fine…la vreo luna am fost contactati de un alt amic ce lucra in domeniul optic si care avea si el nevoie de niste piesulitze cam de 30mm lungime si 5mm diametru + alte prelucrari dar din niste aliaje si la o precizie de ne-a picat fatza. Am cautat cam 2 luni dar nu am gasit undeva in tara unde sa se faca asa ceva. Ulterior am aflat ca se faceau in Germania la o firma care facea strict piese de mare precizie pt optica, senzori, samd. Asa am aflat de ce un simplu cilindru de otel de 30mm lungime si 5mm diam costa aprox 150-200 eur. Tot asa am invatat sa nu ne ma ia gura pe dinainte cand spunem ca putem face ceva. Senzatia mea strict intuitiva e ca aproximativ acelasi lucru e si cu chinezii. Au progresat in mod cert fata de tara semiagricola de acum 30-40 de ani, dar sunt departe de varful tehnologiei.

                  • Domnule,eu n-am pareri preconcepute,si in al doilea rand ma informez din mai multe surse.Nu inteleg de loc sensul afirmatiei’sunt departe de varful tehnologiei”,cand ei ataca tocmai varful.Stiti ca romanii au beneficiat mai mult de tehnologia chineza decat invers:Hong-5,fabrica de tunuri Resita,sectie scule si matrite ARO,ETC.Un articol despre motoare de aviatie chineze:http://www.reuters.com/article/2012/10/29/us-china-engine-idUSBRE89S17B20121029

                    • Domnule sursele disponibile noua nu au acces decat la informatii vagi, ce mai informatii ne pot da noua in fond Reuters, China Defense Blog, SinoDefence, wiki, AUSA AP, IISS, etc etc, informatiile dupa care sa iti faci cu adevarat o opinie fondata, da domne chinezi sunt la varf iar americanii is praf sau viceversa sunt din alea care tin de secretul militar, comercial, politic bla bla.

                      Pe de alta parta bunul simt ne arata ca pe vremea cand americanii scriau istoria aviatiei din WW2 chinezii erau sub ocupatia japoneza dupa o perioada interbelica marcata de razboi civil in care numai avioane nu au facut.

                      Pe vremea cand americanii si rusii(dechizati in chinezi), se bateau in Coreea cu primele avioane cu reactie, chinezii abea invatau sa le piloteze.

                      Pe vremea cand americanii in anii 1970 proiectau avioanele de lupta dominante pt urmatorii 50 de ani(F-14, F-15, F-16, F/A-18), chinezii erau dupa o revolutie culturala, erau procupati sa isi trimita tinerii ceva mai educati(de la liceu in sus), de la oras la tara sa invete reeducare, o tentativa de lovitura de stat, frecusuri pt succesiunea lui Mao(banda celor 4 se tragea de sireturi cu aia mai destupati), bla bla, in perioada aia chinezii nu au izbutit decat sa scoata cateva derivate ale MiG-21 si MiG-19.

                      In anii 1990-2000 americanii aduceau din nou aviatia de lupta pe noi coordonate cu noile avioane stealth, chinezii undeva dupa 2000 izbuteau si ei sa asimileze licenta pentru un avion sovietic din anii 80, J-11, si alte 2 avioane chineze mai degraba contemporane cu aparate occidentale tot din anii 1980, J-10(poate la standardul unui F-16 Block 25/30), si JH-7 un soi de Tornado cu motoare din anii 60..

                      Acum dupa ce chinezii au scos si ei un 2 avioane cu o silueta stealth gata au si ajuns in varful piramidei, au ars toate etapele si iau intrecut pe americani cu toata superindustria lor aeronautica care a fost vioara intai de mai bine de 100 de ani, cu toate sutele lor de miliarde investite in R&D.

                      Pana sa scoata chinezii avioane mai bune decat F-22 si F-35 ei se chinuie cu motorul WS-10 cu o resursa de abea 400 ore, in contextul asta cate “sorties-uri” poate sustine PLAAF pe zi, de 30% din parcul de avioane vanatoare ? Si asta in zilele bune, americanii in Desert Storm au dovedit ca pot sustine cam 800 si chiar mai bine de iesiri-avion constante pe zi cam 2 luni constant(cam spre 50-60% din parcul de avioane), asta inseamna ca in mod real chinezii sunt intr-o si mai ampla inferioritate numerica, asta ca sa intelegem cam ce inseamna un decalajul tehologic al chinezilor in domeniul motoarelor si unde ii duce.

      • Pai schema aerodinamica seamana foarte mult chiar daca este bimotor.
        Faptul ca este bimotor sau monomotor nu inseamna ca s-au adoptat alte scheme aerodinamice.
        Botul J 31 sau cum s-ar chema specia noua d ezburatoare o sa le puna ceva probleme deoarece la fel ca si Rafale, Gripen si F 35 are un diametru destul de mic ceea ce duce la un design al radarului foarte compact – problema de a avea aceasta tehnologie la nivel militar.
        Din zona frontala este clar ca avionul chinezesc seamana cu F 35 sau cu un F 22 micsorat, acum ramane de vazut ce performante are.
        Nici F 35 in afara de tehnologia stealth nu rupe gura targului, 1,6 + Mach viteza maxima nu este cine stie ce, si faptul ca nu este capabil de supercroaziera pe cand Su 35, Typhoon, Rafale si Gripen NG pot duc la multe intrebari despre inca un posibil loop in design pana la intrarea in productia de serie.
        Cum am mai spus s-ar putea ca F 35 sa nu ramana decat varful de lance al unei parti a aviatiei NATO in timp ce grosul sa il reprezinte in continuare avioane mai “affordable” de generatia a 4-a sau 4,5.

        • Marius mie unul mi se pare o risipa de resurse f35

          si cred ca inca multa vreme avioane de astea de generatie 4.5 care zboara bine si natural si cara multe si au supercruise si viteza cand e nevoie gen rafale si eurofighter si su35bm, care sunt flexibile si pot fi upgradate usor – or sa mai aiba inca multa vreme un cuvant de spus
          sau programele astea de gen f15 “silent” – ca tot zicea albert de japonia si coreea care folosesc f15 – nu stiu ce material are boeing acuma de absorbit undele radar, de e asa mare secretomanie cu el si trebuie jde aprobari ca sa vinzi kitul de upgrade unde ai vandut deja f15-le – si asta cred ca o sa fie o modernizare foarte buna care o sa il puna in umbra pe f35 cu toate bubele lui

          nici tehnologia aia stealth cu “forme” din suprafete plane si muchii ascutite nu ma da pe spate, la un moment dat se prea poate ca una din ele sa reflecte perfect unda radar inapoi, de aia si la f117 si la f35 o dau la intors ca e stealth din fatza da nu prea din lateral, e stealth pentru radarele airborne dar nu prea pentru alea de la sol etc

        • da marius la viteza maxima nu e cine stie ce
          dar la capacitatea de drag(cum ii spun americanii),tractiune ,acceleratie care la un f 35 se modifica neesential in functie de incarcatura,viteza avionului si care la un avion care duce armele in afara se modifica foarte mult in jos in functie de ce are pus pe el si cat
          ii raspund si lui @paul aici
          oricat de stealth poate deveni un gen 4 nu poate egala unul desenat special ptr asta precum f 35
          un gen 4 nu va putea face aceleasi misiuni precum un f 35,de ex distrugerea de obiective importante in adancimea teritoriului inamic ,mai ales pe timp de noapte
          mie nu mi se pare risipa de resurse ,…ci ca nu avea potentiali inamici care sa justifice existenta lui
          dar se pare ca la orizont incep sa apara,o sa vedem probabil modificari in configuratia,designul lui (nu cel exterior)..,dar eu cred ca o sa fie un avion reusit
          eu cel putin b-ul daca rezolva toate problemele si il scot mi se pare extraordinar
          chiar limitat la 7,5 g ,dar sa ai un avion pe care-l “poti parca” la 100 km de orice adversar,capabil sa plece mai scurt decat orrice avion gen 4 de pe orice bucata de strada,sa fie invizibil radar,supersonic si cu capacitatile prognozate date de vizorul frontal,casca si sistemul cu camere montate …da de gandit oricarui adversar,macaar cum sa improvizeze o aparare impotriva lui

          • @ Niko mie nu mi se pare risipa de resurse F 35 doar ca o sa necesite ceva schimbari majore in arhitectura motorului care sa il duca la supercroaziera si probabil 1.8 Mach fiindca altfel nu o sa poate odata descoperit sa fuga de un avion de generatia 4.5 . Cu toata senzoristica avansata de pe el nu il vad prea bine intr-o lupta cu Rafale sau Typhoon spre exemplu.
            Insa intr-un sistem integrat de exemplu F 35 o sa fie un avion perfect pentru lovituri chirurgivcale care sa permita chiar distrugerea radarelor si rampleor de lansare ale rachetelor S 300 spre exemplu.
            In conditiile noastre ale tarilor din Europa de Est insa mi se pare utopie sa mizam pe cartea F 35 iar proiecte precum F 16 Block 50/52+ sau mai tarziu V si Gripen C/D si apoi E/F mi se par de departe mult mai potrivite.
            De ce? Din pricina costurilor imense de operare si din prisma upgradarilor mult mai usoare la un avion de generatia 4.5 sau 4+ .
            Supercroaziera si supermanevrabilitatea sunt puncte cheie pentru orice avion de generatia a 5-a pe care deocamdata F 35 nu le atinge.
            In momentul in care ai ca posibili adversari capabili de supercroaziera la 1,4 – 1,5 Mach cred ca doar faptul ca tu initila accelerezi mai bine nu prea te ajuta cu mult, mai ales ca avionul advers poate sa stea in coada ta mai mult timp.

            • da marius ,partial sunt de acord cu tine
              totusi supercroaziera asta trebuie sa vedem in ce conditii o ating si la ce ar folosi
              una ..o ating doar inarmati cu 4 aer aer si la mare altitudine ,nu toate plafoanele de zbor
              chiar si f 22 face asta cam asa ptr ca motoarele lor sunt optimizate ptr amestecurile sarace si reci de la altitudine
              motorul lui f 35 e optimizat ptr inaltimile mici,medii ,unde combinat cu faptul ca e foarte curat aerodinamic(cand duce totul inauntru),eu cred(parerea mea) ca va avea evolutii bune
              de mentionat ca pana la 3000 metri nu prea stiu avioane sa depaseasca 1,2-1,4 mach
              asa ca in lupta apropiata nu cred ca va fi pus in mare dificultate ,va depinde de tacticile adoptate si pregatirea pilotilor
              acum ptr supervanatorii care stau sus si merg repede va fi de vazut,chestia e cat il pot vedea si fixa pe el
              asta va depinde de cat de mult pot seta viitoarea “senzoristica” ,de la radare la sistemele infrarosii pe el
              fara date relevante ptr teste e dificil ,..asa ca eu cred ca pleaca cu avantaj

              • Rafale este capabil de supercroaziera cu: “They enable the Rafale to supercruise at speeds of up to Mach 1.4 while carrying a loadout of six MBDA MICA” Deci o incarcatura destul de mare practic maximul de rachete pe care il duce in aer-aer un MIG 29A/B la fel Typhoon atinge 1.5 Mach cu 8 rachete aer-aer este drept 4 dintre ele in semi ecrranajul aerodinamic de sub burta destinat AIM 120 AMRAAM si Meteor. Su 35- este capabil de a transporta 8 rachete aer-aer la 1.6 Mach datorita motoarelor mai puternice.
                Toate aceste aparate sunt capabile sa stea sus ca sa astepte momentul prielinic de atac si sa patruleze sectoare mult mai intinse de teritoriu.
                F 35 este stealth in zona frontala si daca il iluninezi radar dedesubt dar ce se intampla din sectorul de vizare de de-asupra este greu de anticipat.

            • acum ptr noi ,cum am mai spus calitativ orice aparat european e foarte bun si ar fi un plus
              oricum cum se contureaza europa si cum se doreste o mai mare integrare..
              dar nu vreau sa mai comentez pe baza acestei teme ,ca starneste multe pasiuni

              • niko 🙂 pai starneste pasiuni ca suntem pasionatzi deja 🙂
                da vezi ca toata lumea discuta civilizat 🙂
                eu pot sa zic de exemplu de f35 ca nu e ‘curat aerodinamic’ ci e un fier de calcat cu motor puternic 🙂
                si oricum, eu unul invatz multe de pe aici, prinzi cate o idee si poti citi mai departe

    • J-16 pare sa fi facut primul zbor acum ceva timp, dar nu este ca ala din poze ci mai debraba o versiune locala a Su-30, identica la exterior cu Su-30.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: