Aviaţie

Gripen E/F, aproape gata…

Gripen NG, inainte de decolare

Conform declaratiilor lui Andrew Wilkinson, directorul de marketing al campaniei SAAB in Brazilia, demonstratorul Gripen NG si-a atins scopul. Mai exact demonstrarea fezabilitatii si a nivelului de risc pentru proiectul Gripen de noua generatie.

Programul de teste va fi continuat de noile versiuni ale multirolului suedez, Gripen E (monoloc), respectiv Gripen F (biloc). Wilkinson a declarat ca, spre deosebire de Demonstratorul Gripen NG, doua exemplare sunt (sau vor fi) nou construite, renuntandu-se la modificarea unor prototipuri mai vechi. Se continua numerotarea prototipurilor, 39-7 si 39-8 aflandu-se in diverse stadii de executie a montajului.

Gripen E 39-7 are deja montate aripile, fuselajul si alte cateva repere noi, fabricate de SAAB sau partenerii industriali cu care suedezii impart riscurile programului. Conform lui Wilkinson, 39-7 va executa zborul inaugural in aceasta vara, urmand ca 39-8 sa se alature programului de teste in cursul anului viitor.

Vestile sunt bune pentru elvetieni, care mai mult ca sigur isi freaca mainile cu nerabdare. Mai ales ca E/F-ul urmeaza sa primeasca niste bunataturi marca Selex…

Sursa:

Poder Aereo

 

 

28 Comments

  • Pentru cei care nu credeau ca Gripen E/F aka NG o sa existe asta este dovada ca la capitolul multirol ieftin SAAB este cu un pas inaintea Lockheed Martin al carui F 16 V este in stadiu de studiu de fezabilitate.
    As putea sa pun pariu ca ambele avioane vor zbura si vor avea vanzare pe piata, acum ramane de vazut si cat din F 16 V provine din F 16 Block 60 al UAE.

    • Bre…
      Gripen E 39-7 este aproape finalizat; se mai asteapta doar livrarea catorva repere de catre cei de la Selex (banuiesc ca-ti cam dai seama care sunt)…
      Sursa zice doar de asamblarea lui 39-7/8 dar, cetind printre randuri ne cam dam seama ce va cuprinde pachetul… (de senzori cel putin)

    • SAAB a inceput mai repede sa lucreze la Gripen NG.Sunt convins ca cel tarziu anul viitor, si cei de la Lockheed Martin vor iesi in fata, cu F16 Viper.In afara de avionica, si posibil motor, ce altceva va mai diferentia Viperul de Block 60, de exemplu?
      Pentru ca foarte multe tari nu isi permit sa achizitoneze si sa exploateze avioane bimotoare, sau F35, cu siguranta ca vor opta pentru NG sau Viper(din considerente politice si strategice, mai mult pentru Viper).

  • Nu cred ca F 16 este inevitabil, o sa vedem noi….cand vine oferta de la Lockheed Martin cheala si fara offset o sa schimbam spre oferta cea mai buna SAAB!
    Asa sper eu ca o sa alegem un efort sustenabil nu unul cu hei rup-ul si dupa care sa ne doara “spatele”…..
    @Griffon imi dau seama despre ce pachet este vorba….bravo Selex, bravo SAAB, o sa construiasca cel mai bun avion calitate pret dintre avioanele de generatia 4.5-4.75 dintre cele vestice.
    Alo Romania se aude si pe la conducerea noastra ce oferta au altii (SAAB) si Eurofighter pentru Romania?

    • Bre ca sa o viram spre Gripen avem nevoie de niste pro-europeni,din pacate astia lipsesc mai ales in deciziile legate de aparare,aia cu putere de decizie in zona asta sunt unul mai pro american ca celalalt.

      Crezi ca Dobritoiu,recunoscut fan al F-16,a fost degeaba uns Ministru Apararii?

      Crezi ca degeaba sa dus ala micu cu Gitenstein in Afganistan?

      Crezi ca degeaba LM au fost singurii prezenti cu avioane la BSDA?

      Crezi ca degeaba a iesit Gitenstein in perioada aia sa mai spuna o duda de F-16?

      • Vom vedea…acum se asteapta toti ca sa joace dupa cum le canta americanii, asa a fost si in Ungaria si Cehia inainte de a lua in leasing Gripen-ul, F 16 venea cu cun pret bun doar in conditiile in care Bulgaria si Croatia s-ar fi bagat in combinatie, alaturi de Ungaria – toti au spus “PAS” asa ca nu mai este “smart defence” si fiecare cu jucariile lui.
        Visul Lockheed Martin de a prinde un contract de aproximativ 70 – 100 de avioane F 16 s-a facut tandari, fiecare tara isi va cumpara ce isi permite, Ungaria merge pe Gripen, Croatia asteapta sa vada ce alegem noi (sau nu) si Bulgaria asteapta…Asa ca F 16………mai va!
        Si inca ceva timpul trece MIG 21 LanceR se apropie de sfarsit de cariera si de bine-meritata retragere…..
        Si cine o sa poata sa ne dea avioane in leasing pana ne vin noua cele noi?
        Suedia! Asa ca Gripen!

          • Eu asa sper ca in ultimul ceas sa le-o tragem la aia “smart” care se si visau cu sacii in caruta, apropos oferta SAAB aia cu 24 de avioane cica ar ramane in picioare si a fost asa facuta incat era jenant sa continue cu F 16 second hand….in acel moment, era clar pe baza de comisioane….
            Inca ceva Uniunea Europeana s-ar putea sa sanctioneze la un moment dat Romania pentru nerespectarea legii la nivel de uniune cu privire la offset-ul in domeniul militar asa ca….
            Este din ce in ce mai interesant.
            Cu toate aceste carti pe masa este cam greu sa iei F 16 fara un offset solid si un contract beton dar politicienii romani sunt specialisti in a da cu oistea in gard!

        • ..pana vin “cele noi”(care sigur n-or sa vina..noi) o sa ne alegem cu SH-uri de F16! Gitenstein, si alti “stein” de pe aici, au decis demult pt noi ca va fi F16, care cel mai probabil vor fi modernizate cu firme israeliene!:)) Deci oricat visam noi la Grippen E/F, sau macar C/D..si oricat visam noi la offsetu’ SAAB, cred ca trebuie sa ne maturizam si sa intelegem ca interesul populatiei romane(ca popor nu mai suntem) este strans legat de profiturile si castigul altora! …adica o sa primim margele colorate pe care o sa le platim cu greutatea lor in aur, si-o sa zicem si saru’mana..ca asa e “strategic” doar! ;)))
          Imi place tara mea..mai ales de cand e colonia altora..sunt fan! :)))

          • Eu cred ca o sa fie altfel din cauza faptului ca o sa se creeze un curent de opinie contra unei achizitii de second hand, oamenii pur si simplu s-au saturat sa fie tot timpul tzepuiti de autoritati, noi nu o sa stam cu mainile in san si o sa presam spre transparenta, sincer si eu m-am gandit la emigrare….si ma gandesc din ce in ce mai serios fiindca toate is in Romania intoarse pe dos si nici nu prevad inviitoarul apropiat o revenire la normalitate….Dar vom vedea, mizez pe Gripen!
            Mizez ca nu o sa fie atata de prosti politicienii romani si nu o sa se ia dupa “steini’

            • Sa te auda Dzeu, dar pe mine logica m-a impins sa cred ca-i F16sh, pt ca domnisoru Ponta a spus clar ca va mentine si intari legaturile cu licuriciu al’ mare..iar Grippen nu-i de la licurici! ..si nici Dobritoiu n-o sa zica altceva! Cei care au spus ca Grippen e alegera firesca pt noi au fost eliminati din sistem, ramanand doar “patriotii” adevarati!:) Cat despre presiune si transparenta..nu vad eu cum Antenele lu’ Felix or sa puna tunurile pe guvernu Ponta pt afacerea F16, pt ca si el este la ciolan si n-o sa-si dea singur la gioale..adica n-o sa dea in procentele lu’ USL, ca de abea ajunsera si ei la butoane pt binele nostru fireste!:)) Paradoxal, e posibil sa faca urat taman PDLu’ ca doar acu e in opozitie nu? :)) ..si din fanii no.1 ai F16, or sa ajunga sa ne explice ei cat de bun e Grippen si cat de bun e offsetu’ pt Romania! 😀 Oricum Doamne ajuta, si speranta moare ultima!

        • Poate ne dau grecii cateva F16, la un pret bun, ca si asa au probleme financiare enorme.
          Personal as merge clar, fara nicio ezitare pe Gripen NG.

      • Subscriu.Cu siguranta Romania va cumpara F16, insa sunt foarte reduse sansele sa cumparam Viper si sa beneficiem de un offset cel putin ca cel pe care vor sa il ofere suedezii.
        Daca primim pe gratis Eurofighter aceste aparate vor zace mai mult de 90% din timp, pe pista.Sa nu uitam experienta Austriei cu Eurofighterul, care a rupt bugetul armatei austriece, motiv pentru care EF-ul sta acum mai mult pe pista.Austriecii au cumparat in special politic, cumparand de la germani avioanele, ignorand costurile de exploatare si mentenanta acestui avion, iar acum regreta ca nu si-au cumparat si ei Gripen asa cum vor face probabil elvetienii.Sa nu ignoram PIB-ul Austriei, respectiv puterea economica a acestei tari in comparatie cu a noastra.Daca EF-ul i-a rupt rau de tot la buzunar pe austrieci atunci pe noi credeti ca ne va afecta financiar mai putin?

        • Ntz. Austriecii au cumparat ca cehii – pe ratiuni economice. Offsetul de la Eurofighter a fost mai mare si mai consistent decat cel oferit de Saab. Eurofighter e Germania, Italia, UK si Spania, in timp ce Saab e doar Suedia.
          Problema austriecilor e ca au cerut Tranche 1 la final, renuntand la Tranche 2. Iar Tranche 1 e plin de bube….Nu se asteptau austriecii la prb de fiabilitate ale acestuia… Plus ca fara capabilitate BVR e lipsit de sens…

          • Austriecii au cumparat Eurofighterul de la nemti, la sugestia acestora, in special din motive politice.Ca au beneficiat si de offset, este o alta poveste.Ca este transa 1 sau 2, costul orei de zbor la EF este tot acelasi.Asta ii ustura la buzunar pe austrieci, costul orei de zbor, nu ca acest gen de avion nu ar avea capabilitati BVR, cum zici tu.Pana la urma ce folos ca EF este fabricat de cine este, daca la austrieci sta mai mult pe pista?
            Dupa cum foarte bine stii, SAAB inseamna, in afara de Suedia, U.K., si peste 60%USA,intrucat majoritatea componentelor si armamentului sunt fabricate de companii americane si adaptate de suedezi la avionul realizat.

            • Eu nu cred in legende cu ora de zbor extraordinar de scumpa la Eurofighter, este bimotor atata tot, ti-ai luat practic un fel de F 15 E sau Suhoi Su 30/35 “impachetat” in alt ambalaj, avion de suprematie aeriana, performant dar care costa.
              Nu se poate sa fie ieftin, bimotor, evaluat la aer-aer cu cele mai mari sanse dupa F 22 si sa ai pretentia sa te coste foarte putin ora de zbor.
              Calculul este gresit un Typhoon cu offset costa mai putin ora de zbor global vobind decat F 16 fara offset.

              • Daca nu ar fi adevarat costul orei de zbor la EF, sau Rafale, suficient de mult pentru noi ca tara incat sa nu ne permitem asemenea costuri, tare ma indoiesc ca nu ar fi facut presiuni asupra noastra cei de la EF(Germania in special), in special, sau francezii pentru Rafale.Faptul ca nu isi promoveaza cu intesitate avioanele in Romania ma fac sa cred ca tarile din spatele celor doua avioane sunt perfect constiente ca Romania nu isi permite sa exploateze un asemenea aparat, de aia nu sunt interesati de noi.
                Marius F, ce motiv ar avea austriecii sa se planga de costul orei de zbor la cele 14-15 aparate EF(nu stiu exact cate au acum), si sa nu prea zboare cu ele, daca nu ar costa asa de mult ora de zbor?

                • Austriecii vin de la J 35 Draken care este un monomotor ieftin de intretinut, facut dupa principiul cerut de Fortele Aeriene Suedeze – deci ma gandesc ca nu depasea 4000 de euro pentru misiunile de politie aeriana conditiile in care la Typhoon costul este undeva la 12000 de euro.
                  Practic eu cred ca toate tarile membre UE o sa se indrepte spre un tip de aparat multirol ieftin de operat gen Gripen, F 16 sau Mirage 2000 si inca un tip de avion puternic de suprematie aeriana gen Rafale, Typhoon, F 15 pe care nu si-l vor permite decat cei mari.
                  Strategia Frantei mi se pare ca va fi urmata si de celelalte tari europene.

                  • Franta, treptat, va renunta la Mirage 2000, si va exploata doar Rafale.
                    Majoritatea tarilor vor incerca sa exploateze cat mai putine modele de avioane, de regula multirol, pentru a scadea cheltuielile financiare legate de asigurarea logisticii.Si americanii au dorit sa exploateze doar F22 si F35, insa din pacate pentru ei, nu le iese pasenta.

            • @Sorin

              Care sunt motivele politice ale Austriei in raport cu Germania? Sa se uneasca?? Nici macar atat. Sa intre in UE? – e deja membra. Sa intre in NATO – nici nu se pune problema. Costul orei de zbor e o variabila, dar devine important in momentul cand investesti putin in aparare. Rolul lui Typhoon este sa obtina superioaritate aeriana – de aici importanta capabilitatilor BVR. In lipsa lor achizitia e fara sens. Pentru politia aeriana e prea scump.
              Bae Systems nu mai este actionar Saab AB. Gripenul nu este rezultatul vreunei colaborari similare cu Eurofighterul. General Electric furnizeaza motorul, asta nu inseamna ca Gripenul e coprodus sau automat GE vine sa-ti faca offset ca achizitionezi motoare modificate de suedezi.

              • Austria are o relatie politica si economica, speciala cu Germania, si este foarte normal sa fie asa, fiindca cele doua tari au o cultura comuna.Germania si Austria s-au unificat atunci cand au aderat la U.E.si spatiul Schengen.Asa ne vom unifica si noi, sper, la timpul potrivit, cu Republica Moldova.
                Multe din componentele si subansamblele Gripen sunt made in USA, fabricate de producatori americani de profil.Gripen poate folosi inclsiv doar armament american,daca asta se doreste, sau armament european, sud-african sau israelian.Iti cumperi si folosesti ce armament vrei tu.Nu esti dependent doar de un anumit producator de armament.Pentru mine asta inseamna foarte mult, atat politic cat si financiar.
                Costul orei de zbor influenteaza decisiv unele tari sa opteze pentru un anumit model si tip de avion.
                Costul orei de zbor este ignorat doar de tarile bogate care au alocat un buget consistent pentru aparare.

  • de niste politicieni pro-romani mai degraba, in loc de pro-europeni sau pro-american
    atenti pe ce cheltuiesc banul public, ca impoziteaza si taxeaza in romania

    • 🙂 stiam de F 22 ca este la fel de manevrabil ca si un Su 30/35 BM de destul de mult timp, asta ar trebui sa dea de gandit celor care spun ca lupta s-ar duce azi doar BVR nu-i asa?
      Amercianii nu prea ii cred si fiecare generatie de avioane de lupta este din ce in ce mai manevrabila, tot asa de nemanevrabil o sa iasa si F 35-ul LOL!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: