Aviaţie

Interviul cu Mr. Jerry Lindbergh, Director de Program Gripen pentru Romania

Jerry Lindbergh

Cu puţin peste o săptămână în urmă am fost invitaţi la un dialog cu Mr. Jerry Lindbergh – Director de Program Gripen pentru România. După cum am precizat şi în avanpremiera de acum câteva zile, întâlnirea a avut loc la Hotel Radisson Bucureşti.

 

După câteva întâlniri cu Mr. Jerry Lindbergh pe la BSDA 2012 şi BIAS 2012, singur sau înconjurat de colegii din redacţia portalului şi revistei Resboiu, Luni am răspuns afirmativ invitaţiei de a petrece mai mult timp la o discuţie la distanţă de publicul vizitator al vreunui eveniment.

Alături de mine a răspuns pozitiv şi Nemotoujours şi amândoi ne-am bucurat, pentru că aveam foarte multe întrebări de adresat şi acum se ivise un moment prielnic. Ne-am propus să îl luăm pe flancuri, eu cu partea militară, iar prietenul nostru Nemo pe flancul responsabil cu industria şi economia, iar amândoi să încrucişăm întrebările asupra celui mai important subiect: offsetul.

La faţa locului l-am găsit şi pe George de la blogul Romania Military, care ne-a precizat că ajunsese un pic mai înaintea noastră şi că întrebase ce a avut de întrebat.

Bucuroşi că terenul şi mingea ne aparţin pentru restul întâlnirii, am pornit camera şi am demarat timid şi mai cu noduri, cu o gheară strângând engleza în gât pe la începuturi, dar intrând mai apoi în ritm şi în voce, dialogând preţ de două ore şi jumătate.

Da, aţi citit bine: împreună cu Nemotoujors, am avut două ore şi jumătate de întrebat şi ridicat probleme, de făcut propuneri şi descusut planurile reciproce.

Două ore şi jumătate. Dar, sinceri să fim nu ne-au fost de ajuns. Ne-am oprit la un moment dat, pentru că Mr. Lindbergh avea un avion de prins… însă am obţinut de la dânsul numeroase promisiuni de sprijin în proiectele expuse de echipa Resboiu.

În clipul video nu sunt cuprinse toate discuţiile, tocmai pentru ca să nu stricăm farmecul celor ce vor urma.

Avem, deci, mult de lucru şi ne-am asumat răspunderile unor proiecte prezentate de echipa noastră şi de cum vom avea câte ceva gata, vă vom expune rodul muncii noastre.

Avem de prezentat conceptul de offset, concept poate neştiut ori numai neînţeles de către cetăţeanul român contribuabil şi mai ales de către clasa noastră politică, care confundă interesele între ele – ca să mă exprim diplomat.

Proiectul propus şi asumat de către resboinici la finalul discuţiilor cu domnul Lindbergh va consta în prezentarea detaliată a conceptului de offset aplicat în România pe termen lung, cu implicaţiile sale economice şi sociale, dar şi să prezentăm firme suedeze dispuse să lucreze în sistem offset cu statul român şi firmele româneşti.

– Iulian Iamandi & Nemotoujours –

– Resboiu –

———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.

82 Comments

    • SUNT F MULTE DE SPUS SI PUS IN PAGINA ,DAR VEI AVEA SURPRIZA SA VEZI CAT DE MULT AR AJUTA ECONOMIA ROMANEASCA UN PLAN DE OFFSET , C-O FI DE LA SAAB SI GUV SUEDEZ SAU DIN ALTE PARTI , IMPORTANT FIIND DE FAPT CA TREBUIE ODATA SA INTELEGEM CA SUNT SI ALTE VARIANTE DE A “CUMPARA”SERVICII , TEHNOLOGIE SI LOCURI DE MUNCA.
      INTERESANT ESTE CA SUEDEZII NE-AU PROPUS PRIMII ASA CEVA SI DE ACEEA VREM SA MERGEM PE INFORMATIILE SI VARIANTA FIRME SUEDEZE.
      POATE SE TREZESTE ROMANIA SI INVATA SA NEGOCIEZE SI SA BENEFICIEZE , NU DOAR SA SE BAGE IN DATORII PENTRU FIER VECHI.

  • Din pacate, ora la care a avut loc intalnirea si discutiile nu mi-a fost deloc favorabila… Altminteri as fi avut cateva intrebari de pus domnului Lindbergh…da’ asta e… Cu proxima ocazei…

    • LASA BRE CA ESTI DOAR CU NOI.NU POTI FI PESTE TOT.POATE MERGEM SAPT VIITOARE UNDE AM FOST INVITATI LA ROBOTEI SI SISTEME DE CONTROL , NU?

  • Spumos interviu. Aș fi curios ce a mai spus șvedul în restul de două ore și.

    -Către stimatul domn Iulian:

    Pe când stăm la o bere și dăm o poveste utilă? Aș fi interesat să dialogăm și să cunosc date mai recente referitoare la subiect.
    Știu că trebuie trecut peste presupoziții și neîncredere, dar altă cale decât cooperarea și insistența de a urmări scopuri mai înalte nu cunosc.
    Asta ar fi propunerea mea.

  • Sincer nu ma asteptam sa iasa atat de interesant, asta si datorita fatului ca am plecat cu un gust salciu de la Hotel Bucuresti. Saab-ul nu are nici un plan pentru noi, dar cum ar putea sa aiba?! Inaintea ca Iulian si Nemo sa soseasca, l-am intrebat pe Jerry daca intelege ceva din scandalul de la Bucuresti…a fost din nou politicos “asa este in democrtaie”, a spus.
    Una peste alta, sper ca in articolul despre offset sa introduceti si sistemul pe care Jerry ni l-a prezentat cu piesele de schimb in Europa, pentru operatorii de Gripen. Ala intradevar SmartDefense!
    Felicitari pentru munca, a iesit super!

  • Felicitari intregii echipe care a realizat interviul!

    Ma bucur ca ati incercat sa sugerati un program de avion de antrenament in comun cu Avioane Craiova! M-a uns la inima…

    Omul a fost foarte politicos dar a si dat anumite raspunsuri mai evazive deoarece nici politica firmei nu-i permite mai mult. Sper sa fie alte lucruri interesante in urmatoarele parti.

    Interesant este ca asteapta reluarea competitiei pentru multirol in Romania, chiar daca nu au mai adus un Gripen la Bias!

    Acum as fi curios daca cei de la Lockheed Martin, Dassault sau altii ar accepta interviuri similare 🙂 In principiu nu cred ca ar spune nu, pentru ca este vorba si de publicitate…

  • Bine concluziile mele in urma a ceea ce am vazut:
    1. Cum sa aduca Gripen-ul in static display daca guvernantii nici macar nu ii baga in seama si o tot dau cu conserve pe care scrie F 16 ( Block 25, MLU, etc.)
    2. Pentru un plan de offset trebuie sa ai interes din partea ambilor parteneri nu doar unul sa te impinga de la spate, “it takes two to dance!”
    3. IAR Craiova este intr-o situatie financiara destul de proasta si firma are uilaje invechite, as privatiza-o urgent si pe 1 euro numai sa pastreze noul proprietar profilul constructiei de avioane si sa se angajeze sa retehologizeze aceasta fabrica.
    4. S-ar putea ca SAAB sa prefere Aerostr Bacau sau chiar constructia unor fabrici de la iarba verde asa cum multi investitori o fac, fara ca sa fiu rautacios dar sunt multe proceduri care trebuie respectate si un control al calitatii implementat in cele mai mici detalii altfel nu pupam noi vanzarea de IAR XT intr-o tara vestica oricat de ieftine ar iesi.
    L 159 ALCA ne-a depasit toate proiectele noastre actuale si ala are avantajul constructiei in 72 de expemplare, radar si armament modern si totusi nu isi gaseste piata de desfacere in afara Cehiei.
    5. Suedia o sa isi faca singura trainer-ul aproape sigur deoarece daca faci avioane de vanatare pur-sange nu vad de ce nu te-ai apuca de trainere.
    6. Singura noastra sansa este da folosi cumpararea de multirol in scopul prezervarii industriei de profil altfel disparem din constructia aeronautica militara.
    7. Sunt mai mult mai multe aspecte de luat in calcul in afara de multirol, rachete nava-nava, rachete antitanc, rachete aer-sol etc.

    • APROPO DE STATIC DISPLAY-CEVA DE GENUL A CEEA CE AI ZIS TU…CAM ASA S-A PUS PROBLEMA.VEI AFLA IN URMATORUL ARTICOL.

      • CAT DESPRE CRAIOVA-NU FIARELE SECUNDARE SUNT O PROBLEMA-UN AVION MODERN CHIAR NU SE FABRICA IN PRIMUL RAND CU UTILAJE MODERNE , E SECUNDAR, DAR LA UN ASEMENEA PROIECT MODERNIZAREA E NIMIC GANDINDU-NE CA AV CRAIOVA AR DEVENI UN CENTRU DE PRODUCTIE SI MAI ALES DE REPARATII PENTRU EUROPA DE EST SI…ORIENT.
        NU CREZI CA AR INTRA IN OFFSET CA INTERES?
        MI SE PARE CEA MAI MICA PROBLEMA.
        SI SA FIE AEROSTAR PANA LA URMA. CARE-I PROBLEMA?

        • Eu nu am spus ca este o problemaca va fi Aerostar sau Craiova sau o firma ridicata de la zero – insa cu ingustimea astora de ne guverneaza acum si in trecut se va alege praful de toate!
          Personal eu unul cred ca SAAB daca va alege sa faca un centru regional de reparatii si intretinere va ridica o fabrica de la zero.

    • din ce am citit eu despre afacerea Gripen E/F pentru Elvetia, se pare ca trainerul va fi unul elvetian, un Pilatus sau in co-productie.

      romanii au ratat startul pentru trainer – nu ca ar parea foarte interesati sa-l vanda.

      ar ramane teoretic optiunea sa intram si noi in program si sa facem in co-productie cu elvetienii si suedezii acest trainer, sa fabricam o parte din el, sau sa ne facem propriul trainer cu ajutor de la suedezi prin programul de offset – transfer tehnologic.

      eu as prefera prima optiune – sa fim parte a unui trainer facut impreuna cu mai multe tari – ar fi sansa sa se faca in numar mai mare si upgrade-urile sa fie mai dese – pentru ca realist e greu sa finantezi singur un astfel de program, chiar in conditiile Romaniei de munca mai ieftina.

      in plus, ar conecta specialistii romani la industria europeana.

  • As avea si eu cateva observatii critice:
    – in mod surprinzator dl Lindbergh vorbeste de “Smart Defense”, un concept lansat de curand de NATO. Desi Suedia nu este membra NATO, dl Lindbergh afirma ca sistemul Gripen implica deja “Smart Defense” !?. As spune aici ceva malitios, dar ma abtin.
    – cu privire la suportul logistic si mentenanta, dl Lindergh are “pachete”. Punct.
    – cu privire la “trainer” dl Lindbergh da raspunsuri contradictorii. “Da, Gripen poate fi folosit ca trainer” spune la un moment dat !!! “E posibil sa fie folosit ca trainer in USA?” vine intrebarea. Realizand gafa comisa, dl Lindbergh revine “Nu, Gripen e la acelasi nivel cu avioanele americane”. Deci cum ramane ?
    – “Preluati Avioane Craiova ?” Pai depinde de negocieri si ….
    – finalul este spumos. “De ce nu ati venit la BIAS?”. “Nu putem fi peste tot” vine raspunsul sec si as zice eu, cam lipsit de diplomatie. Dupa care adauga in final plin de entuziasm “Dar suntem foarte interesati sa aducem Romania in comunitatea Gripen”. Serios bre ???
    Cu un asemenea ambasador al intereselor SAAB, LM poate sta linistita.

    • LINDBERGH A SPECIFICAT SI DACA NU SE SIMTE DIN FILM , O SPUN FIIND ACOLO- PE GENUL SMART DEFENCE , EI AU DEZVOLTAT POOLING -AND-SHARING , O IDEE MAI COMPLEXA SI MAI AVANSATA DIN PUNCT DE VEDERE LOGISTIC,APLICATA PE COSTURI MAI MICI , COMUNE.IULIAN VA DEZVOLTA AZI IDEEA CRED.

    • “Smart defense” e un concept NATO (cu care Suedia e in parteneriat mai mult sau mai putin vadit), pooling&sharing e concept al Uniunii Europene (cam aceeasi branza cu apararea desteapta numa’ ca e dezvoltat de partenerii industriali in programele multinationale si partea europeana a NATO). In practica se traduce prin upgradarea constanta (la intervale de 2-3 ani) a flotei de Gipen, indiferent de operator, plata de catre guvernul suedez a cheltuielilor de intretinere si upgrade a flotei… maruntisuri d’astea.
      Gripen poate fi si chiar e folosit in misiuni de antrenament (doar asta e motivul pentru care exista duble,nu? 😀 )
      Cu Craiova…e multa bataie de cap… Eu unul mi-as “instala cortul” la Aerostar mai degraba. Acolo cel putin s-a mentiunut in permanenta fluxul de lucru (fie pe reparatii si intretinere aeronave civile, fie pe RK la LanceR, fie pe fabricatia de ultrausoare) managementul fiind foarte bun….

      • Dragi stimabili:
        Craiova e opțiunea sau e IAR.
        Aerostar e companie întegrel privată, listată pe BVB (ARS)deținută de IAROM București (3 băieți deștepți pe bune) și SIF 2 Moldova (Bacău)-fond de investiții românesc listat pe BVB (SIF2), fost FPP II.
        Așadar, doar printr-o preluare, la anumiți multipli (preț bun) ar putea cu ARS.
        Avioane Craiova este însă a statului, la fel IAR (parte).

          • Nu întocmai, Resboiule. O parte, da. De ex RK la 330 e făcut la IAR care e de stat ÎN PARTE, pt că și IAR e listată la BVB (IARV), iar acolo valoarea monetară e imobiliară, din nefericire.

            Ca să explic, IAR are joint venture cu Eurocopter.
            Eurocopter a primit hale, terenuri, angajați…. și a adus expertiză, tehnologie, BANI, BANI și blocaje.

            Problema e că dacă falimentează IAR, Eurocopter poate prelua tot IAR pe nimic.
            Deja pun bine umărul la asta prin interdicția ca IAR (partea care nu e cu ei) să producă, să exporte…
            Mai multe nu zic aici.

            Cu stimă,

          • Resboiu, gasesti info si in articolul meu despre optiunile IAR S.A. de pe RoMil…

            Este Eurocopter Romania, care a preluat cam 1/3 din fostul IAR, si este inca SC IAR S.A..

            Problema este ca s-a semnat de asa natura contractul cu Eurocopter, ca ei au intaietate la contractele cu statul si in plus pot bloca, pe drepturi de licenta, activitatea IAR S.A. in ceea ce priveste mostenirea Aerospatiale : IAR 316, IAR 330. Linia Kamov oricum nu mai este asa ca pot bloca cam toata activitatea IAR S.A. daca vor. Pe problema asta este si un proces pe rol. Si daca il poate bloca, poate, asa cum a spus si Flogger, sa preia activele SC IAR S.A. in caz de faliment. E cam sah-mat …

            Tare as fi curios cine a dat cu subsemnatul la asa privatizare reusita a IAR Brasov: nu tot ci doar “crema” luata de Eurocopter, cu dreptul de a controla si prelua in caz de faliment ce nu au vrut sa cumpere initial. Plus contracte garantate cu statul roman in detrimentul IAR S.A.

    • Nu mai stiu daca in partea publicata este inclus si momentul in care mr. Lindbergh spune ca minimul este de opt avioane pentru a se simti avantajele conceptului de pooling and sharing.

      La partea cu trainerul, intr-adevar a ezitat. Cel putin asa mi s-a parut (si) mie. In mod sigur nu stia pe ce imi bazez intrebarea si s-a folosit de “gheara” care imi bloca “engleza” in acele prime minute. Apropos, cred ca in film este surprins momentul in care se aude vocea lui George de la Romania military pe fundal zicandu-mi ca jignesc omul si reactia mea… Chiar nu venisem sa periem pe nimeni si dat drumul artileriei din primele clipe.

      Acum, omul a avut o reactie normala incercand sa-si protejeze produsul pe care il promova. A fost luat prin surprindere de intrebare, dar a dat-o cotita ca nu intelege… pana a gasit un raspuns diplomatic. Doar nu era sa spuna ca ei s-ar bucura ca US Air Force sa aleaga o versiune downgradata de Gripen ca si viitor avion de antrenament avansat. Desigur, ca si contract s-ar bucura enorm daca americanii ar comanda vreo -sa zicem- o suta, insa ca si imagine si promovare, ar avea de suferit sau de schimbat tactica. Doar nu vor promova fericiti: cumparati Gripen, este un avion de lupta foarte bun… americanii l-au luat ca avion de antrenament!

      Gripen, intr-adevar este la acelasi nivel cu avioanele americane. Daca vorbim despre altele in afara de F-22 si F-35. Din ce ne-a zis prietenul nostru pilot de teste, Gripen este mai agil decat SuperHornet.

      Dar, nu-i nici un bai. Daca eram invitat la o intalnire cu cei de la Lockheed Martin, gaseam eu ceva de intrebat legat de faptul ca avioanele F-16 au inceput sa fie transfortmate in tinte zburatoare pentru antrenament…

      Si apoi, prin intrebarile noastre mai dure le-am dat si lor o mana de ajutor. Daca l-am fi lasat pe Lindbergh sa ne spuna poezia pe care o invatase acasa, nu aflam nimic interesant. Asa, si dumnealui a dat mai bine fiind deschis si comunicativ, decat un simplu recitator de reclama.

      Legat de raspunsul la intrebarea mea, de ce nu am vazut Gripen la BIAS… Lindbergh a fost din nou diplomat. Dar, nu-i nimic. eu pot sa nu fiu:

      Nu am vazut Gripen la BSDA 2012 pentru ca li s-a cerut prea mult pe stand si nu au fost singurii care au patit-o. De parca s-a incercat ca unii chiar sa nu puna piciorul si exponatele pe aici. Romanii trebuie sa vada doar standul LM, machetele produselor lor si avioane reale F-16. Manipulare, indobitocire, prosteala pe fata.

      La un moment dat, Lindbergh a spus: Romania vrea F-16. Wtf? Doar cativa oameni vor F-16, din cauza intereselor proprii, i-am replicat. Pilotii romani nu vor F-16 second hand, romanii care se pricep nu vor asa vechituri. Este vorba doar de sarutatul papucului, gest de vasal care se teme sa nu fie mazilit.

      La BIAS 2012 nici nu ma surprinde ca nu au adus Gripen. Semnalele factorilor decizionali sunt de vina. Probabil vor trimite un Gripen prin Croatia, dar pe la noi de ce sa cheltuie resursele? “Hă-hă-hă, suedejii e geambaşi de avioane!” – sau cum a zis presedintele Romaniei, scarpinand dupa urechi geambasii de avioane F-16 second-hand? Foarte probabil, pupand slugargnic fiecare deget al consilierului american Clark, la fel are sa “decida” si Ponta.

        • Am sa iti trimit un mail, eu asa obisnuiesc. Nu cu public.

          In plus, eu sunt circumspect si sincer nu imi vine sa am incredere online, mai ales ca ti-am urmarit pasii si intentiile.

          Si era sa te bag la spam pentru ca ai cerut sa te votam.

          P.S.: – Sunt diferente mari in ceea ce priveste scopurile, abordarile si mai ales atitudinea, intre cele doua spatii online concurente. Insa, pentru ca ne curtezi cu public si nu printr-un mail pe adresa oficiala, ma prefac un pic intimidat de numerosii ochi care ne urmaresc si ma pun sa iti scriu rapid un e-mail.

          • Uite Flogger, s-a intamplat exact ceea ce preconizam ca are sa iasa:

            This message was created automatically by mail delivery software.

            A message that you sent could not be delivered to one or more of its
            recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

            flogger@yahoo.com
            SMTP error from remote mail server after end of data:
            host mta6.am0.yahoodns.net [66.94.236.34]: 554 delivery error:
            dd This user doesn’t have a yahoo.com account (flogger@yahoo.com) [-5] –
            mta1161.mail.mud.yahoo.com

              • Super. Ti-ai facut o adresa de mail care sa iti confirme povestea/imaginea.

                Acum sa iti scriu pe proaspat creata adresa.

                • 🙂 ))))))) merge si asa! Hai sa vedem ce vrea omul, Iulian o sa il vezi fata in fata pe MIG 23-ul romanesc!

                • Consider că am fost corect și deschis cu tine /cu voi.
                  De asemenea, nu pot să nu observ că deschiderea și bunăvoința sunt interpretate într-o altă notă.
                  Ultimul punct este că voi judecați un om fără a-l cunoaște. Dacă într-un conflict asta ar fi fatal pentru cei care aplică, în cazul de față se limitează la profunda nemulțumire pentru tratament.

                  Să aveți o zi bună.

                  • @Flogger sa nu intelegi altceva suntem reticienti fiindca de multe ori cate unii dintre noi si-au “luat-o in bot” depinde doar de noi si de tine ca sa alungam orice urma de indoiala sau neintelegere.
                    Ridicam manusa! 🙂 o sa comunici prin intermediul lui Iulian – Resboiu apoi daca totul e in regula si va intelegeti continuam colaborarea cu cele mai bune intentii.

                    • S-a făcut. Presupun că aceste mesaje, inutile acum, se pot șterge. Nu sunt interesante pt lume.

      • Intrucat lucreaza pentru guvernul Suediei si reprezinta in acelasi timp interesele SAAB in Romania, cred ca urmatoarea intrebare ar fi fost centrala pentru tot ce ar fi urmat:
        Suedia doreste sa vanda avioane Romaniei, sau are in vedere incheierea unui Parteneriat Strategic in acest domeniu ?
        Pentru ca de raspunsul lui ar fi depins foarte multe …

        • Cred ca ei gandesc pe termen lung(ca si noi de altfel..),cel mai probabil in 2012-2014 nu or sa reuseasca sa vanda 24 Gripen C/D in Romania, dar asta nu este o drama pentru ei, au reusit sa vanda in Ungaria, in Cehia in Elvetia uite ca in Romania nu au reusit, asta e situatia.

          Dar Lindberg nu este un angajat al Saab, ci un reprezentant al intregii industrii militare suedeze.

          Romania va avea nevoie undeva dupa 2020 de o noua platforma comuna pe senile pentru a inlocui TR-85/MLI-84/T-55/MLVM, iar aici CV-90+CV-90-120 va fi printre favoriti,va avea nevoie de camioane,Volvo Trucks sau Scania au ce sa ofere, poate va avea nevoie de utilaje pentru „geniu” si de ce nu, cine stie care va fi situatia dupa 2020 atunci cand F-16 MLU sau MiG-21 reresapate vor trebui inlocuite si s-ar putea reorganiza o noua licitatie la care Gripen NG va participa.

          • Pai tocmai pentru ca e un reprezentant al intregii industrii militarer suedeze, intrebarea are substanta. Ce parere ai avea si de niste corvete Visby ? Ei ?

            • Mie imi plac cel mai mult Visby, pentru Romania 4 Visby si 2 Gotland ar fi arhisuficiente, balariile cu 2 Type 22+4 Corvete+ nava de transport strategic sunt mult peste posibilitatile si nevoile noastre..

              Apropos citeam un pseudo-studiu scris de un mahar bulgar intr-o revista cu specific militar de la ei, care concluziona ca 4 Visby si 2 Gotland ar fi cea mai adecvata solutie pentru Marina Bulgara, nu vad de ce la noi nu ar fi la fel.

              Dar ma rog, decat nimic bune si povestile cu „Forta Navala Multirol” „Blue Water” „Sea Lift”.

              • visby ,gotland sunt limitate
                pana si ei suedezii au dezbatut conceptul asta ,stealth,daca e util
                si nu e ,sa fie forta complementara da..,dar sa ai numai stealth nu e
                au o gramada de limitari de operare,in razboi nu dai numai cu racheta si fugi ,poate ai nevoie de a “extrage”cetateni,soldati ai tai …cum o faci cu visby
                au o gramada de limitari ptr a fi stealth ,nu e o optiune logica ptr noi ,unde am avea nevoie de nave litorale multifunctie ,ieftine de operat
                iti raspund aici si legat de camioane
                de ce nu ar fi roman viabil?
                nu din motive de consttructie…care fiind spus e egala cu oricare ar fi scania sau man
                din putina prezenta pe piete externe si lipsa unei banci puternice ptr finantare(nu iau toti un cap tractor cu banii jos,ci in rate,leasing etc)
                pe piete externe fara o asociere cu un producator care e deja “stabilit”,greu sa intre
                ptr productia militara ,la noi sunt foarte bune

          • AUZI VICTORE , DACA LA UNELE STAM RAU , LA ALTELE STAM SUPERBINE SI SA NU TE MAI AUD CU CAMIOANE SI AUTOBUZE ORI ALTCEVA STRAIN IN ARMATA ROMANA CAND SE FABRICA IN ROMANIA PIESE EXCELENTE SI DE VIITOR.
            TU CE NAIBA FACI?
            NICI LA CE AVEM NU POTI PROMOVA ?
            INCEPI SI TU CU DE ASTEA?

            • In momentul de fata in Europa au ramas 5 mari constructori de camioane care domina piata si au in spate mari carteluri industriale, acesti 5 mari constructori(Daimler AG;Volvo Trucks;VAG Group;FIAT Group;PACCAR),in mod inevitabil mai devreme sau mai tarziu fie ii vor inghiti fie ii vor scoate de pe piata pe cei cativa mici producatori care au mai ramas in Europa, din pacate nici Roman Brasov nu cred ca va face exceptie, singura salvare ar putea veni din cumpararea Roman de catre unul dintre acesti mari constructori dar in conditiile cererii scazute si a supracapacitatii de productie nustiu cine ce ar avea ce face cu o fabrica in plus.

              Ca exista Roman Brasov foarte bine, pentru Armata Romana cele mai bune camioane ar fi fara indoiala cele facute de Roman Brasov chiar daca nu vor fi la fel de bune ca cele din import.

              • NU FI ASA CATASTROFIC,ROMAN CHIAR VINDE BINE IN AFARA DE CAND A PRELUAT SI LICENTA TRACTORUL SI A INCEPUT SA FABRICE DE CATIVA ANI AUTOBUZE SI AUTOCARE. NU-I PLANGE.

                • SI APROPOS DE CE INSEAMNA DAC-ROMAN PT ARMATA ROMANA,CITESTE SI TU CE MAI PUBLICA ECHIPA TA-PAREREA UNUI ARTILERIST CARE A FOLOSIT SI ALTE MARCI.

                • Nemo,
                  Nu Romanul a luat licenta pt U650 ci egiptenii dar il fac la Brasov.la fel e si cu autobuzele, conceptul si dreptul de proprietate e al unui inginer roman ce a lucrat pe la o fabrica de autobuze prin America de Sud.s-a intors in tara si si-a pus in practica visul de o viata.dar cum nu avea cum sa-l faca singur s-a oferit Niculae sa-l faca la Brasov.pana gaseste romanul nostru alte oportunitati ca nu e multumit de contract

                  • EU STIU ALTCEVA,DAR NU E TIMPUL ACUM.
                    VETI AFLA, DOAR TR SA MAI SCRIEM SI ARTICOLE , NU ,ALTFEL NU NE PLATESTE SEFUL…LA COMMENTURI NE MAI LASA SI PE NOI MAI LIBERI.

                    • bine.
                      dar avand in vedere faptul ca supravietuieste din contracte cu armata SUA poate afli si cat investeste in cercetare si dezvoltarea vehiculelor militare.asta daca are un astfel de departament 🙂 .noi stim ca ce iese pe poarta fabricii are doar sasiul romanesc si asta fiind slab de tot.cat despre cabina Larom-ului…au venit israelienii si i-au dat cu sublerul in cap sa vada cum se face.
                      deci se intelege ca nu sunt incantat de situatia Roman-ului si nici fan Niculae :).astept articolul

                    • CUM ADICA CUM SE FACE?
                      STIU CA E O CABINA EXCELENT RANFORSATA SI AMOVIBILA,O ADEVARATA BIJUTERIE

                    • In anul 2011 Roman Brasov a produs aproximativ 250 camioane.

                      Tot in anul 2011 fabrica Leyland Trucks,parte componenta a PACCAR a produs peste 17.000 camioane DAF.

                      Cam asta ar fi diferenta intre Roman Brasov, o companie cu o singura fabrica in spate, si o fabrica cu un colos de companie in spate.

                      PACCAR a produs in 2011 cam 130.000 camioane la nivel mondial, deci diferenta este si mai dramamtica.

                    • CUM NAIBA COMPARI PARA CU CIREASA???
                      IAR FACI STATISTICI AIUREA.
                      TU CREZI CA UN OM DE AFACERI LA UN ASEMENEA NIVEL ARE SUBVENTII DE LA STAT SAU ADUCE BANI DE SUB SALTEA?
                      ROMAN ESTE UN COMPLEX DE SERVICII SI PRODUSE CARE NU SE MAI BAZEAZA DOAR PE CAMIOANE.
                      IAR LEYLAND MAI ESTE SI LDV CUMPARAT DE RUSI SI ASIGURA SI LA EI MULTA DESFACERE PE LINIA DE UTILITARE MEDII.
                      PLUS CA ESTE MULTINATIONALA SI ARE DIVERSE FABRICI IN LUME, CA ALTFEL PRODUCTIA STRICT DE LEYLAND DIN CATE STIU NU MAI EXISTA.

                      APROPOS.,LDV INSEAMNA LEYLEND GAF VEHICLES SI REVIN,ESTE RUSEASCA ACUM.

                      HAI SA NU LE INCURCAM
                      NU EXISTA PROBLEME FINANCIARE LA ROMAN SI MULTI DIN JUD.BRASOV CAUTA SA LUCREZE ACOLO.

                    • asa se vorbeste.ca s-a facut cabina in colaborare cu israelienii

                      Dorian Igescu il cheama pe fostul inginer de la Rocar.Firma sa e El Car iar denumirea autobuzului e “Igero”.avea un spatiu inchiriat la Roman Brasov. nu stiu ce intelegere aveau dar autobuzele Roman se bazeaza pe modelul ElCar Igero

              • Roman se vinde, băiatu care a luat-o e intermediar care mulge ce poate până pasează în ofensivă.
                La naiba, aș lua-o eu dacă aș avea bani sau finanțare… la ce nevoi are armia română.

                Tot povestim de avioane, tancuri… când armata nu are mașini, autobuze și camioane. Aș mai zice, dar nu vreau să îmi fac nervi și tensiune.

                • CE SIGUR ESTI CA SE VINDE !
                  CA OM DE AFACERI ITI SPUN UN LUCRU INVATAT DE BATRAN- SUNT DOUA FELURI DE AFACERI IN LUME-CARE TE OMORI SA LE DUCI SUS SI SA-TI RAMANA SAU CARE LE DUCI SUS CA SA LE VINZI.INDIFERENT CE VA ALEGE NICOLAE ,DINTR-O CATASTROFA A FACUT AUR. SIGUR O VA VINDE SAU O VA BAGA INTR-UN CONCERN,DAR PENTRU MOMENT E JUCARIA LUI PREFERATA SI SE LUPTA SA O DUCA CAT MAI DEPARTE,ASA CA…PREA CURAND NU O VAD A ALTUIA.
                  MAI ARE SI ALTE PROIECTE SI VA URMA IN CURAND O SERIE DE ARTICOLE PE TEMA CELEI MAI DE SUCCES PRIVATIZARI DIN ROMANIA.
                  SI MA BUCUR CA VARA ASTA AM VAZUT IAR TRACTOARE UTB FACUTE LA ROMAN , IN CAMP , FOLOSITE DE TARANUL ROMAN ,NOI NOUTZE, PURTAND MAAARE PE PARTBRIZ SIGLA “UNIVERSAL”

          • De fapt, Lindbergh este director pe programul Gripen, pentru Romania (si probabil altii).

            Nu mai zic si de alte discutii, ca iar zice Nemo ca dau din casa. 🙂

                  • MICA E TARE.PRACTIC ESTE VIITORUL ARMEI PURE,NATIVE,ROMANESTI.CE MULTUMIT SUNT CA EU SUNT CEL CARE I-A DAT NUMELE.
                    AM INTELES CA DE ASTA VOI PRIMI O DIPLOMA DIN PARTEA M.S.MAJOR SI ALIN SI IULIAN PENTRU DESCOPERIRE SI IMPLEMENTARE IN SISTEM.

                    • HAI SA EXPLICAM PUTZIN SI SA NU FIM ASA SECRETOSI:
                      M.I.C.A. ESTE BAZATA PE UN CONCEPT VECHI , SUPERSTUDIAT , CU O MENTALITATE NOUA – SINGURA VIZUALIZEAZA MAI MULTE TINTE , LE EVALUEAZA SI IN TIMP-DE OBICEI SCURT-FACE ALEGEREA OPTIMA DE ATAC SI DISTRUGERE.
                      PROBLEMA ESTE CA -SI CAM MANIFESTA PERSONALITATEA SI ALEGEREA TZINTEI NU PREA ESTE CONFORMA CU NECESITATILE OPERATIVE , CHESTIE LA CARE LUCRUL LA PLANSETA NU MAI ARE EFECT.
                      DE ACEEA IULIAN A ZIS CA PRIMA LANSARE IMPORTANTA NU NUMAI PENTRU NOI , VA LAMURI MULTE.

                    • Tocmai am descoperit ca are un defect de fabricatie. Are nevoie de un timp mai lung decat cel preconizat si cred ca este distrasa de tintele false.

                      Pana acum nu a distrus nimic, dar nu trebuie sa riscam.

                    • EU ZIC SA NU MAI FACEM MISHTO.PANA LA URMA-I UN PRODUS ROMANESC PUR , NATIV SI SA ACORDAM INCREDERE.
                      CU MULT INTERES SI APORT DIN PARTEA SPECIALISTILOR SE VOR REZOLVA MICILE PROBLEME DE CONSTRUCTIE SI MAI ALES DE PROGRAMARE-SOFTUL MERGE UPGRADAT CONTINUU DIN CATE AM INTELES ,CHIAR SCHIMBAT LA NEVOIE PE ACEEASI PLATFORMA , SI DIN CATE NI S-A SPUS, CHIAR PE SUBIECTUL NOSTRU GRIPEN SE MAI POATE LUCRA, ADAPTANDU-SE PERFECT LA AVIATIA MILITARA.

  • Mda… mergand pe principiul lui Nemo “SUNT DOUA FELURI DE AFACERI IN LUME-CARE TE OMORI SA LE DUCI SUS SI SA-TI RAMANA SAU CARE LE DUCI SUS CA SA LE VINZI”, permiteti decolarea? Riscuri sunt la tot pasul, prin urmare, personalitatea aceasta “toujours” neconforma cu necesitatile operative o sa va cam dea batai de… (eu zic sa va aprovizionati mai degraba cu un tensiometru.)
    Asa ca, baieti, daca tot vorbeati de offset, echipati-va cu rabdare! N-am intrat in scena sa distrug, ci doar sa vindec suflete vatamate:)))))))))))).
    promit ca din salariul primit pe un an de la Resboiu va cumpar Distonocalm. Asta daca imi mai raman bani dupa operatia de marire a ochilor:)))))). dar cerem disc/ount, doar oferte sunt la tot pasul.
    pana si Suedia ofera!
    ps: Nemo, poate ne asociem la afacerea aia, dar cu scopul de a o pastra!:)

    • Multumim mult. Ne bucuram ca intotdeauna iti gasesti timp sa fii alaturi de noi si iti multumim pentru contributia pe care o aduci la nivelul discutiilor.

  • felicitari ptr interviu
    totusi..din ce spune..,nu spune nimic
    nu exista oferta concreta ptr romania,e doar ptr promovare
    doar dupa asezarea tete a tete cu reprezentantii guvernului pot vorbi,la fel de offset
    pai daca guvernul se aseaza la discutii cu toti.. cu lm,cu eads,cu dassault,saab toti scot offset-ul daca ai nostri vor si ii intereseaza
    ei ofera pack-uri dar unde e implicarea si arhitectura deschisa in avionica,sistem de armament?
    dau ei avionul ready to fly ,la pret minim in arhitectura deschisa?ptr 24 avioane initial ?
    daca ai nostri ar lansa o licitatie si ar invita mai multi producatori am putea avea surprize
    poate operand putine nu mai e “problema” unui bimotor
    cum ar fi o invitatie ptr firmele ce produc gripen,f 16,f 18,rafale ptr a vedea daca ii intereseaza conditiile propuse de ai nostri?
    de ex cu francezii si germanii avem deja traditie…ei vor fi “nucleul” viitoarei ue,asa ca un rafale ar putea aduce offset pe directia “modernizarii” blindatelor,eventuala “implicare” a avioane craiova in productia de componente ptr dassault sau invers cu eads(care sunt doi mari producatori “civili”,ce pot asigura “incarcarea” de lucru necesara la noi)

    • Niko, ai pus degetul pe rana zicand ca “totusi… din ce spune… nu spune nimic”. Asa se intampla la astfel de intalniri, pentru ca se vorbeste diplomat si diplomatic, evitandu-se discutiile deschise de genul carora le facem noi intre noi si pe care ne-ar face placere sa le avem cu oameni de genul lui Lindbergh. Totusi, trebuie sa remarci ca nici noi nu am fost mobilier de decor pe acolo si am pus niste intrebari la obiect si destul de deranjante pentru cineva care este obisnuit si chiar delegat sa vorbeasca… diplomatic, mai pe romaneste sa spuna… nespunand nimic concret.

      Ai insa incredere in noi cand iti spunem: in interviu nu este prins totul, iar dupa oprirea camerei discutiile au fost mai percutante – chiar daca probabil nu i-au picat bine intrebarile si temele expuse de noi. Si te asiguram ca nu am fost parteneri comozi in discutie, atat eu cat si Nemo, pentru ca nu am lasat sa curga expunerea pe care reprezentantul guvernului suedez o avea pregatita – noi vroiam sa aflam, nu neaparat sa ascultam… reclama.

      • de acord cu tine iulian
        totusi mi-ar fi placut sa aud de o oferta concreta ceva detalii
        asta nu trebuie neaparat sa vina de la voi ,ci de la el,de altfel un om foarte diplomat,educat din ce se vede
        e de admirat totusi deschiderea fata de o sursa de informatie independenta..care tinde sa devina mai profesionala pe zi ce trece
        sa speram ca o sa urmeze si altii exemplul
        poate si autoritati cu atributii in domenii militare,ar fi interesant
        totusi e bine,cu toate ca e dificil ,sa se pastreze echilibrul
        eu va urez succes in continuare si ii urez succes si domnului lindenberg(nu numai),in sensul ca autoritatile romane cu atributii ii vor invita la discutii “serioase”(discutii concrete cu ce ne intereseaza,ce ne puteti oferi,pana unde puteti intinde coarda daca vreti sa va faceti o pozitie puternica in europa de est-doar suntem singura tara din zona cu traditie aeronautica “adevarata” si cea mai mare) in acest sens ,cat mai curand
        in final e spre binele soldatilor nostri de elita ,pilotii

        • Multumim pentru aprecieri, ne zbatem in fiecare zi sa facem treaba buna. De-ai sti ce zi am avut astazi… parca ne aflam intr-o redactie adevarata de ziar. Evoluam si chiar ne zbatem sa facem asta.

  • am mai pus odata link la pozele lui fify bacau de pe romanian-spotters

    http://img7.imageshack.us/img7/8489/imgp8902w.jpg

    Nu arata mult mai bine asa decat vopsit cu schema aia de camuflaj ? e lancer-c de la borcea, 6207, fotografiat in timpul probelor de la aerostar in iulie (si 6203 a fost la “rereshapat”)

    care e rostul schemei aceleia de camuflaj ??? mai ales cea de la lancerele a si b – chiar nu ii vad rostul

    • „e lancer-c de la borcea, 6207, fotografiat in timpul probelor de la aerostar in iulie (si 6203 a fost la “rereshapat”) ”

      Cum adica resapat, MiG-urile astea 21 au fost trecute prin RK-ul de care se vorbea prin 2010-2011 pentru prelungirea resursei de zbor sau este doar o revizie obisnuita, fara efecte asupra duratei de viata ?

      Si daca s-au apucat sa prelungeasca resursa MiG-21 asta inseamna ca varianta cu „multirolul” a picat ?

      • Nu-sh 🙂 unul care face planespotting la bacau (fify de pe rospotters) – a prins doua in iulie la aerostar, pe 6207 si 6203 unul de la campia si unul de la borcea
        ce-o fi facut acolo nu stim 🙂 daca le-a prelungit resursa, sau au facut reparatzii care nu se puteau face la ele acasa la aerodroame

        io intrebasem de schema aia de camuflaj – mi se pare ca arata mult mai bine asa “necamuflate”, daca le vopsesc sa le dea cu ceva absorbent de radar nu sa le faca ca pe niste papagali 🙂

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: