HMCS Ottawa

HMCS Ottawa

După ce Canada a făcut surpriza emisiunii, dând de pământ F-35 şi trendul impus din umbră – de a-l cumpăra fără competiţie, ci “servit”, sunt şanse mari să ne mai surprindă o tură.

Dacă în cazul aviaţiei miltiare, Canada cel mai probabil va schimba jugul F-35 al celor de la LM cu unul mai confortabil, cumpărând Super Hornet la jumătate din preţul controversatului şi preascumpului F-35, iar spectacolul va lua final… se pare că în scenă îşi va face loc reprezentaţia pe teme de marină.

Într-adevăr, Canada este mare şi are apă multă în jur. Da, e şi o ţară bogată. Totuşi… treizeci şi trei de miliarde de dolari pentru nave militare noi, e prea mult.

Nu, nu am scris greşit. Chiar este vorba de 33 000 000 000 dolari, anunţaţi în cadrul unei decizii din urmă cu un an şi jumătate.

Dacă o vreme nimeni n-a acordat atenţie sumei costurilor programului, acum se schimbă foaia.

Kevin Page, Canada’s Parliamentary Budget Officer, informează că este posibil ca sumele costurilor pot fi dublate foarte uşor în cazul contractului cu Seaspan Shipyard din Vancouver, pentru două nave logistice. Statul estimează că ar putea fi vorba de vreo două miliarde de dolari…

Şi tot cu Seaspan au fost semnate şi contractele pentru un spărgător de gheaţă înarmat, trei nave de control al pescuitului, înarmate şi acestea, precum şi pentru o navă oceanică de cercetare. Costul acestora încă nu a fost analizat de către biroul condus de Page.

Întorcându-ne la programul cel mare şi suma pe măsură să precizăm că este vorba de 21 nave militare şi 33 de miliarde de dolari: 15 distrugătoare şi fregate, plus şase nave de patrulare arctică.

Întreg programul a fost alocat către Halifax Shipyard, aflat în proprietatea imperiului coastei de est a Canadei, aparţinând familiei Irving.

Page încă nu a făcut publică analiza acestei părţi a programului naval, dar o va face probabil… dacă nu cumva guvernul îl îndepărtează, ori îi desfiinţează biroul care de unul singur a făcut lumină în ceea ce priveşte achiziţia de F-35.

Halifax Shipyard şi cel puţin alte trei şantiere navale mai mici au fost cumpărate de către Irving, mulţumită influxului enorm de cash primit în urma construirii noii generaţii de fregate din clasa Halifax, între 1980 şi 1990.

Seaspan Shipyard din Vancouver este în proprietatea conglomeratului Whashington Companies, ale cărui interese sunt controlate de către Dennis Washington, clasat de către Forbes pe 58 în topul celor mai bogaţi oameni din America.

Sursa: Rabble

 

– Iulian Iamandi –