Armata Romana Fortele Aeriene

In vizita la Flotila 90 Transport Aerian

Elice de Hercules

Elice de Hercules

Dupa o zi cu soare, superba pentru vizite si pozat… ieri dimineata a dat cu apa si vant. Asa ca am tinut-o in mari emotii pana sa descarc si mai ales sa vad fotografiile. Acum, m-am linistit: cateva dintre ele sunt bunicele. Ma temeam ca am ajuns acasa cu tolba goala!

Am inceput invers, cu emotiile de la sfarsit. Si inceputul insa a fost unul cu emotii… mi-a fost teama ca nu ajung la ora stabilita si mai ales imi era ca nu nimeresc locul! Asa ca – dupa ce cu o zi inainte mai multi prieteni m-au sfatuit cu privire la traseele posibile – am luat un taxi si am ajuns.

Cu o ora si jumatate inainte!

Nenea taximetristul a fost foarte simpatic… m-a intrebat daca sunt aviator! A confundat camuflajul meu dalmatian-jandarm cu uniformele astea de dupa revolutie care l-au tot bulversat, ca nu mai e asa de simplu ca pe vremea cand a facut dumnealui armata… la Deveselu! I-am zis ca am avut un subaltern cam de aceeasi varsta cu dansul, care avea pe antebratul drept un MiG-21 si imediat si-a suflecat maneca si mi-a aratat MiG-ul propriu: “Toti avem!”

Revenind la ora si jumatate amintita mai sus, ma confesez: a fost minunat… Mi-era jena sa le spun domnisoarelor de la Punct Control ca am ajuns cu o ora si jumatate mai devreme, asa ca am patrulat de la poarta Flotilei si pana la DN-u’, si revers. Si revers, si revers, si revers!

Va amintiti, nu? Ieri dimineata ploua si batea vantul…

Dupa ce am tras peste jumatate dintr-un incarcator cu Kent lung cu ochii la un Herc si un An-26, salivand de pofta sa ajung langa ele si sa uit de vant si apa care imi murase senilele, s-a facut de intrare. M-am alaturat unui grup de elevi…

Cum… care elevi? Ati uitat ca saptamana asta Ministerul Apararii Nationale in cooperare cu Ministerul Educatiei Nationale, sustine proiectul “Armata – O scoala altfel”?

Asa… am pasit – cu dreptul, ca sa imi mearga bine – dincolo de linia imaginara de peste care se ridicase bariera.

Deja, putea si sa inceapa ninsoarea. Nu mi-ar fi pasat! Intrasem, eram in curtea Flotilei 90 Transport Aerian!

Ma simteam ca la antrenamentele pentru parada de 1 Decembrie, cand al treilea MiG-21 LanceR a trecut intre Casa Presei si Arcul de Triumf, salutand clatinand din aripi. Da, traiam senzatia de “a dat gol Romania!” si uitasem de apa in care imi inotau galetii.

Alaturi, grupul de copii clopotzea nerabdator – vrem la avioane, la avioane! Si eu vroiam, mai repede, mai repede, buletinul, ecusonul, vine autobuzul. Sus!

Intentionam sa culeg de la fata locului reactiile elevilor, intr-o unitate militara dar in mod sigur cineva ar fi trebuit sa vina si sa isi noteze reactiile mele… de n-ar fi fost controlate, caci as fi topait cat eram de mare: ma aflam in Flotila 90 si urma sa ajung la avioane si  la elicoptere, la tehnicieni si echipaje!

Frana molcoma. Usi deschise. Jos.

Scot camera foto, il intalnesc pe ofiterul de presa al Flotilei – domnul Capitan Comandor Mihai Albu – care ma si ne conduce intr-un hangar cu elicoptere. Dupa prezentarile catre aviatorii de acolo, primesc liber la pozat, iar elevilor li se da liber la admirat si mai ales urcat in aparatele de zbor!

Elevi in vizita la Flotila 90 Transport Aerian

Elevi in vizita la Flotila 90 Transport Aerian

N-as putea spune ca nu va puteti imagina cum a fost… va imaginati, cu siguranta! De la un elicopter la altul, dintr-un elicopter in altul, fiecare dorea sa se aseze acolo unde stau pilotii si tzac-tzac-tzac, rafale de poze, fiecare pe fiecare.

Cum primisem “verde” la intrebat, intreb: motoare, filtre, dispersoare de contramasuri. Gazdele sunt comunicative, gasesc si cititori de Resboiu, vorbim.

Un Puma MEDEVAC deschis si… nu ies pozele! Bine ca am prins toamna trecuta unul la Clinceni si l-am pozat si raspozat.

Nu stiu cat am stat in hangar, dar a fost fantastic si parca se oprise timpul in loc si numai noi, vizitatorii, aveam acolo o bucatica din lume data doar pentru propria bucurie.

Puma "clasic"

Puma “clasic”

Haideti la avioane! Haidem la avioane.

In dreapta, Pume la ceva distanta. Tzac-tzac, poze. Ne apropiem de multimotoarele de transport ale Flotilei.

Elicoptere Puma

Elicoptere Puma

Imi amintesc de cuvintele domnului capitan comandor Albu, de la prezentarea de dinainte intrarii in hangar.

Da, clar, Flotila 90 Transport Aerian este o unitate de elita a Armatei Romaniei: oamenii de aici participa la misiuni umanitare, efectueaza transporturi intre tara si teatrele de operatii unde opereaza militarii nostri si mai ales fac sa mearga (functioneze) si sa zboare elicopterele si avioanele cu care se indeplinesc misiunile deosebit de importante.

Si, in plus, Flotila are in componenta cele mai noi avioane. Adica, uite Spartanele!

Alenia C-27J Spartan

Alenia C-27J Spartan

Nu va grabiti… pana la Spartane, facem o halta la “801”:

An-26 VIP

An-26 VIP

801 este V.I.P.! Nu stiam despre acest avion si l-am descoperit cu surprindere dar si o mare placere, caci echipajul mi l-a prezentat si mi-a spus cateva povesti si detalii despre personalitatile pe care “801” le-a avut la bord – intre care si J.R. din Dallas!

“801” este un avion frumos – pentru prima data eram asa de aproape de un An-26 s i l-am indragit brusc.

In interior, ati ghicit, este amenajat pentru transportul unui numar redus de pasageri dar in conditii de confort sporit. Nu va imaginati totusi ca este aidoma unui avion al vreunui print arab. Pare, si probabil ca este, in moda anilor optzeci, ca sa ma exprim asa.

Interior VIP, culoar

Interior VIP, culoar

Mi-a fost destul de dificil sa fac poze, spatiul fiind mic.

Interior An-26 VIP

Interior An-26 VIP

A urmat partea cu foarte multe ceasuri, comutatoare, manse si aparate:

Cabina pilotilor, An-26 VIP

Cabina pilotilor, An-26 VIP

Am reusit sa il amuz pe unul dintre aviatorii care prezentau avionul An-26 – evident, am intrebat in cat timp se invata ce face si care este rolul fiecarui ceas si buton, si etc.

Desigur, nu se compara cu dotarile modernului Spartan:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spartan, la comanda

Comparativ cu An-26, pilotii de Spartan parca ar fi pe puntea de comanda a navei Enterprize din Star Trek.

"2702" - C-27J Spartan

“2702” – C-27J Spartan

La fel ca si elevii, nu am petrecut prea mult timp pe langa si in interiorul Spartanului prezentat. Am tras cateva poze si… repede, repede la avionul de alaturi.

Pana la urmatorul insa, serviti inca o poza cu Spartan:

Spartan

Spartan

Ei, interesul cel mai mare l-a starnit tuturor avionul C-130 Hercules.

Pentru prima data, l-am vazut si eu de aproape…

C-130 Hercules

C-130 Hercules

E mare-mare!

Si-i chiar frumos:

Herc'

Herc’

Am avut surpriza sa cunosc intre membrii echipajului pe unul dintre pilotii care au trecut cu avionul Hercules la Parada de Ziua Nationala a Romaniei… pe deasupra mea, peste Arcul de Triumf.

N-am uitat promisiunea, sigur trimit mai multe poze cu trecerea Herculesului!

Si apoi, s-a tras cortina. M-am retras alaturi de grupul de elevi… Stiti la ce ma gandeam in drum spre autobuzul care avea sa ne duca pana la iesirea din unitate?

Mi-ar fi placut sa fiu maistru militar!

Da, sa am grija de avioane si elicoptere. Asta nu mi-am dorit-o pana in prezent…

Eu, dar elevii? Poate dintre ei, peste ani, au sa apara cativa pe la portile institutiilor militare de invatamant.

Poate, daca nu cei mici cu care m-am nimerit eu, poate elevii din clasele mai mari ale scolilor generale si din licee au remarcat si altceva dincolo de aparatele de zbor – atitudinea, respectul, disciplina militarilor din Flotila 90 Transport Aerian.

Multumiri multe domnului Capitan Comandor Mihai Albu, ofiter de presa in cadrul Flotilei 90 Transport Aerian, si domnului Maior Alin Preda de la Ministerul Apararii Nationale.

 

– Iulian Iamandi –

 

6 Comments

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: