Aviaţie

Gripen E – Zbor inaugural de succes

Firma de apărare şi securitate Saab a efectuat ieri un prim zbor de success cu avionul inteligent de următoarea generaţie Gripen E.

Gripen E first flight

Gripen E first flight

La ora 10:32, joi, pe 15 iunie, Gripen E a decolat în zborul său inaugural, avaând la manşă un pilot de teste al Saab. Aeronava (cu indicativul 39-8) a decolat de pe pista Saab din Linkoping, Suedia, şi a zburat peste zonele de est ale regiunii Östergötland, timp de 40 de minute. În timpul zborului, aeronava a efectuat o serie de acţiuni pentru a demonstra diferite criterii de testare, inclusiv deschiderea şi retragerea trenului de aterizare.

Gripen E primul zbor

Gripen E primul zbor

„Zborul a fost exact aşa cum ne aşteptam, iar performanţa avionului a fost pe măsura experienţei din simulările noastre. Performanţa sa de accelerare este impresionantă, iar manevrarea este foarte flexibilă. Nu e nevoie să spun că sunt foarte fericit că am pilotat acest zbor inaugural.”

A declarat Marcus Wandt, Pilot de încercări experimentale al Saab.

„Azi am efectuat primul zbor al acestui avion de luptă de clasă mondială. Am realizat asta cu un software deplin calificat pentru sistemul revoluţionar de avionică. Este vorba de a le oferi clienţilor noştri un sistem inteligent de avioane de luptă, în care viitorul este conceput încă de la început. Activităţile zborurilor de încercare vor continua pentru a consolida această realizare, iar programul este în parametrii optimi pentru a ne îndeplini calendarul de livrări în 2019 pentru clienţii noştri suedezi şi brazilieni.”

A spus Jonas Hjelm, Prim Vice Preşedinte şi Şeful Zonei de Business Aeronautică a Saab.

Sursa: Saab

10 Comments

    • Radarul AESA şi motorul F-414 cu tracțiune superioară actualului F-404 îți spun ceva? Raza de acțiune e marginal îmbunătățită, la fel şi raportul tracțiune-greutate la anumite regime.

    • Hai sa vedem ce armament are E/F-ul si nu are C/D-ul? Ca mie la capitolul armamet imi da cu virgula….apoi o parte dintre sistemele si subsistemele noi pot fi transplantate si la C/D dupa cum a demonstrat-o chiar Gripen-ul folosit ca demo tehnologic.
      Concluzie: daca exista vointa C/D -ul poate ajunge un fel de F 16 V sa spun asa la fel cum Korea de Sud upgradeaza F 16 Blck 50/52+ cu AESA….sigur nu chiar V dar pe aproape…

      • Tu ai un fix ciudat cu Gripen. Avionul ăsta e inferior F-16 dpdv al razei de acțiune, sarcinii utile şi al raportului tracțiune-greutate. Nemaivorbind de radarul cu rază de detecție/urmărire superioară la F-16. Ai noştri s-au orientat bine spre F-16. Păcat că versiunea Block 15 MLU nu se mai găseşte într-o stare atât de bună ca la alea luate de la Portughezi. Ce A-uri or mai fi de vânzare sunt într-o stare mult mai precară, şi necesită prelungirea resursei, ori asta costă timp şi bani.

        • Pai si da si nu, eu am un fix cu un sistem pe care il vad mai potrivit pentru noi fiindca F 16 = mentenanta mai multa, un raport tractiune /masa marginal superior si transporta un pic mai mult decat Gripen C/D insa E/F -ul rezolva aceasta problema, ce legata de tractiune /masa nici nu merita comentata in conditiile in care de la nominal la fortaj total F404 are datele date publicitatii de USN. Apoi hai sa vorbim si da RCS intre cele 2 avioane si sa mai vorbim ca F16 nu integreaza in acest moment Meteor-ul BVR.
          Evident pentru tine nu conteaza integratarea in sistem si faptul ca radarul de pe Gripen C/D este mai nou si cu posibilitati de procesare a semnalului mai bune.
          Raportul tractiune/masa conteaza la misiunile aer-sol cel mai mult, la cele aer-aer fiind nerelevant intre cele 2 modele deoarece schema aerodinamica este diferita.
          Gripen E/F se vrea mult mai bun decat C/D-ul in special la fuziunea senzoriala si Radar+IRST insa C/D-ul daca nu o sa il omoare SAAB pare ca are deschis drumul spre upgrade-uri la fel ca si F16 MLU, asta este ceea ce mi se pare interesant in special pentru tari precum Croatia, Bulgaria, Statele Baltice, poate in viitor Albania ca tot e in NATO.

            • @Cezar E/F -ul la fel ca si F16 V nu prea o sa poata costa putin ingloband tehnologie cutting edge chiar mai noua decat F 35, discrepanta dintre generatia a 5- wanna be si generatia 4++ se inchide rapid. De multe ori e mult mai usor sa proiectezi ceva care nu este constrans de spatiu si forma exterioara. Sistemel IRST, Sniper pod-urile fiind doar niste exemple unde 4++ este mai avansata ca F 35-ul.

            • Nici Gripen C/D -ul daca inglobeaza AESA si sisteme de cooperative engagement mai noi nu o sa fie chiar ieftina….deocamdata avem 2 posiblitati la SAAB Gripen C/D echivalent lui F16 Block 50/52+ si lui Mirage 2000 ultimele versiuni de upgrade si Gripen E/F echivalent versiunii de F16 V in linii mari. Pentru multe state Gripen C/D poate fi good enough pentru viitorii 15 ani.

Leave a Comment

%d bloggers like this: