Aviaţie UAV/UCAV

Dupa ANKA si Simsek, Turcia lucreaza la cel de-al treilea UAV propriu

ANKA UAV

ANKA UAV

Turkish Scientific and Research Centre for Aerospace Technologies (UZAYTEM) împreună cu Tusaş Motor Sanayi, pregătesc producţia unui nou tip de vehicul aerian fără pilot (UAV), anunţă agenţia de presă Anadolu.

Noul UAV va avea o lungime de şase metri şi o greutate totală de 150 kilograme. Primul test cu noul model de UAV va avea loc în luna August a anului următor, iar dacă rezultatele vor fi unele bune, compania Tusaş va începe producţia de serie în 2014.

Acesta este cel de-al treilea UAV turcesc.

Turcia a lucrat la crearea primului UAV de recunoaştere încă din anul 2004. Circa 180 de ingineri au fot implicaţi în proiectul respectiv, un robot zburător din clasa medie, cu rază lungp de acţiune.

ANKA, MALE, are câteva avantaje comparativ cu UAV Heron al israelienilor – model achiziţionat şi de Turcia – Heron putând ridica 185 kilograme de încărcătură utilă până la 30 000 picioare altitudine, în timp ce pe UAV ANKA încărcătura utilă depăşeşte 200 de kilograme.

În anii trecuţi Turcia s-a reorientat spre fabricarea domestică a produselor militare.

În prezent se lucrează la producţia UAV Simsek , a cărui lungime atinge 2.3 metri, iar anvergura 1.5 metri. Greutatea maximă la decolare este de 75 kilograme, iar viteza maximă este de 740 kilometri pe oră.

UAV Simsek

UAV Simsek

Sursa: sUAS News

Cum dracu’ de vecinii şi prietenii noştri turci pot, trei, ia noi…

12 Comments

  • Daca producerea pe plan intern de avioane cu reactie e un SF care a facut si face mai mult rau decat bine in schimb conceperea si fabricarea de UAV-uri singuri sau in colaborare cu tari asemanatoare Romaniei ar putea fi o buna renastere a industriei aeronautice romanesti.

    • perfect de acord, dar oare vrem? dusa o sti ce-s alea? ca nici oprea si nici dobritoiu nu pareau sa stie. aia de acu’ zece ani nu se pune.
      ai draku turci, nu vin sa ne traga de maneca. eu zic ca tot de la fane babanu ni se trage. astia e ranchiunosi, nu uita ce le-am facutara.

        • Cred ca ne-am descurca fara mari probleme sa facem niste stropitori din categoria lui Predator, nu neaparat la fel de bune ca ala dar pe acolo, sa care cateva Spike-uri sau bombe aer-sol si aia e.

            • in ziua de azi a face avioane pilotate de unul singur a devenit aproape imposibil din cauza complexitatii actuale a aeronavelor. Al doilea motiv ar fi piata in continua restrangere a aeronavelor pilotate. La polul opus sunt dronele, cu o piata in continua crestere, o diversitate de tipuri, performante si dimensiuni uriasa si mai simple din punct de vedere tehnologic. Daca am avea pe cineva cu capul pe umeri s-ar opri pe loc orice fel de alta investitie in domeniul aviatiei reactive pilotate (inclusiv incercarile cu din fasha depasitul IAR-99/109/samd) si s-ar explora mai degraba domeniul dronelor. Sunt aeronave mult mai abordabile la care accentul nu se pune atat pe bani cu lopata si tehnologii extraterestre (ceea ce noi nu prea avem) cat pe inventivitate si adaptare adica ceva ce noi romanii ne laudam ca avem. Fiecare investitie prost dirijata nu face altceva decat sa manance din dezvoltarea actuala si viitoare a cercetarii si industriei. La fel si pentru cei ce viseaza sa facem sute de AFV-uri si sa mai si exportam. Practic imposibil. In schimb vreo turela smechera sau vreun sistem de suspensie destept sau alt echipament inovator de ce nu?

              • Stelian, crezi ca sunt mari investitii in domeniul aviatiei reactive pilotate?

                La momentul asta, e vorba de ceva maruntis alocat pentru IAR-XT. IAR-XT chiar este necesar.

                Apoi, mai e alt maruntis alocat pentru RK la cate un LanceR, pe la Bacau, din cand in cand si inca ceva maruntis pentru RK la Standard/Soimi si probabil ceva-ceva pentru cel care va fi exploatat la CCIZ.

                Daca taiem finantarea de care am vorbit, suntem lesinati.

                • RK urile la avioane sunt o necesitate mai ales pe restristea de acum.
                  Cu IAR-XT e alta poveste. Bagam bani, fie si marunstis, intr-o promisiune. De ani buni. Boala lunga moarte sigura. IAR-99 cu tot ce inseamna el are cateva handicapuri majore dpdv conceptual (inerente din cauza izolarii tehnice in care s-a facut solutia initiala). Avionul asta nu are nici un viitor decat continua agonie in care se zbate. Avionul asta e conceput si construit in jurul unui motor de drona (Jindivik), deci ieftineala, din anii ’50. Oricum obiectivele XT-ului sunt prea dispersate iar pe piata se gasesc avioane din greu, gata verificate, incercate, cu ani de zile in inzestrarea altor aviatii, avioane mult mai avansate decat IAR-ul. Incepand din partea de jos a performantelor care se cheama SuperTucano si terminand in partea de sus care se cheama MB346/Yak-130.
                  In schimb ind romaneasca de aviatie ar putea sa-si ocupe timpul si banii mult mai util incercand sa asimileze: RK-ul pt. diverse aeronave/rachete, producerea macar partial de munitie moderna de aviatie/SAM-uri, subansambluri in cooperare cu marii producatori pt piata internationala , UAV-uri, centrale eoliene (cunosc un boom la ora asta, au o cercetare si o tehnologie de fabricatie similara aeronavelor si ar putea ocupa forta de munca si rentabiliza fabricile si institutele). Avem mare industrie aeronautica dar nu am fost in stare sa facem/montam niste bamby-bucket pe Mi-8-uri asa ca s-au aruncat asta vara la modul ridicol saci de plastic cu apa pt ca “un elicopter era stricat si unul la reparat”. Ne imprastiem eforturile in prea multe directii, multe din ele sterile sau fara sanse din start.

  • cred ca stelian a pus punctul pe i, probabil ca viitorul este al dronelor

    fata de modul rapid in care se dezvolta categoria de zburatoare fara pilot, prapaditul de mine, fara a fi fan al filmelor sf, cuget ca peste douaj’ de ani razboiul aerian va evolua cam asa: un fatalau ascuns intr-un adapost,cu chelia tatuata cu stegul american, cu fundul cat portbagajul,trei randuri de barbii, cu o mana pe claviatura, cealalta pe o felie de pizza, un cos de pahare de coca-cola goale, dirijeaza un F-85. de cealalta parte un spelb cu ochi de peste, un tricou marinaresc pe el, cu o mana pe claviatura, cealalta intr-un lighean de piroste, la piciore un cos de pahare de …votca fara alcool (sic)dirijeaza un su-84.
    (propaganda americaneasca zice ca ultimul operator care a baut samagon de sfecla a confunat casa alba cu kremlinul, dupa care s-a interzis cultivarea sfeclei in new urss)
    evident, alt cateva zeci de colegi asemanatori, de ambele parti,isi conduc super-dronele, lupta avand loc deasupra chinei.
    (aceiasi propaganda insista ca prin decret al consiliului de stat, fiecare chinez care gaseste o bucata de fuselaj este obligat sa o predea secretarului de partid satesc,planul fiind de trei tone/luna)
    in acest timp, dronele chinezesti, doar intamplator identice cu cele ale combatantilor, supravevheaza spatiul aerian, pentru a nu fi depasit perimetrul inchiriat de cele doua parti.
    toate pierderile de vieti sunt exclusiv colaterale, stabilindu-se ca un numar neprecizat de cetateni chinezi au murit urmare a bataliei ariene, in timp ce, uitandu-se pe cer, nu au vazut gurile de canal in fata.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: