Primul F-35 pentru Olanda, poză de la tăierea de moţ

Conform Reuters, care îl citează pe ministrul olandez al apărării, anunţă despre olandeji că vor cumpăra mai puţine avioane F-35 de la Lockheed Martin.

Motivul este creşterea continuă a preţului pentru F-35, cu care Olanda ar trebui să înlocuiască avioanele F-16 aflate în uz.

Vă sună cunoscut “F-16 aflate în uz”?

Întrebat la tv dacă Olanda va achiziţiona tot 85 avioane F-35, conform planului, ministrul Hans Hillen a declarat că… “the nex cabinet will decide. It will certainly be less”. Iar următorul cabinet va prelua butoanele taman prin 2015!!

Eeh, la tăţi ni-i greu!

Olandejia avea în plan cumpărarea a 85 de F-35-uri  între anii 2019 şi 2027, dar ministrul Hillen a refuzat să precizeze câte astfel de avioane vor fi cumpărate până la urmă, dar a spus că în prezent este necesar să se înlocuiască un număr mai mic de avioane F-16:

“When we signed (for the F-35) take into account the number of F-16 that we had the time reference. When I became minister, we had close to 90 F-16 fighters. Now we have 68”.

Mişto scăparea – şi 68 sunt doar în acest moment, însă dacă se va aranja … să zicem, ca România şi Bulgaria să intre în rândul lumii bune, Olanda ar putea să voteze pozitiv contra vânzării a încă trei sau poate chiar patru dintre escadrilele sale de avioane F-16. Aflate în uz, desigur. După care, Olanda chiar va avea de înlocuit mai puţine şi oricum şansele ca Olanda să fie atacată în mod direct sunt minuscule – da, cu toată admiraţia, dar mă îndoiesc că Chavez va asalta Antilele Olandeze, unde oricum Olanda de una singură nu ar ajunge cu F-35.

Despre F-16 olandeze, ar fi bine să facem o scurtă recapitulare:

F-16 olandeze

Decizia ministerului olandez al apărării de a cumpăra avioane F-16 a fost luată în 1975, luna Mai, pentru 84 bucăţi şi o opţiune pentru 18 suplimentare.

Totalul a crescut şi s-a ajuns la 213 avioane F-16, dintre care 177 monoloc şi 36 biloc.

Primul F-16 a fost livrat Bazei Aeriena Leeuwarden pe 6 Iunie 1979, iar ultimul pe 27 Februarie 1992.

Iniţial, avioanele F-16 au înlocuit în Olanda avioanele F-104 Dutch, apoi şi pe cele de tip NC-5 Freedom Fighter.

Durata operaţională iniţială a fost planificată pentru 20 de ani, însă pe la jumătatea anilor ’90 s-a simţit nevoia unei modernizări, fapt concretizat cu o decizie luată în acest sens în anul 1998. Astfel, avioanele F-16 au trecut prin modernizarea MLU (Mid-Life Update) pentru a exinde durata operaţională a avioanelor cu încă un deceniu.

În 2008, după câteva reorganizări, Forţele Aeriene Olandeze au ajuns să aibă şase escadrile – două bazate pe Leeuwarden (322 şi 323), iar alte patru pe Volkel (306, 311, 312, 313).

O parte dintre avioanele olandeze au fost cumpărate de către Chile, iar viitorul s-ar putea să fie tristuţ. Dar nu pentru Olanda, ci pentru una-două ţări cu mal la Dunăre.