Marea Reorganizare.
Cred ca incep sa imbatranesc si sa devin mai conservator. D-aia, nu ca nu vad cu ochi buni… ci chiar zambesc inca, atunci cand vad stiri cu elicoptere la fortele terestre. Dar, nu ridicati piatra. Am spus doar ca am devenit mai conservator. Si, oricum, romaneste, reorganizarile sunt de regula in paguba. De reforme, nici nu imi vine sa uzez tastele laptopului… tot in jos au rezultat.
Acuma, pare bine. Dar pare complicat. Nu ma scufund in prea multa statistica si filozofenii, dar mi-ar fi imposibil sa nu remarc ca acum avem 4-5 escadrile de elicoptere. La ochi. Dintre acestea, unele sunt cu SOCAT, altele cu Pume de transport si MEDEVAC.
Inlocuirea elicopterelor IAR-330 Puma SOCAT cu… ce continea lista aia de la Jane’s? Ia, sa preiau din postarea colegului Victor…
In aceste cerinte s-ar putea incadra elicopterele: Airbus H145M, Airbus H215M, Airbus H225M, Bell OH-58D Kiowa Warrior, Bell 407 GT, Bell UH-1Y Venom, Boeing AH-6i sau MD 530F.
Hm. Cu siguranta nu sunt multumitoare SOCAT-urile. Nema protectie, protectie fizica, sorici gros din care sa ricoseze sau in care sa se opreasca una-alta. Si-i un hibrid, transformarea unui elicopter de transport in ceva de transport cu electronice, tun si rachete ghidate. Nu-i ventilator de asalt sau de atac. Dupa cum, nici cele din lista asta nu-s.
Pozele… Colegul Marius inclina sa creada ca vom lua Kiowa. Alt prieten, dar nu si coleg, nu-l stiti voi, si-a dat demisia din sistem si acum are o editura si un site, dar inca i se spune din interior “cine sunteti dumneavoastra?!”, mizeaza pe Venom.
Intr-adevar, Bell la BSDA 2016 a parut pasiv-agresiv si gata, de-ar fi gasit, sa abordeze si proprietarii unor bloguri de colorat daca pe acestea ar fi aparut contururi de elicoptere sau ceva jucarii in kaki.
Intr-adevar, Bell e Bell. Insa si UH-1 si OH-58 sunt proiectate pe vremea in care dacii taman ce terminasera de cucerit japonia si o pornisera intru cucerirea universului, conform izvoarelor scrise in alfabetul dac.
Nu-i contrazic pe dumnealor, ca nu pot s-o fac de la distanta si mai ales pe uscat. Insa, adaug si eu o ceva: cel putin o parte, vor fi elicoptere de la Airbus si e posibil sa vedem un SOCAT II.
In fine, pornisem cu altvceva in gand si un ghiont de la colegul Victor care m-a intrebat daca nu ma ocup eu de…
General-maior Dumitru Scarlat: Noi ne dorim la forţele terestre să avem elicoptere. Şi în proiecţia noastră pentru Armata 2026 figurează această capabilitate. Însă nu am luat nicio decizie, acum suntem în stadiu de studiu.
Declaratia Sefului Statului Major al Fortelor Terestre, pentru Radu Dobritoiu de la Radio Romania Actualitati, face suficienta lumina din cea necesara la acest moment.
Ne asteapta un viitor mai bun. Unul costisitor.
Marea Reorganizare.
Iulian Iamandi
Reformele in cazul Romaniei, nu prea au dat rezultate in jos.
Rezultate in jos au dat: neaplicarea reformelor, aplicarea cu intarziere/incompleta sau subminarea reformelor prin alte masuri ulterioare.
La FT probabil ca este nevoie de elicoptere, insa nu este nevoie de dezvoltarea unei astfel de structuri peste cele ale FA si FN.
Este nevoie de o reorganizare a flotei de elicoptere, nu cred ca se justifica imprastierea unei flote cam de 50 de Pume in vreo 6 locatii, nu vad de ce sa pastrezi cateva Pume pe Giarmata, in conditiile in care ai nitel mai la est o baza aeriana dotata cu acelasi tip de elicopter, sau ce sens are sa tii cateva Pume pe MK si la cativa pasi la sud alte trei IAR-330N ale marinei.
O comasare a elicopterelor in 2-3 unitati ar fi solutia optima, la FN sa ramana elicopterele de la Tuzla si cele de pe MK, in aceiasi escadrila/unitate si locatie, RoAF sa isi pastreze o unitate de elicoptere si Fortele Terestre sa isi infiinteze o unitate proprie fie din elicoptere nou cumparate sau din elicoptere noi/elicoptere preluate de la SMFA.
Dc nu se ia in vedere pt FTRo si elicopterul AS-555 Twinn Star? plus ca at mai fi nevoie obligatorie in afara de cele mentionate in articol, de elicoptere precum : AS-532 Super Puma care vor fi produse la Brasov, IAR-330 Puma modernizate-60 bucati care sunt deja in dotarea RoArmy si FARo si FNRo, in tip de elicopter mediu-greu multirol precum AW-101 Merlin, CH-92 Superhawk sau SA-321 Super Frelon modernizat gen AC-313/Z-18 chinezesti si in elicopter greu multiriol : CH-53 Staillon sau/si CH-47 Chinok !!!
Peshte 10 ani…!! Aviatie la FT! Hai sa fim seriosi! N-avem bani pt. aviatie la FA si ne gandim sa mai facem una la FT. Este ca treaba aia cu aviatie la RAAPS (vezi av. prezidential).
Nashpa rau!
BFIT
@Iulian Lamandi,
Care-i faza cu SOCAT II?
http://www.airbushelicopters.com/website/en/ref/H215M_49.html
Merci.
“Ne asteapta un viitor mai bun. Unul costisitor.
Marea Reorganizare.”
Hai bre, fitzi mai 8timisti, ce dracu 🙂
Pai asta’i sigur, ne asteapta viitorul acela Luminos si plin de Impliniri Maretze 🙂 🙂
Nu ni’l promitea Ceasca in alea doo ore de tembelizor dupa statul niste ore la coada cam la orice ?
Iete ca a avut omul dreptate si acuma vine vine vine calca totul in picioare!
Mai bun, probabil ca nu
Mai costisitor, probabil 🙂
relativ la beliscoptere la FT: nu mai au tancuri daca nu le spunem la T55AM tancuri in 2016, nu mai au aparare AA moderna, transportoarele’s de pe vremea Lenutzei cea Savanta, cand s’or uza suficient tevile n’or sa mai aiba nici tunuri, din 2000 de camioane isi comanda vreo … 23 🙂
dar o 9 structura acolo la FT ar merge ca unsa:
-general comandant de flotila
sau mai multi, daca le sparg in mai multe flotile, pana la o flotila per bucata, ca doo flotile per zburatacitoare parca ar cam bate totusi la ochi, chiar si in ro army 🙂 🙂
-adjunctzi de comandant(i) de flotila(e)
-stat(e) major(e) ceva acolo pt aviatia la fortele aviatoare perpedes
-baze aeriene/heliporturi
-paza, intretinere, cartuse de imprimanta, canapele, pixuri, hartie igienica
samd
deci cum sa nu fie buna reforma asta, ca e de luat si de cheltuit, nu de dat…
interesant si modul cum se facu RFIul
astia de la Hamerica le cam luara painea de la gura la departamentul cela de inzestrare cu nimica si cu productzii record de rfiuri la hectar
si generalului sef de departament…
si ce pdfuri mumoase scoteau ei…
pana la urma de ce le facura hamericanii rfiul?
p’astia nu’i mai baga nimeni in seama dupa atatea rfiuri dupa care nu cumparara nimica?
au ajuns de rasul targului, gluma zilei?
sau ai ataseaza si pe ei la vreo achizitie mai mare la preturi hamericane?
sau le dau si banii 🙂 ?
daca te baga hamericanii in hora te alegi cu zburatacitoare de la ei, ca doar n’or sa le dea banii lu’ alahu akbar de paris…
si atunci cu ce se mai aleg astia cu beliscoptere airbus
ca de aia facura hala aia de montaj sau ce mai e si aia, ca sa ni le vanda 9
si dupa aia ce mi’e SOCAT ce mi’s Bell’urile alea
mai bine SOCAT, ca macar are mai multe decat rocket pods si se mai carpeste pe la Brasov
ar fi interesant daca tot ne mananca banii din impozite sa ne comunice si ce vor sa faca cu ele
ce strategie, ce planuri, ce razboaie
un Bell cu rocket pods o fi bun anti insurgenta
sau sa care dosul pretzios al domnului maresal al fortelor dezarmate romane de la popota la terasa
altfel intre SOCAT si Bellul ala nu e mare diferenta, nici alea n’au mare protectie, si alea sunt tot hibride
“Conform cerintelor, elicopterul trebuia sa poata oferi trupelor de la sol sprijin aerian apropiat de la o altitudine de 300 picioare (aproximativ 90 de metri), sa poata lupta impotriva blindatelor, sa utilizeze sisteme de achizitie a tintelor in infrarosu, sa poata desfasura operatiuni in orice conditii meteo, sa transporte trupe si cargo, sa fie pretabil pentru misiuni MEDEVAC, sa poata fi utlizat ca punct de comanda-control si sa aiba certificari conforme cu standardele US Army si US Federal Aviation Administration.”
ce lupta impotriva blindatelor cui, cacad aman2, rusii cu apararea lor stratificata cu tot felul de zsuuri, bukuri, tor, pantsire, iglauri samd se pisa pe ele instantaneu
deci pana la urma ce-o fi si cu marea reorganizare asta
se cheltuie niste bani 🙂
se cumpara niste chestii nu foarte grozave, ca n’au bani de altceva mai bun
se dau niste bani cui trebuie, la hamericani + francezi?
se mai baga niste slujbe si structuri prin armata, generali, adjuncti, state majore etc
deci toata lumea ar trebui sa fie multzamita
mie personal pe persoana fizica 8timista (si io nu’s din ala special, fost sau actual din sistem) nu mi se pare ca se 8tzine mare lucru capabilitati in plus/survivability/armament, cu tendinza spre nimic, poate doar ca se reinoieste flota, ca si SOCATurile au imbatranit
e bine totusi ca domnu general impreuna cu restul lumii sunt in stare de studiu
in general studiul ajuta la dezvoltarea capacitatilor intelectuale, desi la astia nu pare sa se aplice asta
sau ca face proiectii pentru ce nu va fi prin 2026
sau 2036
sau 2046
pana atunci or sa iasa oricum decretzeii la pensie, sa vedem din ce le mai platesc astia STUDIILE astea 🙂
eniuei, apreciez doza de sinceritate a articolului
ca in general aici se aduc ode pilotilor de archaeopteryx cum isi fac ei politia aeriana la standarde ridicate indeplinind si depasind cu 50% planul cincinal de politie aeriana, ode marinarilor de pe thalassomedoni cum isi depasesc ei planul de plutit pe apa si mecanizatilor de pe sauropozi si brachiosauri cum tropaie ei prin iarba uscata a Patriei
Sa vedem cat va tzine 🙂