Aviaţie

F16 – Despre modernizari turcesti si a doua escadrila

F-16 turcesti (via defenceanalyzist)

F-16 turcesti (via defenceanalyzist)

Turcii vor moderniza F-16 Bk30; un lot de 25 de bucati. Decizia a fost comunicata de autoritatile turce din domeniul achizitiilor militare. 40  F-16 C/D bk 30 au fost livrate Turciei intre 1988 si 1990, majortitatea apropiindu-se de limita resursei de 8000 ore.

Programul este administrat de agentia nationala de achizitii in domeniul apararii, Subsecretariatul de Stat pentru Industria de Aparare, planificarea va fi asigurata de Tusas iar executia va fi asigurata de unul deintre centrele de reparatii ale Fortelor Aeriene. Mare parte a lucrarilor vor fi legate de revitalizarea structurii celulei si prelungirea resursei

Decizia acestei modernizari e gandita ca solutie stop-gap pana la inceperea livrarilor avionului de lupta de conceptie indigena, aflat in momentul de fata pe plansele proiectantilor turci. Pe langa preconizata introducere in serviciu a noului tip de avion de lupta, in 2023, turcii mai au pe lista pentru Mos Gerila si cel putin 100 de F-uri 35.

Cum suntem noi afectati de aceasta decizie, in contextul inceperii demersurilor pentru achizitionarea celei de-a doua escadrile de avioane multirol F-16 pentru Fortele Aeriene Romane?

Nu prea suntem…

In primul rand, Turcia nu a fost luata in considerare ca potential furnizor pentru aeronave. Poate doar ca furnizor de servicii (nentenanta, antrenament).

In timpul vizitei in Portugalia pe care Ministrul Mircea Dusa a facut-o luna trecuta s-au mentionat ca potentiali furnizori pentru inca 12 F-16 Grecia, Polonia si Portugalia. La o prima vedere grecii si polonezii ies din schema, din motive evidente:

  • cele mai vechi F-16 grecesti sunt Bk30. O eventuala achizitie de F-uri elene nu ar face nimic altceva decat sa complice si mai mult toata logistica legata de exploatarea a doua Block-uri diferite de F-16.
  • polonezii au –  deocamdata – F-uri 16 prea putine si prea noi ca sa se gandeasca la vanzarea lor. Asta nepaipunand la socoteala lipsa de comonalitate intre aeronavele Bk30 si cele Bk52+.

Ar ramane, deci tot portughezii. Acestia sunt destul de rezervati in declaratii referitor la o eventuala oferta, fiind cunoscut faptul ca, pentru a putea vinde cele 12 MLU-uri catre Romania au fost nevoiti sa obtina 3 duble livrate in graba, ca EDA, de catre americani.

Cea mai plauzibila varianta ar fi ca cea dea doua escadrila de avioane multirol ar fi alcatuita din 12 F-16 Bk15, livrate de americani ca EDA si aduse la standard MLU 5.2R de catre portughezi.

Referitor la pret, nu putem decat specula: pentru prima escadrila (12 F-16 A/B MLU 5.2, 9 piloti, 75 tehnicieni plus doi ani de sprijin logistic “la domiciliul clientului” dupa livrare) se vor cheltui 186,2 milioane de euro, esalonati pe 5 ani. Diferenta pana la 628 milioane de euro ar rezulta din contracte pentru armament (457 milioane de dolari – echivalentul a aproximativ 410 milioane de euro) si echipamente de navigatie (restul de aproximativ 32 milioane de euro) pentru Baza Aeriana Borcea, aflata in prezent in curs de modernizare.

Pretul pentru a doua escadrila ar trebui sa fie mai mic avand in vedere ca trecerea si antrenamentul se vor face in tara (cei 3 piloti care fac deja trecerea pe F-16 in Portugalia se vor intoarce cu calificarea de instructor) iar pe Campia Turzii s-a instalat un sistem TACAN inca din 2010. Ramane de vazut cat vor costa kit-urile de modernizare MLU in cazul in care se va opta pentru avioane Bk15 aflate in conservare la AMARG. Pretul unui asemenea kit este cuprins intre 8.3 milioane de euro (cat a platit Portugalia) si  pana la aproximativ 38 milioane de euro in varianta de top cu radar APG-68(V)9 si sitem de lupta electronica ALQ-213,  (conform unui contract semnat de Tailanda, pentru modernizarea a 18 bucati).

Via:
DefenseNews

– Marius Constantin –

13 Comments

  • Turcii vor….Nu-i mare dificultate ptr. ei.Dar si georgienii vor sa inceapa productia lui Ge-31 Bora(avioane noi),cu electronica occidentala si motoare fie frantuzesti,fie italiene .Porneste de la o modernizare accentuata ptr. Su-25.Probabil ca vor avea si consiliere externa.

    • c/d-ul foloseste intreaga ..sau aceeasi gama de armament ca si mlu5,2 r ..asta al nostru sau nu
      daca nu ..care ar fi ideea aducerea la un standard comun pe partea de avionica ,armament …daca nu nu prea ar fi logic
      a doua ar fi daca tot anunta modernizarea fregatelor …cum ar fi pe partea de “atac naval” a f 16 asta al nostru …ma refer la inarmare
      ar putea sa lanseze nsm??
      ar fi interesant ptr ca nsm e o racheta ce s-ar preta bine si ptr viitoarele corvete si ptr bateriile de coasta..daca s-ar dori asa ceva
      ptr fregate banuiesc ca vor opta ptr ceva ..”mai mare”
      daca s-ar face cam ce spun oficialii ..prin 2018 am sta mult mai bine
      eu mai intreb ce fac rusii cu toate submarinele alea prevazute ptr a le avea
      ok …or avea capacitate de atac terestru …au posibilitatea ded a lansa de croaziera,etc, totusi fara a avea o flota de suprafata care sa-ti asigure continuitatea unei presupuse invazii ..la ce-ti servesc suburile ???
      ptr a tine in sah zona noua cu hidrocarburi
      ptr a-i tine in sah pe turci
      nu pot sa detina ei o pozitie de avantaj ptr iesirea in mediterana si oricum au pierdut terenul (influenta) acolo in favoarea europenilor
      e o continuare ..din inertie ptr ca aveau alte planuri
      sau vor sa limiteze formarea unei cai comerciale care i-ar ocoli si i-ar lasa si mai izolati prin formarea de legaturi comerciale mai solide intre statele din orientul indepartat si ue ??
      in tot jocul asta eu nu cred …sa avem noi un rol foarte defensiv
      trebuie sa fim impinsi in fata si ajutati sa recuperam moldova in cadrul ue ptr ca e o miscare naturala pe tabla de sah

    • Aici ii dau dreptate lui George Visan – logic ar fi ca urmatoare escadrila sa fie F 16 Block C/D 50/52+ dar cine ar vinde-o? Poate doar noua de la L.M.?
      Polonia nu cred ca ar vinde vreun F 16 mai ales acum cand ei se gandesc cum sa fie si mai bine dotati.
      Ar trebui facut calculul economic si cum am iesi mai bine la achizitii cu F 16 noi sau second ca acum nu se mai pune problema de stop gap ci de intarirea unei capabilitati existente (in 2016 vom avea deja 12 F 16 MLU)

      • Termenul de finalizare modernizarea celor 3 F-uri luate ca EDA de la americani este 2017. Deci, teoretic, abia in 2017 vor fi livrate toate cele 12 bucati. DIn cate-mi amintesc, notificarea catre congres trimisa de DSCA in 2008 vehicula un pret de 4.5 miliarde pentru 48 de bucati dintre care 24 Bk 50/52 si 24 C-uri aflate in uz (cele care ar fi ajuns la 1.3 miliarde). Sigur…pachetul ar fi inclus si armament, antrenament si sprijin logistic.

      • SUA ne-ar putea vinde asa ceva din stocul sau de rezerva.Sigur ca ar fi grozav sa se cumpere 12 aparate F16, noi noute insa nu cred ca se va intampla asa ceva.

        • ,,În momentul în care îţi cumperi un avion, îţi iei şi un partener pe termen lung. Atenţie ce vă spun, că acest partener îţi asigură modernizarea, asistenţa tehnică, pregătirea personalului şi aşa mai departe… Atenţie la acest aspect pe care toată lumea-l neglijează!”
          Afirmatiile de mai sus apartin generalului in rezerva Mircea Budiaci, fost sef de stat major al Armatei si Fortelor Aeriene, de profesie pilot de vanatoare.Foarte mult adevar in aceste afirmatii asa ca personal in viitor as merge exclusiv pe mana SUA.

  • Cred că aparatele vor fi mult mai noi. Cele mai probabile surse de proveniență pt a doua escadrilă sunt Polonia și Grecia. Ambele state întâmpină dificultăți cu costurile mentenenței și utilizării flotelor în numărul dat. Pentru noi 24 de agregate constituie o flotă rezonabilă, în sensul că atât putem ține dpdv al costurilor.

    • Hai nu ne nebuni pe acilea cu Polonia – astia au in ca Su 22 pe care o sa le inlocuiasca, 32 de MIG 29 operationale ( la care zicem noi ca mentenanta costa mai mult decat la F 16 ( la care polonezii spun ca MIG 29 este mai ieftin de utilizat)) si nu cred ca isi pune cineva problema la modul serios sa vanda F 16 Block 50/52+ cand in cativa ani vrei nu vrei vei retrage flota de Su 22 pe care o vei inlocui cu nimic…
      De Grecia se poate sa fie mai realist sa vobim dar sa nu uitam ca astia au Block 30 si Block 40 deci nu cred ca o sa vanda Block 50/52+ si…..poate dar nu cred Mirage 2000 de care grecii sunt foarte multumiti iar la noi nu inta in discutie altceva decat F 16 ca deh doar am luat deja 12….si suntem si “orientati” spre achizitii made in/din USA

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: