Aviaţie

Gabriel Oprea despre F-16, TBT, and…

F-16D Block 52

Dintre vorbele ministrului Gabriel Oprea rostite ieri în faţa comisiei de avizare/recomandare, transformate în ştire de către AGERPRES, câteva secvenţe ne-au stârnit interesul.

Despre cel mai important dar şi cel mai urgent program, acela de înzestrare al Forţelor Aeriene cu 48 de avioane multirol pentru asigurarea securităţii aeriene naţionale pe următorii 30 de ani, Gabriel Oprea a spus în clar că este vorba de F-16 noi, Block 52, care să înlocuiască actualele MiG-21 Lancer ale căror resurse de zbor expiră în anul 2015.

Fostul şi viitorul ministru al apărării a precizat că, deşi CSAT a aprobat programul de cumpărare a avioanelor, nu au fost găsite încă sumele necesare. Gabriel Oprea a mai declarat însă că, dacă Guvernul ar aloca aproximativ 200 de milioane de euro, MApN ar aloca la rândul său aproximativ 100 de milioane de euro şi în acest fel ar putea demara programul de pregătire al piloţilor.

Cu alte cuvinte, drumul este fără întoarcere şi doar o bruscă schimbare majoră ce ar putea surveni în urma organizării de alegeri anticipate… numai aşa ar putea exista o probabilitate pe care realist o consider mică, de a fi aleasă o altă variantă. Fără un răspuns clar este în prezent doar întrebarea: până la urmă vom putea finanţa achiziţia totalului necesar de 48 avioane, fie ele şi o combinaţie de F-16 noi şi vechi?

După abordarea celui mai arzător dintre subiectele care ţin de înzestrarea Armatei, Gabriel Oprea a făcut referire la cea de-a doua prioritate programul TBT, despre care a spus că MApN doreşte dezvoltaera unui program, împreună cu Uzina de la Moreni, în vederea construirii unui transportor blindat 8×8, care să fie achiziţionat de Armată la preţul de producţie şi vândut apoi în străinătate, urmând ca beneficiile să fie împărţite între cei doi parteneri.

Legat de activitatea militarilor români în Afganistan, Gabriel Oprea a subliniat că România are aproximativ 2000 de oameni în acest teatru de operaţii şi că, de când armata SUA a donat cele 75 de vehicule blindate de tip MRAP dotate cu cel mai înalt grad de protecţie, trupele româneşti nu au mai avut pierderi de vieţi.

Nimic despre înarmarea şi modernizarea celor două fregate, despre sisteme sol-aer, de fapt mai nimic n-a spus domnul Oprea. Dar, poate că era cu ochii pe ceas, sau cei din comisie erau grăbiţi, ori cine ştie, cumva AGERPRES-ul n-a inclus şi aceste aspecte. Oare?

 

Ştire semnalată de către George Vişan

63 Comments

  • Uhh…Ma speriasem ca au cumparat Multirol!

    Pai ‘noutatile’ ar fi:

    -vrem F16, dar ‘nu sunt’ bani.
    Acu’, la toamna vin ailalti, si naiba stie ce mai vor si aia…

    -se intentioneaza TBT, nu se spune nimic de finantare/numar unitati(CATE cumpara)/startul efectiv al programului(CAND incep sa cumpere si incepe productia)

    “Nimic despre înarmarea şi modernizarea celor două fregate, despre sisteme sol-aer”

    Astea dupa 2025 🙂

    “de fapt mai nimic n-a spus domnul Oprea”
    Ai prins esenta, vorbesc si ei, acu’ cat mai sunt ministri…

    • Si vor ramane ministri! Nu-i cine stie ce schimbare. E asa, de ochii lumii. Nu?

      Legat de TBT, Moreniul trebuie sa scoata mai intai un prototip pe care sa-l schingiuie rau prin poligoane si abia dupa aia ar trebui sa vedem ce a iesit. Bine ca scapa de testul cu pisica, pentru ca nu trebuie sa pluteasca! 🙂

      Si cum vom sparge seminte la umbra Scutului, probabil ca deja ne credem impenetrabili, asa ca mai bine mai pseudo-deszapezim vreun bazin de inot sau vreo sala de sport decat sa luam/functionalizam prastii sol-aer.

      Iar despre copai, ca sa il citez pe Sweeper, ca el le spune asa, poate le modernizam pe caiet…

      • Pai astia raman ministri pana la toamna. Gasca de acu’ e oarecum clar ca pierde alegerile, si ,cu ce porccente o sa aiba, nu o sa conteze la vot.
        Acu’ mi-e frica ce-or vrea ailalti. Vorba ta, nici o schimbare.

        Legat de TBT, o tot freaca cu proto-tipele de ceva timp. Saur 1,2,3….7?
        Eram curios cand or sa aiba o configuratie de productie si cand or sa cumpere macar 10 pt 1 Decembrie…

        Fregatele alea se scufunda singure pana le modernizeaza astia, scapam de probleme 🙂 Le donez eu o barcutza de plastic, mai puneti si voi 2-3 ligheane si o punem de-o flota.

        Le propun eu variante ieftine de inarmare:
        Anti-nava: 4 obuziere 152mm Md82/86, 2 lansatoare LAROM
        Sol-Aer: 8 x 2 x 30mm Viforul, mitraliere 12.7mm
        Decoys: zmee si baloane meteo
        CIWS: 100 de guri de foc 7.62mm Md63, cu ghidare ochio-acustica

        Si le tinem aproape de mal…

          • cu telefon Nokia..oooohhh
            asta deja va fi command ship pt Flota!

            doneaza careva vreun binoclu? sa facem de un AEGIS/APAR ceva…

              • Sa vad ce zice fiu-miu. Daca vrea sa se desparta de escadra lui de machete si sa o desconspire pe net. Are Slava, gvardeiski esminonets Sverdlov, un ekranoplan LUN sase hawker hurricane poloneze si macheta velierului “Victory” cu Nelson pe duneta. Precum si toti soldateii lui de cand era mic. Da crosa si pucurile imi apartin 100% si le donez fara regrete maretei artilerii romane.

  • pana la urma si daca se cumpara F 16 nu ar fi o treaba rea, atata vreme cat o sa existe ceva offset pentru ele. si daca tot cumpara noi nu vad de ce nu se cumpara block 60, varianta deja dezvoltata (deci fara costuri de dezvoltare) si atunci cred ca deja nu se mai poate discuta despre avantajele lui JAS 39, fie el chiar si NG. avantajele lui block 60 fata de block 52 sunt majore, ramane doar problema de pret – stie cineva costul per unitate block 52 fata de block 60? cu block 60 am avea cele mai moderne F 16 dintre tarile NATO. eu zic ca asta ar fi cea mai buna solutie de achizitie, asta daca discutam despre F 16

    • Block 60 parca a fost dezvoltat pentru/pe banii Emiratelor Harape Unite-UAE.
      Asa ca daca vrei d’ala, trebuie sa-si dea acordul si aia si sa le mai dai si banu’…

      • nu stiu daca lucrurile stau chiar asa, dar si daca stau lucrurile asa, atunci sa poate opta pentru varianta care a fost propusa indiei, super falcon parca ii spunea, dezvolatre facuta direct de catre si pe banii LM. solutii usnt daca se vrea. eu cred sincer ca daca se negociaza cu cohones, se poate obtine achizitia de F16 super falcon cu integrarea macar a unei parti din productie in romania, ceea ce desi nu este neaprat cu un offset consistent, dar ar da un avand industriei militare autohtone, si ma repet, in oricare dintre cele 2 variante fie block 60, fie super falcon, eu zic ca F-ul este peste Jas39, evident nu ca si cost sau offset, ci strict dpdv al performantelor

    • nu cred ca modernizarea lor acum mai poate fi o solutie. care mig-uri din moldova? din cate stiu eu migurile moldovene au fost cumparate de catre americani (erau cele capabile sa care / lanseze bombardele nucleare)

    • Care MIG29 le vrei tu modernizate, alea stocate in aer liber la Kogalniceanu?
      Ai vazut prin poze cum arata acum?

      Pai s-o luam asa:
      -au fost stocate inteligent, sub cerul liber, ca sa fie SIGURI ca nu le mai pot folosi dupa cativa ani.
      -sunt putine (vreo 18?)
      -rusul nu-ti mai da motoare, consumabile, absolut nimic.
      -daca moldovenii mai au 6 bucati, nu inseamna automat ca le putem primi.
      daca le primim, vezi punctul precedent…
      -si cand sunt in stare de zbor, sunt scumpe de zburat si intretinut: 2 motoare, fiabilitate scazuta

      Pt faptul ca suntem in NATO si avem o relatie proasta cu Rusia, asta e un drum inchis.
      Uitati de MiGurile alea, ca au ratat momentul modernizarii (oare de ce nu ma mir, la noi s-a ratat cam tot ce se putea posibil rata). Daca le modernizau pana in 98-2000 si le asigurau resursa, mai era cum mai era. Acum sunt duse.

      Au fost frumoase, uitati de ele…

  • Mie mi se pare ca o sa o tot frece nea Oprea cu F 16 noi si cum americanii nu o sa dea finantarea si offset-ul garantat de suedezi o sa se opteze pe Gripen NG sau sau chiar Gripen C/D fiindca nu degeaba bate toaca Basescu la urechea “surdului” ca noua ne-ar trebui o solutie de finantare pe termen lung si sa nu suportam decat 200 milioane de euro pe an.
    Si eu imi doresc Mercedes C Klase nou dar nu am bani decat de Golf iar in inal ma multumesc cu cel din urma.
    Asta sa nu mai spunem ca diferenta de clase nu este nici pe aproape, ambeleavioane fiind foarte apropiate ca performante.

    • Da, da’ vezi tu ca ‘surdul’ STIE ca se praduiesc asa niste cateva miliarde pe asfaltari, bazine de inot la sate, sali de sport, scene pe plaja din barne de zeci de mii de euro, toorism, hartie de imprimanta din aur cu diamante etc.

      Si atunci nu prea tine aia cu ‘noi nu putem decat 200’.
      Ca el stie ca mananci ‘rahat cu apa rece’. Si ca de fapt nu vrei sa mai scoti de la teshcherea…

      Daca ar lua Gripen n-ar fi nici o problema. Dar tare teama mie ca in final iau IS-28B2iuri…acu’ ca stau pa scutu lu strategicu sunt ca pistolaru mexican in gradul 3 de betzie…

    • so…daca am prins bine ideea, tavarisci maiores americanes propune ca 16-le care si plictisesc prin nisip sa le transformeze in UCAV-uri???brava baiat…parca a mai propusesera careva p-acilea o chestie asemanatoare, dar cu MiG-urile dooshunu…hai sa ne bagam in hora si noi…ALOOOO…onor ministeruuuuu…se audeeee???

  • Totusi nea caisa asta a spus a spus cateva chestii interesante in primul rand treaba cu 48 F-16 noi,dar aici apar doua probleme prima este declaratia lui tasu lu oprea care zicea ceva de smart defense bla bla si se mai ridica o posibila problema mai iexact renuntarea la F-35 odata cu achiziţia a 48 F16 noi ţinând cont de faptul ca idealul de dotare al RoAF este de 48 supersonice.Cealalta chestiune interesante este numarul de 75 vehicule MRAP pe care militarii romani din Afganistan le folosesc,asta inseamna ori ca americanii ne-au mai dat alte vehicule MaxxPro ori este vorba si despre camioanele FMTV si masinile Humvee,oprica asta nu cred ca face diferenta intre ele.

  • Ia sa ma mai lase guvernul asta cu avioanele, tara asta sufera si noua ne trebuie zburatoare.
    O tona de bani aruncati aiurea pe SH-uri, ori luam ceva alumea de la Rusi, ori renuntam definitiv la aviatie, mai bine facem elicoptere care clar avem nevoie de ele, se vede cate bube avem.

    • si adica de ce “ceva ca lumea “trebuie sa fie de la rusi
      “de la rusi” s-a modernizat ceva ,cand “au imprumutat”tehnologie occidentala,fie furata de la nemti,imprumutata de la frantuji samd
      nu sunt in stare sa-si modernizeze “singuri”,basmele cu “rezistenta ruseasca”,sunt asta,basme…uita-te la motoarele “ecologice”rd 33 de pe mig 29,35 noi sa vezi ce bine fac “amestecul”,dupa aia mai vorbim de fadec
      chestia cu polonezii ca au cumparat “core”-uri de motor ptr f 16 ,nu reflecta ion nici un caz lipsa de fiabilitate,poate previziune

  • Basescu si acolitii sai, au o obsesie pentru F16 block52, desi la o adica, americani ne pot oferiF16 block 70, asa cum le-au oferit indienilor, sigur la bani mai multi decat block52.Arabii sa isi pastreze pentru ei blockul 60, daca este asa cum zic unii.
    Pe actualii guvernanti chiar nu ii intereseaza offsetul, ci doar sa cumparam F16 block52.Putem sa fim in relatii foarte apropiate cu americanii, chiar daca am cumpara si Gripen NG insotit de un offset consistent.
    Cele 48 de aparate F16block 52 sunt prea multe, pentru misiunile de politie aeriana ale Romaniei, si sunt prea putine, ca sa conteze in fata Rusiei, la o adica, daca vrem sa detinem suprematia aeriana in situatia unui conflict armat, in care probabil, F16-le nostru ar da nasul cu T50.

    • sa supune ca suntem in NATO, daca ar fi un atac din partea rusiei, sar mai aduana avioane din polonia, hungaria, germania, italia, etc care ar putea sa faca fata unui atac rus, problema ar fi daca noi atacam, si nu spun rusia ca nu putem, dar poate Ucraina.

  • eu nu inteleg de ce se mai dezbate pe tema asta?…noi suntem vasali americanilor si F-16 ne este soarta…si cu asta am incheiat acest subiect…plus ca nici nu avem bani de altceva….

    • Ba avem bani de Gripen.Sau daca nu avem acum, luam Gripenul si il platim in mai multe transe timp de 15 ani.Pana atunci intra in tara noastra si offsetul suedezilor care va compensa pretul de achizitie al avioanelor.Deci Gripenul este cea mai buna optiune pentru Romania, atat financiar cat si militar.

  • despre avantaje
    ce avantaje are JAS-39?
    a participat la cate operatiuni aeriene?
    de ce ungaria face servciul de lupta politie aeriana cu MiG-ul 29 (pentru care mai bine ar cauta gabitza bani sa il puna la adevarata sa valaore)?
    ce daca contractul pentru F-uri include si armamentul (sa nu uitam ca avioanele militare nu sunt ca sa se dea pe cerul patriei niste baieti cu ele si noi sa le facem poze) iar un aventual contract pentru grippen nu vorbeste nimic despre armament? ne dam seama cu ce costuri am cumpara rachete de la americani?
    ce daca contractul pentru F-uri include antrenamentul pilotilor de catre americani?

    • Hai sa iti spun eu ceva: Ungaria nu mai opereaza decat JAS 39 Gripen, MIG 29 A si B vor sa se scape de ele, asta inseamna ca JAS 39 C/D este OK.
      – F 16 Norvegiene s-au luat-o de la JAS 39 suedeze de cate ori au avut ocazia sa faca cate un exercitiu comun.
      – JAS 39 C/D ale Cehiei au casitgat Tiger meet concurs intre cele mai bune escadrile ale NATO.
      – Desi operatiunile din Lybia au scos in evidenta si unele probleme de interoperabilitate global JAS 39 C/D s-a dovedit foarte fiabil si multe tari NATO cu bugete mici se uita acum dupa el, inclusiv Romania si Croatia.
      – Nu avem neaparata nevoie de armament USA putem lua si european, la o adica si israelian (eu chiar sunt fun) SAAB a spus ca va integra orice inclusiv R 77 daca un client i-o va cere, Gehia si Ungaria au cumparat AIM 120 AMRAAM fara probleme si la preturi bune, METEOR-ul are acelasi cap de cautare cu MICA deci Gripen este compatibil si cu MICA, nemtii au IRIS-T pe Typhoon si Suedia are IRIS-T pe Gripen.
      Americanii au o participatie de peste 40% in programul Gripen deci este o solutie Win-WIN de ambele parti.
      SAAB si Suedia sunt singurii care ne-au promis finantare si plata in transe anuale a avioanelor.
      SAAB a promis offset, americanii nu; amercanii vor contract securizat , SAAB vrea contract facut public – asta inseamna transparenta.
      SAAB JAS 39 Gripen poate decola de pe piste mai proaste sau chiar strazi, F 16 are nevoie de o logistica mai laborioasa si investitii mai mari in bazele aeriene.
      F 16 este un avion mai vechi decat Gripen C/D si din acest motiv anumiti parametri tehnici cum sunt raza de viraj instantanee sunt mai slabi la F 16.
      Sper ca am dat destule argumente in favoarea Gripen ca sa poata fi luat in seama!

      • fara indoiala ca argumentele sunt perfect documentate si expuse; as fi vrut sa se inteleaga faptul ca nu sunt neaparat un fan al F-ului 16, sau impotriva Grippenului. incercam doar sa spun si cateva lucruri despre eventuale beneficii pentru Fortele Aeriene ale existentei unui avion, CHIAR SI F-16, avand in vedere ca dupa toate aparentele, decizia este deja luata.
        si … off-topic sau nostalgie: sunt in curte la MK niste avioane de lupta care puteau decola si de pe piste neamenajate

          • Resboiu tu ai vazut 67-le spune-ne in ce stare e, ar mai putea sa zboare vreodata? Din poze pare-se ca motoarele au fost protejate atat fata cat si spate dar……exista un dar imens, materialele de la suprafata unii spun ca sunt corodate si ca NU va mai putea zbura.

            • 67-le are inclusiv tubul Pitot indoit… rana aparuta la descarcare. De aratat, arata urat. E scorojit rau. Probabil ca asa sunt si cele de pe MK.

              Am intrebat pe cineva, in gand cu un scenariu de istorie alternativa, daca avioanele de la muzeu mai pot zbura vreodata si raspunsul a fost afirmativ: reparatii capitale foarte costisitoare, scanari pentru depistarea elementelor care trebuiesc inlocuite (din structura) si piese de schimb. Adica, cu cheltuieli, meseriasi si scule, plus piese de schimb, orice poate fi redat la zbor.

        • Pentru mine antrenamentul pilotilor ar fi important sa se faca in Romania si nu in USA, americanii pot dizloca aici la Kogalniceanu instructori, este si mai ieftin si ar invata pilotii despre pilotaj in propria tara.
          Iarasi din punctul meu de vedere ar trebui sa avam o achizitie total transparenta indiferent ca e Gripen sau F 16 si avioanele sa fei 100% noi si sa vina cu offset minim 80%, as vrea o licitatie cu punctaj detaliat asa cum s-a facut in Elvetia sau Polonia, armamentul achizitionat ar fi cam la fel de scump pentru ambele variante si rachetele pot fi luate in etape.
          De exemplu avem nevoie de oracheta BVR de tipul AIM 120 AMRAAM,MICA, Derby sau Meteor insa la rachete aer-aer WVR stam binisor cu Python 3 si Matra Magic 2 existente, urmand ca ulterior in alt an fiscal sa cumparam IRIS-T sau AIM 9X, Python 5 sau ASRAAM sau ce ne pofteste inima.
          Odata asigurat armamentul aer-aer cel aer-sol va fi preluat de pe MIG 21 LanceR si apoi mi-as dori o racheta antinava dedicata.
          In prima faza pachtul cu armament pate fi destul de micut, asa cum au facut Ungaria si Cehia urmand ca in viitorii ani sa avem decizii mai importante.
          Si da sunt de-acord ca oricare varianta de avion nou este mult mai buna decat nimcul spre care ne indreptam acum.
          Ar mai fi o solutie de compromis, achizitia in leasing pe 5 ani a ambelor variante urmand ca ulterior in functie de feed-back-ul operational sa se decida care avion va fi achizitionat insa este din punct de vedere economic o varianta scumpa, nu spun ca e si rea daca vine cu offset.

  • Cred ca ne dorim prea putin. Offset? Dar transfer de tehnologie ce are?

    In anii ’90 Brazilia a fost la un pas de a fabrica F-16. In Mai, probabil, vor semna pentru 36 Rafale si transfer de tehnologie.

    Noi, avem nevoie de 48 avioane multirol foarte capabile si pe care sa ne bazam timp de treizeci de ani. Peste douazeci si cinci de ani, cati ani va avea F-16? Dar Rafale?

    • Un avion pe care multi de aici nu il iau in calcul este A/T 50 Golden Eagle care este cam la 80% din capabilitatile unui fighter pur sange dar care s-ar putea fabrica pe plan local. Pretul de achizitie este la 1/3 din pretul unui Gripen C/D asa ca cu aceeasi bani ai mai multe avioane-> numar mai mare de piloti antrenati.
      Se preteaza foarte bine la politie aeriana, are capacutate BVR foarte buna si de ce nu exista sansa ca intr-o lupta sa castige contra unui fighter pur sange.
      Poate este o solutie de tara modesta dar eu cred ca ar trebui sa o luam in calcul foarte serios.
      Sper exemplu daca in loc de cele 2 fregate second hand se achizitionau doua corvete noi si echoate cu armament modern pentru toate tipurile de razboi pe care il pot duce pe mare am fi fost mai casigati azi avand o marina combativa si nu una care da bine la defilarile de Ziua Marinei Romane.

      • Sunt de acord in mare cu tine, pentru partea cu produsul in tara, dar KAI T-50 este un avion prea scump pentru antrenament si prea putin capabil pt. lupta aer-aer.
        Costa in jur de 30 mil.$ bucata, pe cand un IAR99 este pe la 8 mil$ iar un F16 C/D e pe la 20mil$. Probabil ca un BL 60 o fi pe la 35-40 mil$…

        De unde ai dedus ca pretul este la 1/3 din Gripen?

        • La Gripen e tot pe la 40 mil$. Am dat preturile asa, fara negociere, ca Oprea nu stie ce e aia negociere si Offset!

          In plus, motorul de pe KAI e cam la fel cu cel de pe Gripen F404/ F412/RM12 la 80kn max. Cel de pe F16, mai scump, e pe la 130 KN max si am auzit ca in oferta pt. India, se apropia de 150 kn.

            • FA-50: US$30 million (2012)
              Gripen: US$ 40–60 million[1][2] dar ultimele tranzactii au dovedit ca pretul este undeva la 68-72 milioane dolari
              F 16: pretul undeva la 70-85milioane dolari dupa ultimele tranzactii.
              Deci FA-50 este mult mai ieftin cel putin la jumatate.
              FA 50 vine si cu radarul israelian EL/M-2032 pulse-Doppler radar sau cu un radar AESA ceea ce nu e rau deloc.
              Tine cont ca echipamentul de pe MIG 21 LanceR C radarul in speta este acelasi si mai are resura de 10-15 ani si le-am putea ieftini doar pe acest criteriu.
              daca am cumpara 24 de FA 50 Golden Eagle si le-am fabrica asambla in Romania, nu ar fi rau deloc, motorul comun in mare proportie cu cel de pe Gripen pregatesc terenul pentru avionul multirol adevarat.
              FA 50 Golden Eagle are paramatrii de zbor mai buni ca si MIG 21 LanceR in afara de viteza maxima si este mai manevrabil asa ca nu este o varianta de aruncat.
              Eu il consider un fel de F 16 cu motor de Gripen deci interoperabilitate maxima cu restul fortelor NATO.

              • E de vazut si cat ar costa ora de operare, ca daca a mostenit hibele lui F16, mai bine ne lipsim de el. In plus ar trebui sa aiba un tren de aterizare mai robust, o priza de aer mai putin expusa la mizeriile de pe pista, o decolare cat mai scurta – adica sa nu trebuiasca sa bagam bani multi si in aeroporturi!

                Partea buna este ca pe langa 50-100 de bucati, cat ne-om permite pentru multirol, am putea folosi echipamente pentru IAR-XT si poate chiar la a inlocui mai tarziu productia de IAR99 cu un derivat al trainer-ului T50. Sau am putea pastra in portofoliu IAR XT la 10mil$ – trainer low-cost + T50 la 20mil$ pentru tarile care isi permit trainer supersonic. Totul in parteneriat cu KAI si Lockheed.
                Asa am putea da de lucru si Bacaului si Craiovei!

          • Cineeee faceeee ceeeee???!!! =)) F-16 C/D la 20 de milioane???!!!
            =)) =))
            Poate prima generatie Bk-25, atunci cand ai iesit pe piata, in anii ’80

    • Eu te sustin, 48 de avioane este un contract baban pe seceta asta si ar trebui sa negociem la sange dar cine sa o faca?! De fapt daca stam si ne gandim este peste 40% din cel indian. Oprea care intai spune ca vrea F 16 si apoi se uita ca nu are bani?! El nu stie principiul de piata,ma intreb cand si-a luat masina nu a negociat pretul cu niciun cent,i-a spus dealeruluica “asta o vreau!” si chiar daca este de 2 ori mai scumpa si consuma mai mult si este si un model mai nou, mai frumos si mai economic nu s-a uitat peste gard si la ceilalti?
      Oprea asta este un prost, macar Basescu a spus clar ca Romania este dispusa sa plateasca transe de 200 milioane de dolari si punct!

  • Io zic sa terminam cu visele…Avind in vedere lectiile istoriei legate de achizitiile organizate comandate politic pentru dotarea Armatei, nu m-as mira sa ne trezim cu F-5 II E Tiger alea scoase pe tusa de elvetieni, in curte la fetesti…asa cum au luat Hawk-urile pe care inca nu habar nu avem sa le folosim, dar ne dam mari pe la defilari cu ele, la fel cum au luat balariile alea de le zic unii fregate..Rugina Maria o alinta echipajul pe una dintre ele…tot asa o sa ne trezim si cu niste balarii de avioane…credeti ca ii intereseaza Apararea Nationala pe onor politicienii nostri? hai sa ne trezim, totusi…

  • Pana la urma nu era mai bine, inclusiv financiar, daca in anul 2002, se opta pentru doua fregate noi, cumparate de la germani sau francezi, care sa fie insotite de offset.Cu cati bani s-au stricat cu achizitia, intretinerea si mai nou care se vor strica cu echiparea celor doua fregate SH, poate ca ne apropiam de pretul de achizitie a doua nave noi.

    • COrect. Numa’ ca Tonitza Blair taare dorea sa faca vant rablelor alea scumpe de Type 22, asa ca s-a jucat nitzel cu Bombo de-a “uite votu’ nu e votu'” (votul de accept pentru accesiune). In final, amicii de la BAe l-au congratulat pentru afacerea facuta cu fraierii aia care au dat bani pe niste coji penale.

  • faina poza! Carei tara ii apartine exemplarul? Vad un Taurus Kepd acolo si IRIS-T. Din unghiul asta parca nu mai arata asa rau f-16 🙂

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: