Aviaţie

Iranul va prezenta un avion de lupta nou

Tricolorul lor

Tricolorul lor

În cadrul unei ceremonii care va dura zece zile, iranienii vor celebra Victoria Revoluţiei Islamice din 1979.

Generalul de brigadă Ahmad Vahidi a informat că în zilele respective va fi inaugurat observatorul spaţial “Imam Sadeq” care va monitoriza misiunile spaţiale iraniene.

Şi tot Vahidi a mai anunţat că vor fi prezentate noutăţi din domeniul tehnico-militar, între care şi un avion de luptă nou, despre care a declarat:

 “The aircraft will be different from the other fighter jets Iran has already made.”

Vahidi a mai spus şi că după prezentarea din Februarie, se va trece la producţia de serie în masă a unor sisteme dedicate apărării antiaeriene.

Sursa: FARS

 

– Iulian Iamandi –

31 Comments

  • Bah astia sunt mai ceva ca si Praslea din poveste, in fiecare zi mai nascocesc cate ceva, te pomenesti ca au clonat drona aia americana si au facut-o UCAV….
    Sau or fi luat licenta de J 10 de la chinezi?!?
    Sa vezi atunci ce o sa isi zgarie ochii evreii cu furculitzele…. :-)))))

    • mda..cu 50 de F-15 si vreo 200 de F-16 cred ca Israelul se va tavali de nervi cand va auzi ca Iranul s-ar dota cu cateva bucati dintr-o copie dupa copie dupa copie de F-16 care ar fi J-10 preluat sub licenta de la chinezi.

      • Adevarul este ca Israelul pentru prima data de la mijlocul anilor 1970 incepe sa dea deaincatelea dpdv militar raportat la cativa dintre vecini, in primul rand Arabia Saudita, Turcia si chiar Egiptul, toti trei mai mult sau mai putin ostili de mai mult sau mai putin timp.

        Din cauza asta s-ar putea sa vedem niste evolutii interesante in regiune perioada urmatoare.

        • E corect in cazul Arabiei Saudite si a Egiptului. Acum ramane de vazut cat de competenti le sunt si pilotii. Daca-s tot ca ala care in 1991 racnea excitat “bandit-bandit” in microfon in timp ce americanii ii dictau pas cu pas cum sa deboare MiG-urile 23 irakiene probabil Israelul inca mai are sanse.

  • J-10 are si capacitate BVR… acum nu ca ar conta foarte mult daca ar incepe un dans pe ritmuri de hava nagila. Hesa Saequeh nu stiu cate au, dar banuiesc ca nu prea multe. ar mai fi si F-14-urile vechi, din care nu stiu cate mai pot zbura sau daca isi pot tine phoenix-urile pe piloni fara “sa ia foc” (primele modele aveau niste bube la racire si tind sa cred ca phoenix-urile din invetarul lu Ahmadinejad sunt model retro)

  • As fii prea optimist daca as specula ca si Romania pregateste in secret un asemenea avion, odata ce lucreaza la componentele esentiale ale motorului care ne-a creat atatea probleme de fiecare data cand am incercat sa cream un avion supersonic/subsonic? Poate institutiile specializate ale statul roman lucreaza la un astfel de proiect care ar reda demnitatea industriei aeronautice romanesti, precum si a armatei romane. Daca te gandesti la faptul ca se tergiverseaza continuu luarea unei decizii in sensul achizitiei noului avion multirol, plus faptul ca problema a intrat in dezbatere din 2007, iar MIG-urile or sa-si dea duhul prin 2016…..timp ar fi pentru dezvoltarea unui avion romanesc. Gasiti mai jos si dovada lucrului la motor: http://www.tehnomil.net/2013/01/18/veriga-lipsa/ PS Cautand pe net am gasit un interviu al domnului inginer Simion Tătaru, referitor la IAR 95. Cea mai interesanta parte este, citez “Toate schiţele, planurile şi machetele IAR-95 sunt aici, la INCAS. Dacă mâine s-ar hotărî reluarea producţiei, avem tot ce ne trebuie”, ne-a spus inginerul Simion Tătaru.
    http://www.libertatea.ro/detalii/articol/acesta-trebuia-sa-fie-supersonicul-lui-ceausescu-316969.html
    Sa fie aceasta tergiversare pricina unui astfel de proiect? Poate cu ajutor israelian pentru avionica si radar, in abaza parteneriatului strategic intre cele doua tari si dupa modelul Lancer, sau ceva la comun!? Cine stie……poate IAR 111 Excelsior e momeala data curioaselor servicii secrete straine, ostile, sa caute acolo unde vor ai nostri. Vom vedea in cativa ani daca e asa sau nu, insa e tare curios de ce am lucra la un motor performant daca nu vrem si un avion!

    • sper sa nu fie luata drept malitiozitate din partea mea dar asta e incercare de literatura SF sau “alternate history”? Romania nu are si nu va avea in viitorul previzibil capacitatea de a dezvolta singura sau cu sprijin tehnologia necesara producerii de avioane supersonice de lupta in acceptiunea a ceea ce inseamna supersonic de lupta in anul 2013. Nu avem banii necesari, nu avem baza industriala care sa sustina asa ceva, nu avem miile de specialisti necesari, nu avem experienta, samd. IAR-93 si chiar si 99 au fost niste aventuri tehnologice, economice si mai ales politice esuate. Au facut foarte rau pentru ca au consumat resurse enorme care ar fi putut fi directionate pentru dotarea corespunzatoare a aviatiei militare consacrate. “IAR-111” e un “scam” tehnologic. Nu stiu ce e in spatele grupului care promoveaza chestia aia ca avion nu se poate numi si nici nu ma intereseaza. Ma intereseaza ca asociaza numele onorabil IAR care inseamna o lunga serie de avioane respectabile (seria vanatorilor interbelici care au culminat cu “80”-ul, seria elicopterelor construite sub licenta, seria utilitarelor 8XX, 93-ul si 99-ul) serii care au insemnat munca de zeci de ani a savantilor, inginerilor, tehnicienilor si personalului navigant cu niste facaturi publicitare.

      • Teoretic am putea construi un 4,5-4,75 generation fighter, motoare gasim, avionica gasim, structura gasim cine sa ne-o faca, mai ramane sa gasim noi bani :))))

        • corect, daca platim cat trebuie il face chiar Dassault sau LM sau EADS. Il numeste chiar si IAR doar ca sa-l vanda si ii pune si numele “Made in Romania”(sau Made in EU cum se poarta acum :)) pe el daca platim cat trebuie.

          • corect 🙂 cum au facut japonezii cu Mitsubishi F2, un f16 cu aripi si ampenajul un pic mai mari, dintr-un proiect mai vechi de-al lor care a fost cancelat in cauza lui F15 🙂
            Costa de 4 ori mai mult Mitsubishi F2 decat F16 ? a costat
            Da scrie Mitsubishi pe el ? scrie 🙂 Au platit japonezii dezvoltarea la tehnologii noi gen compozite care apoi au fost folosite de LM ? au platit 🙂

            in conditiile astea, putem comanda si noi, si dassault si eads si saab cred ca au proiecte in dezvoltare si ar fi foarte fericite sa le dea careva bani sa ne fabrice ceva varianta de-a rafale sau EF

            • KAI-KFX, este derivat din niste studii ale Saab, si ar trebui sa fie un 4,75 gen fighter, sau chiar generatia a 5 a.

              Daca vrei sa ai o idustrie locala aeronautica, trebuie sa pleci de la ideea ca va trebui sa platesti pentru ea.

              Pentru Romania cred ca salvarea pt ce a mai ramas din industria aeronautica cred ca ar trebui sa o reprezinte fabricarea de subansamble pentru marii producatori si poate ceva aeronave ieftine, avioane de agrement, poate UAV-uri, AeroTaxi si oferirera de servicii reparatii, intretinere, modificari-modernizari.

              Industria din Romania ar trebui sa se specializeze mai degraba pe formarea unui cluster in industria auto si chiar a unui cluster in industria electronica, care eventual s-ar putea conecta la ce anume fac grecii care de la un timp isi dezvolta segmentul asta de microelectronica.

              • asta face aerostar bacau de exe
                ceva componente de airbus, au ultrausor festival, au contracte de mentenanta cu pegasus, air marocco si cateva companii de astea , plus ce mai prind lucrari de astea ocazionale
                si cu toata criza asta, anul trecut au mai angajat oameni – bravo lor ca s-au miscat, majoritatea comenzi “civile”

                ce s-a desprins din iar de exemplu cu aripa fixa, fosta fabrica de planoare de la ghimbav, si ei cu ultrausor, si ceva repere pentru airbus, au dat-o in bara rau, nu le-au fost platite “ultrausoarele” si au inchis linia

              • Grecii la microelectronica sunt mult in urma Romaniei, si orice firma actuala din domeniul aeronautic nu are cum sa intre in lantul de furnizori automotive fiindca nu i-ar baga nimeni in seama, nu au nici tehnologia nici know-how-ul in domeniul acesta.
                Singura salvare este achizitia unui avion multirol nou negociata de-o data cu cumpararea de catre furnizorul multirolului a firmei romanesti de stat sau a actiunilor majoritare de la ea.
                Directia de dezvoltare a industriei aeronautice romanesti este aceea de a produce un trainer asamblat pe plan local si a unui UCAV care sa completeze aviatia de vanatoare.

                • eu unul taaaare as mai lauda industria aeronautica locala daca ar face si un UAV civil/utilitar competitiv, eventual cu o varianta MALE militara. Sunt multe domenii in economia nationala care ar beneficia de asa ceva: cartografiere si fotogammetrie, search&rescue, lupta antibraconaj si supravegherea litoralului, supravegherea granitelor, meteorologie, supravegherea foto a padurilor (lupta contra incendiilor) si evaluarea productiei agricole, ca sa spun doar ce-mi poate veni in minte acum. Nu mai spun ca se putea “infrati” pentru profitabilitate cu industria foarte profitabila la ora actuala a centralelor eoliene (ale caror “elici” sunt produse cu tehnologii asemanatoare cu cele din ind aero). Nu mai spun de eventualitatea aeronavelor agricole si utilitare, eventual in colaborare cu tari vecine. Asa daca tot ii dam ca surdul in toba ca vrem sa facem avioane militare o sa ne tanguim si peste 25 de ani.

          • de iar93 airworthy ?
            ar trebui sa fie doua 🙂 unul al INCAS, reconditionat la fabrica
            si am inteles ca au mai salvat de la taiere niste entuziasti un iar93 cu 7 ore, fara contrareceptia de fabrica, aproape complet – ala ar trebui sa zboare fara prea mari probleme

            super ar fi daca reusesc sa le faca
            bune rele , sunt parte din istoria noastra

      • Resboiule daca restaureaza careva vreun iar 80 sau 81 sau alt avion istoric si au nevoie de voluntari la frecat, dat la pila, chestii de astea, poti face anuntz public
        cred ca ai gasi o gramada de entuziasti si pe aici 🙂

        • Dorinte sunt, dar nu sunt bani. Sa vedem sezonul asta, daca mai indrazneste cineva sa viseze macar. Presimt ca la buzunare va fi un an si mai trist. Auzisem ca domnul Antoniu dorea sa se faca un 80/81 zburabil, insa din pacate nu cunosc detalii. Am sa intreb.

    • pai despre ce e articolul cu Veriga Lipsa ? Ca nu stim sa facem aliajele alea single-crystal de la turbina de inalta presiune ? care de exe canadienii de la pratt&whitney le aveau cel putin din 1970 (acu mai bine de 40 de ani, au inceput sa lucreze la ele pentru Sr71) ?

      asta aici zice http://memagazine.asme.org/articles/2006/February/Crown_Jewels.cfm

      Friedman quotes Sir John Rose, Roll-Royce’s CEO, on the components the company still makes: “The 25 percent that we make are differentiating elements. These are the hot end of the engine, the turbines, the compressors and fans and the alloys, and the aerodynamics of how they are made. A turbine blade is grown from a single crystal in a vacuum furnace from a proprietary alloy, with a very complex cooling system. This very high-value-added manufacturing is one of our core competencies.”

      clar ca nu isi lasa astia micile secrete care fac marile diferente sa ajunga la oricine
      single-crystal – e ceea ce face diferentza intre motoarele de mig25 sau fostele noastre motoare de mig29, alea cu 300 de ore intre 2 “major overhaul”, cand trebuia schimbata complet turbina de inalta presiune si vanele
      Io unul (imi dau cu parerea doar) cred ca asta e unul din motivele pentru care mare parte din avioanele rusesti gen mig21 mig23 etc au avut raza aia de actiune de toata coma, la mig23 citisem undeva ca trebuiau oprite motoarele daca nu decola in cateva minute, altfel se distrugeau din cauza supraincalzirii, la 25 la fel motorul si avionul puteau foarte multe daca nu era bottleneckul de la inalta presiune care se distrugea iremediabil daca treceai peste o anumita limita etc etc
      asa ca nu s-au prea scremut sovieticii sa le faca mai “long range” desi aveau o tarla foarte mare de aparat (ma rog, rusii si doar aparatul tarlalei proprii, cine crede si asta), dupa ce au inceput si ei cu pale single crystal si arbori de titan, dintr-o data au gasit in mod miraculos si solutii sa aiba destul carburant sa stea avionul cu orele in aer si sa faca si pilotul pipi in timpul zborului ca la su34 (care e un avion foarte frumos, pacat ca e asa de aproape noi)

      sa faci un avion de la zero, complet in tzara, e o utopie si bani aruncatzi daca viseaza cineva asa ceva
      ca si la tbt, mai bine un parteneriat cumva cu un producator cu tehnologie si experientza care sa itzi dea tehnologie si comenzi pentru industria din tzara, cum a fost de exe renault la noi la civili, sau polonezii cu tbt al lor

      daca maine reiau “productia” lui iar95, le-ar iesi doar un avion care si acum 25 de ani era depasit, care nu stiu cum a fost proiectat cata vreme nu stiau ce motor sa ii puna, unul de la mig23 sau un spey – oricum amandoua ultra depasite clar acuma, un turbojet, altul turbofan cu alt gabarit si alte prize – iesea tot asa un iar93 cu gauri si spatii goale si probleme de centraj (la iar93 citisem ca aveau un lest de plumb de 150 de kg ca sa echilibreze avionul – de rasul curcilor, plumb in avion)

      evreii si-au omorat proiectul de avion propriu (oricum le trebuiau motoare din afara), si-au negociat foarte bine insa ce au primit la schimb,

      si asta cu “reluarea productiei” la iar95 – ce sa iei ? e macar vreun prototip gen airfoxul pe la muzeul aviatziei ? n-ai ce sa reiei

  • Poate o licenta sau o colaborare cu cineva specializat in acest domeniu…..zic si eu, nu dau cu parul 🙂 Indiferent cum ar fi, nu pot sa inteleg de ce se chinuie sa creeze componentele acestui motor, performant zic ei, daca el nu va fi folosit niciodata! de ce asta, ca aici e tare curioasa treaba!?

    • @cezar: pai e simplu. Daca ai avea un salariu asigurat fara sa te intrebe nimeni de rezultate (sau ala care te intreaba sa nu inteleaga oricum ce faci ca sa poata sa te controleze) nu te-ai bucura ca-ti merge salariul? Piata motoarelor cu reactie la ora asta e puternic consolidata la ora asta. Probabil sunt in jur de 10 producatori seriosi la nivel mondial. 2-3 in SUA, vreo doi in Rusia, 1 in Ucraina, vreo doi in China, unul in Japonia si vreo 2 in UE. Sa inteleg ca Romania isi imagineaza ca si-ar permite si ea unul? Eu la 35 de ani si inginer de profesie daca spun ca vreau sa concurez cu Usain Bolt la 100m plat ma crede cineva?

  • PS…..nu ar trebui neaparat reluat proiectul IAR 95. Se poate crea unul nou, asta daca exista sprijin extern. “know how-ul” si ceva bani (miliardul de euro pentru alea 24 de carute sh de la americani cred ca ar fi suficienti la cat castiga un savant roman si la ce producem noi aici). Nu ar trebui sa fie toate componentele produse aici, ca doar de aia avem aliati……sa ne vanda chestii!

    • @cezar: problema Romaniei nici macar nu sta in bani neaparat, banii s-ar mai gasi. Problema Romaniei sta in incapacitatea decizionala si organizatorica. Si in convingerea ca banii tin loc de competenta. Cat priveste avionul, la ora asta exista un “sortiment” de aeronave militare excelente. Am putea chiar sa vorbim de o supraoferta. Un avion nou n-ar mai incapea pe piata. Iar ca sa faci 50-60 de bucati pentru piata interna nu se merita. vezi ce-au patin japonezii cu Mitsubishi F-2 sau noi cu IAR-99.

    • macheta e cel din linkul dat de Albert, “shafagh”, care e subsonic, 1150 kmh, si deloc “stealth”, si de la 4800 kg la 6300kg e doar chilotul si benzina

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: