Aviaţie

F-35 e “smoking hot”

f-35a zbor de noapte

f-35a zbor de noapte

…sau mai mult smoking. Asta după ce, pe data de 14 Februarie, un zbor de încercare s-a încheiat înainte de durata planificată pe motiv de… fum în interiorul postului de pilotaj.

Problema a fost imediat relaționata cu unitatea de control termic produsă de Honeywell, unitate ce folosește baterii Litiu-Ion similare cu alte baterii (evident, tot Li-Ion) care s-ar fi descoperit că sunt responsabile de consemnarea la sol a intregii flote de de Boeing 787 Dreamliner.

Și totuși, în urma investigațiilor amănunțite, Honeywell a ajuns la concluzia că fumul nu a fost generat de bateria de 270 volți, care la momentul incidentului nu era în uz.

N-o fi văzut pilotul semnul de fumat interzis, probabil…

Și dacă F-35 a scăpat neconsemnat din cauza fumului, buba de la motor l-a priponit la sol.

Oricum, conform declarațiilor lui Chris Bogdan, responsabilul cu F-35 în Departamentul de Stat, făcute în Australia, la Melbourne și citate de Bloomberg întreaga “flotă” de F-35 se va putea întoarce la zbor la cel mult o săptamână dupa remedierea defecțiunilor.

Motivul consemnării la sol este, așa cum s-a mai scris, descoperirea unor fisuri la nivelul paletelor turbinei de joasă presiune. Buba e că nu e prima oară când Pratt&Whitney au belele cu F-135-ul destinat JSF-ului. S-a mai întâmplat și in Mai 2006, August 2007 și Februarie 2008, cei de la PW fiind nevoiți să reproiecteze motorul, lucru care, evident a dus la întarzieri în programul F-35, care la rândul lor au dus la creșteri ale costurilor. Pentru că se poate și pentru că o belea nu vine niciodată singură.

Defectele au fost izolate la nivelul paletelor turbinei de joasă presiune, fiind cauzate de oboseala materialului. În urma investigațiilor derulate între 2002 și 2007 s-a ajuns la concluzia că furnizorul, Western Titanium, a livrat materiale nu tocmai conforme cu specificațiile tehnice impuse prin contract. Deși se confrunta cu aceeași defecțiune, care se încăpățânează sa apară în același loc, PW susține ca materialele provin de la un alt furnizor, menționând că a trimis o scrisoare catre subcontractori în care cerea în mod expres să nu le fie livrate componente sau meteriale confecționate din titan provenind de la Western Titanium sau Mach 2 Metals.

Via
Courant

– Marius Constantin –

8 Comments

  • Pai sa cumpere de la noi, de la Zirom Giurgiu (nu stiu de ce ii mai zice Zirom, ca tecile alea de zirconiu pentru combustibil nuclear au renuntat sa le mai faca, si au dat la fier vechi utilaje care nu au fost niciodata folosite, au spart o gramada de bani pe ele)
    Titan ar mai face, daca le dau rusii bureti sau au deseuri de titan (de unde in romania ? implante dentare puse prost care au cazut ? sau tije ortopedice scoase si date la reciclat, doamne iarta-ma)

    Or sa il repare ei cumva, mai scot de undeva vreun superaliaj, ca are si P&W si GE si NASA divizie de materiale ca astia stiu ca lucrurile nu se fac ca si in romania, doar cu “declaratii politice” si “declaratii de intentie”

    Numai atata ca o sa se mai scumpeasca, si o sa mai intarzie, in afara de asta doar o problema inginereasca care trebuie sa o rezolve

  • Oare se va repeta povestea de la Eurofighter?

    Adica F-35 urile produse pana spre 2020, cum sunt alea 100 aflate in fabricatie desii testarea lor nu este incheiata, vor fi un fel de Eurofighter T1, urmand ca adevaratul F-35 sa apara dupa 2020.

    Si ce te faci ca cei mai multi potentiali operatori de F-35 nu vor putea sa renunte la avioanele astea si sa incerce sa le vanda la bulgari sau peruani, SUA, Israelul etc.

    Pt avioanele astea cu potentiale bune va mai fi nevoie de un pachet major de upgrade/remedieri, si poate o sa ni le vanda noua prin 2030 :)))

    • pai au fost chestii mari si la alte avioane
      la f16A la un moment dat au pus ampenaje mai mari cu 30% ca picau asa neasteptat, si au facut “retrofitting” si pe avioanele mai vechi

      apoi la un moment dat in 1993, au dat la AMARC sau la prieteni (gen Portugalia) toate F16A care au descoperit ei ca aveau o problema de structura, si in loc sa o repare au preferat sa faca varianta C , fara “retrofitting” la cele vechi ca au considerat ca nu merita pentru cata viata mai aveau in ele celulele de A sa le faca asa un upgrade de costisitor

      asa o sa fie si acuma, numai ca o sa mai intarzie si o sa coste si mai mult

  • Bogdan (o fi de prin regiunea noastra la origini?) e foarte furios pe Lockheed si Pratt – zice ca se comporta ca si cum ar fi la final de contract cand vor sa vanda ultimul avion si incearca sa scoata maxim.

    “What I see Lockheed Martin and Pratt & Whitney doing today is behaving as if they are getting ready to sell me the very last F-35 and the very last engine and are trying to squeeze every nickel out of that last F-35 and that last engine,” Bogdan told reporters at the Australian International Airshow in southern Victoria state.

    “I want them both to start behaving like they want to be around for 40 years,” he added. “I want them to take on some of the risk of this program, I want them to invest in cost reductions, I want them to do the things that will build a better relationship. I’m not getting all that love yet.”

    http://www.reuters.com/article/2013/02/27/us-lockheed-fighter-australia-idUSBRE91Q0AV20130227

    • Pai cam are dreptate
      programul asta e pentru pentagon, echivalentul Bechtelului nostru

      cu motoarele, aveau unul alternativ GE si R&R, cand au inceput sa creasca costurile la F35 au taiat motorul alternativ al GE de la finantare, si a ramas P&W ca unic furnizor
      http://www.bloomberg.com/news/2011-01-21/obama-continues-to-oppose-ge-f-35-engine-with-immelt-as-adviser.html

      acuma P&W daca stie ca ori la bal ori la spital, nu e alta alternativa (cum e la restul, unde ai un “aproape echivalent” motor de la alt furnizor) – clar ca iau 7 piei de pe ei
      si cu LM la fel, ei si-au asumat o tema de proiectare , cu un termen si costuri, pe baza a ceea ce scrisera Pentagon, marina etc la specificatii
      acuma inteleg, ca mai modifica ici colo, si fiecare “change request” la specificatie cred ca o folosesc ca justificare pentru costurile si intarzierile astronomice

      Ma rog, or sa o scoata la capat cumva, ca nu mai au alternative de intoarcere, la harrier-ele chiar nu au cu ce sa le inlocuiasca, si cu f16 f15 resapate cu electronice noi – deja incep sa fie chinezii competitivi cu clonele lor de suhoi si cine stie, poate le iese bine si vreun proiect propriu

      • pe undeva e o consecinta a nenumaratelor fuziuni din anii ’90. Probabil ramasi cu 2-3 competitori pe piata (si aia intelesi intre ei) nu mai exista competitie si furnizorii isi fac de cap. Aviz amatorilor.

      • Si eu cred ca alta era situatia in cazul in care existau doi furnizori directi de moatoare ca si la F 16. Atunci sigur ca se chinuiam ambii sa satisfaca cerintele proiectului si poate ca azi nu ar mai fi avut probleme ca sa zboare in supercroaziera. General Electric si Rols Royce erau exact compania care sa realizeze alternativa reala a motorului.
        Personal cred ca daca exista o concurenta gen F 16 vs. F 18 sigur invingatori erau din acea competitie clientii – Pentagonul in speta.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: