Aviaţie Fortele Aeriene

Fabrica de Super Puma MK1 la Ghimbav

IAR 330 Puma Naval

IAR 330 Puma Naval

Gigantul Airbus Helicopters a început de luna trecută construcţia fabricii de asamblare Super Puma MK 1 la Ghimbav, cu toate că încă nu a fost făcut un anunţ oficial, aşa cum se aştepta Guvernul român.

De altfel, Guillaume Faury, preşedinte şi CEO al Airbus Helicopters, a declarat la începutul acestui an, la ceremonia de celebrare a unui an de la schimbarea denumirii concernului din Eurocopter în Airbus Helicopters, că o parte din echipamentele de asamblare pentru Super Puma sunt deja mutate la subsidiara din România – Eurocopter România – după ce aceasta a finalizat anul trecut modernizarea 24 de elicoptere Puma pentru Royal Air Force, notează ESDPA – European Security and Defence Press Association.

Fabrica ar urma să fie construită pe un teren de 27.000 de metri pătraţi pus la dispoziţie de compania IAR Ghimbav. Investiţia se ridică la aproximativ 40 de milioane de euro, la care se vor adăuga alte 11 milioane de euro pe care va trebui să le investească IAR Ghimbav, companie care va fi principalul furnizor al fabricii.

Fabrica va fi operată de compania Vadstena SRL, o firmă înfiinţată de cei de la Airbus Helicopters, iar hala industrială se va întinde în prima fază pe 8.550 de metri pătraţi. Investiţia se va derula în trei etape. În primele două etape este avută în vedere „varianta civilă a elicopterului Super Puma MK1, caz în care autoritatea de proiectare şi a asigurare a aeronavigabilităţii va fi în sarcina Airbus Helicopters, industrializarea elicopterului se va face în România, prin deschiderea unei linii de asamblare finală, care să permită existenţa pe flux a unor elicoptere în diverse faze pentru a permite livrarea de elicoptere la termene scurte”, se arată într-un document supus aprobării acţionarilor IAR Ghimbav anul trecut. Vadstena SRL va fi responsabilă cu contractarea directă a motoarelor, trenului de aterizare, structurii, cablajelor etc, direct de la furnizori. Susţinerea post-livrare şi service-ul elicopterelor vor fi asigurate pentru flota existentă de către Airbus Helicopters, iar pentru viitorii clienţi de către Vadstena SRL.

În etapa a doua se mai are în vedere şi varianta militară a elicopterului, precum şi o variantă alungită a modelului C1e, precum şi creşterea numărului de componente ce vor fi cumpărate din România. „În etapa a treia de dezvoltare a proiectului se are în vedere ca, pentru aceste modele, autoritatea de proiectare şi de asigurare a aeronavigabilităţii să fie în sarcina Vadstena SRL, iar elicopterul civil să obţină un Certificat de Tip Românesc. Din punct de vedere al industrializării, se are în vedere creşterea numărului de componente asigurate local, structura elicopterului rămânând a fi fabricată la TAI Turcia. Susţinerea post-livrare şi service-ul pentru flota mondială de elicoptere MK1 vor fi asigurate de către Vadstena SRL”.

Proiectul prevede ca în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter civil de tip C1e, urmată în 2018 de ieşirea de pe linia de fabricaţie a primului elicopter de tip militar, plus forma alungită a acestuia. Proiectul mai prevede ca în anii 2015 şi 2016 să fie vândute elicoptere Super Puma MK1 produse pe linia de fabricaţie Airbus Helicopters, în perioada 2017 – 2018 să fie vândute elicoptere produse atât de Airbus Helicopters, cât şi pe linia dezvoltată în România, iar din 2019 să fie vândute doar elicoptere de acest tip produse în România.

Pentru IAR Ghimbav deschiderea liniei de fabricaţie a Airbus Helicopters la Braşov va reprezenta posibilitatea unei colaborări importante. Printre acestea se numără „fabricarea din prima zi a unor componente de structură (circa 2.000 de ore de manoperă pe elicopter), cu condiţia ca IAR să îşi execute, cu costuri proprii, pregătirea de fabricaţie aferentă componentelor respective, fabricarea în termen mediu a fuselajului acestui tip de elicopter, cu condiţia obţinerii de către Airbus Helicopters a acordului TAI Turcia (aceasta deţine în prezent drepturile exclusive de a fabrica fuselajul şi alte câteva subansamble)”. De asemenea, IAR ar putea produce şi cablajele electrice, cu condiţia reducerii cu cel puţin 10% a costurilor nerecurente comparativ cu Labinal Maroc, furnizorul actual al gigantului.

Preluare BZB.ro

 

15 Comments

    • Si mai corect ar fi fost ” linie de asamblare/ de montaj final”. Se observa diferentele intre exprimarile redactiei respectiv cele oficiale (ale specialistilor). 😀

      Intrebarea e alta: ce castigam de fapt?

      • Ce avem de castigat?
        Niste salarii, impozite si cu timpul niste calificari. Pana una alta conteaza ca mai cara unii niste componente in tiruri, deci posibil sa consume motorina romaneasca supraaccizata.
        In rest posibilitatea de a cumpara viitoarele elicoptere asamblate la Ghimbav cu mentenanta romaneasca. Un alt aspect ar fii asemanarea celor 2 elicoptere (puma si super puma) deci o pregatire facila a pilotilor.

        • Asta e clar (forta de munca calificata). Si totusi ce se va intampla cu IAR Ghimbav, de unde vor fi scosi cei 11 milioane necesari retehnologizarii uzinei si mai ales, cand se va recupera investitia?

          • De unde scot banii? banuiesc ca ministerul economiei pune la dispozitie sumele necesare ca IAR sigur e falit. Si apoi Airbus nu pandeste un contract cu MApNu`? de acolo e sansa de a recupera investitia ambele parti. Oricum IAR nu poate fabrica nimic in ceea ce priveste elicopterele si traieste doar din mentenanta.

        • La Ghimbav vad ca se profileaza un pol de investitii Airbus, fabrica de elicoptere vine dupa investitia Premium Aerotec, sa vedem ce o sa se intampla in viitor dupa deschiderea aeroportului, IAR Ghimbav nu poate sa aiba alt viitor decat absortia de catre Airbus sau disparitia.

          Elicoptere noi pt MApN nu prea cred ca o sa vedem, din ce observ se au in vedere modernizari/RK-uri ale flotei existente.

          Pe site-ul ACTTM erau publicate niste cercetari in sensul asta.

          Dupa trecerea printr-un RK, un elicopter Puma primeste resursa de 12 ani sau 6.000 ore zbor, la un pret de 3,1 mil euro.

          http://www.evz.ro/tehnica-de-lupta-a-armatei-romane-reparatii-capitale-de-160-de-milioane-de-euro-.html

          Dar oricum situatia flotei de elicoptere pentru anii urmatori nu este anticipata sa fie prea roza.

          http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/proiect_buget2015/Ministerul_Apararii_Nationale.pdf

          La pg..75 se gasesc cateva informatii privind gradul de operativitate ale mai multor categorii de tehnica la care RoAF/MApN se asteapta in perioada 2014-2018.

          In general procentele sunt in usoara crestere pt aviatie de lupta(probabil ca efect al achizitie de F-16), aviatie de transport(ca efect probabil al finalizarii achizitiei de Spartane), radare, sisteme rachete antiaeriene samd.

          Singura categorie de echipamente care se duce la vale dpdv al operativitatii este reprezentata de flota de elicoptere de lupta si de transport.

          Deci flota de elicoptere de transport de la un grad de operativitate de 60% in 2014 se anticipeaza sa ajunga la un grad de operativitate de 45% in 2018.

          Flota de elicoptere de lupta, de la un grad de operativitate de 45% in 2014 va ajunge la un grad de operativitate de 36% in 2018.

      • Pai e o munca foarte calificata orice zic unii “chibitari”, si foarte responsabila
        Uite 737 – ce face boeing din el ? doar asamblarea finala la Renton

        • Eu nu am zis ca nu e munca calificata – am zis ca termenul “fabrica” mi se pare gresit. Te trezesti apoi cu unii sa zica ca Romania fabrica elicoptere, telefoane mobile si alte chestii.
          la Renton e alta mancare de peste. Aia fabricau acolo boingele dar ca sa faca fata cererilor au lasat magauaia aia doar cu linii de asamblare…..

          • Sa aibe Airbus Helicopter atatea comenzi incat sa nu fie timp de fabricat nimic acolo. In rest se gasesc destule CNC-uri bune in tara care pot prelucra pt Ghimbav.

    • Poate ca da poate ca inca nu…Polonia pare ca il vrea asa ca in continuare sunt comenzi pentru el.
      NH 90 are inca probleme de proiectare si fabricatie asa ca Super Puma is va gasi in continuare clienti importanti, clienti care nu vor sa riste designuri inovatoare si nu au bani de experimentele Airbus.

    • Sikorsky S 70 ar putea fi cea mai buna optiune pentru Romania deoarece are productia mai bine pusa la punct si este iesit din “bolile copilariei’ care inca tin NH 90-ul departe de unii clienti mai conservatori de pe piata internationala.
      Daca nu este sa fie S 70 pentru noi nu este….din pacate eu mi-as fi dorit supersonic european ( Gripen) si S 70 in RoAF dar se pare ca o sa le avem pe dos fata de ceea ce eu cred ca este optim. Bine si asa pana la urma numai sa vina comenzile de elicoptere din partea romana.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: