Diverse

F-16 romanesti: viitor, prezent, dar mai ales trecut

F-16 BM, Nr.1610, Fortele Aeriene Romane

Sambata, in a doua zi a Conferintei de securitate de la München, ministrul apararii Mihai Fifor a avut o intalnire cu CEO-ul companiei americane Lockheed Martin, Marillyn Hewson.

Discutiile s-au axat pe cooperarea in domeniul militar, avand in vedere ca Ministerul Apărării Nationale urmeaza sa dezvolte programul major de inzestrare cu Sisteme Lansatoare Multiple de Rachete cu bataie mare – HIMARS. Cu aceasta ocazie, oficialul roman a reiterat importanta dezvoltarii cooperarii cu companiile romanesti din industria de aparare.

“Pentru Romania, realizarea capabilitatii de sprijin de foc indirect constituie un interes esential de securitate si contribuie in mod semnificativ atat la consolidarea parteneriatului strategic cu Statele Unite ale Americii, cat si la indeplinirea angajamentelor asumate de Romania in cadrul NATO”, a spus ministrul Fifor in cadrul intalnirii.

Oarecum ciudat, comunicatul nu mentiona nimic despre o eventuala abordare a subiectului avioanelor multirol F-16 in discutiile ministrului cu oficialii americani (cu ocazia aceleiasi conferinte, domnul Fifor a mai avut discutii cu James Mattis, Secretarul Apararii si cu congressmanul Mike Turner, membru al Armed Services Committee).

In cadrul conferintei de presa sustinute marti, 20 Februarie, la sediul MApN, ministrul Fifor a declarat ca Romania doreste sa completeze escadrila de F16 cu inca patru aeronave si are in proiectie achizitionarea a inca 36 de astfel de aparate de zbor.

“Deocamdata este o discutie pe care o avem cu Fortele Aeriene Romane. Noi am dori sa completam in momentul de fata escadrila pe care o avem de F16 cu inca patru aeronave. Si inca o proiectie de inca 36 de aeronave F16 pentru care am solicitat in SUA sa ni se comunice daca exista posibilitatea sa achizitionam de acolo. Deocamdata, asteptam raspuns, pentru ca nu te duci sa cumperi F16 de pe o zi pe alta”, a precizat ministrul Fifor.

“Nu este o negociere. Prima data soliciti sa vezi daca exista aceste aeronave si, daca exista, care este pretul. Si, dupa aceea, se intra la o negociere, desigur. Asteptam raspunsul”, a explicat Fifor, citat de Agerpres, referindu-se la etapele viitoarei achizitii.

Sa ne intoarcem putin in trecut…

Pe 19 Mai 2008, Congresul Statelor Unite este notificat referitor la o potentiala vanzare de aeronave F-16 catre Romania. Avioanele F-16 C/D ar fi fost din cea mai noua versiune la data respectiva (cel putin partial), Bk50/52+ iar valoarea toatala a contractului ar fi putut ajunge la 4.5 miliarde de dolari. Achizitia s-ar fi impartit in doua transe:

  • transa 1 formata din 24 aeronave multirol F-16 C/D Bk25 reconditionate si modernizate (partial) la standard Bk50/52, echipate cu radare Northrop Grumman APG-68v1 si motoare Pratt & Whitney F100-PW-220 Increased Performance Engines (IPE);
  • transa 2 formata din 24 Aeronave F-16 C/D Bk50/52+ echipate cu motoare Pratt & Whitney F100-PW-229, sau General Electric F110-GE-129 Increased Performance Engine (IPE) si radare Northrop Grumman APG-68v9

Notificarea mai prevedea vanzarea de radare si motoare de rezerva pentru ambele versiuni, rezervoare conforme pentru Bk50/52+, containere de recunoastere si de descoperire/desemnare a tintelor, sisteme Link-16, sisteme integrate de navigatie, sisteme IFF si de lupta electronica. Incluse mai erau echipamente de sprijin, kit-uri de modificare si reparatii, piese de schimb, dezvoltare si integrare de soft-uri, servicii de livrare si antrenament, simulatoare. Se preconizau mai multe deplasari in Romania a reprezentanilor guvernamentali si ai contractorilor cu scopul asigurarii sprijnului tehnic si logistic, a gestionarii programului si a instructiei, pe o perioada de pana la 15 ani.

(Textul notificarii nu mai este disponibil in baza de date a DSCA dar o transcriere este disponibila aici)

F-16

Cele 24 F16 C/D Bk25 ar fi urmat sa fie puse la dispozitia Romaniei ca EDA (Excess Defense Articles): aeronavele aflate in conservare sau in uz urmau sa fie reconditionate si modernizate de catre USAF, apoi livrate catre Fortele Aeriene Romane.

Conform arhivei EDA, in anul fiscal 2008 au fost identificate 24 de celule F16 C/D Bk25 si 29 de motoare P&W F-100 ce ar fi trebuit transferate catre Romania, dupa modernizare. Valoarea totala a achizitiei a fost de 346.3 milioane de dolari (la data intrarii in serviciul USAF) iar valoarea curenta (calculata la data aprobarii donatiei echipamentelor ca EDA, in 2008) ajungea la putin sub 25 milioane de dolari. Aceste demersuri au fost anulate pe data de 14 Septembrie 2009.

In anul fiscal 2009, se identifica alte 24 celule F-16 Bk25 si 29 motoare F-100-200 aflate in uzul USANG, acestea urmand a fi reconditionate si modernizate in atelierele USAF inaintea potentialei livrari catre Romania. Valoarea initiala a achizitiei (la data intrarii in serviciul USAF in perioada 1984-1986) a fost 249.5 milioane de dolari, iar valoarea curenta la data aprobarii donatiei era calculata la putin peste 21 milioane de dolari.

Potrivit informatiilor din presa vremii costul total al acestei prime transe ar fi putut ajunge la 1.2 miliarde de dolari (dintre care 400 milioane ar fi reprezentat antrenamentul pilotilor si tehnicienilor, 500 milioane reprezentand reconditionarea si modernizarea aeronavelor, iar diferenta ar fi trebuit cheltuita pentru inarmarea aeronavelor). Programul este respins de catre americani pe 30 Septembrie 2010 in urma incapacitatii Romaniei, confruntata cu efectele crizei economice, de a achita avansul ce ar fi consfintit demararea operatiunilor de reconditionare si modernizare.

Cele 24 F-16, devenite astfel disponibile, vor fi totusi reconditionate si modernizate in atelierele USAF si in cele din urma (nu fara peripetii) livrate Indoneziei.

In 2013, dupa indelungi cautari, Romania achizitioneaza din Portugalia o escadrila de 12 F16 A/B MLU, subiect tratat pe larg pe acest sit.

… si inapoi in zilele noastre.

Fortele Aeriene Romane intentioneaza sa creasca cu inca patru numarul de aeronave aflate in inventarul Escadrilei 53, pentru un total de 16. Cele 4 F-uri 16 de “completare” s-ar putea dovedi o miscare inspirata odata cu preconizata operationalizare a escadrilei de pe Borcea, cele 12 avioane existente in momentul de fata putanduse dovedi insuficiente pentru a asigura ciclul standard de mentenanta, zboruri de antrenament si instructie si misiuni in cadrul SLPA.

Despre celelalte 36… ar trebui stabilit pentru inceput tipul lor: A/B-uri aduse la standard MLU sau C/D-uri aduse la un standard comun?

Pana atunci, AMARC mai are in inventar 230 exemplare F-16 A (dintre care cel putin 40 Bk15, fabricate in anii fiscali ’82 si ’83) si 49 exemplare F-16 B (dintre care 12 Bk15 fabricate de asemenea in anii fiscali ’82-’83). Tot in inventarul AMARC se mai gasesc 144 F-16 C (de la Bk25 la Bk40) si 16 F-16 D ( din sub-tipurile Bk25 si Bk30).

Urmeaza ca americanii sa identifice celulele cu suficienta resursa disponibila care sa se preteze la modernizare. Cert este ca, indiferent de optiunea aleasa, Lockheed Martin va furniza (contra cost) kiturile de modernizare a celulelor si pe cele de avionica pentru aducerea la standard MLU. Ramane de vazut daca reconditionarea si modernizarea vor fi facute in atelierele USAF sau dincoace de ocean, in Portugalia sau in Romania.

Avand in vedere ca in ultima perioada se pune accentul pe cooperarea industriala, ne putem astepta ca – dupa ce se primeste unda verde iar fondurile necesare vor deveni disponibile – modernizarea sa fie facuta pe plan local cu asistenta din partea USAF si Lockheed.

Marius Constantin

 

 

 

 

 

3 Comments

  • O sa vedem probabil o informatie de la americani privind cererea Romaniei. Si atunci putem discuta concret. Ma mira faptul ca in cadrul interviurilor publice nici un jurnalist nu a pus intrebarea “Dar ce varianta doreste Romania?”

  • Astea 4 de le vrea pot fi A-uri, doar ca restul ar trebui sa fie din seria V ca sa beneficiem de ultimele echipamente disponibile in materie de radar si atac la sol.
    Cu toate acestea, e posibil sa viseze la F-urile belgiene ceea ce nu va imbunatati decat cantitativ dotarea FARO si prea departe nu ajungem.

  • Anul trecut a fost in Romania un important om din conducerea lui Lockheedmartin,intr-un interviu care i-a fost luat,el a spus ca modernizarea lui F16A ,la varianta F16MLU costa 10 milioane de dolari,iar modernizarea la varianta F16 Viper ,ar costa 15 milioane de dolari.Romania ar trebui sa prefere varianta VIPER pentru ultimele 36 de F16,pentru urmatoarele 4 F16 ,care vor completa prima escadrila de F16 ,vor fi varianta MLU.Romania doreste ca modernizarea viitoarelor F16 romanesti sa se faca intr-o fabrica din Romania.Preturile se refera la pachetul de modernizare,nu stiu daca este inclusa si integrarea lor in pret.Aerostar BACAU au obtinut de la LM. CERTIFICAREA fabricii pentru mentenanta si modernizarea lui f16 la standardul MLU.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: