Armata Romana

Dotarea cu avionul prezidential intra in linie dreapta

A319_800

Airbus A319

Achiziţionarea unei aeronave pentru deplasările demnitarilor intră în linie dreaptă, după ce a fost publicată în Monitorul Oficial decizia premierului de înfiinţare a unei Comisii speciale care se va ocupa de întreaga procedură, astfel încât avionul să fie cumpărat până la sfârşitul anului. 

Decizia vine în urma unor discuţii din martie, din cadrul CSAT, şi ar fi vorba despre o aeronavă cu un istoric de zbor de 3-4 ani.

Potrivit deciziei premierului Dacian Cioloş, care a fost publicată luni în Monitorul Oficial, se înfiinţează o comisie specială, condusă de ministrul Transporturilor, care are calitatea de preşedinte, principalul scop fiind elaborarea unui act normativ privind finanţarea achiziţionării avionului.

“Comisia are ca atribuţii: promovarea, în condiţiile legii, a memorandumului prin care se supune aprobării CSAT formatul pentru constituirea, în mod etapizat, a capabilităţii aeriene destinate zborurilor speciale; elaborarea unui act normativ pentru asigurarea finanţării necesare achiziţiei unei aeronave în cursul anului 2016, care urmează a fi promovat, în condiţiile legii, de autoritatea contractantă; elaborarea normelor speciale de achiziţie (…) monitorizarea de către instituţiile implicate a demersurilor necesare pentru operaţionalizarea aeronavei, începând cu data de 1 ianuarie 2017, respectiv stabilirea costurilor de mentenanţă şi operare, precum şi formularea propunerilor de alocări bugetare necesare în proiectul bugetului de stat pe anul 2017”, se arată în documentul publicat în MO.

Din comisie vor face parte şi reprezentanţi ai mai multor instituţii- cancelaria premierului, Administraţia Prezidenţială, Ministerul Finanţelor, MApN, MAE, SRI, SIE, STS, SPP, Agenţia Naţională de Achiziţii Publice, Autoritatea Patrimoniului de stat şi Autoritatea Aeronautică Civilă.

 La sfârşitul lunii aprilie, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a stârnit controverse prin declaraţiile sale potrivit cărora ar urma să fie achiziţionate mai multe aeronave pentru “zboruri speciale”Ulterior, acesta a precizat că Guvernul va achiziţiona o aeronavă la mâna a doua pentru deplasarea demnitarilor în funcţie de ce bani vor fi disponibili la rectificarea bugetară.

“Se cumpără tot o aeronavă, să nu se nască îngrijorări că s-a ajuns la trei sau cinci, cum greşit s-a interpretat – şi repet aici pentru colegi, trei sau cinci este standardul european, noi fiind o ţară care tinde să implementeze aceste standarde – vom cumpăra o aeronavă. Bugetul va fi stabilit la rectificarea bugetară care va fi în mijlocul verii”, a spus Costescu.

El a adăugat că în august se va şti exact ce aeronavă se poate cumpăra şi potrivit procedurii, după alocarea bugetului, Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice va începe achiziţia publică prin RA-APPS, instituţie care va fi propietara aeronavei.

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a declarat la mijlocul lunii martie că în ultima şedinţă a CSAT s-a convenit ca, până la sfârşitul anului, România să cumpere o primă aeronavă prezidenţială, cel mai probabil cu un istoric de zbor de 3-4 ani, iar, pe viitor, flotila specială să ajungă la 3-5 aeronave.

Discuţiile privind achiziţionarea unei aeronave care să fie la dispoziţia preşedintelui, a premierului şi a altor demnitari-preşedintele Camerei Deputaţilor şi preşedintele Senatului- sunt mai vechi, o comisie similiară fiind creată şi de fostul premier Victor Ponta, fără niciun rezultat.

În mai 2015, fostul premier Victor Ponta anunţa că Preşedinţia şi Guvernul au creat o altă comisie care urma să negocize cu Tarom achiziţionarea unei aeronave destinată zborurilor speciale, un avion normal pe care îl vor utiliza preşedintele şi premierul în deplasări externe.

Avionul prezidenţial cu care se deplasa fostul şef de stat a fost scos din uz, din cauza vechimii şi a costurile foarte mari de întreţiner 

sursa: Ziarul Financiar

24 Comments

  • “trei sau cinci este standardul european” – are si EN xxx? asta depinde de cat de sarac esti …
    Probabil un ACJ319 de la italieni (au 3) ca si asa vand unu` la slovaci…..

  • Statele globale sigur ca au flote prezidentiale:se duc prin diverse state semneaza contracte grase de zeci de miliarde,nu se mai fac vizite de curtoazie.Recent Obama in Vietnam:100 avioane Boeing si altele de 16 mld.

  • Nu inteleg de ce se face ditamai comisia sa ia un business jet de 7-8 milioane de euro, probabil un Beechcraft King Air sau un Gulfstream – am vazut unul chiar in BSDA la standul Incas. Nu e asa de complicat.

    Ca doar nu le trebuie un A380 sa se plimbe presedintele sau premierul, daca au de mers undeva cu 100 de insi dupa ei se inchiriaza un avion charter. Problema e sa iei un avion mic ca sa nu te plimbi cu Boeing de colo pana colo cu 3 pasageri.

      • In fine, e ceva ciudat ca se chinuie de cativa ani guvernul sa ia un amarat de business jet si nu se pun de acord si se fac tot felul de comisii – o fi problema la optiuni, nu se pun de acord pe culoarea scaunelor?

        chestia e insa ca la avioane de genul asta nu poti sa faci licitatie – dimpotriva daca faci nu vine nimeni asa ca esti obligat sa mergi pe piata libera si sa negociezi cu producatorii.

      • ce sa faca cu un A320 sau chiar cu unul de 50 de locuri, astea sunt airliners, sper ca nu sunt dusi cu capul!

        devine mai ieftin sa inchiriezi in regim charter.

        are sens sa ia un avion de business jet tocmai ca sa nu mai ia ditamai avionul in charter sa se duca de colo pana colo prin Europa, sa mai economiseasca bani.

        altfel, 50 de milioane e unul din spitalele alea regionale pe care se lauda ca le construiesc, ar fi cazul sa il trimita pe Iohannis si cu trenul daca se pune problema asa.

        • In configuratie VIP un A319 are cam 50 de locuri. Ca sunt business class nu economy. Si mai apoi iti trebuie un dush, eventual pat, rastel de arme, valise cifrate si alte minunatenii a la SPP/SRI/STS si alte S-uri. Pe urma si niste comunicatii mai de acatarii.
          Iar cad presedintle/primul ministru se deplaseaza in vizita oficiala nu se duce el singur in avion. E vorba de delegatie…..
          Pt zboruri in UE (recte Bruxelles ) ajunge si un avionas mic (5-12 locuri).

          • si de cate ori pe an se duc ei in afara UE? O data?

            atunci nu are sens sa iti iei un avion pentru o misiune absolut ocazionala. Inchiriezi.

            trebuie sa iti iei un avion pentru a acoperi misiunile pe care te astepti sa le ai.

            un mic avion le ajunge, daca concluzioneaza ca e mai simplu decat sa inchiriezi in fiecare saptamana cate unul.

            Povestea incepe sa semene cu cocalarii aia care isi fac palate dar nu WC si curent electric. Noi vorbim de avioane VIP, ca sa se plimbe presedintele sau premierul o data pe an, cand noi avem o tara cu spitale vai de capul lor.

            • Nu conteaza de cate ori se duc acum sau in trecut. Ar trebuii sa se duca in viitor daca dorim ca si altii sa auda ceva de o tara de prin Europa.
              Inchiriatul avioanelor nu e prea avantajos dpdv al securitatii. Ca nu stii cine a pus microfoane si pe unde, sau te mai trezesti ca iti pica avionu` cu deminitari a la Smolensk.
              Ca nu-ti place ideea unui avion presidential acum in Romania e ceva, dar el ar trebuii da existe. Da – e de discutat cat suntem dispusi sa platim pt asa ceva.

              Daca bati pe situatia economica a Romaniei iti aduc aminte ca pe vremea mineriadelor si a pasului dinaintea intrarii in incapacitate de plata, Romavia avea o droaie de avioane.
              Deci hai sa nu fim noi mai catolici decat papa….

              • Pai contează dacă îl iei sa te duci o data pe an, totul are un preț. Rămân la părerea ca le trebuie un mic business jet, cum au și președinții din alte țări europene. Când vrei sa mergi cu mare alai în China sau SUA, dacă chiar apare o vizită de stat, închiriezi. Dacă au microfoane sau nu au nu e relevant, orice loc e presupus a avea sau a putea fi monitorizat, cu excepția poate a câtorva încăperi super securizate, dar n-aș baga mana în foc nici pentru alea, dat fiind cine s-a perindat pe la putere prin România în ultimii 30 de ani.

    • Ma gandesc ca un Spartan nu e chiar cel mai silentios avion. Si conform normelor actuale nu stiu daca I se va permite aterizarea pe orice aeroport.
      Apoi ii cam lipsesc ferestrele….

      • Pai asta este ideea sa nu fie prea silentios, ii bagi in boala pe aia care trag cu timpanu de cealalta parte a sculelor de ascultare. Spartanul se poate configura cum vrei si nu cred ca este mai putin silentios ca alte turbopropulsoare.

        • bineinteles ca in varianta fara captuseala (RoAF) n-are rost sa mai puna careva microfoane ca oricum nu te auzi nici pe tine, dar in variant VIP ar fii precum oricare turboprop dar fara geamuri….
          daca ne uitam ce avem in dotare si sa il transformam in avion VIP atunci luam un F16B si ii punem un scaun mai confortabil, ca si asa sunt unii p-acilea care vor numar minim de locuri….
          Bagajul il pune intr-un container acrosat si ai rezolvat treaba… De la A la B in cel mai scurt timp, chiar dupa Concorde….

  • Subiectul asta incepe sa ma enerveze – sa se alinieze ei cu standardele europene la spitale si pe urma daca le ajung banii sa se alieneze si la conditiile de transport pentru VIP.

    Una e sa ii iei un Beechcraft sau un Falcon sa fie acolo disponibil 24/24 fara sa depinzi de chartere si alta e sa ia un A320 ca sa se plimbe un cetatean cu el, fie si un presedinte. Costurile sunt imense, sper ca nu sunt atat de cretini.

    Ar fi si obscen sa dea 50 de milioane pe un avion VIP intr-o tara in care nu s-a mai construit un spital de 30 de ani, cand exact asta e costul spitalului.

    • Daca mai fac un spital trebuie sa adauge si mai multa apa in dezinfectantii sa ajunga si pentru ala.
      Unde crezi ca suntem la Cana Galileei???

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: