Aviaţie

Gripen NG: A new Generation is ready. Are you?

Gripen NG

Gripen NG, de la filmări

Luna trecută cei de la Saab ne-au prezentat un clip-trailer şi au anunţat că vor lansa filmul întreg pe zece Ianurie 2013. În aceeaşi zi, pritenul nostru George Vişan a promis un articol critic la adresa familiei Gripen.

Suedezii s-au ţinut de cuvânt, însă George zice că mai are de scris încă.

Half-trist moment. Atât George, cât şi suedezii, m-au ţinut în tensiune… şi acum trebuie să mai aştept până ce articolul va fi gata.

Dar, de ajuns apropos-ul. Să ne bucurăm de film:

Şi încă o poză de la filmări:

Gripen NG pilot

Gripen NG pilot

Sursa: Saab

– Iulian Iamandi –

 

22 Comments

  • Ce inseamna sa vezi prea multe filme americane!
    Ce-am mai ras la faza cu doborarea lui Su-35.
    Hai ca asta e tare, filmul merita un OScar.

      • din cate stiu su 35 nu e invizibil ,nici nu are rachete sa bata la 300 km,nici nu manevreaza cu 30-40 g asa ca o racheta se fixeaza pe el tot sistemul de contramasuri active ori pasive il ajuta
        un radar in mod tws nu identifica tintele ce vin pe jos foarte rapid asa de bine,intotdeauna exista tactici ptr a combate
        chiar si impotriva f 22
        crezi ca daca s-ar putea obtine date nu s-ar putea seta senzorii,nu s-ar face harti cu semnatura electromagnetica si face tactici ptr a-l contracara
        ca ar fi dificil,sau ca e dificil impotriva su 35 ca hardware-ul(nu in sensul strict,ci hardware-ul ca material,de la avion la racheta)e foarte bun,da,dar in nici un caz imposibil

      • apropo eu asta cred ca e motivul real al intarzierii f 35
        chinezii probabil au pus mana pe ceva,astia trag de timp ptr a putea modifica
        vrea sa-mi spuna cineva ca unul care fabrica avioane si mult mai grele si mult mai usoare decat un f 35 de vreo 40 de ani nu stie sa faca un carlig de apuntare

    • radarul su 35 “bate” ,pana pe la 400 km
      chestia e ca gripen e “mic si fasnet”,adica are niste compozite in structura care il fac “greu de citit”,de catre radare
      su 35 e mare,sigur ca radarul gripen il citeste cu mult inainte de anvelopa maxima a celei mai bune bvr,pusa pe el
      personal,cred ca suhoiul il poate vedea putin inainte ,dar momentul intrarii in lupta poate fi egal ptr amandoua

      • Radarul de pe Su-35 bate pana la 400 km cotra carei tinte? B-52, F-16, F-22, aeromodel, bila de rulment? In ce conditii meteo? Deasupra carui teren? Idem si pentru radarul Gripenului. Cred ca nu prea detinem date relevante privind cele 2 radare. Daca datele geometrice generale ale aparatelor si caracteristicile de zbor sunt destul de publice, ei nefiind afectati de secretomania specific romaneasca, in schimb abia datele exacte ale aparaturii electronice si optice sunt secretizate cu cea mai mare seriozitate. Despre filmulet ce sa zic..Gripen – one aircraft army – am prins ideea, un fel de Top Gun. Mi-a placut la 14 ani, acum as fi preferat ceva mai realist. In mod normal Gripenul nici nu are capacitatile de recunoastere ale unei platforme dedicate (satelit sau GlobalHawk sau U-2 sau platforma SIGINT/ELINT pe baza de avion de pasageri) nici capacitatea reala de a se opune unui avion din clasa Su-ului 35 decat daca pilotul Suhoiului are 5 ore de zbor.

        • cand spun bate e ca “prinde tinte”,sistemul sau de filtrare e capabil sa le identifice ,la aceea distanta
          cred ca pun dedesubt ca nu identifica un avion de pasageri egal cu gripen
          daca citesti comentariile mele ,cred ca vezi,cei care le citesc de mai mult stiu ca ma feresc sa dau date concrete ,tocmai ptr asta,ca sunt relative si secrete si am spus-o de mai multe ori
          asa ca te rog scuteste-ma de argumentatii gen avion sau bila de rulment
          cand un aparat e iluminat de radarul altuia ,incepe sa-i sune un bazait specific in cabina care ii spune ca e iluminat si sistemul de lupta electronica ii spune directia de unde vine
          vezi tu pe la exercitii,indienii cu su 30 mk au tinut radarele stinse tocmai ptr a evita ca ceilalt sa obtina date
          dar la diversele intalniri “fortuite” cu alte avioane,astora le-au sarit avertizoarele in sus cam de pe la distanta asta,daca de la sol li se indica ca vectorii sunt aparate su 30 care vin din aceea directie,ei au deus si apreciat ,nu stiu cu siguranta,de aia e bine sa mai citesti un for pakistanez ,venezolan,sau cine a avut intalniri cu ei ok
          asa ca te rog nu-mi da chestii cu datele geometrice,ca un patratel de dural nu reflecta la fel cu un patratel de carbon ce foloseste grafit pe acolo

          • @ niko. Chestia cu bazaitul poate sa nu insemne nimic pt. Su-35. Poate sa insemne ca avertizoarele antiradar sunt foarte sensibile. Undele radarului sunt unde radio si se propaga practic la nesfarsit in linie dreapta, cu aparatura suficient de sensibila le detectezi si de pe Luna. Dar asta nu inseamna nimic dpdv tactic.
            Cat despre grafit/carbon e cam falsa informatia. Fibra de carbon ESTE radar reflectorizanta, ma rog, nu cat duralul dar este. Daca exista un compozit “transparent” pt. undele radar, aia e fibra de sticla sau aia de Kevlar.
            La fel ca si Su-35, Gripenul NU are elemente geometrice care sa sugereze calculul formei exterioare in tehnologie “stealth”: S-duct-uri pt prizele de aer, paralelismul muchiilor in plan, lipsa suprafetelor verticale, prelucrarea “in dinte de ferastrau” a trapelor, mascarea proeminentelor in domuri rombice, samd. Singurul lucru care il avantajeaza e suprafata efectiva mai mica decat a lui Su-35. Fapt pe deplin compensat de antena uriasa a radarului de pe Suhoi. De aceea si intrebarea mea relativ la tipul tintei aeriene. Cat priveste prezenta compozitelor, Su-35 beneficiaza si el, nu mai e acelasi Su-27 din anii ’70-’80.
            Cat priveste un eventual duel Su-35 vs. Gripen, in mod normal electronica de pe Su-35 are suficienta forta bruta pentru a orbi pur si simplu avionul suedez. Ele fac parte din categorii diferite, in mod normal Gripenul ar putea sa “atenteze” maximum la avioane din clasa F-18/MiG-29 cu sanse reale de succes. Mult mai slabe sansele contra unui aparat din clasa F-15/Su-35.

            • nu vreau sa ma contrazic cu tine pe cat e de duralul de reflectant ,sau daca e mai mult decat fibra de carbon,ptr ca nu am facut teste si nu stiu,stiu doar din citite si din faptul ca mai faceam cate o antena din foite staniol ca radioul sa prinda mai bine si cand pun radioul intre caramizi ce folosesc grafit ,n prinde nimic
              acum ca fibra de sticla e mai ..,din moment ce se foloseste preponderent la radomul radarelor avioanelor,e evident ca nu absoarbe radiatie ca sa nu interfereze
              cat despre forma ,mult timp canardurile mobile erau considerate incompatibile tocmai ptr reducerea amprentei(sa spuna cineva cum o fi cu asta pe pak-fa),din moment ce au reusit reducerea amprentei radar la valori foarte mici ptr ef 2000,gripen ma face sa gandesc csa au ajuns la un compromis foarte bun din acest punct de vedere…din materiale compozite
              acum sa facem o diferenta ,am mai vorbit de asta ,la radarele avioanelor de vanatoare e o mica diferenta fata de cele de la sol,sau aeropurtate dar cu operatori,gen awacs
              pe cand la cele de la sol exista un operator cum am mai spus ,care se ocupa de operarea frecventelor,filtrelor ,ascultarea ,facand posibil sa identifice tinte ajutat mult de pregatire,intuitia lui,in a citi semnalele..,la avioane nu ai(la alea de vanatoare)
              atunci ,asta face posibil ca un awacs,baterie de la sol sa poata identifica si un avion stealth,cu o probabilitate ,fiabilitate scazuta ,dar poate
              pe avioane ,ai de obicei un radar ,care moduleaza frecventele,filtrele pe baza unei programari prealabile,avand butoane prestabilite ptr schimbarea modurilor,si submoduri care se pot schimba automat in functie de anumiti factori
              de asta face necesar sa ai un calculator de misiune,cu date stocate despre semnatura radar a dverselor tipuri de aparate(cam cum ar fi maparea existenta in memoria centralei electronice a motoarelor de masini-scuze dar nu am gasit alta comparatie)
              cand spun asta ma refer si la datele din sistemul electronic de avertizare,ptr ca daca ar fi sa ne luam dupa teoria ta,ar suna incontinuu,ptr ca aproape tot timpul esti iluminat in aer,ori de un radar cu aplicatii civile,ori militare
              asa ca ,atunci cand piloti au fost iluminati,din anumite directi si au fost instiinati ca pot fi avioane,semnatura radar a emitatorului…,combinat cu date de inteligenta privind parametrii lui,probabil stiu ce vorbesc
              revenind radarele avioanelor folosesc aceste date ,ptr a compara si a decide daca afisaza date sau nu
              cum se obtin aceste date ?
              prin teste,..dar cine iti imprumuta avioane sa le faci teste?…,sau in conflicte,unde obtii o gramada de date
              si aici ar fi si cam punctul slab ,in consideratia mea al gripen fata de f 16,cu toate ca aparatura sa e “de ultima”,nu au particiat si nici nu e o tara atat de” activa”,in domeniul informational(spionaj),data fiind neutralitatea ei
              acum cu faptul ca au echipe mai puternice,avioanele gen f 15,su 27 ,ptr ca puterea motoarelor le-o permite,..? da ,dar vezi tu bruiajul activ(cel ce influenteaza echipele electronice dela bord) se propaga pe canalele active(receptori,senzori),asa ca spune-mi tu cum poate afecta cand avioanele vizate le tin inchise obtinand nformatia prin data-link?
              apropo echipele de razboi electronic sunt mai puternice pe f 15,su 27 dar nu la nivelul avioanelor dedicate incat sa-ti blocheze toate tipurile de senzori sau total radarul unui f 16,gripen spre exemplu

              • nici eu nu vreau sa ma contrazic de dragul contrazicerii si cu atat mai mult nu iau discutiile personal si imi cer scuze daca tonul meu a sunat nepotrivit. Consider ca avem aceleasi preocupari. Revenind, fibra de carbon conduce curentul electric. Orice a unui material bun conducator de electricitate provoaca reflectarea undelor electromagnetice producand ecou radar. Nu am inteles ce e cu “caramizile care contin grafit”??? dar daca posezi asa ceva si ai pus aparatul intre ele e lesne de inteles de ce nu merge, tocmai ai realizat o cusca Faraday partiala ecranand undele radio. Acelasi efect il obtii punand aparatul intre 2-3 foi de tabla. Daca ai fi legat un fir de fibra de carbon sau o mina mai lunga de creion la antena imbunatateai receptia. Dealtfel daca vrei sa realizezi un avion stealth e de dorit sa il invelesti intr-un material reflectiv si nu in unul transparent radar pentru ca altfel ai avea problema reflexiilor radar pe structura de rezistenta, pe motoare, pe armament, echipamente, problema practic imposibil de gestionat. Asa ca e preferabil sa invelesti “maruntaiele” avionului intr-un “cort” radio care reflecta semnalul radar pe un numar finit (de dorit cat mai mic) de directii. Utilizarea fibrei de carbon la avioanele stealth (pe langa avantajele structurale,samd) are un urias avantaj: elimina necesitatea niturilor si constrangerile de forma specifice metalului, eliminand panourile de tabla specifice structurilor metalice. In felul asta suprafata rezultata e aproape ideala, fara sutele de imperfectiuni si discontinuitati constituite de nituri(care exista chiar si la structuri lipite), capace si capacele, linii de delimitare intre table, imperfectiuni care se pot constitui in tot atatea ecouri radar. Cam asta e logica folosirii compozitelor la stealth-uri. Cat desprea treaba cu radarul Suhoiului, pur si simplu mie mi s-a parut exagerata distanta de 400km contra unei tinte de talia unui vanator mic modern. De aici indoiala mea.

                • da,pe unde am citit nu e parerea pilotilor de su ,ci a contrarilor
                  oricum banuiesc ca,chiar de “descopera” la o distanta aprox nu e o norma generala ptr anvelopa de descoperire a radarului ci mai mult de cazuri fortuite
                  oricum ar fi arata puterea radarului de pe el
                  am mai mentionat ,chestia cu radarul de pe fregata alvaro de bazan care in timpul testelor descoperea tinte de la baza din zaragoza,undeva la 600 km ,cand radarul sau normal “trebuia”,sa identifice pana la 400
                  bine mentinau conditiile ideale,cer senin
                  la fel si cu suhoiul,oricum conteaza mult modul,altitudinea ,cat de senin era samd
                  nu-ti face probleme ca nu sunt genul care sa creada ca are mica lui armata si ia lucrurile personal,e doar o pasiune si stiu sa aceept si cand o mai iau pe aratura,sau nu am dreptate
                  multe chestii le deduc ,nu am desfacut vreun avion vreodata,cu toate ca mi-ar fi placut ca sa le stiu sau sa afirm cu rotunditate ca asa e
                  oricum ,cunostinte la nivel general,in domeniul tehnic,am destule cat sa-mi permita sa interpretez ce vad sau citesc,poate de asta cateodata ma deranjeaza cand cineva imi discuta mai” simplist”,oricum chiar si daca nu sunt pe aceeasi lungime de unda accept discutiile cu oameni care stiu ce vorbesc si stiu sa vorbeasca
                  despre stealth ai dreptate,cu invelisul,oricum aici e mult de discutat si destul de neclar ,dat fiind ca nu se cunosc caracteristici fixe de la care sa pleci si pe baza carora sa faci aprecieri

          • Indienii au ascuns radarele BARS de americani dar in exercitiile cu MKM-urile malayesiene americanii au avut ocazia sa le studieze malayesienii nefiind la fel de secretosi ca indienii.

            • MKM-ul nu are aceeasi modulatie a frecventei ca si MKI-ul desi s-ar putea ca sa fie apropiate, asa ca BARS MKI-ului nu este compromis.
              Eu unul nu vad 4 Gripen NG facand fata la 8 Su 35 clasice dara-mite BM.
              Si Su 35 BM-ul este netcentric fighter si are un situational awareness foarte bun. Si Su 35 BM are antene de receptie in flancurile laterale deci ar sti precis cand sa angajeze si cand sa dezangajeze lupta cu cealalta formatie. IRIS-T-ul este o racheta mortala insa nici R 73 si mai ales R 74 nu sunt proaste deloc, am citit undeva ca R 74M foloseste aceasi tehnologie ca si IRIS-T si Python 5-ul.

  • Teoretic, nu vad de ce Gripenul NG nu ar putea face fata unui SU35.Practic, doar o confruntare reala ne-ar demonstra cum ar sta lucrurile in realitate.
    Probabil ca George Visan asteapta transarea optiunii Elvetiei pentru Gripen NG.Oricum, optiunea neconditionata a guvernantilor nostrii pentru F16 SH l-a relaxat total.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: