Aviaţie

F-16 iese din scena. Intra Eurofighter…

F-16 italian, in hangar

Miercuri, la baza 37° Stormo, pe aeroportul Trapani Birgi, a avut loc un ceremonial care a marcat sfarsitul programului Peace Caesar. Astfel au luat sfarsit cei noua ani pe parcursul carora avioanele F-16 au asigurat apararea spatiului aerian al Italiei. La ceremonie au participat seful Statului Major al Fortelor Aeriene, Generale di Squadra Aerea Giuseppe Bernardis, seful Comandamentului operational al AMI, Generale di Squadra Aerea Tiziano Tosi precum si oficialitati civile si reprezentanti ai Guvernului Statelor Unite.

Pe 15 martie 2001 Guvernul Italiei a semnat un contract de leasing cu cel al Statelor Unite, primele exemplare F-16 Bk.15 ADF din cele 34 contractate fiind livrate in 2003. Contractul prevedea livrarea a inca 4 celule pentru canibalizare si piese de schimb. Valoarea totala a contractului a fost de 777 milioane de dolari, pe parcursul celor 9 ani de serviciu avioanele F-16 italiene acumuland aproape 47 000 ore de zbor.

Colonelul Mauro Gabetta, comandantul  37° Stormo, a vorbit despre experienţa acumulată cu avioane F-16, subliniind că “programul F-16 a fost un succes, deoarece ne-a permis sa optimizam resursele de aparare intr-o perioada critică : a fost un instrument necesar pentru face tanzitia efectiva si eficienta a Fortelor Aeriene de la o platforma care deja atinsese limita capacitătii sale operationale, F-104, la noul avion european, Eurofighter”.

Referindu-se la recenta utilizare a F-16, în Libia, colonelul Gabetta a adaugat ca “operatiunea din Libia a scos in evidenţă capacitatea Aeronautica Militare de a se adapta cerintelor in continua schimbare si de a fi pe deplin integrate si interoperabile cu fortele aeriene ale altor natiuni, precum si inaltul profesionalismul al bărbatilor si femeilor din  37° Stormo si Aeronautica Militare”.

In 2011 Avioanele F16 ADF ale 37° Stormo participat la operatiunile “Odyssey Dawn” si  “Unified Protector” contribuind la instaurarea si asigurarea Zonei de Excludere Aeriana.

Sursa:
aeronautica

49 Comments

    • mi-a stat inima in loc cand am citit titlul. nu neaparat ca e EF dar ca ar fi putut fi vorba de achizitia noastra…bre! n-am asigurare medicala 🙂

    • Ar fi fost o treaba buna. La urma urmei, suntem in Europa si mai ales in Uniunea (viitoare falita) Europeana.

      Typhoon ar trebui sa fie alegerea noastra. La urma urmei, nu avem nevoie sa ne dotam chiar cu cel mai bun avion. Adica cu Rafale. 😀

  • Shhhhh… sa nu auda ai nostri ca mai sunt niste second hand de F 16 pe piata ca sar la gatul lor imediat!

  • Stati linistiti. O sa plangeti dupa F-16 second hand pe care le blestemati atat. Viitorul e sumbru si se cheama MiG-21 Lancer resapat…. :))) Cf. noului ministru al apararii.

  • Bre,tocmai ce m-am uitat la interviul noului Ministru al Apararii care in privinta noului avion multirol a spus..

    „Vom trimite o echipa a MApN-ului intr-un itinerariu prin mai multe state europene pentru a evalua starea mai multor avioane pe care..pe care le-am putea cumpara”

    Interesanta treaba cu „state europene”,o fi vreo sansa pentru Gripen?Sau care cumva alea 24 Eurofighter italiene?Sau ceva frantuzesc?Sau..F-16 MLU destul de dragi se pare astora din PNL?

    • Din afirmatia ministrului apararii, eu inteleg ca se doreste cumpararea unor aparate SH, aflate in dotarea unor state membre NATO, disponibile pentru vanzare.Cred ca este vorba in primul rand de aparate F16, detinute de Olanda, Belgia, Italia, Grecia.

  • Oare sa ne alegem cu jafurile astea de F16 italienesti? ..o fi asta offsetu pt Spartane? :)) Om putea sa transplantam pe ele radarele de pe Lancer, casca cu ochelarii aia Aviator fumurii, ceva? 😀
    Am vazut si eu emisiunea, si la final i-a ridicat-o la fileu elegant Ciutacu gen: lom’ F16 sh, sau facem un leasing operational d’ala cu rate mici 😉 Dar Dobritoiu a dat’o cotita..in loc sa fie baiat spontan si sa zica “leasing cu rate mici si avioane noi”, el trimite scouteri dupa ciurucuri prin Yeuropa..! 🙂 Vai mama noastra!

  • Deci ce ne spune nea Dobritoiu:
    -un procent de 85% din bugetul apararii se duce pe salarii si pensii
    -avem restante de platit la Spartan
    -“un tur de orizont” pentru evidenta rablelor multirol din Europa (mai pe romaneste, tragere de timp)
    -nu sunt bani (ce vorbesti, bre! 🙂 )
    Pai lucrurile astea le stiam de la Oprea. Dar “turul de orizont” e chiar bataie de joc.

      • intocmai ce a spus Victor mai sus.cuvant cu cuvant
        daca se merge pe varianta SH… Ehh,dar nu vreau sa-mi mai fac inima rea.

      • @Resboiu
        Deci o emisiune de mai toata jena. S-a plans soarta pensionarilor militari – care cica mor 200 pe luna din cauza ca nu sunt siguri de pensie (cea mai mare tampenie posibila, oamenii aia mor pentru ca sunt batrani), s-a plans soarta lui lt. Alexandru Gheorghe… Ma rog Ciutacu nu stia ca Romania s-a retras din Irak…Pe urma la final a venit bomba cu multirolul – cica trimite o delegatie prin europa sa vada ce avioane sunt disponibile. Cu alte cuvinte nu ne asteapta doar niste second hand-uri ci varianta cea mai proasta – achizitia hand me down (de tipul Argentina care cumpara Mirage F1 din UAE, sa aiba pe sa zboare).

    • peste 3 ani,vom vorbi de rolul yak 52 in misiuni coin si daca e potrivit ptr politie aeriana
      asta in timp ce micul titulescu mai scapa pe unul de puscarie,mai schimba niste prefecti(doar el e cu depolitizarea ???),mai anngajeaza niste bugetari,ca-s putini,mai schimba o sosea de la deal la campie si de la campie la munte
      eu sper totusi ca romanii cand isi vor pune intrebarea lui caragiale,sa stie raspunsul
      eu cel putin o stiu,cum stiu ca cel pe care unii il numesc ‘marinarul’ a fost singurul cu coloana vertebrala dupa 89

  • Bre din pacate chiar nu sunt bani.

    Situatia economica actuala este una profund distorsionata de marele caft politic din perioada 2005-2009 in care s-au marit excesiv cheltuielile de personal,cheltuielile cu pensiile.

    Pentru acoperirea astuia s-au creat un ditai serviciu al datoriei publice.

    S-au intarziat „n” lucrari publice,redus bugete asumate etc.

    Armata nu are cum in urmatorii 8-10 ani sa primeasca mai mult de 1,5-1,8$ din PIB anual,probabil cu 0,2-0,3% alocați pentru inzestrare,cam 280 milioane euro in 2014 sa spunem si undeva spre 600-800 milioane prin 2020.

    Din banii astia putini in momentul de fata trebuie sa tragi de SAM-uri,sa incepi proiectul TBT cu Iveco ca altfel trebuie sa transformi brigazile de infanterie din mobile in dalea statice..TAB-urile sunt mormane de fiare vechi,camioane,autobuze poate ceva artilerie,platite datoriile acumulate,poate sa bagi bani in fregate,platite toate datoriile catre LM;Alenia si pe unde mai ai.

    Din 2014 ar trebuii reincepute toate proiectele astea mari,bani in prima faza vor fi foarte putini respectiv cam 200-300 milioane anual,daca iei 24 de F-16 noi asta inseamna ca bani vor fi numai pentru plata ratei pentru avioanele astea si gata..nexam KUB&Osa,nexam TBT,nexam fregate,nexam nexam nexam…

    Asa dai 150 de milioane pe 15-25 F-16 MLU si gata,pentru 10 ani ai rezolvato timp in care poate reusesti sa mai misti cate ceva pe la marina,infanterie sa mai conservi cateva capabilitati etc.

    Si sa speram ca prin 2015 o sa se ridice sufiecient economia incat sa ne permita initierea unor programe cu adevarat scumpe de genul avioane de lupta noi,elicoptere atac,SHORAD-uri,tancuri,corvete etc.

    Ce sa faci cand dupa 2005 sa intamplat ce sa intamplat..in momentul de fata chiar sa vrei si tot este foarte greu,habar nu am ce o sa faca astia de acum dar situatia este nasoala..

    • Din pacate, am ramas in urma rau si avem nevoie de o gramada de bani cam mare. Printre priotati se afla si dotarea cu un blindat 4×4, poate chiar cu doua tipuri diferite.

      Cu cat timpul trece, ne trezim ca toate devin prioritati urgente. Noroc cu artileria tractata ca poate avea o cariera foarte lunga…

      Ce Block erau cele 34 F-16 care au fost pe la italieni?

  • Eu nu vad asa lucrurile, ar trebui inceput cu minimul 14 aparate noi la fel ca si Cehia si Ungaria leasing! Acum nu spun ce tip exact, ai offset cu care poti demara i maxim 2 ani celelalte proiecte si gata, offset-ul de la unul se transforma in pata pentyru celalalt si tot asa.
    Daca nu asa cum s-a spus toate vor fi prioritati.
    Cele 14 avioane vor fi pentru politie aeriana si o sa poata antrena multi piloti deci in 25 de ani le ve expira resursa de zbor dar ai avioane noi si performante nu rable uzate de altii.

  • orice f 16,gripen nou,sh e mult,mult mai bun decat orice solutie cu mig 21 lancer,superlancer,cu bord cu leduri, faruri cu xenon,e un aparat din generatia a doua…cu o gramada de limitari in toate aspectele
    nici macar nu e generatia 3
    in cazul f 16,gripen…chiar si f 16 block 25,vorbim de aparate mult peste caracteristicile migului
    ptr politie aeriana,lupte imaginara si ce mai vrem noi,le necesitam….
    o sa pierdem o generatie de piloti,in timp va fi mult mai greu sa repui ceea ce nu ai facut,o sa pierdem instructorii si cand o sa ai nevoie nu o sa trimiti numai instructori ptr a face trecerea pe noile aparate,cativa ani vei trimite piloti …si nu cred ca ne permitem sa trimitem pilotii la instruit prin europa,usa
    o sa se rupa lantul….si sa vedem cand mai formam piloti de supersonice

    • MIG 21 este generatia a 3-a nu a 2-a!
      Si Nico eu spun ca ar trebui sa nu ne multumim cu putin!
      Deci avem nevoie de avioane noi!

      • chestia e ca nu stiu ,la cati piloti operationali avem pe supersonice,corelat cu un eventual graffic de vanzari,cumparare de avioane noi care sa ne convina noua(nu sunt multe,ma refer sa le putem opera economic,ptr a face nr de ore/pilot/an asumate)…sa nu se “rupa lantul”,popular spus
        deci lm daca iei f 16 nou ,nu il da maine si depinzand de cati are la rand,capacitate linie productie ,iti stabileste un grafic
        la fel saab
        mig-urile ,cu resursa scazand(cine stie cate oor mai avea resursa suficienta),ne vor permite sa facem conversia la mai putini piloti
        daca se “duc”instructorii,cei care vor face primii conversia pe noul aparat,cine ar face-o?
        trimitem unul de pe iar 99 sa faca conversia pe gripen?
        suntem in 2012 luna mai,vine vacanta parlamentara,dupa aia alegerile…o eventuala decizie s-ar lua prin 2013,nu ar fi in prioritatile noii guvernari luarea unei decizii imediate ptr multirol
        atunci ,ar incepe in teorie trecerea pe noul avion ,livrarea cine stie cand
        sa faci o escadrila operationala…cu armament,operatori la sol,mecanici…
        de asta am crezut ca nu sunt bune dute-vino astea cu guvernul,noi ne imbatam cu apa rece cand credem ca vin noii si fac
        sacul nu mai are bani,a ajuns la fund,nu mai ai sa vinzi sidex,petrom cand ramai fara bani de salarii
        cand astia anunta ca dau drumul la angajari prin ministere,de unde or scoate bani,dupa aia mai vrem bani de multirol si operare si rachete si de toate
        un lesing sau un imprumut la 7 la suta si pasuirea pe 2 ani nu e o buna afacere,ca tot noi o sa dam bani pe dobanzi si in final o sa ajunga sa ne coste mai scump acelasi aparat

  • Bine….vorba lui Victor dar 16 avioane noi monomotoare de generatia a 4-a ce au daca le-am folosi pentru politie aeriana?
    Spunea Victor odata ca sunt destule in faza A acum in scurt timp pentru 4-5 ani….
    Ce ar fi daca luam 16 Gripen/F 16 noi cu offset? Nu va mai ganditi la second hand-uri!

    • pai eu cred ca n-ar avea nimic,dar nu as vrea sa ramanem precum georgia,nu mai stiu ce tari sa operam doar subsonice
      ar fi o rusine…nu altceva ,ca o tara care a fabricat avioane precum iar 80 ,in sec 21 sa nu fie capabila sa sustina o infrastructura ptr supersonice
      sa fie gripen,f 16,mirage 2000 ,chiar si second hand…dar sa fie convenabilla pret,stare aparate e de preferat oricand sa le operez 4-8 ani ,decat sa trec pe subsonice si sa vad prin 2018 toamna daca trimit piloti sa invete sa “conduca”f 35
      pregatirea pilotilor e totul,nu ca f 15 e mai bun,sau su 27 mai rau
      pana se vor conduce de pe console,conducand drone,pilotul e totul

      • Asa am spus si eu ca pilotii sunt totul dar mi-as lua avioane noi chiar daca in numar mai mic, realitate spune ca ultimele serii de F 16, Mirage 2000 si mai ales Gripen au o rata de disponibilitate mult mai ridicata decat generatia a 3-a si primele avioane de generatia a 4-a.
        Prefer sa putem la un moment dat faca ca si Elvetia – caz ideal pentru noi adica sa reinoim tot timpul doar o parte din fortele aeriane de vanatoare – Elvetia scoarte F5 inlocuindu-l cu Gripen E/F dar ae in continuare aproximativ de 30 de F/A 18 C operationale.
        George spunea odata pe vechiul blog ca nu are sens sa cumperi un avion nou de generatia a 4-a deoarece el se va demoda in maxim 10 ani – poate e o idee buna ca sa exploatam la maxim 16 bucati si sa avem pilotii pregatiti continu decat sa ne incapatanam sa cumparam 48 si peste 30 de ani iarasi se le remodernizam asa cum am procedat cu MIG 21 LanceR…..
        Ideal ar fi sa acceptam oferta SAAB cu 24 de avioane Gripen C/D la 1 miliard si fara armament deoarece Matra Magic 2 si Rafael Python 3 mai duc inca 5-6 ani pana avem bani de alte rachete.

        • da marius ,total de acord cu tine privind aparatele,dar
          ce capacitate are linia de productie saab?
          cat putem plati pe an?
          cat mai tin in fabricatie f 16?
          ptr gripen mai sunt cativa in fata,vazand situatia actuala in lume ,se mai trezesc din astia cu bani ca au nevoie de aparate si se termina discountul ptr noi
          o sa ramanem la unica alternativa,daca nu am ramas deja sa luam sh…asta pana se termina si asta
          mai vin astia cu nu stiu ce prostii ,le mai taie ue niste fonduri si atunci sa vezi finantare
          la noi ,aparte de coruptie ,alte chestii ,indecizia ne omoara…
          e o chestie foarte balcanica,sa cred ca am total dreptate si din cauza asta nu fac nici un compromis…ei bine chestia asta e in toti politicienii nostri
          eu pun israielienii sa opereze mig 29 si pe arabi f 16 …si pot sa pun pariu ca stiu cine castiga

          • Si eu imi pun banii pe verii arabilor aia din Israel….cred ca si cu MIG 21 LanceR in mainile pilotilor israelieni vs. F 16 arabe ii fac praf israelienii datorita pregatirii de lupta mult mai bune…
            SAAB a propus ca solutie de stop gap leasingul Gripen A/B pana le livreaza pe ale noastre si primele 6 avioane livrate in 12 luni d la semnarea contractului, Lockheed Martin este mai aglomerat decat SAAB deoarece are contract de 18 avioane cu Fortele Aeriene Irakiene, si cred ca incearca sa mentina linia de productie deschisa cat mai mult timp asa ca rada de productie va fi destul de scazuta. SAAB are 6 avioane de livrat Thailandei dupa nu stiu in urmatorul an sa mai aiba ceva in grafic, vom vedea…
            Solutii s-ar gasi si Lockheed Martin poate sa ne dea ceva block 30/40 pana vin ale noastre avioane, USAF are aceasta capacitate de a imprumuta 6-12 aeronave si in plus mai avem un pic de viata si in MIG 21 LanceR.

  • Culmea multirolului romanesc: pune Marga o vorba buna pe langa Putin ca sa faca rusii Politie Aeriana in locul nostru.

  • Oricand americanii ne pot pune la dispozitie, F16, SH, din cele stocate in Arizona, aflate in stare buna de functionare, care au cea mai mare parte a resursei de zbor neconsumata.Aceste avioane pot fi aduse la standardul decent de block52, si sunt ok pentru misiuni de politie aeriana.Cu 16-18 de avioane ne-am scos.
    Daca tot vorbim ca suntem saraci, datorita costului mai scazut la ora de zbor,Gripen C/D, mai ales nou, este si mai indicat pentru misiuni de politie aeriana,pilotii putand efectua mai multe ore de zbor(costul orei de zbor este aproape la jumatate fata de F16).Cu putina vointa se poate opta pentru Gripen E/F.
    Romania are nevoie in primul rand nevoie de avioane pentru misiuni de politie aeriana, pentru care la o adica, si cu 16-18 aparate, te descurci.Pentru suprematie aeriana, avem nevoie de mai multe avioane, macar 96 bucati, asa ca haideti sa fim realisti, si sa ne dorim ce ne permitem sa cumparam si exploatam.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: