Avionul Gripen Demonstrator, prezent zilele acestea la show-ul aviatic de la Farnborough, este dotat cu un nou radar AESA, tehnologie ce reprezintă un element cheie al succesului companiei suedeze Saab în oferirea de avioane de luptă Forțelor Aeriene Elvețiene.
Instalat pe 16 iunie la fabrica din Linköping, radarul Raven ES-05 produs de Selex Galileo este prezentat pentru prima dată la bordul avionului Gripen în cadrul show-ului aerian de la Farnborough.
Disponibilitatea radarului este un factor esențial în încheierea unui acord cu Elveția pentru 22 de avioane Gripen E/F, piloții elvețieni urmând să evalueze noua tehnologie în cadrul zborurilor de încercare ce vor avea loc la sfârșitul lunii august sau la începutul lui septembrie. Senzorul poate fi repoziționat cu +/-100˚, pentru a crește raza de scanare.
În prezent, Saab poartă negocieri „reale” cu guvernul elvețian pentru a conveni asupra unei valori finale a contractului și asupra programului de livrare, spune Richard Smith, Directorul de Marketing Regional Gripen. Este posibil ca „la sfârșitul verii” să fie semnat un acord-cadru, mai spune el.
Guvernul suedez și cel elvețian au semnat recent o scrisoare de intenție privind cooperarea în cadrul programului Gripen E/F, elvețienii intenționând să și achiziționeze acest tip de avion de luptă.
Gripen E/F a mai fost oferit și Braziliei, țară în care se află în competiție cu Boeing F/A-18E/F Super Hornet și Dassault Rafale. Smith a adăugat că Saab mai urmărește orice oportunitate care ar putea să apară în Danemarca și Norvegia, țări partenere în programul F-35 al Lockheed Martin.
„Decizia elvețienilor a construit o platformă bună pentru viitoarele vânzări ale noului model", a mai spus Smith.
Foto via VBS si FlightGlobal
Text via SAAB
———————————————————
Link-uri utile:
Norvegia cu siguranta va cumpara F35.Aceasta tara are cele mai apropiate relatii politice si militare cu U.K.si SUA,asa ca are prioritate armamentul american.
Norvegia are o afacere in F-35 – a negociat cu americanii sa se integreze rachete norvegiene JSM – practic ele ar putea fi vandute oricarei tari care cumpara F-35.
Norvegia crede ca va castiga 4 miliarde de euro din afacerea asta cu F-35.
cititi mai mult aici:
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_06_25_2012_p32-469614.xml
Eu ma indoiesc ca Norvegia va castiga 4 miliarde de euro din afacerea F-35 .
poate nu neaparat din F-35, pentru ca racheta poate fi integrata si pe alte platforme, insa e clar ca americanii s-au angajat sa o puna pe F-35.
in orice caz, se pare ca norvegienii aveau un plan de business inainte de a alege F-35 – avioanele comandate de ei vor costa 10 miliarde, insa au si ei sansa sa recupereze din bani prin vanzarea rachetei.
interesant ce zice aviation week:
For all the talk about fifth-generation-this and stealth-that, for most countries signing up to become F-35 partners there is a more basic calculation at play: The industrial return warrants the financial outlays.
Norway has now taken a big step toward potentially making the bargain work. After prolonged lobbying and badgering, Oslo secured a firm U.S. commitments to have Kongsberg’s Joint Strike Missile (JSM) integrated early on the F-35.
The commitment—made in a letter from U.S. Defense Secretary Leon Panetta to his Norwegian counterpart, Espen Barth Eide—promises that JSM integration will take place. “The decision to move forward was reached following an extended dialogue with the U.S. Department of Defense aimed at securing opportunities for Norwegian industry,” the Norwegian defense ministry says in announcing the move to buy the initial two aircraft.
Several other F-35 Joint Strike Fighter (JSF) partners have shown interest in the weapon, which is still in development, with even the U.S. Navy viewed as a potential customer. Norway sees a potential of $3.3 billion to $4.2 billion in sales for the missile.
The F-35A commitment is for the first two out of a total of 52 to be bought by Norway over the duration of the program. (Oslo was going to buy 56 aircraft, but cut the number in March and stretched its production profile.) Norway estimates it will spend around $10 billion on the F-35.
Am impresia ca studiul tarilor participante la proiectul F 35 pentru a ajunge la un numitor comun de cate aparate este nevoie se leaga si cu avansul / progresul programului Gripen NG, acesta nefiind un avion concurent direct ci mai degraba complementar – ai cateva F 35 pentru misunile de patrundere in teritoriul inamic, lovituri ale navelor de suprafata adeverse beneficiind de stealth si Gripen NG coloana vertebrala, avionul bun la toate care iti asigura multe zboruri ieftine, este bun la dog-fight, decolari de alarma, lovituri ale tinetlor mai putin aparate in adancime, avionul care va face toata munca pe care F 35 datorita costului cu ora de zbor nu va fi capabil sa o faca.
Astept miscarea celor de la Lockheed Martin cu al lor F 16 V, fiindca altfel o sa piarda piata traditionala destul de repede, F 35 costa o gramada mare de bani si desi este monomotor costurile de operare sunt mai mari ca si la bimotoare.
Eu mai vad inca o modernizare a radarului Raven pe partea mecanica, va dispune in viitor si de miscari pe unghiul sus / jos de cel putin 90 de grade.
La fel cum unii “vara nu dorm”, eu vara n-am timp…
Asta e marea mea problema :(( in limita timpului disponibil, voi “arde” un document mai extins despre Raven…(la cum evolueaza situatia, prin octombrie…probabil)
Frumos avion,n-am ce zice,totusi cred ca cind MiG 35 va primi motoare noi,va fi superior,abia acum realizez cit de avansata era ingineria sovietica, rusii pina acum culeg roadele…, Am citit ca VVS va incepe sa primeasca MiG 35 din 2015 ( cineva pe bloguri la rusi zicea ca se asteapta un motor nou pentru ele. )
Scuze, ma refeream la topicul cu Rafale… 🙂
Both Captor-E and Raven employ mechanical repositioners to alter the antenna’s field of regard. A fixed e-scan antenna has a look angle of roughly 60-degree off-boresight, but the repositioner allows the radar to scan across the entire forward hemisphere, and even beyond the 90-degree “3-9 line.” This offers significant tactical benefits, including the ability to undertake 90-degree “f-pole” maneuvers during beyond-visual-range missile engagements.
Captor-E and Raven employ different methods of antenna repositioning, however. The Captor radar’s antenna is mounted on two angled swashplates that rotate in combination or opposition to reposition the antenna. This arrangement avoids any rotation of the antenna, so the polarity of the embedded IFF (identification friend or foe) antennas is maintained.
Advanced IFF
By contrast, the Raven employs an angled antenna mounted on what is, in effect, a rotating drum. This offers significant advantages, but has also required the solving of some technological hurdles. One of them is the development of a sophisticated 360-degree joint, derived from the oil industry that allows the passage of radio frequency signal, power and coolant through it as the drum mounting rotates.
Because the antenna rotates, it cannot mount IFF aerials, as they would change polarity with the rotation. To overcome this issue Selex Galileo has devised the SIT426 active e-scan Mode 5/S IFF system, which it claims is the most advanced in the world. It is the first IFF to use conformal e-scan arrays, three of which are mounted around the fixed portion of the nose behind the rotating antenna.
This arrangement poses its own issues, such as the requirement to sensor-fuse data from the radar and IFF to ensure accurate alignment between the two. In the Captor-E the radar and IFF share the same antenna, so do not require data fusion. In the Gripen installation, however, the fact that the IFF is separate allows it to work in close conjunction with other sensors, such as infrared search-and-track and electronic support measures.
The biggest advantage of the system is its field of regard, which easily matches that of the radar. The side-facing arrays allow aircraft to be interrogated from a parallel track, which is of particular use in a cross-border air defense scenario and is something of which more traditional IFF installations are incapable.
Via Mad-Max
Ce spuneti este sau nu o revolutie acest tip de radar AESA de a 2-a generatie?
Astept momentul in care Rafale va integra ceva similar pentru a nu ramane inurma concurentei!
radarele AESA precum Raven deschid orizonturi noi pentru viitor – fiind open architecture permit foarte multe aplicatii third party, integrari viitoare. nu mai vobesc de detectia net superioara.