Aviaţie

Gripen A in haine de Viggen

JAS 39 Gripen A, 39131 din F7

Iaca, vecinii şi prietenii noştri, suedezii, au pictat un Gripen A în schemă retro, a la Viggen, din cauză de moment festiv: F7 renunţă la JAS 37 Gripen A/B.

În primă fază, mă gândeam să vă întreb dacă i-ar fi stat bine costumat în camuflaj de LanceR…  pe pistele cu puţină zăpadă, de la Luna şi Bărăganu.

Însă, vorba lui Marius/Griffon – astea vor deveni disponibile!!

A/B-urile suedeze, sunt mai bune decât A/B-urile Block 15/25 portugheze? Că eu nu mă prea pricep, aşa, nici la Gripen şi nici la F-16.

Serios.

Barem, să ştiu şi eu dacă trebuie să mă bucur pentru faptul că astăzi, conform Comunicatului 295/2012 al MApN, Secretarul de stat pentru politica de apărare şi planificare, Sebastian Huluban, s-a întâlnit la sediul Ministerului Apărării Naţionale cu Însărcinatul cu Afaceri a.i. din cadrul Ambasadei Portugaliei la Bucureşti, Ricardo Pracana.

Şi mă îndoiesc că au discutat despre cum a ieşit vinul de Dealu Pricopanu, pe unde am eu vie pe lângă Jijila, lângă Măcin.

Sursa: IPMS Stockholm

33 Comments

  • Block 25 e F-16 C/D, iar Gripen A/B este un Gripen C/D fara compatibiltate nato, cu capabilitati mai putine in ceea ce priveste armele si fara posibilitatea realimentarii in zbor

    • Ceea ce confirma marturisirea mea: sunt departe de F-16 si Gripen. 🙂

      Sa continuam deci… Gripen A/B, sau avioanele portugheze?

  • Avioane portugheze. A/B suedeze sunt cu limita de viata expirata. Sudezii zboara atat A/B cat si pe C/D cam 4000 de ore dupa care le caseaza din cauza conditiilor nasoale de operare. Plus ce mai zice teddy mai sus.
    Portughezele sunt macar la jumatatea vietii operationale.

    • Jumatatea vietii insemnand tot 4.000 de ore. Daca nu chiar 5.000. In doua tari. Si sunt si cu vreo 15 ani, cel putin, mai vechi.

      Asta nu c-ar vinde suedejii A/B-uri d-astea.

      • @Marius

        A/Burile sunt practic casate si folosite pe post de piese de schimb (secretul Saab la intretinere, inlocuiesti un motor ars, cu unul vechi care mai are ceva ore de functionare si iesi pe plus la contabilitate) deoarece efectele climatului subpolar sporesc rata de atritie.

    • …pentru ca, la fel ca absolut toate structurile de genul asta, Flygvapnet e supusa unui proces de restructurare…si pentru ca vor ramane cu mai putine Flotile, e normal sa renunte la ce e mai vechi, in asteptarea Noii Generatii…
      Noua Generatie care ii va costa pe suedezi cu 13-30% mai mult decat pe elvetieni.
      Elvetieni care vor plati cam 100 de milioane de dolari/exemplar. Pretul, conform lui Maurer, include armamentul (Meteor/Iris-T)… Fix cat un F-35 chel, nu?

            • Switzerland is to buy the JAS-39 Gripen combat jets for 100 million Swiss francs (82.9 million euros, $107 million) each, SF reported late Dec. 9, citing unnamed sources in both Switzerland and Sweden.

              It said the deal was worth 3.13 billion Swiss francs, but that amount included related services, and it was unclear how much Switzerland would actually pay for each jet.
              Via Defese News

      • Ntz mai mult decat un F-35 chel care va fi vreo 80 de milioane de dolari prin 2018-2023. Dar oricum sa cumperi Gripen la fel de scump ca un Eurofigter, 2/3 din capabilitatile acestuia din urma e o tampenie…

        • Nu stiu cum se poate evalua pretul în 2018-23 pentru un avion care nu este nici în configuratie definitivà, nici cu un numàr ferm de achizitie.

          Japonezii au bugetizat anul acesta 196,9 milioane $ bucata pentru primele douà F-35. Se povesteste cà ar intra si douà simulatoare în pretul total de 393,7 milioane, dar vom vedea cât vor plàti si pentru celelalte douà F-35 din comanda de patru.

  • de vreo 2 luni barfa e ca vine Oshanu la butoane la minster. inca putin si aflam.
    daca si el o sa puna botu la portugheze…atunci trec si io cu arme si bagaje in barca lui GV si o sa fac rost de niste agrafe sa-mi prind pe juma de fata un zambet ca am luat niste jafuri la mana a treia.
    daca 😀

  • Tocmai ce s-a dat unda verde pentru finantarea fabricatiei a 40-60 Gripen E pentru Flygvapnet….
    90 miliarde de coroane pana in 2042. Ata include costurile de dezvoltare, achizitie si intretinere/mentenanta pentru 20 de ani de serviciu…
    La paritatea de azi ar veni 13.48 miliarde de zgomotei verzi..

    Cu pana in 2014, termen limita pentru gasirea unui partener extern pentru exportul a minim 20 exemplare…

    • In primul rand ca nu a iesit din carti. Se pare ca se va relua procesul de achizitie si va fi o competitie pe bune. Sansele ca F-35 sa castige sunt foarte mari…

          • Dassault nu va ràspunde la un nou concurs, s-a sàturat sà facà pe iepurele în curse de ogari (nu din punct de vedere tehnico-militar) pe piete unde aspectul politic este esential. Asta cu toate cà s-a declarat gata la compensatii industriale substantiale pentru Canada, inclusiv asamblajul în Canada.

            Dacà LM nu va reusi sà-i ameteascà iar pe canadieni, va fi F/A-18 Super Hornet sau mai stii, F-15 Silent Eagle. În orice caz, american.

            • Rafale va fi oarecum mai scump ca trebuie sa adapteze armament aer-aer american pe el. Un Eurofighter ar putea fi la de scump ca un F-35, iar Super Bug s-ar putea sa costea intretinerea in termeni reali mai mult decat F-35…

            • Opinia mea este ca si contractul canadian se va sparge in 2 adica o sa fie cumparate probabil 24 de F 35 pentru ca sa ramana Canada in program si ca sa beneficieze industria aeronautica canadiana de know how iar restul in jur de 36-50 de aparate vor fi Super Hornet, Rafale, Typhoon sau chiar Gripen NG.
              Tot mai multe voci sustin ca doar F 35 -ul nu este economic ca sa il ai in flota ta de avione de lupta si mai ales ora aia uriasa de zbor ca si costuri….va fi un impediment.
              Rafale va participa fiindca este in carti si chestia cu armamanentul american este cu dus si intors, odata calificate acele arme pot fi oferite si altor clienti precum Brazilia, UAE, India, si chiar altor tari europene care ar avea nevoie de un bimotor mai ieftin decat Typhoon-ul.

              • Calificarea altor arme pe Rafale este o chestiune foarte delicatà si costà bani. Nu cà ar fi greu, dar Rafale are un sistem de tir foarte sofisticat si un gram sau un milimetru conteazà la comportamentul aerodinamic al ansamblului avion+armà si luarea lui în cont la comenzile de zbor.

                De exemplu, captorul optic frontal a fost modificat în noua serie, nemaiavând canalul IR, dar s-a pàstrat forma exterioarà si a fost lestat ca sà aibà greutatea dinainte. În cazul când canadienii plàtesc pentru integrare, Dassault o va face.

                Cât priveste perticiparea la o calificare, sunt sceptic.

                Rafale a câstigat toate competitiile la care a participat, din punct de vedere tehnico-militar (cu exceptia unei mici diferente cu un F-35 teoretic dar ne-existent la epocà, în Olanda, unde a fost pe locul doi). Dar asta nu l-a împiedicat sà fie respins pentru alte considerente, nu neapàrat financiare.
                Canada fiind o piatà rezervatà americanà, nu cred cà vor participa la competitie.

                • Nu stiu cat de sofisticat e comparabil cu alte avioane. La racheta cu bataie medie dispune numai de un “one way datalink” ceea ce creaza probleme ptr Racheta Meteor care e obisnuita cu un “two way datalink”. Iar datalinkul care deserveste AMRAAM este foate sofisticat…
                  Teoretic accepta armament aer-sol american (GBU si JDAM), dar pe aer-aer e mai complicat.
                  Americanii si Canadienii au NORAD care gestioneaza suveranitatea aeriana a ambelor state, deci e musai un avion compatibil cu armament american 100%.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: