Aviaţie

Gripen E/F, cu cel putin 10% mai ieftin decat C/D

Gripen Demo, la AFS

Cumparatorii noului Gripen E/F vor plati cu 10% mai putin decat ar fi platit pentru modelul anterior al acestui avion, Gripen C/D, a declarat CEO-ul Saab, Hakan Buskhe.

Intr-o declaratie facuta in cadrul show-ului aviatic internațional de la Farnborough, Bushke a mai spus si ca noul avion de lupta va oferi o creștere cu 25% a performantelor.

Scaderea pretului si creșterea performantei reprezinta specialitatea Saab, spune Bushke, de vreme ce Gripen C/D a costat, la randul sau, mai putin decat predecesorul lui, Gripen A/B, oferind totodata o crestere a performantelor cu 20%.

Pentru a explica scaderea costului, Bushke a declarat: “Este posibil in cazul masinilor, de ce nu si in cazul avioanelor de lupta?”

Guvernul suedez intentioneaza sa cumpere 80 de avioane Gripen E/F, numite si Gripen NG de catre Saab. De asemenea, Elvetia doreste sa cumpere 22 de avioane de acest tip.

Bushke a asociat politica de stabilire a preturilor desfașurata de Saab necesitatii de a concura la nivel global, adaugand ca numai 20% dintre comenzile primite au provenit din Suedia. Saab are 3.000 de ingineri in afara Suediei, a mai precizat el.

In prezent, Saab doreSte sa infiinteze un centru de instruire Gripen in Africa de Sud, a mai spus Bushke.

Intr-o aparenta referire la companiile care se pot baza pe achizitii generoase din partea guvernelor proprii, Bushke a spus: “Nu este greu sa construiesti ceva, daca ai o gramada de bani”. Este de asteptat ca Saab sa inregistreze o usoară crestere a vanzarilor in 2012, comparativ cu 2011, a mai adăugat el.

Bushke a mai spus că principiul Saab referitor la raportul calitate-pret a afectat punctul de vedere al companiei asupra aliantelor europene, care se concentrează asupra design-ului de UAV-uri. Italia si Germania au reactionat cu manie in fata planurilor Angliei si Frantei de a forma o alianta bilaterala pentru constructia de UAV-uri, in care planuiesc sa accepte si alti parteneri mai tarziu.

Dar Bushke nu a parut deloc tulburat in fata posibilității ca Suedia sa urmeze modelul Angliei si Frantei. “Atat timp cat in urma colaborarii rezulta un produs accesibil“, a spus el. “Nu purtăm discuții interminabile. In toate celelalte afaceri incepi prin a te intreba ce isi doreste clientul”.

Sursa:
Defense News

-Griffon236 –

 
———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu

Forumul Resboiu

Pagina de gardă a portalului

Ramura dedicată Armatei Române

Ramura dedicată spaţiului

Ramura dedicată dronelor

8 Comments

  • secretul e folosirea unui nou motor – un off the shelve – de la GE, F414G, in loc sa plateasca dublu pentru unul imbunatatit de Volvo Aero, cum era cazul la C/D – e o decizie de eficienta maxima. Insa destul de controversata pentru ca Suedia va ramane fara capacitatea interna de a produce motoare supersonice – Volvo Aero anuntase noi cresteri de performante la motorul RM12, bazat pe GE404, dar a fost prea tarziu, in ziua de azi conteaza banii asa ca Suedia va merge pe F414G, un motor standard cu putere mai mare.

    • Suedezii sunt pragmatici, de ce sa mai inventeze roata daca aceasta este disponibila pe piata?Lucru valabil si pentru componentele NG-ului.
      Ce s-ar bucura pilotii nostrii sa cumparam aparate Gripen NG.

  • E bizara declaratia. Pana si cele mai conservatoare declaratii de la SAAB ziceau ca E/F va fi undeva aproape de 70 milioane de dolari… Si productia de E/F se anunta de maxim 100 de bucati in momentul de fata, in timp ce productia de C/D e undeva 250 de unitati.

  • Mie nu prea imi vine sa cred ca o sa iasa atata de ieftin in comparatie cu Gripen C/D poate asta este rezultatul faptului ca R&D -ul de pe Gripen E/F nu are costurile asa de mari, s-a plecat de la o platforma existenta, nu de la una complet noua.
    Faptul ca motorul F 414G este mai performant nu cred ca il pune nimeni la indoiala, si nu cred ca RM 12 poate sa ajunga la acelasi nivel de performanta, pur si simplu baza de pornre este complet diferita.
    Si din ce stiu motorul GE F414G o sa fie fabricat in Suedia chiar daca va fi off the shelf, astfel Suedia nu isi va pierde know-how-ul.
    RM 12 upgradat isi va gasi locul pe avioanele Gripen C/D si poate A/B existente.

    • Volvo Aero a declarat ca avea niste modificari in plan prin care RM12 poate sa si intreaca GE414G, insa problema nu e asta, ci pretul. RM12 costa mult mai mult – practic platesti atat motorul initial de la GE, cat si modificarile facute de Volvo Aero – modularizarea si cresterea performantei.

      din ce explicau niste oameni de la Saab anul trecut la Bourget, Gripen NG merge numai pe dotari off-the-shelve, standard, in loc sa ceara producatorilor sa faca ceva special pentru Gripen. Ei deja faceau asta masiv la C/D (asa au redus pretul fata de A/B care e mult mai suedez) dar E/F va fi total din piese off-the-shelve, inclusiv motorul.

      Strategia si talentul celor de la Saab e de a proiecta tu avionul ca sa mearga cu ce au cei de la radar, avionica, motoare etc. in productie de serie, in loc sa le ceri alora sa iti faca tie ceva special ca sa se potriveasca cu avionul (cum fac Eurofighter sau Rafale de ex.).

      mai sunt si unii care fac modificari after-market care sunt mai ieftine decat sa comanzi tu special de la producator, de ex. Elbit – astia iti iau o componenta standard si o fac sa incapa in avionul tau – sa zicem ca taie din ecran sau fac alte adaptari.

      dar cel mai bine, daca poti, e sa iei piesele asa cum le are producatorul in productie de serie si sa vezi cum le integrezi in avion, sa faci tu cockpit design in jurul componentelor standard, nu sa faci un design si pe urma sa te duci la producatori sa le ceri sa iti faca ceva pe anumite dimensiuni care se aplica numai la avionul tau – asa iese treaba mult mai scump.

      in plus, sa ne gandim si la costurile de operare si piesele de schimb – cand ai piese standard pe avion e mult mai simplu si mai ieftin sa gasesti unele la fel la producator. daca ai comenzi speciale, e mai greu, costa mai mult si dureaza mai mult.

      fiecare furnizor trebuie sa se duca la sub-furnizori sa le ceara sa faca o piesa in numar mic – asta poate aduce intarzieri de livrare si preturi foarte mari.

  • as mai adauga ca radarul AESA, bazat pe open architecture, e mult mai usor de integrat, costa mai putin per ansamblu, e si mai usor si are nevoie de mult mai putina mentenanta.

  • In lumina bunelor si indelungatelor relatii dintre popoarele fratzesti roman si suedez (sa nu uitam ca o satra de suedezi a intemeiat pe aici cultura Sântana de Mureș–Chernyakhov acu’ 2500 de ani), ma astept ca aviatzia romana sa primeasca 48 de NG-uri cado’, plus offsetu’ aferent. Asta cel putzin. Ma mai astept la vreo 400 de CV90, cel putzin 150 din ele dotate cu tunu’ compact de 120mm de la RUAG, ca si branza helvetziana prinde bine la offset.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chernyakhov_culture

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: