Aviaţie

Gripen face un pas inainte

Gripen NG, inainte de decolare

Saab a adus noua sa generație de avioane de luptă Gripen la Farnborough International Airshow, însă nu ca variantă demo pentru posibile noi tehnologii, cum a făcut până acum, ci ca prototip pentru producția de Gripen NG, cunoscut și sub denumirea de Gripen E/F.

Avionului Gripen 39-7 biloc i-au fost instalate o cabină nouă, precum și noi sisteme electronice de bord și chiar înainte de Farnborough a primit radarul Selex Galileo ES-05 Raven. Astfel, modelul 39-7 a devenit platforma de testare a sistemelor electronice de bord pentru Gripen E/F.

Până la sfârșitul anului viitor, Saab și-a propus să testeze în zbor prototipul avionului E/F (39-8). Configurația finală a modelului E/F nu a fost încă decisă, dar elementele principale au fost deja selectate. Avionul va avea un motor General Electric F414, posibil în varianta EPE, și un fuselaj mai mare, capabil să stocheze mai mult combustibil. De asemenea, vor fi instalați piloni suplimentari pentru arme.

După livrarea radarului Raven, fabrica din Nerviano a companiei Selex Galileo va livra la sfârșitul anului 2012 primul sistem de căutare și urmărire prin infraroșu Skyward G, care va fi montat și pe avionul 39-7 pentru testele programate să înceapă anul viitor. Skyward G oferă avionului Gripen E/F posibilitatea unei urmăriri pasive multi-target, făcându-l capabil să gestioneze până la 200 de ținte. Capacitatea sa de scanare se potrivește cu cea a radarului la azimut. De asemenea, acesta poate fi utilizat și pentru imagistica țintelor și ca ajutor în zbor, prin producerea unei imagini cu acționare în infraroșu într-un ecran montat pe cască.

Sistemul de identificare amic-inamic (IFF) SIT426 pe care Selex Galileo l-a dezvoltat pentru Gripen E/F a fost deja testat în baza de la Arboga. Însă acest sistem nu va fi instalat pe Gripen până la apariția primului avion JAS 39 E/F, care este programat să zboare pentru prima dată în decembrie 2014. Pentru că sistemul IFF este separat de radar, acest lucru nu afectează dezvoltarea programului, întrucît testarea la sol poate îndeplini majoritatea cerințelor programului IFF.

Suedia și-a luat angajamentul de a cumpăra JAS 39E/F, care a mai fost selectat și de Elveția, țară în care încă mai trebuie parcurs un proces politic până la semnarea unui contract. Suedia dorește undeva între 60 și 80 de avioane, care vor înlocui treptat flota actuală de Gripen JAS 39C/D între 2020 și 2030. Cel mai probabil toate avioanele vor fi de tipul JAS 39E monoloc.

Elveția are nevoie de 22 de avioane care să înlocuiască flota de Northrop F-5. Procesul politic presupune ratificarea deciziei de către cele două camere ale Parlamentului elvețian și este posibil să includă și un referendum. Procesul se va încheia probabil în 2014.

Saab și-a luat angajamentul să livreze primul Gripen E/F la patru ani de la atribuirea contractului, dar nu a exclus posibilitatea de a grăbi dezvoltarea în cazul în care un alt client ar solicita o livrare mai rapidă. Suedia și Elveția și-au corelat cerințele pentru un avion cu o configurație de bază comună, iar capacitatea operațională inițială se așteaptă să fie obținută în 2018.

Avionul Gripen NG va fi aproape construit de la zero, unele elemente ale JAS 39C/D fiind reutilizate, în special aripile. Acest lucru este posibil datorită design-ului modelului E/F, care are un fuselaj mai mare, ce creează o suprafață de ridicare mai mare.

Între timp, Saab continuă să promoveze varianta Gripen C/D, evidențiind performanțele mărite și costurile scăzute pentru ora de zbor, dar și să își sprijine clienții existenți. Recent, Ungaria a extins contractul de leasing pentru Gripen până în 2026, iar negocierile cu Republica Cehă sunt în curs de desfășurare. Thailanda va primi al doilea lot de șase avioane anul viitor, cele mai multe dintre ele zburând deja în Suedia.

Africa de Sud va primi ultimele avioane în această vară, la începutul acestui an începând operațiunile cu Thales DJRP (digital joint reconnaissance pod). Toate avioanele au fost predate în mod oficial, dar patru dintre ele au rămas în Suedia pentru a participa la exercițiul Lion Effort ce a avut loc în luna mai la baza aeriană din Ronneby.

Saab continuă să identifice o serie de oportunități pentru Gripen în întreaga lume. Brazilia este cea mai evidentă dintre acestea, Gripen concurând cu Rafale și F-18. Un eventual succes în această țară ar putea deschide ușa unor oportunități de vânzare și în alte țări din America Latină. De asemenea, este posibil ca Thailanda să comande un al treilea lot de avioane, în timp ce Malaezia caută pe piață un înlocuitor pentru MiG-29. Alte posibilități în Orientul Îndepărtat sunt în Filipine, Indonezia și Vietnam, în timp ce în Europa de Est mai multe țări au nevoie de avioane de luptă noi.

De asemenea, biroul Saab din Marea Britanie continuă lucrările de dezvoltare a unui Sea Gripen cu capacitate de transport, vizând cerințele provenite din India și Brazilia. Lucrările de reducere a riscurilor pentru Sea Gripen vor continua până în punctul în care va exista o evaluare a conceptului, potrivit unui reprezentant Saab, după care „vom face o pauză” și se vor aștepta evoluțiile ulterioare.

Sursa: AIN Online

– Resboiu –

———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.

17 Comments

  • Apreciez articolul. Ar fi fost mai interesant totusi daca avea si ceva personal in el, din partea voastra, eu inteleg ca stirea e aceasi indiferent cum o prezinti si chiar daca indici sursa articolului……. totusi : chiar – copy – paste -. Amandoi. Mai citesc si unele bloguri de afara si deja recunosc unele stiri pe care le ipostati , alte articole sunt originale si chiar cele care nu sunt comentariile si aportul propriu le dau valoare, deasemenea am apreciat ca pana acuma nu prea va calcati pe bombeuri si prezentati stiri diferite, dar de data asta… Se poate spune ca aveti stofa de premier – professore, dottore, etc

    • Articolul acesta ne-a fost trimis si l-am postat atat noi cat si Rumaniamilitary. De calcat pe bombeuri, cred ca nu ne citesti de mult. Pana de curand am fost certati si nici acum nu avem cai si atitudini comune, doar ca am reluat comunicarea.

      In afara de partile astea, treaba cu professore, dottore… am copiat intr-adevar in anul doi dupa o colega, la un examen de limba engleza. Asta, ca sa nu iasa la iveala ceva mai tarziu… Ah, si in clasa a saptea mi-am uitat copiuta in caietul de teza. Si da, am inselat-o pe Liliana, dar prietenia cu ea s-a consumat acum vreo zece ani. Cam asa…

      Despre prezentare, noi am decis de ceva timp sa prezentam stirile si nu sa le interpretam. Nu asa era regula jurnalismului? Pe noi, te rugam sa ne scuzi dar nu mai suntem de mult bloggeri si faptul ca nu ne batem cu caramida in piept pentru unele realizari… poate ca ar trebui sa fie apreciata. Ai rabdare si ai sa vezi una-alta, unde nu sunt invitati bloggerii.

      In concluzie, ai putintica rabdare. Si mai ales, intelege ca dincolo de ce scriem aici… suntem oameni normali, cu multe pe cap. Romani.

    • Imi pare sincer rau pentru replica data anterior. Imi vine greu sa cred ca am fost atat de elegant cu tine, Costel. La doua comentarii pe care le-ai lipit pe portalul nostru, evident ca ar fi trebuit sa ma ud cu apa si sa iti multumesc ca existi si ca ai asa niste comentarii pline de pertinenta si am sa ma convertesc lectiiolor tale de dashtept. Ma uitam insa peste umar si zambeam mult prea stramb ca sa nu ti-o servesc la ficat: de ce, daca imi permiti sa indraznesc o intrebare… nu ai lasat un comentariu pe la interviurile noastre, ori pe acolo pe unde se simte ca majoritatea echipei s-a imprumutat de bani ca sa ajunga o zi, doua, si chiar trei, pe la un show aerian, si ne-a ars soarele ca pe osanditii la ocna pentru a fi la curent cu ce se intampla, ori pentru noptile alea pierdute pentru a face ceva pentru revista, in care eram vreo luna lilieci cu totii…

      Daca asta este consideratia ta, lipseste-ne de povara prezentei tale pe aici. Sa dai cu piatra, e apa de ploaie. Sa ne spui cateva sfaturi pe care sa le luam in seama… ar fi prea mult, nu? Iti este mai usor sa ne dai la temelie cu superioritate… in stilul clasic si foarte pur. Intelegi tu, ca esti un om destept foc din momentul in care ne pui la punct cu pretentia omului care da un ban din buzunar pentru a citi pe Resboiu.

      Scuza-ne Costel, suntem aici numai pentru a te face fericit. Intotdeauna te vom avea in minte si vom lasa servicii, familii, viata reala, numai pentru a te simti tu ca in bulgaria la un all inclusiv. Pentru asta traim.

      • Eu credeam ca este evident pentru toata lumea ca stirea e stire si evenimentul e eveniment.
        Un eveniment poti sa-l interpretezi, dar daca interpretezi o stire asta inseamna ca o modifici si practic ai devenit autorul unei stiri.
        Mult succes in activitate!

      • Evident nu sunt capabil sa apreciez talentul si dedicarea voastra. Cer deasemena scuze ca nu sunt capabil sa apreciez “jurnalismul” tau. Promit sa te ascult si sa te las sa te desfasori mai departe….in liniste. I-ti las si banda libera . Din pacate pana acuma doar citeam stirile fara a mai citi comentariile. Daca le citeam probabil ca nu mai scriam nimic ca sa nu te supar. Incerc sa nu ma cert cu adolescentii la pubertate.
        La revedere

        • La revedere Costel.

          Toate bune.

          P.S.: – Eforturile noastre – pro bono – deseori ne termina fizic, pshic si financiar. Incercam sa facem alt gen de jurnalism si sa ocolim can-can-ismul. Gandeste-te ca o facem pentru placerea noastra si a voastra. Si chiar daca nu toti avem diplome in domeniul jurnalismului, prin ceea ce vezi ca realizam poti sa iti dai seama ca am reusit sa fim luati in seama de persoane foarte importante care apreciaza lejeritatea si mai ales deschiderea noastra.

          Apreciem intotdeauna criticile, caci fara ele nu am putea sa ne dezvoltam, dar sa fie facute in asa fel incat sa ni se transmita faptul ca suntem ajutati prin ele de catre cititorii nostri pentru a ne bucura toti de rezultatele muncii pe care o depunem. Sanctiunile exagerate nu cred ca isi au locul in acest context.

          Multi dintre cititori ne-au devenit colaboratori si fara ei nu am fi putut sa ne dezvoltam asa mult.

          Si in aproape trei ani, nu am scos bani de o gogoasa. Nu incerca sa te gandesti cat am cheltuit in acest timp, nu doar din materia cenusie ci din buzunar.

          Desi au existat useri cu care am avut disensiuni, este extraordinar faptul ca ni s-au alaturat si am inceput sa construim si cu ei. Este pacat ca daca ai fost interesat, te blochezi de o discutie ceva mai dura.

          Noi te intelegem, caci stiu si colegii mei discutiile noastre, dar prin ceea ce ti-am spus, ar trebui sa ne intelegi si tu si mai ales… suntem siguri ca la un moment dat si tu ai avea ceva bun de adus in aceasta colectivitate.

          Ti-am spus “la revedere”, pentru ca te asteptam.

          Spor in tot!

    • De ce vrei tu sa iti spunem cat costa fiecare chestie aparuta in articole? Ai un tic verbal?

      Ai macar idee ca preturile se transmit numai guvernelor care trimit cereri de oferta si ca pentru fiecare in parte se calculeaza in functie de cele solicitate in cerere?

      Ce dracu poate sa insemne un avion full-option?

      • Adevarul e ca cei de la Craiova lucreaza la un avion galben (cu rosu) cu motor de Oltcit, modificat cu injectie Bosch si cu transmisie Voith (de camioane) si mai ales piele alba argentiniana – precum friptura – dar numai pentru bancheta din spate (numai locurile de la geam).

        Cu mansa pe dreapta. Exista dea cereri din Africa de Sud, Marea Britanie, Australia si Japonia.

      • Un avion full-option este un avion care este echipat cu tot ce poate fi echipat.
        Bineinteles ca nu ma astept sa puna doua radare pe un avion, dar vreau sa aiba de toate, iar cand scriu de toate, ma gandesc ca acest toate inseamna echipamentele cu care poate fi echipat.
        Vreau sa stiu cat costa ca sa pot sa compar.
        Iak-52 poate fi comparat cu A-29 si in functie de ce stie sa faca de banii aia si ce nevoie are cumparatorul.

  • In primul rand atata timp cat nu va intra in tara o singura rabla de F 16 ca tot ni se baga pe gat pe diverse cai eu inca mai sper la un contract adevarat cu avioane noi.
    Daca va fi Gripen C/D si mai bine! Eu unul nu ma astept ca acest tip de Gripen E/F sa fie cu 10 % mai ieftin cu toate noile echipamente on.
    Ma mai astept ca sa existe un fel de pachete Gripen C/D+ care sa le duca la un standard foarte apropiat de Gripen E/F.
    Sorin lupta inca se da!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: