Uncategorized

Industria de armament din Bulgaria este pe plus, a noastra sta in TBT

2 castraveti si-un tun2 castraveti si-un tun

Discutia asta este veche, cam de cand am iesit dintre statele comuniste si industria noastra de armament nu a mai avut clienti asigurati pe criterii ideologice. Pe langa managementul dezastruos, industria romaneasca de armament a fost lovita in plin de aceasta miscare care a lasat-o fara piete de desfacere, nefiind capabili sa concuram pe bune cu produse rusesti, ucrainiene sau iata, chair bulgaresti.

Nu poti vorbi de industria de armament a castravetilor fara sa te gandesti la a noastra. Nu e vorba atat de industrie cat de capacitatea de  a produce, vinde, sau chiar de a elibera stocurile de tancuri ruginite, asa cum au facut ei cu T-62-urile expediindu-le pe banane si alte produse de sezon in Africa. In timp ce noi ne plangem oftand la vremurile de demul pe care le dam incorect ca standard (repet, nu se cheama industrie competitiva acea industrie care are piata de desfacere asigurata nu pe criterii de calitate ci pe criterii politice), altii trec peste.

Noi vindem frumusel si acum chestii, AKM-uri, jucarele pentru vanatorii americani (parem foarte mandri cand apare prin ziar ca nu stiu ce traficant a fost impuscat cu o arma romaneasca prin Mexic),  munitie, piese de scule altfel rusesti, ba chiar si cate-un elicopter pe airframe vestic, dar asa, mai putin, mai rar, si mai dubios. Parem capabili sa upgradam sculele sovietice din ograda, ba chiar sa le imbinam cu ceva tehnologie concurenta (Israelul chiar se pricepe la d-astea) insa ne impotmolim cand vine vorba de a le face atractive pentru piata specifica.

Sfidand criza, industria de armament din Bulgaria a raportat vanzari de 380 de milioane de euro. Poate ca nu e o suma mare, dar in 2008 ea era undeva pe la vreo 200 de milioane. Dracu, nici Bulgaria nu e o tara mare, si nici bogata, si nici armate si nici….etc. Dar iata ca pot exporta pe langa muraturi si alte pocnitori. Asociatia Idustriei de Aparare din Bulgaria este un cartel care nu spune unde vinde, de ce, dar incearca sa revina catre gloria comunista in care, ca si la noi, vindeau de rupeau, cam de 3 ori mai mult ca acum. Si chiar daca intoarcerea acolo e imposibila, oamenii incearca si-si vada de fierataniile lor.

Pare o responsabilitate mare dar TBT-ul poarta povara sperantei de mai bine a industriei romanesti. Este proiectul cel mai discutat in ultimii ani si cel mai aproape de realizare. Tot aici se vede marea buba a amatorismului: desi proiect national, menit sa schimbe un intreg parc de blindate, nimeni nu se gandeste sa se ocupe de prezentarea proiectului si de furnizarea de date. Absolut niciun interes pentru marketing, mai mult, site-ul producatorului contine niste desene facute de un elev de clasa a II-a.

Nu cred ca TBT-ul o sa fie un alt IAR-95 Spey, o macheta cu care ne laudam intentiile de a avea o industrie producatoare de armament. Sper in sa fie suficient de performant incat sa nu justifice achizitii de Piranha si sa asigure protectia baietilor nostri pe unde se mai duc in misiune de lupta.

15 Comments

    • cand vine vorba de ceva ce se face …scoatem nationalismul si dupa aia nu vedem ca nu suntem in stare de a mentine standarde de calitate,de ce damen-ul colaboreaza cu ic-navul de la galati ,care e fostul institut de proiectare icpronav,apartinand unui c…international,deci ingineri romani,muncitori romani ,sudori specializati,samd.poate,poate o sa comande,ptr politia de frontiera mai1105 a fost ca o scrisoare de intentie de la olandezi catre noi,gen …uite ce putem face ptr voi…poate se pun bazele unei colaborari

    • Pei nu a comandat Poliția de Frontiera nava Ștefan cel Mare?De fapt în ultimii 15 ani în afară de cele două vedete sh englezești nu îmi aduc aminte să se fi comandat vreo navă către nici un șantier naval.

      Oricum în 2006 în timpul vizitei unei delegații germane Min.Apărării de atunci(Atanasiu ăla),declara că România dorește să construiască în continuare nave militare dar pe șantierul naval Mangalia-militar,asta la puțin timp după ce anunțase intenția de a cumpăra 4 corvete,4 vânătoare de mine.

      Interesant este că în 2003 o altă delegație norvegiană în frunte cu ministrul apărării norvegian a vizitat Mangalia.

      Din păcate însă nu s-a construit nici o navă în șantiarul ăla și nici nu l-au privatizat naiba,vroiau să îl cumpere cei de la DAEWOO și să construiască nave comerciale,dar privatizarea a fost blocată în CSAT că nuștiu ce fantezii cu producții navale militare mai aveau și ăia.

      • asta e problema ,indecizia…si ca trag in toate partile toti,inca viseaza ca si rusii,aia mai vechi …la maretele realizari,laserul care topea tancurile rusesti si alte prostii si geniul nemaivazut romanesc si nu vad ce au in fata ochilor

    • sa presupunem,sa ne imaginam…la margine de ca politicienii nu-l vor face si discutii politice sterile.deci sa presupunem:umb se uneste intr-un consortiu cu moreni-ul,se alege tr b2,4 ca platforma grea si se face saur 3 ,ambele cu motor mtu(in powerpack cu transmisie ,tot),saur 3 se adapteaza si ptr senile si se renunta la mli(fiind un concept oarecum depasit),asa scutesti cheltuieli dezvoltare majore si implici si mizilul,comenzile ptr corvete i se dau damen-ului ,cu conditia sa se monteze motoare mtu(deja le monteaza pe a-l lor).nemtii, avand portofoliu de comenzi si sinergii de proiectare cu kmw,poate vor fi interesati intr-un joint-venture cu turbomecanica ,ptr fabricare componente,reparatii …ptr ca au deja trei platforme si se pot gandi ca industria civila se dezvolta in romania si cum sunt deja implicati pot colabora cu o singura entitate(umb,moreni-colaborare mizil),ptr dezvoltarea de escavatoare ,utilaj greu.acum resita si cugirul reunite intr-un singur producator de guri de foc de diferite calibre…se poate dezvolta o familie universala de statii de arme ptr platforme terestre,maritime…de toate calibrele (7,62.12,7e inca foarte apreciata nu numai in fostele utilizatoare fost urss,25,30,105 mm.restul 120mm,155 putemm colabora cu nemtii ,nu cred sa putem face ceva extraordinar si ei nu ne vor da avantajos).avem fabrica de instalatii optice,electrooptice foarte bune si apreciate,deci putem integra.la fel pe patea de software.odata creata sinergia economica credibila,cumparatorii vor veni singuri,conditia sa ai colaborare foarte buna cu banci,surse de finantare puternice si cu prezenta internationala si sa oferi servicii post-vanzare ,garantii bune

      • Niko, ai foarte bune ideile tale.

        Intr-adevar, asta ar fi solutia pentru industria romaneasca de aparare: iesirea din prapastie, dupa modelul consortiilor care s-au creat in Rusia, atat pentru produsele cu destinatie militara cat si pentru cele civile.

        Despre MLI, conceptul nu este depasit. Doar masina in sine, MLI-ul romanesc, chiar si in varianta modernizata Jder, este depasit.

        Daca va aduceti aminte, acum ceva vreme pe Resboiu cel Batran, imi exprimam opiniile legate de MLI, puterea de foc pe care o consideram potrivita si, mai mult, ziceam ca ar trebui sa trimitem MLI-84 Jder in T.O. Daca va aduceti aminte, am fost contrazis si amenintat cu dubla-ardere pe rug pentru erezie, stropire cu apa sfintita, slujbe de exorcizare si taierea accesului la bere.
        Daca va aduceti aminte, Alex Neagu m-a contrazis (evident, noi doi ne-am putea contrazice pana si in ceea ce priveste culoarea), spunand ca e prea greu, George Visan a zis ca un tun de 40 mm pe Jder ar fi overkill, etc. Niste tari au folosit si mai utilizeaza cu succes MLI-urile lor prin T.O.

        Jderul este depasit. Ideea ta, Niko, cu evolutia pornindu-se de la programul TBT catre un MLI exte excelenta.

        Ne este necesar un MLI modern.

        • ma refeream ca conceptul mli-ului romanesc bazata pe modelul rusesc e depasita,nu a mli-ului ca concept in sine,eu cred ca e viitorul …platformele blindate grele(tancurile)si cele usoare ,pe roti vor evolua convergent,unele in sus(tab-urile in sensul maririi protectiei si puterii de foc)si tancurile eu cred ca au atins limita”de sus”,in protecie si putere de foc,cred ca vor evolua in directia diversificarii si vor lasa incet incet locul mli-ului sa adopte diverse misiuni care pana acum erau ale tancurilor.mbt actuale ,eu cred ca sunt necesare doar in nr mic ,ca forta de izbire…si mai toate armatele,tind sa desfiinteze unitatile de tancuri propriuzise si le integreaza in unitati mecanizate,cu tancul “in frunte”,unde e prea riscant ptr mli

        • si eu cred ca mli-ul e bun in to ..dar motorul asta de pe ele caterpillar-ul c9,e performant dar nu prea fiabil,si sa-l pui pe autostrada la vreo 60 km ritm sustinut ,e cam naspa.in schimb la sprijinul trupelor pe teren e excelent…in plus ii facem si noi putina publicitate…doua filmulete cu trageri “real firing”in afganistan,bine montate…e publicitate gratis

      • Multumesc, mi-ai dat o idee.

        Culoarea negru este preferata mea, dar culmea… negrul din fundalul site-ului a fost ales de Alex Neagu.

        Cum am mai spus si pe la inceput, cand am trecut pe punct ro, este mai obositor sa citesti negru pe alb, desi toti ne-am obisnuit asa.

        Ziceam ca mi-ai dat o idee. Am sa deschid si aici, pe Resboiul cel Nou, felia de “Sugestii si Reclamatii” si, printre altele vom schimba culoarea de fundal. Asteptam feedback de la voi, pentru ca trebuie sa ne placa tuturor.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: