Aviaţie

F-35 va fi upgradat cu mai putini bani

F-35 la aterizare

F-35 la aterizare

Vesti bune pentru fan-clubul F-35! Vesti bune venite dinspre Cladirea cu 5 Laturi din D.C. si prezentate cu mandrie tocmai pe dealul Capitoliului.

Potrivit celei mai recente analize a Pentagonului, pretul pentru modernizarea flotei de F-35 a luat-o la vale…

…cu aproximativ 920 milioane de zgomotei, in mai putin de doi ani! Lux, nu alta!

Conform celor de la BusinessWeek pretul estimat pentru corectiile si imbunatatirile necesare a fi aduse avioanelor deja fabricate sau care urmeaza a fi fabricate in urma primelor 10 contracte (ce ar acoperi un interval de timp pana in 2016), a scazut la aproximativ 1.65 miliarde asta de la un necesar estimat – in saptembrie 2012 – de 2.57 miliarde $. Proiectia este cu 100 milioane mai mica decat cea facuta anul trecut.

Doar braga e mai ieftina, asa-i?

Inca o veste buna, asta ca sa nu fim acuzati ca suntem anti F-35, vine de la Bloomberg. Testele de oboseala a structurii ar putea fi reluate in septembrie. Asta dupa ce au fost suspendate in urma descoperirii unor fisuri in 6 cadre de rezistenta ale celulei pentru incercari statice.

Referitor Joe DellaVedova – purtator de cuvant prin Pentagon, insarcinat cu F-35-ul – declara: “Ingineri ai guvernului si din industria aeronautica au identificat mai multi factori care au dus la aparitia fisurilor in cadrele de rezistenta, desi acestea erau construite conform specificatiilor. Printre acestia-subestimarea efectului tratamentelor anticorozive asupra rezistentei la oboseala, cu rezultat in grosimea insuficienta a metalului in locatii cheie. Procesul de fabricatie a cadrelor de rezistenta va fi modificat pentru a asigura o grosime crescuta a acestora si pentru minimizarea solicitarilor in modelul final de cadru de rezistenta.”

Celula pentru incercari la sol acumulase 9480 de ore in momentul sistarii testelor. Sigur, cifra depaseste (nu cu mult, dar totusi…) cele 8000 de ore de resursa pentru F-35B, dar nu se apropie de necesarul de 16000 ore, impus prin caietul de sarcini.

Evident, vestea buna vine si cu un asterisc, suficient de mic cat sa poata fi trecut cu vederea: cresterea grosimii cadrelor de rezistenta aduce dupa sine si o crestere de greutate. Asta in conditiile in care problemele de greutate ale c elor 3 variante de F-35 sunt deja arhicunoscute…

La final, cu o scurta referire la incidentul incendiar de ieri de pe Baza Aeriana Eglin, nu pot decat sa sper ca bubele vor fi remediate in timp util si ca F-35 va participa, conform planificarii, la Farnborough anul acesta…

– Marius Constantin –

3 Comments

  • Sintagma “bani puțini” este din ce în ce mai greu de asociat cu proiectul F-35. Nu știu cum or să reușească să le achiziționeze fără să reducă din numărul de aparate hotărât inițial. Eu le urez mult succes, că o să aibă mare nevoie de el.

  • Considerentele cu privire la cresterea greutatii ca urmare a reproiectarii zonei afectate de fisuri, sunt cam subtirele, ca sa zic asa 🙂
    Cine a facut analize structurale stie ca poti lua dintr-un loc si lasa mai mult in altul in functie de distributia de tensiuni si deformatii. Din punctul meu de vedere a fost o estimare incompleta a solicitarile reale la care a fost supusa piesa. Si fiind vorba de oboseala, acest lucru se vede doar in timp.

    Ca sunt grupuri pro F-35 sau anti F-35 e foarte bine, e un avion despre care ai ce sa vorbesti si nu vad care-i problema.
    Dar sa nu devina o obsesie 🙂

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: