Aviaţie

Doua de la AGERPRES, cu declaratiile ministrului Dobritoiu: 120 de milioane costa avioanele; vom lua avioane in doua transe

Corneliu Dobritoiu, Ministrul Apărării Naţionale

Pur şi simplu neutru, am să public două ştiri de la AGEPRES legate de achiziţia avioanelor F-16.

Doar la publicat am să fiu neutru, căci la dezbatere am să mă bag cot la cot sau şold la şold… 🙂

Şi, ca să nu îmi aud vorbe… mă bate Andreea, prietena noastră de la AGERPRES – pe felia MApN, dacă îi schimb vorbele. Deci, în original:

So, I:

Dobriţoiu: CSAT a decis achiziţionarea în două etape a avioanelo multirol, plata urmând să se facă din 2013

Aprobarea de către CSAT a ”Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană” în cadrul programului ”Avion multirol al Forţelor Aeriene” presupune achiziţionarea, în primă etapă, a minimum 12 avioane multirol de generaţia a IV-a şi în acelaşi timp se va completa nevoia de operaţionalizare cu aparate MIG 21 Lancer, urmând ca în a doua etapă să se cumpere o altă escadrilă de avioane de generaţia a IV-a pentru serviciul de Poliţie Aeriană, a declarat, vineri, ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu.

“Aprobarea de către CSAT a ‘Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană’ în cadrul programului ‘Avion multirol al Forţelor Aeriene’ vizează asigurarea unei capabilităţi aeriene iniţiale şi minimizarea impactului bugetar pentru următorii 3-5 ani, care se va derula astfel: o perioadă de tranziţie, începând cu 2013, realizată printr-o etapă de tranziţie iniţială cu două faze, urmată de o etapă de tranziţie finală şi ulterior realizarea capabilităţii operaţionale aeriene finale, începând din 2030, care înseamnă înlocuirea avioanelor de generaţia a 4-a cu avioane multirol de generaţia a 5-a. Practic, dorim achiziţia, începând cu 2013, şi operaţionalizarea din 2017, a primei escadrile dotate cu minimum 12 avioane. Această trecere graduală presupune şi alte costuri, precum: menţinerea capabilităţilor unei escadrile de MiG 21 LanceR până în momentul în care o a doua escadrilă de generaţia a 4-a va fi achiziţionată pentru serviciul de Poliţie Aeriană”, a explicat, pentru AGERPRES, Corneliu Dobriţoiu.

Ministrul a mai spus că decizia CSAT a fost luată având în vedere capacitatea României de a susţine financiar un program strategic de înzestrare, după analiza stării Armatei, care vine să întregească anumite deficiente de capabilităţi pe care România le are, “într-un exerciţiu bugetar foarte strâns, dictat de realităţile economice”.

“Ministerul Apărării Naţionale consideră că această alternativă este cea mai viabilă, întrucât ţinta noastră pe termen mediu este, cum spuneam, achiziţionarea de avioane de generaţia a cincea. De altfel, România a fost notificată formal în acest sens de către guvernul american. Tranziţia către acest tip de aeronavă nu putea fi făcută decât printr-un avion de generaţia a patra, iar ţara noastră nu-şi permitea, în acest moment, achiziţionarea unor aparate noi de acest tip. Deci noi facem o investiţie acum în aparat, în toată arhitectura de aerodrom necesară, infrastructura de aerodrom necesară aparatului respectiv, dar această infrastructură va susţine şi avionul de generaţia a V-a pe un orizont de încă 30 de ani”, a completat ministrul Dobriţoiu.

România ar putea să cumpere avioane multirol, la mâna a doua, din Portugalia, declara ministrul Dobriţoiu în urmă cu o lună. Valoarea contractului ar putea costa statul român aproximativ 670 de milioane de euro, din care în jur de 120 de milioane euro reprezintă plata aeronavelor, restul reprezentând banii pentru suportul logistic, potrivit precizărilor MApN.

O echipă de experţi români a mers, în urmă cu aproximativ o lună, în Portugalia, pentru a evalua starea tehnică a avioanelor F-16, concluziile fiind că aparatele sunt într-o stare “foarte bună”. AGERPRES

Şi II:

Dobriţoiu: Avioanele multirol ne costă circa 120 de milioane de euro din contractul de 670 milioane de euro

Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a declarat, pentru AGERPRES, că cele 12 avioane multirol pe care România urmează să le achiziţioneze ”la mâna a doua” din Portugalia costă aproximativ 120 de milioane de euro din totalul contractului în valoare de 670 de milioane de euro. Diferenţa de bani o reprezintă costul pentru asigurarea suportului logistic, cost care, potrivit ministrului, “ar fi fost acelaşi chiar dacă am fi cumpărat avioane noi”.

“Din cele circa 670 de milioane de euro care reprezintă valoarea contractului, doar aproximativ 120 de milioane reprezintă plata aeronavelor, restul fiind suportul logistic – care ar fi fost acelaşi chiar dacă am fi cumpărat avioane noi. Prima plată va fi făcută în cursul anului viitor, restul tranşelor fiind anuale, timp de cinci ani, efortul bugetar fiind astfel mai mic”, a arătat ministrul Dobriţoiu.

El a spus că statul român va mai cheltui circa 52 de milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii şi aproximativ 100 de milioane de euro pentru înarmare.
“Modernizarea infrastructurii va mai costa circa 52 de milioane de lei, iar pachetul de înarmare circa 100 milioane. Şi aici trebuie precizat că pachetul de înarmare ar presupune aceleaşi costuri, indiferent de tipul aeronavelor pe care le-am achiziţiona, ori de faptul că ar fi în uz sau noi. Fără armament, avionul de luptă nu poate fi folosit, la fel cum trebuie privit şi programul de instruire a piloţilor. În forţele aeriene ale oricărui stat, aeronava de luptă înseamnă triada avion-pilot-armament, la care se adaugă în mod necesar infrastructura de aerodrom specifică”, a explicat Corneliu Dobriţoiu.

Ministrul a afirmat că aeronavele, care sunt modernizate la standardul Block 40, vor intra în dotarea Armatei României după anul 2016, iar pregătirea piloţilor se va face în două etape: prima în Portugalia şi a doua în SUA. Aeronavele au resurse de zbor, în medie, de 4.500 de ore fiecare, ceea ce înseamnă că perioada de exploatare, spune ministrul, va fi de minimum 20 de ani.
“Dacă nu am fi luat această decizie acum, am fi fost în pericol de a nu ne mai fi putut îndeplini misiunea de poliţie aeriană, obligaţie pe care ne-am asumat-o în momentul aderării la NATO. Asta pentru că avioanele MiG 21 LanceR îşi epuizează resursele de zbor, proces care se întâmplă deja, sunt multe avioane care deja au fost retrase, dar vârful de sarcină se va consuma gradual, începând cu anul 2013. Menţinerea în serviciu a MiG-urilor se află deja în zona în care costurile operării lor sunt mai mari decât beneficiile, pentru că un avion care se apropie de sfârşitul vieţii presupune eforturi mai mari pentru păstrarea în parametrii de zbor”, a completat Dobriţoiu.

Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a adăugat că soluţia apelării la alte state NATO pentru asigurarea securităţii spaţiului aerian al României, similară celei utilizate de Ţările Baltice, ar fi fost ”inacceptabilă” pentru ţara noastră.
“În primul rând, la momentul aderării la NATO, ţara noastră s-a angajat să-şi asigure Serviciul de Luptă Poliţie Aeriană (SLPA). Ori, nicicând în istoria Tratatului, vreun stat care şi-a asumat o astfel de obligaţie nu a cerut Alianţei sau altui stat să-i asigure serviciul de luptă. De altfel, costurile, în cazul în care o terţă ţară ar asigura SLPA pentru România – ţara de graniţă a UE şi NATO, ar fi uriaşe (pe lângă costurile de operare ar mai trebui plătite costurile de pregătire, diurnă şi alte drepturi salariale pentru piloţi etc). Nota bene: Ţările Baltice nu aveau forţe aeriene la momentul aderării la NATO, deci situaţia lor nu este comparabilă cu a noastră, care riscam să pierdem această importantă categorie de forţe, în lipsa unei decizii, fie ea şi în al doisprezecelea ceas, cum este cea de acum”, a mai spus Dobriţoiu. AGERPRES

– Resboiu –

Navighează în portal:

Resboiu Master; Armata Română; Forţe SpecialeSpace; Revista Resboiu; Forumul Resboiu;

8 Comments

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: