F-35 Cel-mai-avion-urât

F-35 Cel-mai-avion-urât

Bun! Asa cum zice titlul pentru azi, avem doua bucati de stire… Despre pomul laudat sau copilul bolnavicios al masinii de razboi americane, in functie de de parte a baricadei te afli. Sau (asa cum spune si titlul) F-35 Lightning II.

Sa purcedem deci la afisarea celei calde:

Intr-un comunicat dat publicitatii ieri Lockheed Martin anunta ca la garajul prorpiu din Fort Worth, Texas a inceput de ceva vreme, fiind in curs de desfasurare, asamblarea si montajul final pentru exemplarul F-35 Lightning II cu numarul 100. Potrivit comunicatului, 35 de tehnicieni muncesc de zor pentru finalizarea asamblarii aripilor ce vor fi instalate pe AF-41. Avionul este doar unul dintre cele 88 de F-35 aflate in diverse faze de executie pe cele doua linii de montaj ale LM (Fort Worth, Texas si Marietta, Georgia). Avionul este unul cu decolare/aterizare conventionala si va fi livrat catre USAF care-l va folosi pentru antrenamentul pilotilor la Luke Air Force Base, in statul Arizona.

Cam astea ar fi motivele de bucurie pentru fani…

…si ajungem la cea rece:

Dupa publicarea la sfarsitul anului fiscal 2012 a raportului Departamentului de Testare si Evaluare Operationala al Pentagonului (ale carui 18 pagini le puteti citi aici) detractorii programului JSF au prins glas.

Astfel, un grup de ofiteri foarte experimentati contactati de Flight Global au concluzionat ca decizia Pentagonului de a reduce performantele JSF-ului va avea un puternic impact asupra capacitatilor operationale ale acestuia. “This is going to have a big tactical impact. Anytime you have to lower performance standards, the capability of what the airframe can do goes down as well, “ a declarat unul dintre ofiteri.

In urma raportului OT&E s-a luat decizia menajarii F-ului 35. Astfel, performantele in viraj sustinut au fost reduse pentru toate cele 3 variante: de la 5.3G  la 4.6G pentru varianta F-35A, de la 5G la 4.5G pentru F-35B STOVL si de la 5.1 la 5 pentru varianta navala F-35C. In ceea ce priveste timpul de accelerare in regim transonic de la 0.8 la Mach 1.2 acesta a crescut cu 8, 16 si respectiv 43 de secunde la variantele A, B si respectiv C. Aeronava standard folosita ca etalon a fost un  F-16 Bk50 inarmat (doar) cu AMRAAM-uri la capetele de plan.

Unul dintre pilotii intervievati a declarat:“What an embarrassment, and there will be obvious tactical implications. Having a maximum sustained turn performance of less than 5g is the equivalent of an F-4 Phantom or an F-5 Tiger. [It’s] certainly not anywhere near the performance of most fourth and fifth-generation aircraft.” 

Reducerea performantelor va afecta capabilitatile de supravietuire impotriva sistemelor sol-aer rusesti de noua generatie (cum ar fi S-300PMU2) in cazul zborurilor la mare altitudine, in timp ce in cazul misiunilor executate la inaltimi mici si medii ar putea avea probleme din cauza sistemelor SHORAD.

Aceste neajunsuri ar putea fi compensate prin dezvoltarea unor tactici corespunzatoare…

 – Marius Constantin –