Aviaţie

Finala Rafale vs. Typhoon se joaca in Scotia

Captain Marc-Antoine Gerardhas and Flight Lieutenant Matt ‘Johno’ Johnstone Rafale

Captain Marc-Antoine Gerardhas and Flight Lieutenant Matt ‘Johno’ Johnstone, Rafale

Dupa ce piloti britanici s-au antrenat pe Rafale si cei francezi s-au pregatit pe Typhoon, iaca a venit momentul unui… turnir!

Mock Battles cu Rafale si Typhoon… are cineva un bilet in plus la spectacolul acesta?

Pe cine pariati?

Finala europeana la lupte aeriene, intre doua paseri despre care se spune ca au gustat din raptori. 🙂

 

– Iulian Iamandi –

41 Comments

  • meciul se va lasa sigur cu “pupat Piata Independentei”. Al care a platit (e mai nerabdator sa exporte) va castiga jocurile dar si celalalt va fi “absolut fenomenal”, “outstanding value for money”, samd, samd

  • Un vechi proverb indian spune: stai si asteapta pe malul fluviului, caci intr-o zi va trece si cadavrul dusmanului tau.
    Deci sa asteptam sa ne vina F-35-urile si le vom arata noi cum e cu finala 🙂

  • Ma simt ca orice suporter rapidist care asteapta partida Bayern-Barcelona. Oricum, banii mei sint pe Dortmund, un fel de F-20.

  • Pariez pe Rafale! Franta este dupa Rusia si Suedia singura tara din Europa care poate produce avioane militare de exceptie de capul ei. Typhoon este produsul unei cooperari internationale, nu este emanatia unei scoli nationale aparte. Iar pilotii britanici sunt o elita. Daca ei piloteaza Rafale eu mizez pe Dessault.

    • stu e totusi aer aer treaba , la care typhoonul e dedicat, e mai manevrabil, mai “supercruise”, mult mai putin gurmand , cu rcs mai mic, mai instabil si deci mai agil
      rafalele e mai omnirol, face de toate foarte bine, insa typhoonul e specializat pe asa ceva

      • Tot ce se poate, dar am o slabiciune pentru Dessault inca de cand au introdus aripa delta si au facut primul Mirage. Sunt subiectiv recunosc dar pe de alta parte Dessault a reusit producerea a numeroase modele de avioane de lupta unele dintre ele legendare, in timp ce consortiul asta european e prea pestrit si nu are in portofoliu decat pe Eurofighter si baba aia de Tornado.
        Eu prefer sa am un singur proiectant dar talentat care sa gandesca totul independent si sa aiba o imagine de ansamblu inca de la inceput si nu sa-mi impart talentele cu altii. Nu ca n-ar fi buni dar au alta filozofie. Tu ai crede ca yankeii si rusii ar putea proiecta impreuna un tanc mai bun decat cele pe care le proiecteaza separat? Eu am lucrat in proiectare si nu era permis sa-ti continuie cineva desenul. Ca sa fortez un pic, cu Typhoon incepe englezul de la bot, deseneaza carlinga, apoi continua neamtul cu planul longitudinal si cand ajunge pe la ampenajul vertical italianu-i da peste Rotring sa termine el. Iar ceilalti care or mai fi fac axonometria. Poate ca merge si asa dar in proiectare e considerata neseriozitate. Insa am un mare respect pentru pilotii britanici. Daca ei sint pe Rafale intr-un meci cu Typhoon eu pe ei pariez.

      • “cu rcs mai mic”

        Eroare stimabile.
        Rafale a fost conceput de la început pentru “discretie”, chiar dacà nu este “stealth”, în timp ce la “Eurofighter” acest aspect a fost neglijat.

        Numai prizele de aer al Typhoon-ului si racordul “nerotunjit” si la 90° al aripior cu fuzelajul îl penalizeazà deja foarte mult, sunt adevàrate reflectoare pentru radar.

        • 🙂 stimabile, amandoi zic ca in afara de f22 f35 ei o au cea mai mica
          Dassault “1/10th the RCS of the Mirage 2000”
          rafalele: 0.1-0.3 m2
          taifunul: 0.05-0.1 m2

          tocmai ca nu l-au neglijat deloc, pana si canardurile alea se misca de softwarele de control ca sa reduca rcs-ul

          Ma rog
          Noi discutam aici de avioane ca de femei, si ca si femeile, n-o sa avem niciodata nici rafalele nici taifunul european 🙂
          chestie de subiectivism, sunt amandoua avioane grozave si de aceeasi generatie si cam cu aceleasi costuri, normal ca la francezi e subiect de mandrie nationala avionul lor 🙂

          • Paule, RCS-ul dat de constructor este doar o indicatie speculativà.

            Cum am spus, particularitàti de constructie a celor douà avioane (dupà cum am scris) fac evident handicapul Typhoon-ului la reperarea de càtre radar.

            Pur si simplu nu a fost un criteriu la conceptia Typhoon-ului (interceptor de înaltà altitudine) fatà de conceptia Rafale-lui (omnirol).

      • nene paule! “…mult mai putin gurmand…”, “…mai agil…” ???

        asta e din brosurile de prezentare sau de unde? iti propun un test simplu: mergem la un miting aviatic; oricare numai sa-i avem pe unu sau pe amandoi concurentii… facem filmulet si vedem ce fel de manevre fac, cata pista au nevoie pentru decolare/aterizare, cat dureaza evolutia si cat timp stau cu afterburneru’ on… 🙂

        http://www.youtube.com/watch?v=1dGHx-p9v1Y

        eu sunt lamurit ca le-am vazut “pe viu” deja… 🙂

    • Au mai vrut unii, odata, sa faca asemenea avioane (Romania cu IAR 95) si Yugoslavia cu Novi Avion si cand se ingrosa gluma, au inceput sa pana bete-n roate non stop. Cand au vazut ca nu are efectul scontat, au spus-o pe sleau…..voi le faceti, iar noi vii le dam jos. Romanii au fost mai intelepti, renuntand, in schimb Ygoslavii au fost catari, ca de, asa-s slavii….si uite ce sa intamplat cu ei, saracii! Eu sunt curios daca in ziua de azi, sa zicem ca Romania ar avea vointa si banii necesari sa reinceapa proiectarea si constructia unui nou IAR 95, ce parere ar avea aliatii nostri de-i tot ajutam prin razboaie si cu scuturi anti rachete? Ne-ar ajuta, ne-ar tolera intentia, lasandu-ne sa ne facem hatarul sau ne-ar zice prieteneste…pana aici ca se ingroase gluma!

      • cezar, chiar crezi povestile cu IAR-95? Romania nu a fost niciodata prea aproape de a construi un supersonic. Sau ma rog daca e sa fac o comparatie, supersonicul romanesc era “cu aburi”. Nici ala sarbesc nu e prea departe. Uita-te la IAR-93 si fa o comparatie cu aparatele echivalente. Fii serios, nu se teme nimeni de asa ceva si nu-ti pune bete in roate. Cel mult te privesc cu amuzament. Singurele bete in roate serioase s-au pus cand Romania “uita” sa plateasca cate o licenta sau incerca sa “procure” date pt proiectare dar asta e alta poveste. Am fost si suntem prea mici pt. un joc atat de mare. Exista alte tehnologii sensibile unde ne-am atrage pietre in cap: rachete balistice, rachete de croaziera, samd. Dar supersonicele sunt prea complicate pt. a iesi altceva decat o gluma.

      • Daca ai banul, sunt convins ca ne-ar lasa, asa cum au facut si cu suedezii de la Gripen.Ipoteticul IAR95 ar fi construit ca si Gripen, adica folosind tehnologia actuala, disponibila, americana si europeana, inclusiv la armament.Practic aparatul ar fi proiectat si fabricat de romani cu piese de provenienta occidentala, unele realizate dupa licenta la noi in tara, daca ar fi aici firme capabile sa le realizeze.

    • Doar Franta si Rusia fabrica singure integral un avion.In ultimii 10-15 ani,Suedia in general asambleaza componente sau subcomponente adaptate, realizate de alti fabricanti cum ar fi cei europeni sau americani.Daca ar fi fost vointa politica asa putea face si Romania.

        • Scopul ar fi fost identic cu cel al suedezilor de la Gripen.Ar fi fost platit(vorbesc la timpul trecut nu prezent sau viitor)atat de Romania cat si de alte tari care l-ar fi cumparat.
          In viitor sunt sanse foarte mici ca suedezii de la Gripen sa realizeze singuri un avion de generatia 5.Este mult mai rentabil financiar sa participi la pun proiect comun, asa cum este fabricat acum Eurofighter.Chiar si pe francezi se zice ca ii bate gandul sa procedeze la fel cu viitorul avion de generatia 5.

          • Gripen e un produs al razboiului rece. Erau alte vremuri. Si pentru suedezi ca si pt francezi Gripen respectiv Rafale sunt ultimele avioane proiectate si construite pe cont propriu. Ambele sunt proiecte incepute la mijlocul anilor ’80 cand inca exista Zidul Berlinului, Michael Jackson era la inceput de cariera, samd.

  • Sansele sunt de 49% Rafale 51% Typhoon la capitolul avioane de lupta deci pilotii vor face difernta la fel cum au facut-o intre Me 109 si Spitfire – ambele avioane au capabilitati sensibil egale.

  • rafale navale, cu piloti navali de pe charles de gaulle
    deci nu rafalele cu aesa, ci inca ala “greu”, air to air
    typhoon 100% castiga daca e o situatie normala si nu primeste rafalele handicap

  • Pariez pe Rafale.

    Pilotii francezi au dezvoltat si dezvoltà în continuare o nouà doctrinà de întrebuintare în luptà pentru acest aparat.

    Nu atât celula+motorul sunt performante, cât sistemul SPECTRA + MICA IR.

    Integrarea de date este extrem de împinsà, si mai ales ergonomia este extraordiarà.
    Acolo unde Typhoon-ul sau Gripen-ul fac o integrare de date dar prezintà situatia tacticà “povestind” de unde vine informatia si cât de pertinentà este, SPECTRA afiseazà SOLUTIA si nu complicà informatia.

    La F-22, sistemul echivalent este clasificat, nu se stie mult de performante, iar la F-35 este încà în dezvoltare.

    Nu existà actualmente un sistem cunoscut asa de performant.

    Cât despre MICA, mai ales în varianta IR, este extrordinarà.
    Pe lângà capacitàtile dinamice (poatà sà fie trasà “în spate”), participà cu proprii sensori când este încà pe avion la alimentarea cu date, fiind mai ales utilà prin faptul cà se gàseste la extremitàti si se poate face o triangulatie mai precisà.

  • Pana la urma, Rafale e omnirol sau multirol? Eu stiam ceva, iar din interviu rezulta altceva. PS Care-i faza cu ‘au muscat din Rapter’, are legatura cu lupta de aproape din exercitiile militare, ca de BVR nu cred ca exista vreo o sansa in sensul asta!? 🙂 Stie careva daca companiile europene din domeniu au in plan sa faca o noua generatie de avioane invizibile, gen F 35, F 22 e.t.c……..sau vor trece direct la drone stealth? Si de ce Rafale nu a prea fost luat in calcul de romani pentru achizitie?

    • cezar de ce nu a fost luat in calcul Rafalele pentru achizitzie ? 🙂
      sa ma scuze cititorii pudici ai lui resboiu, e ca in poanta aia, “Stiam ca nu am s-o pot f..e niciodata; nu credeam insa ca o sa se intample asa de repede” 🙂

      Nu-s de nasul nostru, nici typhoon nici rafale
      ne-am lipit (teoretic) de niste avioane de mana a 3-a vechi de 30 de ani, luate de la unii care nu au mai avut bani sa le zboare

    • E o chestiune de semanticà.

      Multirol, ar fi mai multe roluri, nu neapàrat în acelasi timp.
      Omnirol, toate rolurile, multe în acelasi timp.

      Cum Rafale înlocuieste Crusader (interceptor ambarcat), Super-Etendard (bombardier si anti-navà ambarcat), Mirage 2000C (interceptor), Mirage 2000D (atac la sol), Mirage F1 CT (recunoastere tacticà), Mirage IV (bombardier nuclear si recunoastere strategicà), Jaguar (bombardier si atac la sol), apelatia lui Dassault este aproape de adevàr.

  • Aceasta confruntare aeriana amicala ascunde o mare miza de markenting.Intrun fel sau altul va influenta decizia unor tari sa opteze pentru unul dintre aceste aparate.Ar fi interesant de aflat cine a propus aceasta competitie.Francezii sau britanicii?
    Ar fi super daca la acest spectacol s-ar alatura si americanii cu FA18E si F15 Silent Eagle.Poate ca si participarea unor monomotoare de genul F16C si Gripen NG ar fi interesanta chiar daca zic unii ca lupta ar fi inechitabila.

    • cel mai probabil francezii. Pe cei de la Eurofighter nu ii incearca emotii asa de mari pt ca apartin de un concern imens (EADS) care se bazeaza pe 2 milk-cows: Airbus si ArianeSpace pe o parte si BAe Systems pe cealalta parte. Dassault probabil sunt mai presati sa vanda.

      • Dassault are doar în jur de 20% din cifra de afaceri cu comenzi militare, si nu neapàrat de la Rafale.

        Rafale este asigurat de fabricatie pânà în 2025, numai din comenzile franceze (11 pe an).

  • Dupà informatiile mele din partea francezà, nu va fi o confruntare, ci o colaborare, adicà atacantii vor fi un mixt Rafale + Typhoon contra “inamicilor” (Hawk si poate Super-Etendard).

    Cà ar putea organiza ceva amical off the records, este posibil.

  • mda, daca se vor bate Rafale+Typhoon cu avioane subsonice de-acum 30-40 de ani va fi intr-adevar palpitant si semnificativ…

  • Nu stiu de ce dar eu cred ca miza este alta…..F 35 se lasa asteptat si va fi ambarcat pe unul din portavioanele engleze…..Costa mult pasarea americana. Daca Rafale se dovedeste ca este oarte bun si aer-aer asa cum eu ma astept de altfel ar putea deveni avionul imbarcat al Marii Britanii alaturi de F 35.
    Chiar are sens! EADS detine oricum o parte din Dassault deci orice se vinde EADS castiga si odata cu acest concern castiga Europa si industria de lupta europeana.
    S-ar putea ca sa ramanem surprisi ca peste nici 5 ani Raptor-ul sa nu mai poata folosi asa de bine tacticile BVR si sa trebuiasca ca sa angajeze lupta aeriana apropiata cu Typhoon si Rafale din cauza avansului tehnologic al senzorilor pasivi.
    Oricat de bun ar fi fost radarul AESA a lui Raptor si pachetul senzorial pasiv se va gasi cineva care peste 10 ani sa conteste suprematia la acest capitol.
    In acel moment lui F 22 ii vor ramane doar celelalte atuuri si nu putine cum ar fi supermanevrabilitatea, supercruise-ul, capacitatea de a fi usor updatat deoarece este o platforma de dimensiuni mari, posibilitatea de a bruia/praji alte radare inamice, tractiune vectoriala.

    • Pentru noile port-avioane britanice s-a renuntat la catapultà. F-35-ul ràmâne singurul avion occidental valabil pentru navele cu trambulinà.

      Dassault afirmà cà Rafale ar putea totusi sà foloseascà noile port-avioane britanice (ele având o lungime suficientà) dar nu va putea sà folosescà capacitatea sa totalà de încàrcare.

      • Daca Rusia poate opera cu trambulina pot si britanicii!
        Pana una alta s-ar putea ca sa apara TVC-ul la Rafale si sa nu mai fie nvoie de alte echipamente de lansare.
        Am mai vazut si un poiect al unei firme britanice pentru o catapulta magnetica care sa poata fi montata pe trambulina – deci…optiunile raman deschise.

  • Evenimentul este un fel de alba-neagra organizat de doua firme disperate care privesc falimentul in fata cu ochii holbati.Un fel de “ultimul zar” pentru a pescui un contract cit de mic.

    • Acest lucru este doar unctul tau de vedere, Rafale este aproape de a semna cu India un contract, Typhoon are aproape 700 de comenzi, intre care mai are de onorat asa ca…mai e mult pana departe.
      EADS-ul fabrica Meteor-ul o racheta aer-aer foarte performanta as putea spune mai performanta ca si AIM 120 AMRAAM asa ca…nu o sa falimenteze niciuna dintre firme.
      Tot ce ma astept in viitor este ca Taranis-ul si NEURON-ul sa isi faca intrarea in armatele europene si sa isi gaseasca locul iar apoi Dassault si EADS sa scoata avionul de generatia a 5-a european pilotat in varinta bimotor si probabil Dassault, SAAB, si EADS + BAE poate sa scoata o varianta monomotor, aici Suedia si Franta au expertiza mai buna decat englezii.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: