Aviaţie

India: inca o cazatura

Un nou accident aviatic a avut loc in India.

Resturile aeronavei Su-30MKI

Avionul, un Su-30MKI, a cazut langa Wade-Bholai, la 20Km de Pune, ambii piloti catapultandu-se cu succes. Bucati din epava s-au imprastiat pe raza de un kilometru si pentru moment inca se mai cauta cutia neagra.
“Today at around 1.15 p.m. a Sukhoi fighter jet, which took off from the Lohegaon Air Force Base for a sortie, presumably developed a technical snag and crashed,” a declarat presei comandantul bazei aeriene Air Commodore V. R. Chaudhry.“Two officers – Wing Commander Suhail, who was the pilot and Flight Lieutenant Nautiyal, who was the weapons system operator – ejected out of the aircraft after manoeuvring it over barren land,”
“While the preliminary circumstantial reason could be a technical snag, we are investigating the matter. Both the officers were highly competent. They showed great presence of mind and courage by steering the aircraft towards a safe location and thus avoiding any civilian damage. Both the officers have been taken to the Command Hospital in Pune,” a adaugat Chaudhary.
Cazatura de astazi e a treia in care e implicat un Su-30MKI, de la introducerea in serviciu in 1997.

PS
Pare-se ca de curand au indienii au mai arat glia cu inca un MiG-21Bis…

Sursa:
bharat-rakshak

24 Comments

    • Bre, tu esti spy! Pe bune! 😀 Esti ca in cartile lui Pavel Corut! 🙂 In urma cu cateva ore, vorbeam cu Griffon despre treaba asta si nu am apucat sa o scriem nici el si nici eu.

      Nu sunt la curent, dar puneam problema asa: cate Mirage 2000 au cazut la indieni si, daca s-a intamplat, cate au cazut din cauze tehnice… Am impresia totusi ca si pilotii lor sunt tractoristi.

  • Ar fi interesant de știut și cam cât zboară ăștia pe an, piloții și avioanele, cam cât de des le fac mentenanță… dar cred că astea sunt date cam prea confidențiale. Tare aș fi curios să știu cum se compară cu alte forțe aeriene la capitolul accidente/număr de ore de zbor.

    • Si eu as fi curios am impresia ca ceva s-a intamplat la acest capitol in Armata Indiana, si “intamplarea” nu a dus la nimic bun pentru echoaje si pilotii care zboara pe supersonice. In alta ordine de idei daca ne uitam si inograda USA si ei au “boii” lor care dau cu ele in pamant destul de des….asa ca…..nu stiu daca neaparat pilotii sunt de vina.

  • su30 – 178 in service 3 lost over 12 years
    mig29 – out of 80 ordered 12 were lost over 30 years
    mirage2000 – out of 59 ordered 8 were lost over 25 overs
    jaguar – around 179 were ordered and about 40 were lost over 32 years..
    Cred ca numarul de Mig-21 pierdute le este si rusine sa-l comunice, eu cred ca indienii sunt de vina, nu producatorii avioanelor, prin antrenament si in special mentenanta. Ii rog pe cei care au ceva impotriva avioanelor rusesti sa se abtina.

  • Păi oricum 8 din 59 (adică aprox. 13.5% din Mirage 2000) e cam la același nivel ca și 12 din 80 (adică vreo 14.4% din MiG 29). Asta ca să comparăm avioane cam de aceeași vechime.

    • În ce privește MiG-ul 21, am găsit o listă a pierderilor indiene în intervalul 1963-2008. Este vorba de 180 de MiG-uri căzute din toate cauzele (inclusiv pierderi de război), din care 151 în intervalul 1988-2008 și 95 în intervalul 1998-2008.

      În ce privește numărul de MiG-uri 21 operate de India, n-am o cifră exactă, dar se pare că ar fi vorba de vreo 780 noi (construite în URSS sau India în intervalul 1963-1984) și încă vreo 75 de MiG-uri 21 second hand cumpărate din diferite surse prin anii ’90. Deci totalul ar fi de 850+ din 1963 încoace.

      Aș mai adăuga că din 1963 până în 1980 (când indienii aveau deja vreo 400 de MiG-uri 21), nu s-au pierdut decât 33 de avioane, timp în care au prins și ultimele două războaie majore cu Pakistanul (cel din 1965 și cel din 1971). Asta înseamnă că din cele 33 de pierderi, 10 au fost rezultat direct al confruntărilor cu inamicul: 3 distruse la sol, 1 în luptă aeriană și restul de către foc AA.

      Rămân 23 de pierderi din alte cauze decât războiul în primii 17 ani exploatare. Raportat la o estimare de 400 de MiG-uri la total, asta înseamnă pierderi de sub 6%. Un procentaj decent, zic eu.

      E clar că începând cu sfârșitul anilor 80 pierderile au crescut vertiginos și nu cred că există vreo explicație simplă pentru asta. E posibil să fi scăzut foarte mult nivelul de pregătire al piloților; e posibil să fi scăzut calitatea mentenanței tehnice. La fel de bine e posibil ca ăsta să fie pur și simplu rezultatul supraexploatării unor avioane din ce în ce mai vechi. Un alt factor ce trebuie luat în seamă e cel al calității produsului finit la ieșirea din fabrică; începând cu 1970 majoritatea MiG-urilor 21 au fost produse în India, unele din kit-uri, dar majoritatea de la zero. Deci dacă e vorba de niște probleme ale calității fabricației, aceste probleme nu ar reflecta prea corect și calitatea MiG-urilor produse „la mama lor”, în URSS.

      Toate acestea fiind zise, probabil că e vorba de un complex de factori la mijloc, iar o analiză mai aprofundată ar necesita niște detalii pe care nu le am la dispoziție (motivul exact al fiecărei pierderi, vechimea avionului în cauză, locul de fabricație URSS/India etc.)

    • Concluzia este clara undeva, ceva nu fac bine indienii ca o fi mentenanta, ca o fi pregatirea pilotilor cine stie, ma intreb cam cate ar fi pierdut daca aveau o flota de F 104 Starfighter?! Avion cu care s-au prabusit astia din Europa de i-a luat dracu de neiertator ce era. Nu cred ca o natiune sau alta face avioane mai sigure sau mai putin sigure, fiecare producator vrea ca sa obtina un avion mai bun decat precedentul.
      Concluzia India greseste undeva cu ceva, numai daca ma uit la rata de atritie a Mirage 2000 in India si in celelalte tari imi dau seama ca ceva e “wrong”. Totodata nu as invinui pilotii direct fiindca totusi acesti piloti au demonstrat la anumite aplicatii ca pot fi foarte buni in jocurile razboiului cu angajamente multiple impotriva USAF cu F 15 si F 16. Apropo bine ca nu au luat Gripen ca nu mai aveau astia gen Richard Smith
      cum sa se laude in 10 ani cu rata aia de atritie foarte scazuta. LOL!

      • Da, corect… e clar că ceva ei fac greșit. Eu am analizat MiG-ul 21 în particular pentru că unii de pe la noi l-au cam băgat în categoria „coșciuge zburătoare”, extrapolând apoi această idee ajungându-se la non-sensul că rușii ar face avioane de foarte proastă calitate care pică din aer când ți-e lumea mai dragă. Nu e chiar așa. Făcusem mai demult o statistică asemănătoare pentru MiG-ul 21 în serviciu românesc, dar din păcate am pierdut-o. Oricum dacă la indieni undeva la 23-25% din MiG-urile 21 care au zburat vreodată au fost pierdute din varii motive, ce țin minte sigur e că în cei aproape 40 de ani de exploatare a MiG-ului 21 în România rata de atriție era MULT mai mică. Era de cel puțin 2 ori mai mică (sub 10% din ce țin minte), ea crescând foarte mult abia în ultimul deceniu din cauza învechirii fizice a celulelor (probabil) și a lipsei de piese noi de schimb (din nou o presupunere).

        Revenind la indieni și la mitul avioanelor rusești de proastă calitate, am văzut deja că Mirage-ul 2000 nu s-a comportat mai eroic în serviciul indian decât vărul său rus, MiG-29.

        Iarăși, dacă comparăm MiG-ul 21 aflat în serviciu indian de 48! de ani, vedem o rată de pierderi cum am zis de 23-25%. Ori Jaguarul (ce-i drept un cu totul alt fel de „animal”, dar și un animal considerabil mai tânăr) a avut o rată de pierderi de 22%. Din nou… diferență neglijabilă. Din nou e clar că indienii fac ceva greșit și că nu contează sursa de proveniență a avioanelor.

        În final… da, piloții indienii au avut ceva succese cu Su-30MKI în operațiuni comune cu USAF. Indienii zic că ar fi obținut rezultate bune și cu alte avioane, dar eu știu doar de Su-30MKI sigur. De asemenea au pierdut doar 3 Su-30 de când le au. Ceea ce e o dovadă (singulară) de normalitate. Eu aș pune această dovadă singulară de normalitate pe seama unei logici simple: Su-30 e cel mai nou și mai performant avion din IAF, prin urmare sunt cel mai bine întreținute dintre toate și piloții de pe ele sunt cei mai buni ai Indiei. De aici și statistica mult superioară a Su-30 în serviciu Indian. 🙂

  • Am citit la rusi, precum ca indienii nu prea sint cei mai buni de zburat pe supersonice din p.d.v. fiziologic, adica ii ia ameteala mai repede decit pe rusi, englezi…s/a/m/d/

    • In al doilea razboi mondial pilotilor englezi li se spunea ca pilotii japonezi au probleme cu vederea pe la apus, deci le-ar fi inferiori. Cat de inferiori le-au fost s-a vazut la Hong Kong, Singapore si mai ales la atacul asupra cuirasatelor Repulse si Prince of Wales cand japonezii au vazut apusul la fel de bine ca englezii. In concluzie este falsa premisa predispozitiei la zbor privita din punct de vedere etnic.Nu exista natie facuta pentru zbor si altele nu.

  • Da sa cada..ca si-asa numarul plugurilor sunt mici si nevoia de arat e mare…oricum..pun pariu ca a fost o eroare de pilotaj…hai sa facem un mic concurs…care a fost cauza prabusirii?probleme tehnice sau eroare de Pilotaj?(aici cer o opinie fara date)

    • poi aici nu prea putem vorbi de “oboseala materialului”..avioanele de 10.15 ani sunt considerate destul de noi..nu e ca la masini..daca are 15 ani deja e praf…si plus de asta eici vorbim de tehnologie generatia 4..dapoi ce sa mai spunem noi cu migurile noastre de 40-50 de ani..sau cat au…

    • nush ce sa spun..la-o-adica ei respecta o schita..presupun ca piesele tot din Rusia vin(sau cel putin asa sper ca sa mai cred macar 40% ca a fost eroare de pilotaj)

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: