U.S. Navy a declarat câștigătoare oferta navaliștilor italieni de la Fincantieri pentru progamul FFG(X) de dotare cu fregate.

Fregata FREMM F595 Luigi Rizzo

Fregata FREMM F595 Luigi Rizzo

Astfel, cele mai noi nave de luptă americane vor avea o importantă moștenire italiană – viitoarele fregate din programul FFG(X) urmând să aibă la bază proiectul fregatei multirol FREMM.

Amprenta constructorului naval italian în Statele Unite ale Americii este una solidă, reprezentată prin șantierul naval Marinette Marine din Wisconsin.

Marrinette Marine Corporation a fost înființat în anul 1942 ca parte a creșterii industriei americane constructoare de nave în perioada celui de-al doilea război mondial. În anul 2000, compania a fost achiziționată de către The Manitowoc Company pentru aproximativ 48 de milioane de dolari, iar în 2008 această companie a anunțat că a semnat un contract pentru vânzarea diviziei Manitowoc Marine Group, care includea Marinette Marine, către Fincantieri Marine Group Holding Inc. pentru suma de aproximativ 120 de milioane de dolari.

De la înființare, Marinette marine a construit peste 1300 de nave. Deși în principal a construit nave comerciale, compania a avut și numeroase contracte pentru Marina S.U.A. – în principal pentru nave auxiliare.

Recent, Marinette Marine a intrat în parteneriat cu Lockheed Martin. Colaboarea a avut ca rezultat unul dintre cele două proiecte din programul Littoral Combat Ship (LCS) pentru U.S. Navy, rezultând apoi în lansarea navei LCS USS Freedom în toamna anului 2006.

Marinette Marine este în prezent un jucător important între constructorii de nave pentru U.S. Navy, șantierul naval urmărind să construiască navele în versiunea monococă rămase din programul Littoral Combat Ship, dar și o versiune de fregată destinată Arabiei Saudite.

Contractul pentru proiectul detaliat și construcție câștigat de către Fincantieri, valorează 795,1 milioane de dolari. Acesta acoperă proiectarea și construirea primei nave, precum și opțiuni pentru încă nouă fregate. Valoarea totală pentru toate opțiunile ar putea fi de 5.58 miliarde de dolari, contractul urmând să fie renegociat după primele 10 nave.

US Navy va furniza o parte semnificativă din echipamentele care vor fi instalate pe noile fregate americane, inclusiv o versiune a radarului AN/SPY-6 destinat distrugătoarelor Arleigh Burke Flight III aflate în faza de construcție. Costurile acestor echipamente nu sunt incluse în suma de 5.58 miliarde de dolari.

Fincantieri a desfășurat o campanie puternică pentru câștigarea contractului, aducând chiar fregata F594 Alpino (o navă FREMM italiană în versiunea pentru luptă anti-submarin) care a executat în anul 2018 un tur al Coastei de Est a Statelor Unite ale Americii pentru a demonstra capabilitățile produsului aflat la baza ofertei italiene în programul FFG(X).

Ofertele concurenței au venit din partea Huntington Ingalls Industries, General Dynamic Bath Iron Works și Austal USA.

Conform documentelor bugetului US Navy pentru anul 2021, marina americană are în plan o perioadă de șase ani pentru finalizarea proiectului și construirea primei nave – aceasta urmând să fie terminată în anul 2026.

Cea de-a doua fregată va fi comandată cel mai probabil în luna Aprilie a anului 2021, urmând să fie livrată după cinci ani și jumătate.

FFG(X) va fi o navă… mică pentru US Navy. Pe lângă mai sus menționatul radar Raytheon SPY-6, noile fregate vor dispune sistemul AEGIS dezvoltat de către Lockheed Martin, iar armamentul va fi compus din 32 de puțuri verticale pentru lansarea rachetelor și armament defensiv destinat apărării apropiate. Poate că a sunat ciudat definirea FFG(X) ca navă mică pentru US Navy, dar costurile unei fregate din acest program vor fi situate la jumătatea prețului unui distrugător purtător de rachete ghidate nou.

Prima fregată, comandată în 2020, va costa 1,28 miliarde de dolari – conform documentelor ante-menționate.

Procesul de achiziție implică, după comandarea unei nave în anul fiscal 2020, câte două nave în fiecare an până când vor fi completate 20 de fregate.

Iulian Iamandi