Aviaţie

Eurofighter isi revizuieste strategia de vanzare a avionului Typhoon in Romania

EurofighterTyphoon

Eurofighter îşi revizuieşte strategia de vânzare a avionului Typhoon în România

Consorţiul Eurofighter se apropie de şase campanii de vânzare a avionului de vânătoare „Typhoon” în ţări ca Oman şi România, adoptând o strategie foarte diferită faţă de modul în care a făcut afaceri în ultimii 20 de ani, potrivit lui Giuseppe Orsi, preşedinte şi CEO al Finmeccanica, contractorul italian din domeniul apărării şi unul dintre principalii parteneri ai Eurofighter, scrie Financial Times /FT/ în ediţia de duminică.

„Recunoaştem că trebuie să intrăm într-o arenă competitivă şi nu doar exclusiv politică”, a declarat Orsi într-un interviu pentru FT. Unul dintre cei mai mari contractori din domeniul apărării din Europa îşi revizuieşte modul în care vinde şi stabileşte preţul la avionul de vânătoare „Eurofighter Typhoon”, după semnalul de „trezire” dat de pierderea licitaţiei în valoare de 20 de miliarde de lire în India, în faţa companiei franceze Dassault. Orsi este în discuţii cu Ian King, omologul său de la BAE Systems din Marea Britanie, care a lăsat să se înţeleagă în mod clar că ar fi dispus să coboare preţul avionului Typhoon pentru a recâştiga India. Consorţiul include, de asemenea, compania pan-europeană EADS, care reprezintă Spania şi Germania.

Cancelarul german Angela Merkel şi premierul britanic David Cameron au fost activi în vânzarea Typhoon, în timp ce eforturile considerabile ale fostului preşedinte Nicolas Sarkozy de a ajuta industria de apărare franceză au suscitat invidie printre rivalii europeni, potrivit FT. Orsi spune însă că rolul guvernelor se va schimba şi că Typhoon trebuie să devină în primul rând atractiv din punct de vedere comercial înainte ca guvernele să se implice în ajutarea vânzării avionului, precum şi la instruirea şi schimburile de tehnologie care vin odată cu vânzarea.

Pierderea în luna ianuarie a celei mai valoroase licitaţii internaţionale existente vreodată privind avionul de vânătoare a fost un şoc pentru Eurofighter şi mai ales pentru politicienii ţărilor – Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie – care au injectat miliarde în dezvoltare. Mulţi au acordat Dassault puţine şanse, deoarece compania aerospaţială franceză nu a obţinut alte contracte la export, fapt care a generat zvonurile că producţia avionului de luptă „Rafale” va fi întreruptă. Dar India a declarat că Rafale este o ofertă pur şi simplu mai competitivă. Potrivit FT, este posibil ca şi politica să fi jucat un rol, dar un indiciu privind cât de serios tratează Eurofighter preferinţa Indiei este faptul că consorţiul a început ulterior să-şi revizuiască în întregime modul de stabilire a preţului la avion.

În ultimii 20 de ani, companiile au beneficiat de luxul de a produce un avion şi de a dicta preţul. Acest lucru a convenit Germaniei, Marii Britanii, Italiei, Spaniei şi Austriei, toate primind o cotă a ocupării forţei de muncă şi a competenţelor care au venit odată cu proiectul. Dar aşa cum a arătat cazul Indiei, aceasta nu funcţionează pe piaţa de export. Astăzi, în contextul unor bugete fiscale occidentale flexibile şi în condiţiile în care fiecare contractor se grăbeşte să-şi vândă marfa unor state bogate în petrol şi naţiuni în curs de dezvoltare, potenţialii clienţi se aşteaptă la un acord mult mai bun.

Companiile Eurofighter recurg acum la strategia opusă, în contextul în care toţi partenerii convin preţul, pe baza ofertei concurenţilor Eurofighter şi lucrează împreună pentru a realiza acest lucru.

„Când mergem pe piaţa deschisă, competitivitatea este esenţială, de aceea trebuie să ne reorganizăm”, a spus Orsi. „Vom sta toţi în jurul mesei şi vom începe de la preţul concurenţial pentru a câştiga o competiţie, aşa cum facem în domeniul comercial, şi apoi ne întoarcem să vedem ce trebuie să facă fiecare companie în scopul de a obţine acest preţ competitiv”, a adăugat el. Orsi recunoaşte că o astfel de schimbare radicală ar putea fi o provocare. Partenerii Eurofighter, care sunt, de asemenea, concurenţi acerbi, vor trebui să stabilească un nivel mai mare de transparenţă, având încredere reciprocă legat de informaţii sensibile, precum costurile şi marjele. Ei vor trebui să accepte, de asemenea, unele pierderi în marje, în timp ce politicienii trebuie să joace „un rol foarte diferit atunci când produsul este eficient”.

„Trebuie să abordăm aceste pieţe de export având o atitudine comercială, mai degrabă decât să se sugereze o viziune politică a unui produs”, a subliniat Orsi.

Sursa: Ziua Veche via Semper Fidelis

———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu

Forumul Resboiu

Pagina de gardă a portalului

Ramura dedicată Armatei Române

Ramura dedicată spaţiului

Ramura dedicată dronelor

31 Comments

    • Si daca am primi niste Eurofighter second la pret mai mic decat F 16?
      Si daca ar fi in grija noastra doar sa le face reparatiile si reviziile la timp, atunci ora de zbor nu ar mai conta atata de mult….sau?

      • De ce sa conteze ora de zbor, pana la urma e tot una ca esti mai bogat sau mai sarac cu 300 de milioane de euro cand aceste avioane isi epuizeaza resursa

  • Atat timp cat obiectivul RoAF post 2020 va fi F-35(indiferent daca se va realiza sau nu),singura optiune pentru Romania va fi F-16,in actuala situatie la mana a doua.

    • Victor cat timp susti F 16 la mana a 2-a mai vechi de 10 ani sa spunem eu spun ca nu este deact o orientare politica oarba si ai ignore din partea mea…..
      Exista costuri pe care nu le poti ocoli indiferent ca avionul este nou sau second cum sunt antrenamentul pilotilor si a personalului tehnic de la sol, infrastructura etc….apropos de ce nu luam F 4 daca tot ne legam la cap cu avioane vechi le au si Turcii si uita ca dau jos sirienii cu ele chiar daca sunt testate in lupta…?
      Au facut si Vietnamul, sunt si upgradate, mai are si Grecia ceva…F 4 asa ca tarile din jur le au, piese ieftine, americanii le-a facut drone, mai o dezmembrare, mai unul stat la sol etc….

    • Sincer, nici eu nu prea cred ca vom lua Eurofighter, care insa acum fie spus e mai bun decat F-16 sau Gripen, unii spun ca si decat Rafale sau Suhoi, exceptand desigur Su-50 care inca nu a iesit si nu se stie cand va iesi si de ce va fi in stare.
      Cine stie, poate vor fi oferite ceva offset si transfer tehnologic la el si cine stie ce alte conditii avantajoase.

      Faza cu daca vrem F-35 tre sa luam neaparat F-16 eu cred ca e doar o “gogoasa” a unor spagari de la noi, care isi vor neaparat comisionul. Peste 10-15 ani cand si daca ne vom uita la F-35 fi sigur ca americanii ni-l vor da, bani sa avem noi pentru el.
      La cat costa sigur vor dori sa vanda cat mai multe pentru a scadea costurile.

    • Bre..

      Daca in 2013 am opta pentru 24 F-16(Block 25;MLU;Block 52 etc),asta ar insemna dupa 2020 F-35.

      Daca in 2013 am opta pentru 24 Gripen C/D asta ar insemna dupa 2020 Gripen NG.

      Daca in 2013 am opta pentru 24 Eurofighter T1 asta ar insemna dupa 2020 Eurofighter 2020.

      Daca in 2013 am opta pentru 12-24 Mirage 2000(ex-dubaieze),asta ar insemna dupa 2020 Rafale.

      La noi sa optat pentru varianta F-16/F-35,si nu acum ci de peste 10 ani din tot soiul de motive,targuri,impuneri,compromisuri etc.

      Io nu cred ca varianta F-16/F-35 este cea mai potrivita pentru Romania,pt ca noi suntem in Europa si inevitabil pe termen mediu ne va fi impusa o varianta europeana,si astfel vom fi din nou fortati sa schimbam iarasi intreaga infrastructura.

      Avioane noi vs avioane sh,cand Romania are un buget din care mai bine de 2 treimi se duc pe plata pensiilor si salariilor,cand din bugetul de stat se iau cam 15% pentru acoperirea deficitului de la bugetul de pensii si cand intregul buget are arierate de 2 si ceva la suta din PIB(cam 2,5-3 mld euro),adica datorii neplatite ale statului catre diferite companii,nustiu cat de usor este sa gasesti 1 miliard de dolari in plus pentru avioane,respectiv 2-2,5 miliarde dolari pentru 24 Gripen;F-16 noi si 1 miliard dolari pentru 24 de F-16,Mirage,la mana a doua,avioanele F-16 sh si revitalizate ar costa 200-300 milioane restul s-ar duce pe infrastructura,armament,antrenament,in cazul ofertei de avioane noi,1 miliard ar costa avioanele in sine si restul cam 1 milird,indiferent de ce vom cumpara bazele aeriene vor fi modernizate,pilotii vor avea nevoie de antrenament,armament cumparat.

      Binenteles ca o achizitie de avioane noi pe termen mediu este mai benefica economic,poti sa le folosesti 20-30 de ani,au costuri de mentenanta mai reduse,dar la un buget de 0,8% din PIB in urmatorii ani plus ce or sa mai poata ciupii de la bugetul general,daca vor mai vinde un teren,nu cred ca o sa se poata pune problema decat de solutii intermediare,mai tragem de Osa si KUB,mai improvizam ceva cu operationalizarea HAWK,un avion intermediar,cateva zeci de Iveco Super-AV,RK-uri la Pume si cam atat.

      • Victore, bazele aeriene nu sunt chiar atat de jalnice pe cat vor unii sa ne faca sa credem… Luna, e “in pristine condition” ca doar se duc americanii acolo in fiecare an; Boboc, la fel, a fost modernizata anul trecut sau acu’ doi ani (in asteptarea multirolului); Bacau e aeroport mixt deci nu se pune problema sa nu fie in stare impecabila. Singurii mai necajiti ar fi cei de la Borcea, baza aeriana care era programata pentru modernizare anul asta. In rest toate sistemele de balizaj, navigatie, etc. sunt deja aduse la standarde NATO de ani de zile…asa ca…Sa fim seriosi! Banii grosi s-ar duce pe antrenament si echipamente de sol, armament, comisioane si alte cele.

        • pai la Luna nu au borduri si panselutze la pista
          alea costa
          si dezapezirea din martie pana la sfarsitul lui noiembrie, cu varful activitatii de dezapezire in iulie
          toate costa

      • Hai bre Victore,ma lasi cu F35 dupa 2020.De unde naiba le mai scoti?Ii inteleg pe politruci,ca aia tre sa se dea granzi de Spania.f35 trebuie mai intai dat aliatilor fideli,iar aia nu termina cu luat avionul pana spre 2030. .Mai mult,dat fiind ca avionul in sine se fabrica intr-un nr. mult mai mic decat era vorba initial,costurile cresc pe masura.La asta se adauga inflatia,care nu va fi deloc mica si avem un F35 lejer spre 250 de milioane.Ar insemna sa pui deoparte macar 150-200 de milioane pe an pt. avioane.

        Al mai tare ma enerveaza fixistii,cand vine vorba de strategie.Situatia internationala e fluida.Ori jeniile conducatoare is ca trenul pe sina:USA,USA.Mai ramane si ca evenimentele sa evolueze cum vor idiotii,dar asta nu se intampla niciodata.Iar marja de manevra in varianta F16/F35 e fix-pix.

        • Bre in anul 2000 Romania nu avea cum sa isi permita 40-50 de avioane de generatia a 4 a,astfel ca sa optat pentru optiunea modernizarii MiG-21,la mijlocul anilor 90.

          7-8 ani ma tarziu,2007-2008 Romania si-ar fi permis sa plateasca 3,5 miliarde dolari pentru 48 de F-16,Gripen,de fapt ar fi trebuit sa isi permita daca nu se ajungea la 1,4 milioane bugetari si nu exista marirea pansiilor in 2007,dar ma rog la un PIB de 170-200 mld $ era posibil la calculele din 2000,atunci cand PIB-ul era doar de 37 mld $.

          Astazi avem un PIB de aproape 130 mld euro(180 mld $),dupa 2020 in mod normal ar trebuii sa avem un PIB de 300-400 mld euro(400-500 mld $),daca va avea loc o oarecare echilibrare bugetare ne vom permite 20-30 F-35,poate chiar mai multe,ramane de vazut este foarte greu de anticipat ce se va intampla in urmatorii 10-15 ani,dar economic este posibil.

          Avioane F-35 vor fi disponibile,foarte multi dintre participantii la program isi reduc comenzile,Israel de la 100 la 75,Olanda de la 85 la 68 dupa care la 32,Italia de la 131 la 91(parca?),Canada la fel a mai redus din comanda.

          Japonia va primii F-35 din 2016,desii nu este membra a programului,in Polonia F-35 era promovat ca find disponibil din 2016-2018,in Grecia F-35 era disponibil din 2019-2020,pentru Romania in 2008(atunci cand nu era criza si viitorul era roz),Romania ar fi avut acces la F-35 incepand cu 2018,ulterior in 2010 atunci cand sa semnat pentru alea 48 F-16,primele livrari pentru F-35 ar fi urmat sa soseasca in 2025.

  • Cu tot respectul ptr. EADS (spagari cunoscuti in Romania de altfel). Cum naiba sa incerci sa vinzi un mercedes unor care de-abia isi permit sa cumpere un ford vechi?
    Acum sa fim seriosi pana si F-35 va fi mai ieftin decat Eurofighter, iar programul are probleme (toate statele implicate in Eurofighter au taiat masiv bugetele de aparare, mai ales la capitolul R&D). Admir bunele intentii, dar nu atunci cand sunt ipocrite.

    • @ George pe ce te bazezi cand spui ca F 35 va iesi mai ieftin ca deocamdata nu prea e….Si da iti dau dreptate cand spui ca ei vor sa vanda un Mercedes unora care isi permit un Ford second (F 16 Second) dar poate ca daca s-ar gandi un pic astia care is permit fordul second is permit si o Kia sau Logan ( Gripen ) nou si garantie….LOL e diferenta de optica….

    • Hai bre George,unde pe mapamond in afacerile stat-privat(deci si cele cu armament),nu se folosesc si astfel de mijloace?

      Io unul sunt convins ca LM nu are nimic a face cu astfel de metode reprobabile,ei folosesc lobby-ul :)))))))))

  • Eu cred ca tinichigii astia care fabrica Typhoon, ar fi trebuit sa-si dea seama ca aveau sanse mari sa castige in India daca lasau pretentiile de mari scule cu bascule si scadeau pretul pana la un nivel competitiv .
    Francezii si-au data seama ca singura lor sansa este sa scada pretul, altfel proiectul Rafale e un proiect mort .

    • Indienii (finantistii lor) au mari probleme cu fracezii: acum cand se negociaza forma finala a contractului, se tot descopera costuri care nu erau trecute in oferta initiala (cea care a castigat competitia MMRCA)si pe care francezii nu pot/nu vor sa le justifice… Asa ca hai sa asteptam si sa vedem. E posibil sa se renunte la contract n-ar fi prima oara cand indienii platesc ceva si apoi renunta la comanda fara sa beneficieze de livrari. Referitor la EF, italienii si englezii vor face probabil o oferta nu foarte avantajoasa (exact ca cea de acu’ ceva vreme cand au propus o japca cu Tranche 1)…

  • ca vanator eurofighter e exceptional
    doar 400km distanta de descoperire la radar spune tot
    ce-mi place mie cel mai mult
    e chestia asta cu …ca ala e mai bun ,ala e mai rau…si saracutele aparatele astea sunt conditionate de coordonatele conflictelor(sa fi avut libia o forta aeriana buna …sa vedeti cum nu mai era rafale vedeta razboiului)
    sau daca o iau cu ferrari 355 pe autostrada ,sa vad cine ma prinde…dar daca autostrada e ca la noi ,ca se termina autostrada dupa 30 km si vin iar drumurile cu praf …sa vezi cum ma ia ala cu subaru impreza(chiar si un ford mondeo mai bun)

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: