Aviaţie

F-15C americane au aterizat in Ucraina

Avioande luptă F-15C Eagle din Escadrila 144 aparținând 144 Fighter Wing California Air National Guard, au aterizat în Ucraina pe Baza Aeriană Starokostiantyniv din sudul Ucrainei.

F-15C Eagles din 194th Fighting Squadron, 144th Fighter Wing, California Air National Guard Base Fresno - aterizat in Ucraina

F-15C Eagles din 194th Fighting Squadron, 144th Fighter Wing, California Air National Guard Base Fresno – aterizat in Ucraina

Avioanele aparținând US Air Force dislocate pe Starokostiantyniv vor lua parte la exercițiul Clear Sky 2018. Baza Aeriană Starokostiantyniv este casa Brigăzii 7 Aviație Tactică dotată cu avioane Suhoi Su-24M Fencer.

Clear Sky 2018 este un exercițiu multinațional realizat cu participarea a nouă țări: Belgia, Danemarca, Estonia, Olanda, Polonia, România, Ucraina, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii.

La Clear Sky 2018 se vor executa misiuni de interdicție aeriană, suveranitate aeriană, lupte aeriene între diverse dipuri de avioane, transport aerian, MEDEVAC, apărare cibernetică, precum și de căutare-salvare.

Avioanele F-15C dislocate în Ucraina au baza pe aeroportul internațional Fresno Yosemite California, iar în Europa participă în cadrul US European Command (EUCOM) State Partnership Programme. Cu avioanele F-15 a fost trimis în Ucraina și un avion C-130J Hercules din 146th Air Wing.

Statele Unite ale Americii mai participă la Clear Sky 2018 cu un avion biloc F-15D din 48th Fighter Wing (din care se vor face poze aer-aer), un avion KC-135R din 126th ARW Baza Aeriană Scott (IL) și drone MQ-9 Reaper care operează de pe baza aeriană Miroslawiec din Polonia.

Avioane C-130 ale ANG și avioanele de transport ucrainiene vor opera de pe Baza Aeriană Vinnytsia, iar avioanele de vânătoare ucrainiene vor opera de pe Baza Aeriană Ivano-Frankivsk.

Realimentarea în aer a avioanelor va fi asigurată cu avioane cisternă KC-135 ale Gărzii Naționale Americane de la Baza Aeriană Powitz și KC-135 de la Baza Aeriană Mildenhall a Royal Air Force.

JTAC-i din SUA, Marea Britanie, Polonia, Belgia și Olanda vor opera de la sol în cadrul misiunilor de sprijin aerian apropiat.

Deși în luna Iunie a acestui an au fost dislocate cinci avioane cisternă KC-135 pe Aeroportul Internațional Danylo Halytskyi din Lviv, iar dronele americane RQ-4 Global Hawk zboară regulat peste Donbass, Clear Sky 2018 marchează prima dată când avioane de luptă reactive operează pe teritoriul Ucrainei, un semn de implicare din partea SUA și a NATO pentru sporirea prezenței în regiune cu scopul protejării aliaților și a partenerilor din Estul Europei.

Iulian Iamandi

3 Comments

  • Frumos avion. Mi-ar placea sa-l vad si cu cocarde tricolore. Daca s-ar chinui putin americanii ar face din el un fel de avion generatia 4++ cum se lauda rusii ca au.

    • Si nu cred ca ar fi o idee gresita.

      Fifor spunea ca pt a doua escadrila de F-16 avem 3 optiuni, F-16 MLU din Portugalia, cea mai facila dpdv al logisticii, dar, sa fim cinstiti, F-16 A/B Block 20 in anii 2020-2030 care o sa aiba in tabara opusa Su-30/34/35, cam da cu virgula, F-16 Barak, poate sa fie un avion ok daca va fi modernizat, dar o sa fim cu logistica in pom (alt motor, alta avionica, alt fuselaj) si F-16 Block 30 din Grecia, din nou, radar APG-68V9, motor GE, alt sistem defensiv, celula.

      Achizitia a 12-16 F-15D din SUA, pe care americanii se pregatesc sa le pensioneze si care mai au 20+ de ani de viata, si modernizarea lor impreuna cu Israelienii, care la fel le vor mentine pana in anii 2030 si se pregatesc sa le modernizeze pana aproape de un standard apropiat de F-15E, ar fi cat de poate de ok.

      Au acelasi motor cu F-16 pe care noi deja le avem, pot incorpora o multime de sisteme de EW anti S300 in principal, au o autonomie crescuta, radar AESA APG-63V3, poti sa le umplii cu o multime de arme stand-off, i-ar costul unei astfel de modernizari, inclusiv cresterea resursei de zbor de la 7.000 ore la 12.000 ore ar costa intre 14 si 16 mil dolari in Israel, plus celelalte costuri.

      Dar am avea o forta aeriana compusa din 16 F-16 MLU(avioane ok, in contextul in care au fost luate), 12-16 F-15D “Baz-romanizat”, un avion in mare parte superior a cam tot ce ar putea avea rusii in urmatorii 10-15 ani si o escadrila de F-35, care la fel este superior oricarui avion pe care rusii l-ar putea alinia in urmatorii 20 de ani, intregrate intr-un sistem aa cu Patriot/HAWK/plus VL-MICA/Mistral(sa spunem) plus aa FN, si rusii se gandesc de 10 ori inainte sa navaleasca aerian peste noi.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: