Aviaţie

Noi sau vechi, dar vor fi F-16!

F-16

Vicepreședintele comisiei de apărare din Camera Deputaților, Deputatul PNL George Scutaru a declarat că România are de ales pentru înzestrarea Forțelor Aeriene cu avioane multirol între varianta dotării cu avioane F-16 noi, cel mai probabil Block 52, și cea a unor avioane la mâna care acum sunt folosite de Forțele Aeriene ale Olandei și/sau Portugaliei, avioane F-16A/B modernizate cu pachetul MLU.

Deputatul a declarat că o decizie hotărâtoare pentru viitorul multirol ar trebui să fie luată în ședința CSAT de astăzi care va începe de la ora 14:00, tot deputatul a mai declarat că neluarea unei decizii a Consiliului Suprem de Apărare a Țării în ședința de Joi ar putea avea efecte negative grave asupra capacități de apărare a țării, cel mai probabil o indecizie va conduce la o amânare (datorită anului electoral), către anul 2013 a hotărârii privind programul avionului multirol, ceea ce ar putea lăsa România descoperită în privința apărării aeriene începând cu anul 2015 (an în care resursa avioanelor MiG-21 va expira), pentru un an sau chiar mai mult.

Scutaru a reconfirmat planul de dezvoltare al RoAF care prevede achiziția într-o primă fază a unui număr de avioane de generația a patra F-16, noi sau la mâna a doua urmând ca într-un orizont de 15 ani Aviația Militară să achiziționeze avioanele de generația a cincea  F-35.

Așadar astăzi este posibilă luarea unei decizi oficiale în privința multirolului.

Va urma..

42 Comments

  • Mda…
    Era de asteptat ca CSAT sa ia o decizie de genul “dupa mine potopul” 🙁
    Uimitor e ca pana acum n-au parut sa realizeze ca vom ramane cu cerul descoperit…

  • S-a apucat si Scutaru sa se bage in seama. F-16 Olandeze sau Belgiene sunt bune de casat, au tras mult de ele. La fel si alea portugheze, vor fi noi.

  • Daca s-ar cumpara F-16 noi,Block 52 eventual cu un kit de modernizare care sa includa un radar AESA ar mai fi cum ar mai fi,chiar daca am avea numai 24,poate ca in 2020 s-ar mai cumpara alte 24 de avioane,dar lucrul de mai grav mi se pare intentia aberanta de a cumpara 24 F-16 A/B..deci am regresat de la F-16 Block 25 modernizate in spiritul Block 52 la carute vechi de 30 de ani..mai vechi decat alte avioane pe care RoAF le-a retras(MiG-23;MiG-29),oricum astept sa mi se demosntreze ce avion bun este F-16 A/B fata de Gripen noi C/D,ca F-16 a demonstrat nustiu ce pe campul de batalie,ca americanii ne apara,desi avioanele nu le cumparam de la americani ci de la Portughezi dar oricum si aia ne apara etc.

    Apropo daca tot se doreste achizitia de avioane la mana a doua nu inteleg de ce nu se incearca varianta Mirage 2000-09 ex EAU,care sunt cele mai bune avioane sh disponibile pe piata,urmand ca din 2020 sa luam si 20-30 Rafale care sa completeze/intareasca o flota de 40-50 Mirage 2000.

    Acum se vede ce decizie proasta a fost retragerea MiG-29,se putea merge pe o modernizare in Rusia dar cu avionica Israeliana,rusii ar fi fost incantati,noi mai bine de atat nu am fi avut incotro toata lumea fericita,costa mult ora de zbor de acord,sunt curios care ar fi costul pe ora de zbor pentru un avion vechi de 30 de ani.

    Tot raul spre bine,poate ca in 2020 or sa se cumopere niste F-35,practic sa cumparat timp nimic mai mult.

  • Daca vor lua F 16 noi mai e ceva dar second hand….pot sa se duca dracului, interesant este ca nici nu se uita la oferta suedeza si la cea europena, parca nici nu ar exista.
    Pe mine contribuabil acest lucru este inca un exemplu de nesimtire crasa politicianista, acest lucru ma indreapta tot mai mult sa ma gandesc la a schimba aceasta tara cu totul…EMIGRAREA
    Oameni buni astia din CSAT nu intreaba si ei un pilot militar ce e ala un avion nou si ce e ala un avion second?!
    Peste 5 ani iarasi o sa fim in situatia de acum cu alegerea multirolului ca nu vom avea bani de F 35 ci doar de carpeli……trist!

    • Exact ce spuneam mai devreme; mentalitatea “dupa mine potopul”…Ciudat este ca nici suedezii nici italienii nu si-au mai bagat jucariile la inaintare… 😐

      • Pai la ce sa ti le mai bagi astepti decizia…le-ai spus odata care e oferta ta si eu toco-toco cu F 16, ai prezentat in parlament si ei tot cu F 16 de parca alt avion nu ar exista pe lumea asta..normal ca nu iti mai vine sa incerci marea cu degetul…daca tot sti ca nu iti da nimeni nicio sansa nu incerci.

      • Pai nu s-au mai bagat pentru ca stiu ca deja jocurile sunt facute.Trebuie doar sa fie oficializate.S-a optat pentru F16 in special din motive strategice.Se spera o relatie privilegiata cu SUA, antrenamente comune cu aviatia militara americana care ne va asigura si suport logistic(armament, piese de schimb, componente, etc) alaturi de Grecia sau Turcia, care exploateaza tot F16, si ne pot ajuta la o adica, din punct de vedere logistic.In situatia in care vom exploata F16, bazele noastre aeriene vor putea fi folosite lejer, din punct de vedere logistic, de aviatia militara SUA, ma refer in special la aparatele F16 care vor beneficia de sprijin tehnic corespunzator, fara sa mai fie nevoie deplasarea personalului tehnic in Romania.Daca va fi nevoie, americanii vor putea disloca usor, in cateva ore, zeci sau sute de aparate F16 pe aerodromurile militare romanesti.
        Este ok daca va fi F16, nou, chiar si block52, daca va fi echipat cu radar AESA si va fi urmat de un offset corespunzator.La o adica ar putea fi achizitonate in prima faza doar numarul de aparate necesare pentru misiuni de politie aeriana, iar ulterior, cand ne permitem financiar, sa fie achizitionat si mult visatul F35, daca o sa ni-l permitem.

        • da..si o sa ramanem ca in Primul Razboi Mondial(cu suport moral in loc de arme si munitie) daca ne tot lasam pe mana Coalitiei mai ales ca suntem la granita cu estul:|….

    • Au intrebat piloti militari, care de altfel au testat aparatele aflate in competitie, insa se merge pe o achizitie strategica.Daca se va cumpara F16, nou,chiar si block 52, desi Viperul ar fi si mai ok, cu radar AESA, vom primi offsetul corespunzator, iar peste 15 ani vom cumpara F35, atunci oferta americana ar fi cea mai buna, chiar daca acum, Gripenul NG este la sufletul meu.

    • Se zice ca aerodromurile noastre au fost modernizate cu bani primiti de la americani.Perosnal cred ca au facut acest lucru pentru a putea folosi oricand bazele noastre aeriene.Prezenta firmelor americane in Romania, exploatand petrol si gaze naturale, sau dezvoltarea retelei de transportare a petrolului si gazelor naturale din zona Marii Caspice, spre vestul Europei, va avea ca efect,cel putin dislocarea unor escadrile de avioane militare americane, in aceasta zona a Europei,care vor putea folosi pistele noastre de zbor.

    • asa-i cand in loc de experti in domeniu iau politicieni decizii…se cunoaste lipsa lor de escperienta si poate si de mentalitate…

  • La asa politicieni ma si mir ca nu ne tzepuiesc mai rau Lockheed Martin, eu unul daca Romania e asa de proasta as merge pe maximul de profit, le-as vinde 24 de avioane cu 5-6 miliarde ca si asa dolarul e in scadere si de imprumut poate sa se ocupe Romania dobanda 10-15% pe an sa manance si gura lor ceva!

  • Jocurile privind F-16 erau deja făcute. Vom lua avioane la mâna a doua. Părerea piloților nu are nici o relevanță. Factorul politic nu ține cont de părerea armatei, care armată este și ea politizată până la saturație. Un contact de achiziție la mâna a doua oferă posibilități multiple de sifonare a unor sume consistente față de un contract de avioane noi.

    • Mie imi pare rau de pilotii romani in primul rand si ma gandescu cum te simti cand tot timpul ti-o iei cu dotarea si orele de zbor….cand am fost in Ungaria unul dintre pilotii romani imi spunea ca el se duce in civilie….ca multirolul pentru el numai are nicio importanta ca si asa va sta mai mult la sol cu solutia second hand aleasa….trist, pacat, F 16 noi vin cu offset cele second hand vin cu o mare de promisiuni…..

        • Niciun software nu costa atatea milioane de dolari decat daca e umflat…doar ca sa dea bine, in plus exista varianta educationala a acelui software daca el se vinde unei universitati…astea sunt facut ca sa scoata ochii prostilor…

        • “nu de licente software”…hi..hi…da nu avem torrente?…ca doar suntem asi in piraterie…mai nasoala o sa fie treaba cu upgrade-urile de care nu cred ca vom avea parte la F-16-uri prea curand…:|

    • Pffffff…poi degeaba credeti ca s-au chinuit bajetii dashtepti sa insceneze Ciorogirla, si sa-l dea jos pe gen. Croitoru??? Ca ala , saracul, a declarat public ca nu vrea F-16…Ajea ca…l-au facut tinar rezervist, ca sa poata face treaba regulamentar…:D

  • Avem nevoie de avioane NOI nu harburi vechi la pret de nou. Dar cum “ceva e putred in Danemarca …” si tradarea este la loc de cinste in Parlamentul Romaniei, clar ca vom lua tzeapa si de data asta !

  • Deci până la urmă o să înlocuim Lancerele cu niște hârburi ceva mai noi (cu vreo 8-10 ani) decât Lancerele. Bună treabă. Mișto. Și le luăm și de la marea forță aeriană portugheză care probabil le-a folosit ca să sperie coloniile de păsărici de pe țărmul Insulelor Baleare.

    • Inclin sa cred ca vor fi noi; daca le vand, portughezii vor ramane fara avioane pentru politie aeriana, iar cele olandeze s-au dat deja (ma rog…cele care meritau sa fie luate)… Deci vor fi noi sau vor fi la a doua de la americani…

      • Și sper (și cred) la fel. Dar na… nu puteam să mă abțin să nu fac un pic de mișto pe seama ideii de F-16 portugheze 🙂

  • Un sfat: nu va mai pierdeti timpul cu Scutaru. In afara de data de expirare a MiGurilor care e cunoscuta de ha ha, el nu a spus nimic, doar si-a dat cu parerea.

  • Fratilor io remarc urmatorul lucru,din pacate exista posbilitatea sa fim nevoiti sa cumparam avioane F-16 sh,nu avem bani asta este lucru de inteles pana la urma doar nu o sa fim nebuni sa aruncam bani de supersonice cand in tara asta se inchid spitale si o jumatate din Romanie este in evul mediu.

    Daca Romania ar dori sa cumpere 48 Gripen/F-16 noi(plus AMRAAM/Meteor;AIM-9X/IRIS-T;JDAM/Paveway;RBS-15),probabil ca pretul s-ar invarti intre 3,5-4,0 mld euro,deci o rata anuala de 300-350 milioane euro,bun este posbil sa nu ne permitem o asemenea suma de bani,tara are alte prioritati.

    Prioritati cum sunt,aici ma limitez strict la sistemul national de aparare,serviciile secrete,in Romania SRI;SIE;SPP;STS toate 4 sparg O JUMATATE DE MILIARD DE EURO ANUAL!!,zic si io nu dau cu parul,nu este posbila o reducere a bugetelor serviciilor astora de la 450-500 milioane de euro la aproximativ 200 milioane iar astfel cele 200-300 de milioane de euro economisite din bugetele serviciilor secrete sa fie redistribuite pentru bugetul armatei respectiv pentru programul avionului multirol,sa se cumpere niste avioane serioase(Gripen NG/F-16V/Eurofighter/Rafale/F/A-18S.Hornet),intr-un numar decent(48 bucati).

    Bun lucrul asta nu o sa se intample,serviciile secrete vor avea in continuare bugete marite iar armata nu.

    Deci concluzia mea este,nu avem avioane findca avem servicii secrete.

  • Sedinta CSAT nu se mai termina ? Cat timp tine ? (prin timp ma refer la ore si nu la sticle de uischi consumate 😀 )

  • Am un feeling asa ca nu s-a luat nicio decizie la CSAT si ca vor impinge totul pentru prima parte a anului viitor. Acum nimeni nu isi permite sa dea sute de milioane de euro pentru “niste avioane”. E an electoral, s-au inchis spitale, s-au dat oameni afara…

    Sa asteptam comunicatul chiorului.

  • Stimabile, aici preferam sa nu facem politica, drept pentru care (cu intarziere ce-i drept) am editat commentul tau.

    Ramai pe subiect, te rog 😉

  • ce sa zic, i-mi pare rau pentru pilotii romani.,se putea mai bine, chiar si acele Mirage 200, dar aici e decizie politica : scutul antiracheta,”impotriva Iranului, he..”, politica militara o fac americanii pe continent, era clar de la inceput ca se va lua F 16, la general vorbind nu e un avion rau,chiar i-l admir,pentru mine e un fel de MiG 29 american, dar sa iai vechi?.. hmm, nu se merita dupa bani..

    • Versiunea oficiala ar fi ca luam acum SH-uri pt ca doar atat ne permite acum, si ca peste cativa ani vom cumpara F35.Din motive electorale nu cred ca anul acesta se va lua o decizie pentru achizitionarea multirolului.
      Solutia de criza ar fi o noua reabilitare a MIG21, la Bacau, si folosirea acestuia inca 6-10 ani asa cum vor proceda si croatii.Toti ne-am saturat de MIG21, insa decat F16 A/B, imi permit sa afirm ca mai bine continuam cu Lancerul, ca solutie de tranzitie spre un viitor multirol.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: