In ultima vreme se vorbeste mult despre F-35, mai ales ca posibil inlocuitor al “multirolului” pe care inca nu-l avem.
Se pierd insa din vedere “bubele” aeronavei, “bube” inerente altminteri orcarui proiect nou, in stadiu incipient – asa numitele “boli ale copilariei”.

f35 isi araca coltii...sau ghearele...

Probleme ( grave ) au fost constatate ( si trecute cu vederea de presa de profil ) dupa zborurile de validare a vitezei maxime constructive de 1.6 Mach: vopseaua si materialul radar absorbant de pe ampenaje-umflate si cojite, panourile de protectie termica a motorului au fost deteriorate. Solutia: simplu! toate exemplarele F-35 din flota de testare au fost limitate la Mach 1. Alte probleme care sunt foarte probabil sa apara in cursul testelor in zbor, sunt vibratiile puternice cu implicatii directe in oboseala structurii.
Pe 20 octombrie comandantii detasamentelor de testare operationala ai USAF, US Navy si RAF si-au exprimat ingrijorarea ca F-35 nu va fi gata pentru inceperea testelor operatioale initiale in 2015, asa cum s-a preconizat in ianuarie.
Pe 29 octombrie evaluarea “quick look review” (QLR) a fost prezentata viceamiralului Dave Venlet, directorul programului JSF, verdictul fiind ca nu au fost identificate probleme majore, care sa duca la aparitia de intarzieri ale livrarilor ( nu spun clar ca programul ar trebui lichidat sau ca productia ar trebui sistata pana la rezolvarea problemelor )
Echipa de evaluare a concluzionat: “The combined impact of these issues results in a lack of confidence in the design stability…this lack of confidence, in conjunction with the concurrency driven consequences of the required fixes, supports serious reconsideration of procurement and production planning…The QLR team recommends that further decisions about F-35 concurrent production be event-driven.”
Incepand de la demararea programului de teste in iunie 2010 s-au identificat 725 de modificari de adus proiectului dintre care 148 sunt gata de incorporare in F-35.
S-au identificat 5 probleme majore care trebuiesc remediate dintre care una nu a fost data publicitatii, ramanand secreta ( sa fie oare observabilitatea redusa? ):
– Casca cu vizor integrat: problema deja cunoscuta, solutia a fost inlocuirea acesteia cu una produsa de BAE Systems, care insa nu corespunde standardelor ( lag de 130 milisecunde fata de 40 in specificatii).
– Sistemul de purjare a combustibilului care odata “aruncat” din rezervor ajunge pe flaperoane si de acolo in ajutajul de avacuare a IPP ( integrated power package – sistemul de gestiune a energiei la bord). Avand in vedere riscul de incendiu ridicat, purjarea combustibilului a fost intarzisa. S-au incercat, fara succes, doua modificari pe un F-35B.
– IPP-ul. In urma unei cedarii IPP, fragmente din subsistem au perforat un rezervor integrat. IPP-ul ar trebui sa functioneze 2200 ore dar pana acum s-au inlocuit 16 astfel de echipamente ( operatiune ce necesita 48 ore de manopera ).
– Sistemul de apuntare la varianta navalizata, care in prima runda de teste, a refuzat cu incapatanare sa agate cablurile de arestare, macar o data. Modificarile necesare implica reproiectarea sistemului de prindere pe fuselaj a carligului de apuntare…
Ar mai fi neajunsuri legate de unghiul mazim de atac, protectia contra fulgereleor…ma rog, pot fi citite mai pe larg in sursa…

Sursa FOTO:
AA

Sursa:
Aviation Week