Aviaţie

F-35 a crapat din nou

F-35 sub semnul... oxigenului? :D

F-35 sub semnul… ghinionului ori al ţepei?

Cu fiecare lună care trece, mă gândesc din ce în ce mai serios la faptul că F-35 este o ţeapă şi mă aştept ca o corporaţie americană enormă să fie pusă la zid şi să cadă capete înalte marcate cu semnul mitei.

Da, F-35 a fost iarăşi oprit de la zbor. A numărat oare cineva de câte ori s-a întâmplat până acum?

Nu, nu accept argumentele pe care le bănuiesc deja… F-22 de câte ori a fost oprit de la zbor?

Şi iarăşi nu, nu accept argumentele pe care le anticipez.

De partea cealaltă, a Cortinei de Fier care nu a fost îndepărtată, ci doar realiniată, spuneţi-mi vă rog ce se vede?

Căci, de partea asta a Cortinei eu unul văd o ţeapă. Calea aleasă, cu F-22 şi F-35 este dincolo de teorie… falimentul. Da, falimentul. Citeam zilele trecute că pentru modernizarea avioanelor F-22 se vor cheltui încă 7 miliarde de dolari. Adică 7 000 000 000 $, ca să fie clar şi vizibil.

De data asta, este vorba de fisurarea palelor la turbina motorului de pe F-35. Aşa, şi?

Luna viitoare, ce va mai pica?

Şi iarăşi mă întorc la F-22: este în exploatare, da? Crapă? Se merită să mai enumăr câte probleme a avut până acum?

Dezvoltarea, achiziţia şi mentenanţa lui F-35, toate pe următorii 50 de ani, vor costa 1.5 trilioane de dolari.

Mă şi tem să scriu atâtea zerouri…Ok, României nu îi va fi necesar dealul ăsta de bani.

Avem – au câţiva de sus – un vis umed, dar în realitate e doar praf în ochi, cu achiziţia de F-35 pentru Forţele Aeriene Române.

De unde dracului atâta bănet? Da, n-o fi vorba de unu virgulă cinci trilioane de dolari, dar e pur şi simplu o reducere la nivelul numărului de avioane, a pregătirii piloţilor şi a tehnicienilor, a armamentului, a infrastructurii, a pieselor de schimb, etc., etc., etc.

Şi, de unde scoatem noi banii necesari? Noi, România, nu poate cumpăra 12 avioane F-16 de la dezmembrări, primite gratis de alţii… nici bani de luat o ţeapă, n-avem, d-apăi de F-35!

Cine va plăti “ora” de F-35, când noi nu avem de ajuns pentru Yak-urile 52 de la Boboc?

F-35 pentru România?

Pentru ţara care nu a avut bani să scoată trei tancuri la paradă?

Eu zic să lăsăm miştourile…

 

– Iulian Iamandi –

36 Comments

  • JF-17 Thunder, Iulica. Terminatzi cu tampeniile. Ambitziile europene s-au stins prin cumpararea Spartanelor si a fregatelor englezesti, care se stie ce si cum cu spaga. Nu mai trebuie platit nimanui nimic, nici pt Schengen, nici pt vizele de America, deci politicienii nostri pot sa bage puternic vastu’ in banu public. Multiroale? Ce-s aleam nasule? Nu mai bine facem noi o asfaltare, o reasfaltare, o intretzinere a asfaltului, ca s-o scoatem pe asistenta lu’ varciu sau capatos la un suc?

    Uite aici:

    “The JF-17 has a top speed of Mach 1.6. It can carry a variety of missiles and bombs, including air to air and air-to-surface missiles, supplemented by a 23/30 mm GSh-23-2 twin-barrel autocannon. It is powered by a RD-93 or WS-13 afterburning turbofan. Currently, the JF-17 is slated to become the backbone of Pakistan Air Force (PAF), complementing the F-16s as well as the J-10Bs (on order) within its aircraft ranks and is also expected to fill the duties of aerial reconnaissance, ground-attack, fighter and aerial interception.”

    Itzi trebuie mai mult?

    ” Potential customers

    Egypt is currently discussing a deal with Pakistan to co-produce the JF-17 for the Egyptian Air Force. The Azerbaijani Air Forces has negotiated with China for the purchase of several dozen JF-17s, worth approximately $16–$18 million each. The Sudanese Air Force is also reported to be negotiating for 12 aircraft. The Air Force of Zimbabwe reportedly ordered 12 JF-17 in 2004 but there are no current sources that confirm payment or intent of delivery. An article in 2008 reported several other countries including Bangladesh, Iran and Nigeria have been identified as potential buyers. In early 2010 it was reported that China had been in talks with around 5 to 6 countries on the JF-17, some of whom had sent air force pilots to test-fly the fighter. Bangladesh, Myanmar, Egypt, Iran, Lebanon, Malaysia, Morocco, Nigeria, Sri Lanka and Algeria showed interest in the fighter plane.”

    Deci, sa vedem, Bangladesh, Sudan, Nigeria, Zimbabwe. Asta-i nivelul nostru in aviatzie. Sa dea Domnu’ sa nu trebuiasca sa face politzie aeriana cu Iak-52.

  • …relax
    este vb de aviatia romana care nu mai zboara, ce sa ne gandim la tepele altora, respiram -inspiram si stam calmi .
    Cat tine de noi ,DA – doare rau de tot cand stii ca ai o tara nu tocmai mica, si nu ai aviatie, nu o sa ne atace extraterestii, dar ne trebuie aviatie.

  • Cred ca titlul e scris gresit, totusi. F-35 a avut crapatura de cand s-au apucat sa-l deseneze in Catia sau ce program or fi folosit. Carligul l-au pus gresit, pilotii se plang de vibratii si dureri de cap si ochi, F-22 cu OBOGS pe care inca nu l-au rezolvat din cate stiu. Eu mi-am pregatit punga de popcorn….it’ll be a party like in 1945.

    • @griff: problema nu e CATIA ci faptul ca tema de proiectare din 1995 cand s-a declansat proiectul JSF nu mai seamana deloc cu ceea ce se cere astazi in prag de 2015. Avionul e uzat moral inainte sa apara pe piata. De vina e in principal evolutia ultrarapida a capacitatii de calcul/senzorilor, armelor stand-off, materialelor, aerodinamicii ca sa nu mai spun de schimbarile in cerintele tehnico-tactice si de misiune. Astea sunt lucruri patite de F-22 si F-35 care sunt cu adevarat avioane de generatia V. Europenele Rafale/Eurofighter/Gripen sau rusii cu Su-35 inca nu s-au lovit de asta pentru ca alea sunt inca avioane ale anilor ’90, ma rog, putin retusate pe ici pe colo. De alte JF-17 nu mai vorbesc, sunt aparate “de umplutura” cu caracteristici ale anilor ’70. Oricum viitorul e al dronelor, aparatele de lupta pilotate (cu exceptia C.A.S.) sunt in impas pentru ca au ajuns sa fie un fel de Archaeopterix ale zilelor noastre.

      • Poate, dar momentan nu exista inca un UCAV cu performante comparabile cu ale unui fighter de gen 4,5-5 cel mai devreme ar putea aparea undeva la orizontul lui 2030 sau mai tarziu.

        Are F-35 probleme, dar ce avion de pana acum are un motor cu o tractiune de peste 200 Kn si necesita 8 miliarde coduri pt a functiona?

        Daca rusii sau europenii s-ar apuca sa faca asa ceva nu s-ar lovii si ei de aceleasi problema, ba chiar inca mai rau, totusi americanii au cea mai puternica industrie aero din lume.

        Ramane de vazut daca F-35 va fi un esec industrial si mai ales unul militar.

        In orice caz americanii in momentul de fata sunt prinsi intre ciocan si nicovala, daca renunta la F-35 vor pierde suprematia pe piata avioanelor de lupta, din alea 10 tari plus inca 10 potentiali musterii, nu stiu daca vor mai fi 5 tari care sa cumpere tot avioane americane(F-16E/F,F-15SE,F/A-18 E/F).

        • @victor: pai 2020-2025 va fi si orizontul pentru care e realist sa consideram ca va fi operational si F-35. Tehnologic vorbind suntem intr-o lume in foarte rapida schimbare iar un aparat de lupta pilotat a devenit foarte complex atat din motive obiective (anumite dimensiuni/limitari/echipamente) impuse de prezenta umana la bord cat si subiective (a devenit practic de neacceptat sa nu faci toate eforturile pentru a asigura maximum de sanse pilotului, nu mai ai cum ca proiectant sa-l consideri pe pilot semi-expandable). Astfel incat viitorul apartine dronelor de multiple feluri: cele asemanatoare ca dimensiuni si performante cu fighterele pilotate (UCAV-uri), cele hipersonice, cele orbitale (X-37), samd, samd. Aparatele pilotate vor fi mult, mult mai putine si vor fi mai degraba centre de comanda zburatoare si interventie in caz de situatii neprevazute, dezvoltate pe platforme asemanatoare ca dimensiuni/masa cu F-15/F-22, din clasa 18-22m lungime, 30-35 de tone la decolare, cu siguranta stealth, tixite cu electronica, posibil biloc, manevrabilitate 7-9g.

            • pai daca din 500 de drone lansate, 2-3 sau chiar 20-30 sunt “deturnate” de adversar si nu-si nimeresc tinta, nu vad unde e problema. In definitiv asta e conceptul de la care s-a plecat, spre deosebire de oameni, robotii sunt “expendable”, sunt consumabile. Ce anunta Iranul,
              1. nu e confirmata decat pierderea unei drone mai serioase(RQ-170-ul), sa nu-mi spuna cineva ca un aeromodel de-ala cu anvergura de 1m cum spuneau acum vreo 2 sapt iranienii ca au capturat poate fi considerata pierdere tactica. Probabil costa mai putin ca un incarcator de proiectile de 25mm.
              2. a pierde 1-2 drone din 2003 (deci 10 ani de-acum) de cand tot ii freaca la cap pe iranieni cu bazaitoarele alea mi se pare absolut OK fata de ce ar fi insemnat doborarea unui avion pilotat, capturarea echipajului, tratativele de eliberare, samd.

      • Problema cu care se confrunta F-35 este una inginereasca, nu una geo-politica. Teroristii (saracii) nu au nimic de a face ca le crapa la astia paletele de la turbina, sau ca inginerii care au proiectat carligul de apuntare l-au instalat unde nu trebuie.

  • Nu se va afla nimic despre vreo eventuala spaga pentru ca nu s-a dat. Greseala, daca se poate numi asa este ca s-a oferit un avion nemaipomenit de foarte special, ceva similar cu F 117, care vedeti unde a sfarsit, si pentru ca e definit asa de super se poate cere pe el un pret pe masura. La ce vor folosi aceste avioane, cu cine sa se bata in epoca actuala cand torul se rezolva financiar? Nu se pune problema. Marii producatori de armament trebuie sa traiasca, si inca bine, iar guvernele, in baza unei doctrine aiurea fundamentate trebuie sa se alinieze la standardul inpus de comandamentul NATO.
    In ce priveste politia aeriana, Cehii o fac cu L 159 o varianta transformata adhoc pentru vanatoare. Si IAR 93 avea, teoretic, functie de avion de vanatoare, asa ca de ce sa nu foloseasca Soimul la asa ceva. Iar in afara de politia aeriana la ce ne trebuie avioane de lupta? sa le facen incasari la americani francezi sau suedezi ?

  • IAR-99 nu poate fi folosit pt. politie aeriana din simplul motiv ca are viteza maxima mai mica decat viteza de croaziera a majoritatii avioanelor de pasageri. Un avion de linie ratacit poate zbura linistit in timp ce 99 ar gafai in urma lui. Pt. “politie aeriana” iti trebuie ceea ce in mod clasic se chema “interceptor” sau “point defense fighter”: un avion usor, cu detenta buna(timp de decolare din alarma mic, distanta de decolare mica, acceleratie liniara si viteza verticala excelente)inarmat cu tun de bord de 20mm (pt salve de avertisment/autoaparare), 2 rachete ghidate IR pentru “executia” rapida a aeronavei infractoare in caz de situatie critica si 2 rachete pt distanta medie, ghidate prin radar pentru lupta aeriana. Asta daca vorbim de “politie aeriana”. Intamplator e portretul robot al MiG-ului 21. Strict tehnic, Romania nu are nevoie de mai mult dar in nici un caz de mai putin. Un excelent interceptor ar fi fost MiG-ul 29 modernizat (cu radar AESA, databus nou, datalink si compatibilitate cu AIM-9X (sau echivalent) si AMRAAM (sau echivalent). Cu o distanta de decolare in configuratie lisa de 250 de m si o viteza ascensionala de exceptie (cateva secunde pana la altitudinea de 1000m) ar fi fost interceptorul potrivit pentru Ro pentru cel putin 10 ani de acum incolo, pana se limpezesc apele cu viitoarea generatie de avioane de lupta.

    • viteza avionului e o problema rezolvabila daca ai un numar suficient de aparate.

      americanii folosesc si avioane cessna ca avion de interdictie aeriana.

      problema la IAR-99 e varsta flotei, nr. insuficient, capabilitatile limitate – nu are radar, etc.

      mai exista trainere propuse pentru politie aeriana, inclusiv avioane non-reactive.

      IAR-99 e un bun punct de plecare pentru un viitor avion si eu as continua cu el, in special pentru re-dezvoltarea industriei aeronautice romanesti, ideal ar fi in parteneriat cu alte tari ca sa nu se mai reinventeze apa calda – trebuie sa facem si noi un salt tehnologic spre secolul XXI si e greu sa-l facem singuri.

      • IAR-99 e un foarte slab punct de plecare pentru aproape orice fel de avion din doua cauze principale: are numite limitari cu care a plecat din start, in principal din cauza motorului vechi care era disponibil la vremea respectiva. Chiar mai important decat asta, nu are o gandire modulara ca majoritatea aparatelor actuale. Cumulat asta inseamna ca are potentialul de dezvoltare epuizat. Daca ipotetic s-ar vrea un trainer nou ar fi mai ieftin un proiect de la 0 decat modificarea/dezvoltarea lui 99. O dezvoltare a lui IAR-99 s-ar face doar in urma unei comenzi politice dar cand se amesteca politica in inginerie…
        Cat priveste Cessna ca interdictie aeriana nu am auzit pana acum dar o fi doar contra aeromodelelor si elicopterelor usoare gen Robinson. Daca IAR-99 are Vmax aprox 850/ora si un Boeing 747 iti intra neautorizat in spatiul aerian cu 920km/ora, la 11000 metri altitudine e o problema de ciclul primar sa-ti dai seama ca nu-l poti intercepta niciodata chiar daca ai cate un IAR-99 in fiecare comuna.

  • F35 PENTRU NOI, NOI NU AVEM BANI DE BENZINA PENTRU LOGAN SI VREM SA SA NE “TRAGEM” FERRARI! FRATILOR TREZITI-VA SI HAI SA GASIM O SOLUTIE FEZABILA SI REALISTA. SCANDALOS ESTE CA EXISTA SOLUTII DAR AI NOSTRI DIRIGUITORI SE FAC CA NU LE VAD CA NU LE “IESE” CAT VOR EI SPAGA,E CEASUL AL TREISPREZECE-LEA, WAKE UP !!!

  • F-35 nu mai poate fi oprit. S-au dorit prea multe in acelasi timp si urmarile se vad. Softul avionului are 24 milioane linii de cod, fata de “doar” 5 milioane la F-22. Cine are ochi o sa vada multe dincolo de cifra aia enorma.

  • O sa-mi sara lumea in cap ca-i scump ca-i cu turbina crapata, facem abstractie de ce vrea si ce poate Romania.
    Un raport al LM despre evolutia testelor pe F-35 pana in 23 feb.
    http://defense-update.com/20120223_f35_testing_records.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+DefenseUpdate+%28Defense+Update%29

    Si un articol din 2012 despre evolutia lui
    http://www.ainonline.com/aviation-news/ain-defense-perspective/2012-10-19/lockheed-martin-provides-f-35-flight-test-update

  • Specific romanilor care stiu mai bine tot timpul.
    F35 e unul dintre cel mai ample programe militare de cercetare dezvoltare.
    E ca un organism viu, cerintele si dotarile au crescut odata cu testele si cu dezvoltarea pentru ca s-au descoperit o gramada de lucruri noi, radar, invelisul cu senzori, comportamentul, programe si algoritmi testati care vor fi aplicate si in alte proiecte.
    Normal ca paserea pare o aberatie daca privim dpdv balcaico-postcomunist.
    Imaginati-va avionul asta care comanda independent vreo 15 drone si care poate fenta orice racheta ghidata radar. Ar mai iesi ursu’ din barlog? cred ca si-ar suge ghearele.
    Chiar asa de prosti sunt toti din armata aia de ingineri?
    F35 e dat dracu si este cu mult peste ce putem concepe noi.
    Si normal ca un proiect asa ambitios si SF se loveste de multe necunoscute. Dar chiar sa credem ca e inutil sau ca e un esec….si noi nu avem in ce baga benzina….

    Si Romania daca joaca bine, in 2030 si-ar permite fara probleme. Problema e alta, de slugarnicie, hotie si datu cu parerea. Ba mai vad pe aici si fani ai ursului…imi vine sa fac spume. Nu ma mir ca am ajuns in halul asta.

    Si cine crede ca razboaie nu vor mai fi sau ca noi nu vom mai fi implicati e naiv si nu a inteles nimic din istoria recenta. Eu nu am nici un dubiu ca o sa ma prinda o zi imbracat in camuflaj, dar nu ca sa merg la pescuit. Si vom fi la fel ca in ’39.

    • Din ce bani in 2030?

      Se deschid fabrici, creste productia de ceva, exportam mai mult? Pentru noi, panta e doar descendenta. Din ce crezi ca va merge mai bine pana in 2030?

      Lasa spumele, ca nu am ajuns aici din cauza unor discutii pe net. Au avut altii grija.

      Armata aia de ingineri a mai dat-o in bara si cu alte ocazii, de-a lungul timpului. F-104, de exemplu si ar mai fi. Si si in trecut, i-au facut si pe altii sa isi termine programele proprii si sa cumpere super-avioanele lor care erau de fapt praf.

      Adevarul este ca acum si F-22 si F-35 sunt imperfecte, iar modernizarile si eliminarile de defectiuni cu siguranta vor fi peste puterea buzunarului tarilor de nivelul Romaniei si vor fi greu de suportat si pentru tarile dezvoltate.

        • De acord, dar mai trebuie sa se intample si altele.

          In urma cu niste ani am asistat la o discutie, in care unul care luase niste bani din fonduri UE propunea sa taie un porc, sa cheme niste acordeoane la cap, ca sa fie bine. Urma sa fie calcat de o inspectie straina, iar cei care dadusera cu batul ca totul era ok, erau pe cale sa faca stop cardiac.

          Iar daca facem un sondaj intre noi, in care fiecare sa spuna cati dintre cunoscutii sai lucreaza la negru sau au minimul pe economie in acte, dar mai mult in mana, sa vezi ce ne ia pe toti pesimismul…

          • In time frame-ul 2018-2030(ala in care suspectez ca in Armata Romana ar urma sa se faca si sa se dreaga), efectiv nu stim ce se va intampla, in bine sau in rau.

            Personal cred ca in 2030 situatia in Romania va fi economic mai buna, vor fi mai multi bani cel putin, ca ar putea exista alte probleme grave la momentul ala, foarte posibil.

            Pentru comparatie, in 1999 Romania era o tara care a trecut la milimetru pe langa o lovitura de stat si colaps general economic, in 2008 Romania avea un PIB de 6 ori mai mari si era sufocata de masinile cumparate in leasing.

            Legat de ce mai producem sau nu in Romania, prin 2006 industria auto/componente auto exporta undeva la 6 miliarde euro, astazi a trecut de 12 miliarde euro anual iar investitii inca se fac in noi facilitati/extinderea celor existente, daca s-ar imbunatati infrastructura ar fi posibil sa vedem chiar investitii si mai mari in Romania in sectorul asta, la fel si industria de software, in anii de boom aveam exporturi anuale de cateva sute milioane euro, acum am trecut de 1 miliard, si sutem printre primele 10 tari din lume in privinta exporturilor de soft, ar mai fi si sperante din agricultura, Romania are potential in asa ceva, in ultimii ani chiar sau cumparat/comasat suprafete importante de teren agricol, ramane de vazut ce se va intampla, la fel cum ramane de vazut ce se va intampla cu toate resursele minerale de care ar dispune Romania, cat de mari sunt ele pana la urma, care va fi impactul asupra Economiei Romaniei, si cat de toxice ar putea devenii pt economie aceste resurse daca va exista o bula a resurselor de mari proportii, si nu in ultimul rand, cu celelalte sectoare ale economiei, comert, servicii, constructii care sunt ciclice, intr-o mare masura se pot misca independent de sectoarele astea principale samd.

            Ramane de vazut ce se va intampla.

            • Normal ca stii ca Dacia apartine grupului Renault, firma franceza, iar cu exceptia impozitelor pe salariile angajatilor, pe teren si utilitati, profitul real al firmei Dacia merge in Franta, iar cel al Petromului, subsidiara grupului OMV, merge tot in Austria.In acest moment majoritatea capitalului din aceasta tara este strain iar profitul merge in strainatate, nu la bugetul statului nostru.

              • rezultatele Petrom sunt doar consolidate in cele ale OMV, si profitul Petrom ramane in Romania (anul trecut a fost un dividend brut de 310 lei vechi, statul roman a si primit dividende, nu doar impozit pe profit, impozit o data la sursa 16% si dupa asta inca o data 16% pentru cine ia dividende )
                Au facut si Petrom destule “contre” cu statul, una din ele fiind refuzul de a vinde gaz la cosul reglementat, pentru care au facut centrala aia in cogenerare de la Brazi (pentru curent este teoretic o piata “libera”, se vinde curentul pe o piata administrata de transelectrica pe baza de “oferte de merit”)
                Dar “profitul” e in romania, nu in austria, in austria isi iau dividendul net (care e foarte mare intr-adevar, pentru pretul ala de coma platit la privatizare)
                Pentru statul roman e mai mare afacere Petrom asa cum e acuma , decat cu petrom de stat, socoteste si singur, inca sunt pe net situatii financiare de dinainte de OMV

                de dacia, in ue sunt mecanisme de astea gen transfer pricing si sunt obligati sa faca raportari pentru asta, daca fac ceva ilegal sunt foarte usor de prins, si de aia ma indoiesc sincer ca in loc sa plateasca 16% aici impozit pe dividend, si sa nu mai fie impozitati in Franta, sa faca “altceva”

                cata vreme esti “prietenos” ca stat, si ai cota unica mai mica decat impozitele pe profit in austria sau franta, si ai acorduri de evitarea dublei impuneri (care e parte a tratatului UE) – nu ai ratiunea logica sa faci “dedesupturi” de astea de care ziceti, cu “profitul real al firmei”

            • Resursele minerale ale Romaniei, mai ales cele din platoul continental al Marii Negre sunt sau vor fi exploatate de catre firme occidentale care vor plati ceva redeventa si comisionul aferent politicienilor nostrii insa profitul va fi foar al lor si va merge in tarile lor.
              La modul real, acum ca Romania isi asigura cea mai mare parte a necesarului de gaz metan di resurse proprii, exploatate de OMV, avem preturi foarte bune pentru populatie?
              Victor, hai sa fim realisti, nici pesimisti, insa nici sa visam la lucruri ireale.

      • resboiu, din pacate trebuie sa te contrazic in cateva puncte:
        1. da, in Romania se deschid fabrici si chiar exista productie industriala, orientata culmea spre export. Doar ca nu mai sta nimei sa le laude la Telejurnal in fiecare seara. Ca presa s-a tabloidizat si prezinta doar barfe si stiri apocaliptice sunt de acord dar asta e alta problema.
        Graficul de ma jos arata ca exporturile Romaniei sunt preponderent industriale deci nu suntem chiar bananieri.
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Romania_Export_Treemap.png
        Cat despre F-104, SUA nu au facut doar avioane perfecte dar nici F-104 nu a fost asa o rabla de avion cum e prezentat. De fapt a fost un interceptor chiar performant la vremea lui. Cine a inteles asta si l-a utilizat in scopul in care a fost proiectat, la exploatat zeci de ani fara pierderi (Spania de exp), cine a vrut cu orice pret sa-l faca “JaBo” (Germania de exp.) a dat cu el de pamant pana la loc comanda.
        F-22 si mai ales F-35 sunt imperfecte dar tehnologic sunt peste zece de ani in fata a orice altceva exista pe piata. Sunt totusi de acord ca si le pot permite si acum si in viitor doar statele bogate si cu o solida baza tehnica.

        • Ca o clarificare: nu consider ca in viitorul previzibil Romania isi va putea permine sa cumpere sau sa intretina sau macar sa exploateze avioane de genul F-35 la intreaga capacitate. Chiar daca printr-un miracol ni le-ar face cineva cadou, ar fi mai mult un fel de piese de muzeu.

  • Recent am vazut pe net informatii despre proiectul de recheta multirol al LM, CUDA, care va permite lui F-35 sa care 12 rachete in loc de 4.

  • a mai dat pentagon chixuri monumentale
    recent a fost un proiect de “procurement” in oracle pentru care au spart aproape un miliard de dolari si l-au anulat, au ramas cu vechile 20 si ceva de sisteme care voiau sa il inlocuiasca cu unul singur, au mai fost Valkyrie, a12 etc

    Problema cu F35 – eu cred ca e clar una mare de tot
    adevarata problema e ca nu au “plan B” la asta, de aia merg inainte cu el si se screm sa il repare

    Nu toate sunt probleme ingineresti
    de exemplu daca ai specificatii ca avionul sa aterizeze pe portavion, pe sist Catobar de acuma, si in alta parte la specificatii ti se cere sa aiba forma aia ciudata lata, si in alta parte scrie ca ai un singur motor nu doua cum sunt avioanele marinei de tz ani incoace sa poti pune carligul intre motoare, cum e rafale sau su si mig navale, si in alta parte scrie ca trebuie sa ai un rcs maxim de nu stiu catzi inchi patrati din lateral sau de jos, si forma de la fuselajul posterior e data de aia cu stealth-ul care calculeaza imprastierea la radar, ce bici sa faci din toate gramezile astea de sa nu zic ce?

    a trecut razboiul rece, “cursa inarmarilor”, cand apareau la fiecare 10 ani sa zic o generatie noua de avioane, prea mult timp au scris la specificatiile alea, pana le-au scris au devenit “outdated” si le-au refacut

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: