Aviaţie

F-35: Iese Canada din carti?

După un subiect propus de Mircea S, căruia îi mulţumim pentru semnalare.

F-35

Tristă-i viaţa şi pustie…

.. aşa începea ceva comic. Partea drăguţă e că nu ştiu dacă treaba asta e comică sau tristă.

Personal, puţin îmi pasă. Înainte, ţineam cu Ferrari. Acum, îmi place Rafale. Dar nu m-am dat cu burta de asfalt pe motiv că într-un an explodau motoarele lui Irvine şi Schumy, după cum n-am făcut-o atunci când Rafale nu a câştigat vreo competiţie, şi nici nu am de gând să imi smulg părul din sprâncene dacă nu le va câştiga pe viitoarele.

Acestea fiind spuse, F-35 mă lasă rece. Ei, da, normal că râd atunci când aud că România se va dota cu astfel de paseri nevizibile… dar asta ţine de realism: nu reuşim să scoatem bani pentru rostogolit câteva perechi de şenilele printre cracii Arcului, dar visăm la F-35!

Aşa că, cu mare nepăsare am să azvârl ceva vorbe pe aici despre ditamai subiectul.

Ditamai, pe dracu!

Şi dacă nu mai ia Canada F-35, ce? Îi vor invada pârtzii?

Să vedem dară, ce spune alta lume. Străineză:

F-35, pe Eglin AFB

The Dew Line, citând National Post-ul canadian, anunţă că e durere mare: premierul guvernului conservator, Stephen Harper, a dat cu pixu’ roşu peste achiziţia planificată de 65 avioane F-35 Joint Strike Fighter de la Lockheed Martin.

Ministrul Apararii Peter MacKay, fix în cockpit – Nat. Post, Can.

Mai la deal, ministrul Apărării, după anunţul făcut în 2010. Anunţul că, spre bucuria celor de la LM, se vor cumpăra F-35.

Sursele celor de la Post-ul canadian înştiinţează că mişcarea lui Harper & Co. (sau să scriu Gov.?) are ca şi cauză iminenta publicare a unui raport independent al KPMG care va anunţa că preţul total proiectat pentru ciclul de viaţă al celor 65 avioane F-35 JSF destinante Canadei va sări de 30 de miliarde de dolari. Americani.

Preţul estimat de către KPMG se cam pupă cu ce a prezis Kevin Page, Canada’s parliamentary budget officer, care a prezis 30 de miliarde de rogodei întinşi pe treizeci de ani.

Cea mai mare cheltuială militară a Canadei de până acum – de la dacii lor încoace – a devenit de ceva vreme un fel de penetrare cu ardei iute pentru politicieni, căci un nene – nenea Ferguson – a descoperit şi apoi scos la lumină faptul că Guvernul a ţepuit fraierul contributor canadian cu valoarea costului acestor avioane ne-vizibile.

Nenea Ferguson este auditorul general al Canadei, Michael Ferguson. Isprava sa este următoarea:

Canadian auditor general Michael Ferguson’s report found that the $9 billion figure cited by the Harper government for 65 planes–$15-billion if life-cycle costs are included–was $10 billion below the Canadian Department of National Defence’s internal projections. But even that $25.1 billion figure only took into account a 20-year life-cycle rather than the projected 36 year life-cycle of the F-35.

Lux, este?

Ceva mai târziu, a apărut un Update citând Canadian Broadcasting CorporationCBC News:

[…] it looks like the F-35 is not quite dead (probably) in Canada–but it looks like other jets will be considered. These could include the Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, and Saab Gripen. I suppose the F-15SE Silent Eagle could be considered too, but I wouldn’t hold your breath.

Hopaa, o luăm de la capăt? Păi atunci, să aruncăm o privire pe ceva interesant:

Viitorul, comparat

 

Asta a fost, cam tot, pe The Dew Line. Interesant s-a dovedit să fie ceva de pe Elements of Power:

Libs in the Great White North, who are no doubt just as brain dead as their south of the border brethren, seem to have a target painted on the F-35. Only the F-35 isn’t really what they’re going after: they’re after the politicians who backed it.

Bună asta! Şi mai vine una bună:

One Big ‘L’ Liberal rag reports their wet dream come true” – asta este considerentul vis-a-vis de anularea achiziţiei de F-35.

Simpatică treabă. Mă bucur că am descoperit blogul Elemtents of Power – treabă recentă. Şi tot acolo am mai găsit ceva simpatic, bun de lecturat la gura sobei: “Spitfire vs. F-35“.

Mă bucur că nu se înţeleg. Canadienii ăştia, că de ei zic. Ar fi fost prea frumos să fie prea frumos. Mi-aş fi căutat iar jugulara cu unghiera, în amintirea unei mari şi evident trecute, iubiri, pentru care am ales să nu aleg Canada.

Mare brînză nu-i cu retragerea asta din rândul cumpărătorilor.

Solomon de pe SNAFU – Canada, the F-35 and does a cancellation really matter o zice bine, ca de obicei:

And even if Canada does pull out, I’m looking east toward the Orient.  Singapore, S. Korea, Japan are all in the market for the plane and the Canadians (if they do cancel) will be the odd man out when it comes to modern fighters.  Their orientation toward Europe will be complete.

So in the end.  I really don’t care.  I don’t think it will affect the program and the only thing I would ask is that any production slotted for Canada be reassigned to a partner that remains steady.

Solomoane, Solomoane, cum de ne-ai uitat tu pe noi… ăştia mai mici şi mai prostuţi: România, Bulgaria, Ungaria, etc. Ne vom împrumuta de la voi ca să vă cumpărăm marfa şi asta este.

Atât.

21 Comments

  • estimarea mea e ca la George Visan deja suna telefoanele in draci si ca-n maxim o ora o sa bage deja primul comentariu cu link ca de fapt canadienii nu renunta, sunt doar discutii, nu e nimic concret samd
    kiddin :D.
    vorbind serios, imi vine greu sa cred ca se retrag de-acum canadienii. din doua motive:
    – povestea cu F 104 si cu aparatul ala facut de canadieni, la care au renuntat (nu retin cum ii spunea). deci istoria ne spune ca americanii au “leverage” pe-acolo.
    – daca se retrag de-acum ar fi un semnal negativ pt celelate tari (danezi etc). se creeaza un precedent periculos.
    deci, o s-o dea la pace probabil.

      • Avro Arrow era un avion formidabil pentru epoca aceea.
        Clar a fost o fàcàturà americanà. Au fost distruse dupà douà luni de la anuntul încetàrii programului nu numai prototipurile, dar si motoarele, uneltele de productie si planurile.

    • Normal ca George Visan va nega vehement aceasta stire.Ar fi extrem de ciudat sa nu o faca.
      Canada are si ea probleme economice, chiar daca este o tara bogata in resurse naturale exploatate in majoritatea cazurilor de firme americane care platesc redevente corecte statului canadian.Dupa cum se misca lucrurile cu F35, inclusiv la americani, viitorul sau nu suna prea bine.
      Tinand cont de potentialul economic al Romaniei, normal ca este foarte hilar sa vezi zeci de F35 in dotarea aviatiei noastre, asa cum viseaza unii.

      • Daca SUA vor renunta la proiectul F-35 atunci pozitia lor de principal exportaor de avioane de lupta va fi foarte amenintata, riscand sa ofere numai produse inferioare si invechite in raport cu competitia, asta avand consecinte strategice destul de grave in cea ce priveste puterea militara a retelei de aliati a SUA, F-35 urmand sa devina urmasul lui F-16, avionul standard al auxiliarului american.

        Ramane de vazut ce se va intampla, este posibil ca peste 10-15 ani sa se gaseasca bani pentru cateva zeci de F-35 sau este posibil sa nu se gasesca nici pentru 2 Zlin-uri.

        • “Daca SUA vor renunta la proiectul F-35 atunci pozitia lor de principal exportaor de avioane de lupta va fi foarte amenintata, riscand sa ofere numai produse inferioare si invechite in raport cu competitia,” – nu neaparat, pot sa-si bage mintile in cap asa cum au facut-o si dupa esecul cu F-111 si sa scoata 2-3 avioane mai specializate si mai conventionale la fel cum a fost seria de succes F-14/15/16/18. Cred ca problema F-ului 35 nu a fost atat incapacitatea industriei de profil americane cat volatilitatea temei de proiectare. In mod normal, cu o tema clara, o industrie de talia celei americane poate scoate oricand un multirol redutabil in 6-7 ani.

  • Un articol interesant pe un blog din Aviation Week, din care îmi permit sà redau un extras:

    “The two also wrote an interesting article in the National Post, which you can read here on October 30, in which they argue that, according to a Lockheed Martin information package posted on the internet by the Norwegian government, the F-35 will only finish its development at the end of Block 7 in mid-2021. Canada was proposing to acquire its 65 F-35s between 2016 and 2022 and so although these follow-on developments are voted upon by all countries purchasing F-35s because the weight of the vote is proportional to the number of aircraft purchased so the United States, which plans to purchase some 2,450 of the planned 3,100 aircraft, will have majority control on every upgrade decision leaving Canada – and others – “virtually powerless” when it comes to voting … and yet it would have had to pay its share of the costs.”

    http://www.aviationweek.com/Blogs.aspx?plckBlogId=Blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post:00f5e97c-4710-4d80-8d2a-4785ff11e85b

    F-35 nu este potrivit pentru Canada. Pentru marea ei suprafatà, au nevoie de un mai mare numàr de aparate decât 65 si cu o mai mare razà de actiune.

    Partida nu este pierdutà pentru americani, numai cà se va schimba furnizorul, Boeing F/A-18E/F Super Hornet având cele mai mari sanse.
    Dassault nu va participa la o evaluare, jocurile sunt fàcute deja.

  • Fiindcà venise vorba de Avro Arrow, mi-am aruncat o privire pe articolul corespondant în wikipedia.

    Am citit o istorie foarte interesantà, pentru acest proiect s-a procedat ca la programul F-35 (absenta de prototip, trecerea directà la aparate de productie, chiar dacà trebuiau sà fie îmbunàtàtite pe parcurs). Credeam cà LM avea întâietatea asupra acestui fel de fabricatie.

    “In order to meet the timetable set by the RCAF, Avro decided that Arrow program would adopt the Cook-Craigie plan; effectively eliminating the prototype phase, the first test airframes were constructed on production jigs.[33][34] Any changes would be incorporated into the jigs while testing continued, with full production starting when the test program was complete. As Jim Floyd noted at the time, this was a risky approach, however: “…it was decided to take the technical risks involved to save time on the programme… I will not pretend that this philosophy of production type build from the outset did not cause us a lot of problems in Engineering. However, it did achieve its objective.”[20]”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Canada_CF-105_Arrow

    • cred ca similaritatile semi-esecului (cum i se poate spune de acum) lui F-35 sunt mai degraba cu F-111 decat cu Avro Arrow. Nu atat lipsa prototipului cat dorinta de a imperechea (vorba unui general american care se referea la F-111) o masina sport cu un camion de 10 tone. Nu l-a ajutat nici avansul tehnologic fantastic inregistrat in zilele noastre. Practic in momentul in care o faza a proiectului e terminata, deja tema de proiectare pe capitolul respectiv este invechita. In mod paradoxal avionul e uzat moral inainte sa fie finalizat. Cred ca aici sta provocarea viitoarelor avioane de lupta pilotate daca va mai exista vreunul.

      • Nu vorbeam de esec (sau semi-esec). Aveam impresia cà istoria de a trece fàrà fricà la fabricatia de serie fàrà prototipe era o chestie inovantà în aviatie, cu ocazia programului JSF.
        Aflu cà s-a produs deja în 1958 !

  • [..]şi George nu mai vine!

    Evident, prietenul nostru George Visan. 🙂

    Haide George, lasa-i pe politicieni, ca te asteapta lumea pe ring! 😀

    P.S.: Daca apare la televizor, va rog sa-l sunati in direct si sa ii amintiti de articolul asta cu F-35 unde nu a zis o vorbulita macar. 🙁

  • :))
    ca orice “gun for hire” serios, George isi negociaza acum trecerea in barca Gripen 😛
    pregatiti-va pt o serie de comentarii super pozitive la adresa Gripen 😀

  • De data aceasta este oficial:

    “F-35 deal scrapped as Conservative government begins new search for fighter jet

    OTTAWA—The federal Conservative government has formally pushed “reset” on its search for a new fighter jet after revealing that the Lockheed Martin F-35s they had picked would cost more than $600 million apiece to own and operate over their lifespan.

    Battered by opposition criticism, sticker shock and with the sharp critique of the auditor general ringing in their ears, Conservative cabinet ministers confirmed Wednesday that they were starting fresh in their search for a jet to replace aging CF-18 Hornets.

    “We have hit the reset button and are taking the time to do a complete assessment of all available aircraft,” Public Works Minister Rona Ambrose told reporters.

    …”

    http://www.thestar.com/news/canada/politics/article/1301215–f-35-purchase-to-be-scrapped-by-ottawa

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: