Aviaţie

General Dynamic si Alenia Aermacchi vor concura in T-X cu avionul M-346, sub numele de T-100

M-346

M-346

General Dynamics şi Alenia Aermacchi au format o echipă pentru promovarea avionului T-100 în cadrul competiţiei americane T-X.

General Dynamic va fi contractorul principal, care va oferi avionul M-346 precum şi sistemele de la sol în competiţia U.S. Air Force de înlocuire a bătrânelor T-38.

Mai exact, Scrisoarea de Intenţie desemnează General Dynamics C4 Systems ca fiind prim contractor.

În comunicatul celor de la General Dynamics se precizează că va fi furnizat un pachet numit familia de sisteme Advanced Pilot Training, ce constă în avioane, simulatoare, cursuri multimedia şi suport logistic.

“The T-100 Integrated Training System will incorporate any unique U.S. Air Force requirements and will be built in the United States with an emphasis on United States-made components and equipment,”

A mai fost precizat în comunicat.

Până în prezent, M-346 a fost cumpărat de către Italia, Singapore şi Israel, avionul învingând în ultimele două competiţii pe cel sud-corean KAI T-50.

Sursa: Defense News

 

– Iulian Iamandi –

 

4 Comments

  • un avion care mi s-ar parea interesant pentru Romania. Pret de achizitie initial redus, intretinere/consum de combustibil reduse, eficient in conflicte de joasa intensitate, avand costuri de exploatare reduse poate asigura un nr. corespunzator de ore de zbor pentru piloti (oricum zborul in supersonic e un procent mic din totalul orelor de zbor).

    • Ar fi ceva, ca-i avansat fata de IAR-99 Soim, dar ma indoiesc ca per total ar fi mai ieftin decat IAR-99 Standard si IAR-99 Soim.

  • Pai dpdv al pretului de achizitie nu. Dar cand punem in balanta ce poate face da.
    1)In primul rand performantele dinamice/raportul tractiune greutate care-i da o agilitate acoperitoare pentru 70% din ce fac multirolurile (cum spuneam, nici avioanele de mare performanat nu zboara mereu supersonic sau cu 9g) – ar suplini multirolul in antrenamentul pilotului economisind din viata costisitoarelor supersonice. De fapt cam asta e si conceptul de “high energy trainer” Thrust/weight=0.84 la M346 vs 0.57 la IAR-99. In plus M-346 e calculat la +8g/-5g. Similar cu “fighterele”.
    2) In al doilea rand, cockpitul si aparatura de bord sunt total modulare, poate fi facut sa simuleze “environmentul” cabinei de supersonic
    3) Sarcina utila e de 3000kg distribuita pe 9 puncte de acrosaj, atat prin sarcina utila cat si prin numarul de puncte acrosaj. Prin comparatie IAR-ul poate lua doar 1000kg sarcina pe 5 puncte. De fapt la capitolul asta depaseste chiar si MiG-21 Lancer B.
    4) are capacitatea de a acrosa 3 rezervoare de 630 litri pt misiuni de lunga durata versus 2 rezervoare de 225 litri la IAR.
    5) are priza de realimentare in zbor pentru antrenamente in acest sens. In ziua de azi priza de realimentare in zbor a devenit practic standard pentru multiroluri.
    6) are o arhitectura, aerodinamica si structura mult mai noi (anii ’90-2000) putand sa fie in serviciu si peste 20-30 de ani de acum incolo, IAR-99 e proiectat si construit in tehnologiile specifice anilor ’70.
    Din punctul meu de vedere pe langa ca ar fi un aparat de antrenament asa cum ar merita RoAF la momentul asta (2013) ar fi si o solutie de “stop-gap” pentru suplinirea unui nr. deficitar de multiroluri (pt ca realist vbind o buna bucata de timp de-acum inainte nu ne vom permine numarul necesar de multiroluri moderne), practic asa cum e el acum M-346/Yak-130 are capacitati aer-sol egale daca nu mai bune cu Lancerul B.
    Cred ca vreo 24 de bucatzi de genul asta ar fi o investitie buna pentru RoAF. Nu mai spun ca daca ar fi ales in competitia USAF va deveni “trainerul” standard al tarilor vestice => piese si service in cantitati mari si la preturi rezonabile. Culmea ca va deveni si trainerulul rusilor iar chinezii au un fel de copie deci configuratia asta chiar se prefigureaza a fi “l’ombelico del mondo” in domeniul trainerelor avansate.

    • La ce duce colaborarea intre YAK si Alenia Aermacchi si eu m-am gandit la acest trainer ca la o solutie de stop gap care sa mentina pilotii in forma, de-asemenea cele 2 motoare asigura o siguranta in exploatare superioara lui IAR 99 C Soim.
      Nu ar fi deloc de neglijat ca sa avem pe langa vreo 16 suprsonice si 24 de trainere de ultima generatie urmand ca treptat IAR 99 Standard si C Soim sa iasa din exploatare pe masura ce isi epuizeaza resursa de zbor.
      M-am mai gandit la chestia asta si la aceasta combinatie pentur RoAF, cea mai extrema fiind achizitia a doar 16-18 AF/T 50 Golden Eagle care sa fie si trainere si aer-sol si fightere pentru RoAF si renuntarea pentru moment la multirolul supersonic pur sange.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: