Aviaţie

F-16 Block 70 pentru India, din India, exportat in lume

F-16, Black Sea Defence and Aerospace 2016

F-16, Black Sea Defence and Aerospace 2016

Lockheed Martin, fabricantul american al avioanelor de luptă F-16, s-a oferit să mute linia de producţie a acestora din Fortworth, Texas, în India.

Americanii sunt gata să o facă în conformitate cu proiectul “Make in India” al premierului Modi, dacă India decide să achiziţioneze ultima şi cea mai avansată versiune, F-16 Block 70 pentru Forţele Aeriene Indiene.

Pakistanul este de asemenea unul dintre utilizatorii de avioane F-16, iar când a fost întrebat cu privire la exporturile către această ţară, Randall Howard, oficial al Lockheed Martin, a declarat:

“I cant speculate about a potential sale to Pakistan what will happen in the future. Decisions for sale of fighter aircraft will depend on the Govt’s decision.”

Block 70 este cel mai avansat dintre avioanele F-16, aflate în dotarea a 27 de ţări. Utilizatorilor de F-16 li se va alătura în două luni şi România.

Block 70 va dispune de un radar cu capabilităţile avioanelor de vânătoare din generaţia cinci, cum ar fi rază mai mare pentru detecţie şi urmărire, urmărirea mai multor ţinte, radar cu apertură sintetică de mare rezoluţie, clasificare automată a ţintelor, etc.

Legat de furnizarea către India a tehnologiilor data link şi radar, în standard NATO, Howard a declarat:

“Its a Govt to Govt decision, but while technology can be shared, exact design and composition is not shared, plus it is made by another company, which is Northrop Grumman.”

Locheed Martin a purtat negocieri cu Guvernul Indiei încă din Aprilie pentru transferul liniei de producţie din Texas în India, iar 2017 este anul propus.

Despre impactul asupra locurilor de muncă în SUA, Howard a declarat că programul F-35 va lua amploare şi că va acesta va absorbi lucrătorii de la linia de F-16.

Lockheed Martin poartă negocieri şi cu industria privată din India. Concernul american a dezvoltat o colaborare cu TASL din Hyderabad pentru construcţia şi exportul de fuselaje pentru avioane de tip C-130J. Însă oficialul american nu a dezvăluit dacă TASL va fi abordată pentru F-16.

F-16 a pierdut în cursa pentru programul indian MMRCA în care se urmăreşte achiziţia a 126 avioane, dar Howard a declarat:

“There is a level of interest in the F-16, we have not been told to go away.”

Nu doar Lockheed Martin a ofertat India, ci şi Boeing, cu F-18.

 

Sursa: Chindits

Ar fi tare.

Atât am de zis. 🙂

 

Iulian Iamandi

31 Comments

  • Asta ar mai lipsi. F-16 made in India. Cum ar fi ca in anii urmatori daca ne-om hotara si noi sa luam 24 avioane noi sa ne vina F-urile din India. Riscam sa se dezintegreze in aer, asta daca reusesc sa decoleze de pe pista cu toate piesele pe ele. Cred ca pana si vechile A/B-uri o sa fie mai bune.

      • Adevarat, dar s-a tot vorbit de diferenta de calitate dintre Daciile fabricate la noi si cele fabricate in Maroc. Diferenta care s-a micsorat cu timpul dar au existat plangeri cu privire la Daciile marocane.

      • Fordul e una, F16 e alta. Nu compara o linie de productie Ford care e in mare parte robotizata cu o linie de productie F16 unde marea majoritatea a muncii se face manual.
        Cand or sa intre indienii cu mainile neaspalate prin electronica de F16 atunci sa te tii.
        Ei asambleaza si SU30 si am vazut ce grozav zboara.

        Uite aici

        F16: https://www.youtube.com/watch?v=zKFQIcVmd_s
        versus
        Ford: https://www.youtube.com/watch?v=ErSZmor1qok

        Dupa cum poti vedea in cazul avionului se lucreaza doar manual nu e nici un robot prin zona si un avion e muuuult mai complex.

        • Na-I inteles logica din spatele comentariului! Problema era cu achizitia unor echipamente concepute in vest dar “fabricate” in est/asia/india/china.

          Daca acelas echipament este produs in alta tara la nivel inferior de calitate e vina companiei detinatoare, nu a tarii respective. In primul rand ca nu a reusit implementarea standardelor acum cum le are in tara de origine.
          Crezi ca Boeingurile si Airbusele produse in China sunt inferioare celor asamblate in vest? Un Mercedes asamblat in China e inferior unuia german? Daca da – e vina firmei care nu e in stare sa mentina standardele de calitate si a celor de la controlul calitatii, iar daca firma mama isi pune sigla pe ea inseamna ca raspunde cel putin pt imagine (vezi VW).

          Tu crezi ca indienii asambleza Su30 altfel decat I-au invatat rusii? Crezi ca in Rusia se dau in presa problemele Su30/xx cum se dau la indieni?
          Indienii cu mainile alea ale lor nespalate au reusit sa mai faca cate o electronica si sa o mai si trimeata in spatu. Germanii singuri (DASA) cam ce a reusit cu mainile ei super spalate?
          Ia mai uita-te matale ce au asamblat sub licenta:
          https://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Aeronautics_Limited

          Orice tara poate asambla sub licenta un avion – ca doar nu e facut de extraterestrii in 11 dimensiuni. Atata vreme cat ei sunt scoliti si controlul e la locul lui v-a iesi un aparat precum cele asamblate in Turcia si Europa.

          Probleme se gasesc peste tot, chiar si la aia cu maini spalate si mirositoare de lavanda:
          http://www.nytimes.com/2006/12/11/business/worldbusiness/11iht-airbus.3860198.html?_r=0

          • “Crezi ca Boeingurile si Airbusele produse in China sunt inferioare celor asamblate in vest?”
            Nu comparam China cu India, scuza-mi rasismul dar chinezii nu sunt tigani 🙂

            “Un Mercedes asamblat in China e inferior unuia german?”
            Vezi faza cu tiganii de deasupra 🙂

            “Daca da – e vina firmei care nu e in stare sa mentina standardele de calitate si a celor de la controlul calitatii, iar daca firma mama isi pune sigla pe ea inseamna ca raspunde cel putin pt imagine (vezi VW).”
            Da si nu, din experienta mea cu indienii pot sa iti spun ca oricat ai incerca sa ii mangeriezi de bine, si sa le controlezi calitatea tot cacat fac si singura solutie sa scoti ceva cu adevarat de calitate e sa nu lucrezi cu ei.

            “Tu crezi ca indienii asambleza Su30 altfel decat I-au invatat rusii?”
            Da. Poate ai auzit de vorba aia cu “lasa ma ca merge si asa…”.

            Indienii cu mainile alea ale lor nespalate au reusit sa mai faca cate o electronica si sa o mai si trimeata in spatu. Germanii singuri (DASA) cam ce a reusit cu mainile ei super spalate?

            Indienii au reusit sa trimita in spatiu chestii folosind rachete copiate de la altii, ce au rusit sa trimta sunt doar incarcaturi mici. Cand s-au apucat ei de proiectat rachete mai grele au inceput sa le sara in aer, vezi GSLV sau GSLV Mk.III. Uite, asta e primul satelit lansat de India, asa ceva puteam sa facem si noi daca baga cineva bani in asta:

            http://www.isro.gov.in/sites/default/files/article-files/node/4469/a_bullock_cart_-apple.jpg

            Si as mai vrea sa iti ami aduc aminte de HAL Tejas proiect cat de cat conceput de indieni la ei acasa, si care nici dupa 30 de ani de development nu e bun de nimic.

            Legat de nemti hai sa nu facem comparatii cu indienii ca e lipsit de sens. DASA nu face pentru ca politic nu i se da voie, a se vedea si programul nemtesc de supersonic de prin anii 70 parca care a fost oprit pe motive politice. Nemtii NU AU VOIE SA FACA nici avioane nici rachete. Prietenii stiu de ce. Daca pe nemti i-ar lasa cineva sa inceapa iar sa fabrice din astea ar face lumea praf, si de data asta chiar ar reusi pentru ca tehnologic sunt un popor genial, mult peste americani, rusi sau oricine vrei tu.

            da, americanii fac avioane si rachete performante, da, rusii fac avioane si rachete performante, dar daca nemtii ar fi lasati sa faca din astea ai vede un cu totul alt nivel.

            Nu uita ca Werner von Braun era neamt, primele rachete serioase au fost construite de nemti, la motoare reactive au fost pionieri, Heinkel HeS 3 sau BMW 003 a aparut cu 4-5 ani inaintea Rolls Royce Nene, un motor dupa care au fost copiate primele reactive rusesti, Klimov VK-1 si americane, Pratt & Whitney J42.

            • “Da si nu, din experienta mea cu indienii pot sa iti spun ca oricat ai incerca sa ii mangeriezi de bine, si sa le controlezi calitatea tot cacat fac si singura solutie sa scoti ceva cu adevarat de calitate e sa nu lucrezi cu ei.” – sa inteleg ca ai firma mare de lucrezi cu asa parteneri….
              Daca firma aia nu reuseste sa controleze calitatea inseamna ca e degeaba firma de “denume”. Dar mai ia si el un premiu pt atingerea productiei, inchinzand ochii. Pe sistem “vai ce ingerasi sunt toti”.

              ““Tu crezi ca indienii asambleza Su30 altfel decat I-au invatat rusii?”
              Da. Poate ai auzit de vorba aia cu “lasa ma ca merge si asa…”. ” – fraza aia sigur o zic rusii care lucreaza la HAL pt co-productia Su30.

              Cu satelitu` e treaba de traditie/religie – si nu te joci cu astea. Se intalneste si la tari mai mari:
              http://3.bp.blogspot.com/-yzuaJDpIRlo/UCFHXa7sjiI/AAAAAAAAlyY/P52nh7K2dJs/s1600/8rocketzenith.jpg

              “Si as mai vrea sa iti ami aduc aminte de HAL Tejas proiect cat de cat conceput de indieni la ei acasa, si care nici dupa 30 de ani de development nu e bun de nimic.”
              Lasa ca astea se intampla la toata lumea, inclusive la noi (93u`). Sa faci avioane nu e chiar pt oricine. Tari cu traditie nu mai ai capabilitatea sa dezvolte singure avioane din motive de complexitate si mai ales din lipsa banilor.

              “Legat de nemti hai sa nu facem comparatii cu indienii ca e lipsit de sens” – pai de ce pretene? esti rasist sau ce? Nu vorbim de nivel de dezvoltare prietene – vorbim de greseli pe care toata lumea le face. numai ca in cazul unora incercam sa le aratam cu degetul si sa radem de parca noi am fi mai smecheri.

              “Nemtii NU AU VOIE SA FACA nici avioane nici rachete” – un link ceva? sau vorbim din auzite? ca toate avioanele alea construite in parteneriat cu unii si altii cum e? si DASA e parte a ESA (or fi stand si frecand menta pe motiv ca nu au voie…)

              • Daca firma aia nu reuseste sa controleze calitatea inseamna ca e degeaba firma de “drenume” – Prietene, lucreaza si tu cu indienii si ai sa vezi. Tu crezi ca poti face din rahat sita de matase dar nu merge. Indienii nu produc calitate oricine i-ar manageria. Indienii sunt buni la un singur lucru: testare si asta pentru ca in haosul gandirii lor, prind cazuri foarte particulare, in rest, cum ti-am spus si mai devreme, “varza”!
                Io vorbesc din experienta si nu e vorba doar de firma mea ci si de altele si te asigur ca alea chiar erau de “renume”. Acu tu crezi ce vrei, poti sa o tii pe a ta cu “toti ne-am nascut egali”, e parerea ta.

                “Cu satelitu` e treaba de traditie/religie – si nu te joci cu astea.” – Si noroiul de pe jos tot de traditie tine? :)) asa o fi, ce za zic…
                Totusi, nu compara slujbele de sfintire crestine cu crezutul in vaca sfanta si mancatul din acelasi blid cu sobolanii ca nu e locul.

                ” un link ceva? ” – prietene, Germania nu mai are voie sa produca avioane militare si rachete de capul ei de cand cu Primul Razboi Mondial, e lucru stiut. Hitler a fost smecher in perioada interbelica, a antrenat in secret pilotii pe planoare de lemn dupa care cand a inceput razboiul a construit in draci foarte repede o gramada de avioane pentru ca stia ca cel mai “time consuming” lucru la nivelul tehnologic de atunci al Germaniei nu era sa fabrici avionul ci sa ai piloti buni care sa stie sa le zboare.

                Tu pentru ce crezi ca stationeaza SUA zeci de mii de soldati In Germania chiar si in ziua de azi, la 70 de ani de la terminarea ww2? Ca sa ii apere pe nemti de rusi sau ca sa apere Europa de nemti? :)))

                • Stai sa-mi fac si eu firma si dupa aia poate o sa-mi extend afacerea sa lucrez si cu indienii :)))) (nu toti suntem la fel de dezvoltatoti…)

                  ““Cu satelitu` e treaba de traditie/religie – si nu te joci cu astea.” – Si noroiul de pe jos tot de traditie tine? :)) asa o fi, ce za zic…” –
                  si cu apa sfintita cu busuioc e mai bine?
                  Ete istoria satelitului ala tras de vaca
                  https://en.wikipedia.org/wiki/Ariane_Passenger_Payload_Experiment
                  In `81 Romania reusise sa-l trimita pe Prunariu in spatiu si sa intre in incapacitate de plata….

                  “” un link ceva? ”” – pai ai un link sau mesteci aceeasi idee de la finalul WWI?

          • Nu incerc sa ma contrazic neaparat cu tine, ai si tu dreptatrea ta dar din pacate indienii sunt tigani si in afara de cateva varfuri si genii (care mare parte lucreaza in alte tari) sunt cam varza.
            Ce au ei si in schimb nu vom avea noi romanii nici in 1000 de ani e un munte de vointa, vointa de a face ceva si a merge mai departe chiar daca ei ca popor sunt asa cum sunt.

            • Tu zici ca ei sunt tigani – si niste vestici zic ca noi suntem tigani – fair enough?
              Sunt cam varza? din ce punct de vedere? Sunt brazilienii mai putin varza? dar sud-africanii?
              Daca te referi la nivelul de dezvoltare – da, generalizat indienii sunt mai varza decat liechtensteinezii. Numai ca unii sunt cu 1.2 miliarde mai multi – deci mai multe problem de rezolvat….
              Despre vointa – teoria mea e ca orice natie are cam aceeasi proportie de vointa. Problema se pune ca vei gasi mai multi oameni cu vointa in tarile cu populatie mai mare => putere de influentare mai mare => prezenta globala. Banuiesti cumva ca andorrenii sau san marinezii nu au vointa? ca daca nu aveau nu mai erau azi…. Doar ca totul e la alta scara…..

              • “Tu zici ca ei sunt tigani – si niste vestici zic ca noi suntem tigani – fair enough?” – Io vorbesc strict de aspectul cultural. Nu sunt o natie care sa poata vedea “the big picture”.
                Nemtii sunt buni la tehnica dar nu sunt buni la arta si design, italienii sunt buni la design dar nu sunt buni la organizat, indienii si tiganii oricat ai incerca sa ii faci sa gandeasca ca un neamt tot ca un indian si ca un tigan vor gandi pentru ca sangele apa nu se face.

                “Despre vointa – teoria mea e ca orice natie are cam aceeasi proportie de vointa. ” – Vorbesc de vointa la nivel colectiv nu individual, aia e altceva. Romanilor le-a lipsit dintotdeauna coeziunea si organizarea. Fiecare roman e pentru el si incearca sa nu dea seama nimanui, suntem un popor caruia nu ii place sa fie condus. Nemtii, nordicii, sunt morti fara conducere, romanii n-au treaba, pot supravietui bine mersi fara sa aiba un lider. Nu e optim dar asa suntem noi si asa supravietuim de generatii.

                Legat de asta cu sangele apa nu se face, uita-te la evrei de exemplu. Pentru evrei sa aiba langa ei alt evreu e totul, pentru romani, nu iseamna aproape nimic, daca te duci in strainatate si dai de romani o sa gasesti adesea romani care vorbesc de rau romanii si se feresc de romani. Asa ceva nu ai sa vezi la evrei de exemplu.

                • “Nu sunt o natie care sa poata vedea “the big picture”.” – si tu poti?

                  “Nemtii sunt buni la tehnica dar nu sunt buni la arta si design, italienii sunt buni la design dar nu sunt buni la organizat, indienii si tiganii oricat ai incerca sa ii faci sa gandeasca ca un neamt tot ca un indian si ca un tigan vor gandi pentru ca sangele apa nu se face.”

                  Prietene, germanii au devenit buni la tehnica cam pe la inceputul secolului 20. Inainte erau cam varza la tehnologie, numai ca s-au schimbat. SI asta datoritat contextului istoric si a clasei politice. Unde totul se baza pe meritocratie. Nu sunt buni nemtii la alta? Da` Bach (amandoi) ce mama naibii era? da` Mozart, da` Brahm? da` multi altii?

                  “romanii n-au treaba, pot supravietui bine mersi fara sa aiba un lider.” – ba din contra – intotdeauna au nevoie de un lider ca sa aibe pe cine da vina pt. ce nu sunt in stare sa faca.

              • Andorra si San Marino nu sunt natiuni. Sunt in fapt domenii nobiliare carora din ratiuni de echilibru politic li s-a conferit statalitatea. Nu sunt singurele iar faptul toate sunt situate pe la linia de contact dintre Regatul Frantei si Imperiul Romano- German este graitor.

                • Si cine a zis ca Andorra si San Marino sunt natiuni? vorbeam de tari. Ca nici asa India nu prea e natiune… Ia sa vezi cum se inteleg nordicii cu sudicii – in engleza taica ca la alea 100k dialecte si religii ce au nu se poate altfel….

                  Am ales micro-tarile respective exact pt marimea si populatia lor, pt a exemplifica faptul ca sunt mai ordonate si organizate decat tari medii (federative) si mari (ca teritoriu si populatie).

                  Imperiul Romani-German nu prea a existat – a fost doar SFANTUL Imperiu Roman care avea alte treburi si nu era o natiune decat prin prisma religiei – pana cand si ei s-au luat la bataie cu atatea culte, au mai ars de unu` doi si s-au hotarat ca e mai bine separate…

                • “Banuiesti cumva ca andorrenii sau san marinezii nu au vointa? ca daca nu aveau nu mai erau azi…. Doar ca totul e la alta scara…..”
                  Voiam a spune ca aceste state nu au rezistat datorita vointei lor ci 100% datorita vointei altora. Iar denumirile conventionale sau corecte sunt Imperiul Romani-German ori Sfantul Imperiu Roman de neam germanic.

                  • De accord, dar asta nu s-a intamplat impotriva vointei lor. Nu cred ca azi nici unii din cetateii acestor microstate nu doresc sa isi schimbe cetatenia pe principiu – am fost fortat sa fiu x, y sau z. Toti sunt cetateni mandrii ar unor tari minuscule, doresc sa ramana asa si sa se dezvolte in continuare. Majoritatea avand un nivel mai ridicat de trai decat in tarile vecine.

          • Hai sa o luam asa cu inceputul…in ceea ce priveste Mercedes-ul fabricat in China – este pentru piata Asia adica facuta cu tehnologie pe care o pot stapani chinezii, la fel se intampla cu elementele de echipare, tehnologia folosita la frane, tipul de safety implementat este cu 2-3 generatii in urma celor din EU.
            La fel este si cu Volkswagen-ul fabricat in China pentru China si lista poate continua.
            Se fac compromisuri inclusiv la nivelul de calitate al asamblarilor cu surub, de multe ori nu sunt capabili sa indeplineasca niste cerinte de torque cu +/-10% asa ca mai este mult pana departe…..
            Inca un indiciu un Mercedes pentru China fabricat in China are garantie 120K Km in timp ce unu KIA CEED fabricat in Slovacia la Zilina cu supplieri europeni are garantie 150K de km, oare crede cineva ca este absolut intamplator?

            • “Hai sa o luam asa cu inceputul…in ceea ce priveste Mercedes-ul fabricat in China – este pentru piata Asia adica facuta cu tehnologie pe care o pot stapani chinezii, la fel se intampla cu elementele de echipare, tehnologia folosita la frane, tipul de safety implementat este cu 2-3 generatii in urma celor din EU.
              La fel este si cu Volkswagen-ul fabricat in China pentru China si lista poate continua.
              Se fac compromisuri inclusiv la nivelul de calitate al asamblarilor cu surub, de multe ori nu sunt capabili sa indeplineasca niste cerinte de torque cu +/-10% asa ca mai este mult pana departe…..”

              Asa o fi Mariuse, personal nu mi-am propus sa iau suruburile de la VW chinezesc si sa le compar cu cele europene. Sa vedem care e mai dupa specificatii sau nu.
              Si probabil ca asta doreste VW pe o piata precum cea chineza (in dezvoltare, fara o istorie precum cea europeana, fara clienti prea cunoscatori). Apoi cand e de vina orice mare companie paseaza vina catre “subcontractori”. De parca ei nu stiu ce comanda, nici nu au vizitat subcontractorii sa vade ce si cum se fabrica, si nici nu au controlori de calitate care raporteaza direct firmei….
              Gen a la VW cu emisiile lor – saracii – chiar nu stiau care e treaba… In centrele lor de dezvoltare nu au nici un aparat de masurat noxele si doar “subcontractorii” aia nenorociti I-au stricat imaginea ca nu stiau ce fac.

              “Inca un indiciu un Mercedes pentru China fabricat in China are garantie 120K Km in timp ce unu KIA CEED fabricat in Slovacia la Zilina cu supplieri europeni are garantie 150K de km, oare crede cineva ca este absolut intamplator?”

              Pai iti zic eu cum e cu Mercedes:
              Europa – 2 ani garantie (fara limita de km)

              http://www.mercedes-benz.ro/content/romania/mpc/mpc_romania_website/rong/home_mpc/passengercars/home/servicesandaccessories/services_and_workshop/guarantees.html

              China – 3 ani garantie (fara limita de km)

              http://www.mercedes-benz.com.cn/content/china/mpc/mpc_china_website/enng/home_mpc/passengercars/home/services_accessories/services/warranty.html

              Africa de Sud – 2 ani garantie (fara limita de km)

              http://www.mercedes-benz.co.za/content/south_africa/mpc/mpc_south_africa_website/en/home_mpc/passengercars/home/After-Sales/Quality_Service/Maintenance_Service/Warranty.html

              Deci nu stiu care e mai Mercedes din ele….

              Cat despre Kia asamblat la slovaci – are garantie 7 ani ( http://www.kia.com/sk/campaigns-and-redirects/7rokov/ ). Uite acili sea oferta chinezeasca de Kia ( https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=zh-CN&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.kia.com%2Fcn%2Fservice%2Fservice-care%2Fmaintanance.html )
              Da` nu cred ca asta inseamna ca e mai bun decat un Mercedes…..

              • Nici nu am spus ca este mai bun decat un Mercedes un Kia Ceed ci doar ca Mercedes-ul pentru Asia are componente pe care noi europenii le-am refuza din varii motive si din cauza faptului ca sunt substandard sau ca nu respecta normele de siguranta.
                Si da China inca isi permite luxul sa aiba foarte multe componente care nu le trec testele si sa le bage in “rework” si da au un cu totul alt “mind set ” in comparatie cu europenii, cu toate acestea tehnologia lor vine tare din urma, si reusesc sa asimileze o gramada de lucruri noi pe cand altii in speta o parte din firmele din Romania traiesc din amintiri, si legende cu “cat de buni eram odata”

                • Pai Marius, nici nu ne-am propus sa dezbatem care e mai bun – Mercedes sau Kia. Si mai bun la ce? ca pana la urma trebuie sa aibe niste calitati pe care fiecare client le vede altfel.
                  Ca Kia are o politica de marketing agresiva – pai sa fie sanatosi, dar nu inseamna ca aia 7 ani de garantie promit o masina fara probleme, iar blegii de la Mercedes care dar doar 2 ani in Europa si 3! in China stie ca nu fac masinile doar sa mearga 2 ani dupa care se strica si iti iau banii pe service. Astea toate sunt gaselnite de marketing.

                  Legat de standard si substandard – e mai complicat – banuiesc ca respecta normele in vigoare acolo la ei. Ca e clar nu vor avea norme de emisie EURO atat vreme cat ei sunt in china si nu produc benzina si motorina “euro”. Si de asemenea e destul de clar ca unele componente trebuie adaptate pt piata lor. E ca la stechere – nu te duci cu Schuko in China ca pici de prost…

                  “Si da China inca isi permite luxul sa aiba foarte multe componente care nu le trec testele si sa le bage in “rework” si da au un cu totul alt “mind set ”” – pai pt ca cineva de la uzina aia ia niste bonusuri grase pt: atingerea si depasirea targetului, gasirea unor furnizori care pot livra mai ieftin si cresterea profitului general al companiei. Care mai apoi e cheltuit pe “consultanta” si alte “produse financiare”. Ca profiturile mare nu se mai fac de mult in Europa, pe principiu “fraierii” incep sa se prinda.

    • Dar de Su 30 MKI ce spui ala s-a asamblat si local….este drept ca are rata operationala la 55% in comparatie cu 72% la cele rusesti operate tot de indieni.
      Pana una alta noi suntem al nivelul MIG 21 Bison cu modernizarea LanceR-ului pe cand ei au mers cata mai departe deci te poti astepta al surprize..

  • Mai degraba cred eu ca vor merge mai departe cu Rafale + Rafale M sau eventual SuperHornet in ideea obtinerii unei comonalitati intre avioanele IAF si IN. Ori F-16 nu are varianta navala.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: